Kabelbilde til ettertanke ...

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Rotekroken skrev:
Hva vil du betegne meg som da, frisk eller syk.?
Du er helt klart en sick bastard. ;)

Spiller anlegget ditt bedre musikk med fludium innabords.?
Har du i såfall vurdert å bytte til bedre kabler.? ;D
1 - Helt klart
2 - Jeg er forbi det stadiet. Sirkuskablene mine ligger i en skuff.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Rhesus skrev:
Rotekroken skrev:
Hva vil du betegne meg som da, frisk eller syk.?
Du er helt klart en sick bastard. ;)

Spiller anlegget ditt bedre musikk med fludium innabords.?
Har du i såfall vurdert å bytte til bedre kabler.? ;D
1 - Helt klart
2 - Jeg er forbi det stadiet. Sirkuskablene mine ligger i en skuff.
Takk ;D
You made my day ;)
Har et par lakrissnører her, bytter mer enn gjerne i sirkus kablene dine..
Kanskje du da får sjelefred og at de ikke smitter resten av oppsettet med stygge bakterier ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Jeg skjønner ikke helt poenget i denne tråden.

Jeg skjønner er at dette er atter et bidrag til å bringe partene i kabeldiskusjonen enda lengre fra hverandre...

Men hva er hovedpoenget?

Å fortelle at delefilter/internkabling forringer lyden så mye at det ikke gjør noe om kablene ellers forringer lyden enda mer?
Eller er poenget at verken delefilter, internkabling eller eksternkabling påvirker lyden?
Eller er poenget noe helt annet?
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget i denne tråden.

Jeg skjønner er at dette er atter et bidrag til å bringe partene i kabeldiskusjonen enda lengre fra hverandre...

Men hva er hovedpoenget?

Å fortelle at delefilter/internkabling forringer lyden så mye at det ikke gjør noe om kablene ellers forringer lyden enda mer?
Eller er poenget at verken delefilter, internkabling eller eksternkabling påvirker lyden?
Eller er poenget noe helt annet?
En illustrasjon av påstanden "Det har fint liten innsikt å bruke en formue på ledninger på utsiden av apparatene når det som er inni som regel er av typen "no-name uten magiske egenskaper". Ting tyder på at mange har tungt for å akseptere denne påstanden, mens andre finner den ganske opplagt.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
BT skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget i denne tråden.

Jeg skjønner er at dette er atter et bidrag til å bringe partene i kabeldiskusjonen enda lengre fra hverandre...

Men hva er hovedpoenget?

Å fortelle at delefilter/internkabling forringer lyden så mye at det ikke gjør noe om kablene ellers forringer lyden enda mer?
Eller er poenget at verken delefilter, internkabling eller eksternkabling påvirker lyden?
Eller er poenget noe helt annet?
Hei BT,

Siden jeg startet tråden: poenget er at man skal være skeptisk til påstander om kabelkaliber mellom komponenter, når man ser hva slags kabler som anvendes inne i dem!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Soundproof skrev:
BT skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget i denne tråden.

Jeg skjønner er at dette er atter et bidrag til å bringe partene i kabeldiskusjonen enda lengre fra hverandre...

Men hva er hovedpoenget?

Å fortelle at delefilter/internkabling forringer lyden så mye at det ikke gjør noe om kablene ellers forringer lyden enda mer?
Eller er poenget at verken delefilter, internkabling eller eksternkabling påvirker lyden?
Eller er poenget noe helt annet?
Hei BT,

Siden jeg startet tråden: poenget er at man skal være skeptisk til påstander om kabelkaliber mellom komponenter, når man ser hva slags kabler som anvendes inne i dem!
Skepsis er alltid sundt.

Når det gjelder kvaliteten på internkabling og delefilter så gjør jo den det enkelt å forstå at det er en del å hente på digital deling og forbikobling av delefilterene i ht, men jeg synes ikke ht-innmaten gir grunn til også å ha like dårlig kvalitet i resten av kjeden.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg synes ikke innmaten i eksempelet ser dårlig ut i det hele tatt (uenig med el_mariachi her, og kanskje med deg BT?). Det kunne vært interressant å se bilder av delefiltrene i høyttalere som kan sammenliknes med disse Montanaene.

