Kalanderen viser februar 2024.
Tar jeg ikke mye feil da, har jeg sysslet med musikk og hifi i 30 år.
Jeg har fortsatt HiFiKubben avisene fra det glade 90-tall. Disse avisene minner meg og en gylden tid, før haifai bransjen gikk totalt av skaftet.
Jeg la inn hifi-årene mine i 2020, og har siden funnet meg en ny hærlig hobby.
Anleggene jeg hadde i 2020, består fortsatt, og brukes aktivt. Men jeg legger minimalt med kr i disse. Eneste som har skjedd de 4 siste årene er at jeg har kjøpt et billig retro-anlegg til kjellerstua, Cerwin Vega Vs12 og Denon PMA 860, og snubla over en identisk Gallo sub jeg hadde fra før, slik at jeg har to like i stua, for mere output i bunn uten å jekke opp volumet.
Hvorfor lage en så negativ innlegg..... tja si det... Det er mer en til-ettertanke, enn gnåling. Det er blitt langt værre for ungdommen å komme inn på boligmarkedet enn tidligere (Det var ikke såre enkelt da jeg kjøpte første bolig, med 8% renter). Stramme krav fra bankene og priser som er blitt helt hinsides.
Så kommer "spørsmålet"....
Er HiFi en gang for alle blitt en luxus hobby?
Ser vi bort fra å gjøre skikkelige scoop på brukmarkedet, så må man i 2024 være særs godt bemidlet for å kjøpe noe som helst over disk. Inflasjon har selvsagt en del av skylden... men når jeg ser hva enkelte ting koster den dag idag, kjenner jeg blir svett i nakken.
Jeg har for å gi litt kontekst til uttalelsene mine, takk skjermdump av statistikken til en håndfull komponenter på prisjakt sine sider.. Her er det platespiller, pickup, forsterker, høyttalere m.m. Og tallenes tale er rimelig åpenbar.
mvh kaap