Sonus faber er vanligvis nytteløst å se på. De pakker delefiltrene sine inn i resin, men her er filteret til splitternye Cremona M (3-veis, 62kkr omtrent) før montering:

 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.462
Antall liker
36.052
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Jeg synes ikke innmaten i eksempelet ser dårlig ut i det hele tatt (uenig med el_mariachi her, og kanskje med deg BT?). Det kunne vært interressant å se bilder av delefiltrene i høyttalere som kan sammenliknes med disse Montanaene.

Sonus faber er vanligvis nytteløst å se på. De pakker delefiltrene sine inn i resin, men her er filteret til splitternye Cremona M (3-veis, 62kkr omtrent) før montering:

Ikke så lett å bedømme størrelsen, men det så da litt pinglete ut ? ( Montana bildet er tatt gjennom hullet til en 10 tommer.)
 
K

kbwh

Gjest
Det er voldsomt tett pakket iallefall. Det printet kan ikke være stort lengre for å få plass i bunnen av kabinettet uansett. Jeg tipper greia måler 8x25cm omtrent, kanskje litt mer.

Uansett lukter det langt mer samlebånd av dette Sf-filteret enn av Montana. Printkort er kjappere enn hardwiring.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.462
Antall liker
36.052
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Her er et filter fra en av de store Focal/JmLab modellene, se størrelse i forhold til foten:


 
T

theStig

Gjest
Passive filtre er en mye større "brems" på lydkvaliteten en praktisk talt enhver kabel. Derfor: kun aktiv deling som gjelder for min del.
 
S

slowmotion

Gjest
theStig skrev:
Passive filtre er en mye større "brems" på lydkvaliteten en praktisk talt enhver kabel. Derfor: kun aktiv deling som gjelder for min del.

Enig med siste taler.

;)
 
K

kbwh

Gjest
Det man ikke ser kan man ikke høre. ;D Her er delefilteret til Sf Amati Anniversario, helt ferdig til venstre og ferdigloddet til høyte. Kablene er av audiofil highend-type: Yter, som er Gud Serblins pensjonistprosjekt.

 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Har lekt litt med tanken på aktiv deling, men jeg tror det er litt vanskelig å få til med mine 3,5 veis høyttalere. Da må jeg vel selge alt jeg har og begynne forfra, tror jeg. Det er litt drastisk når man egentlig er fornøyd.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.462
Antall liker
36.052
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
theStig skrev:
Passive filtre er en mye større "brems" på lydkvaliteten en praktisk talt enhver kabel. Derfor: kun aktiv deling som gjelder for min del.

Aktivt er bra det, er bare så fornøyd med powerampen min - og tre til koster rund 300 K :-[



så signalet får heller passere noen spoler og annet ræl ::)
 

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
88
Antall liker
0
Low-Q skrev:
Håper det ikke blir satt fyr på noe her, men det er jo også viktig å ta i betraktning hva som er inni høyttaleren. Dette er jo imidlertid skjult for lytteren, og er jo forsåvidt en blindtest i seg selv - som gir utslag i hverken positiv eller negativ retning, men det gjør nemlig den synlige kabelen mellom forsterker og høyttaler.

Kabler handler vel mer opplevelser - ikke reelle data. I alternativ medisin kan man f.eks kjøpe spesialpolert gråstein. Legger man dette på panna og tror hardt nok, vil man oppleve å bli bedre til sinns. Det er mao. ikke lyden i seg selv som blir annerledes av en eksklusiv kabel, men opplevelsen av den, i visshet om hva som bærer den fram til høyttaleren. Derfor feiler alltid blindtester vedr. kabler, i motsetning til når man vet hvilken kabel man bruker. Min mening.

Vidar
Kunne ikke dy meg helt:

De som er opptatt av "blindtester" burde jo heller satse på trådløs overføring fremfor fysiske kabler.

Kan man "oppleve" en kabel mere enn man opplever "musikken på en CD?".
 
B

Back_Door

Gjest
Er det noen som kjenner til om det normalt er en sammenheng mellom kvalitet på internkabling og prisen på høyttaleren? Jeg tenker da på virkelig kostbare høyttalere, der både produsent og kunde er kompromissløs m.h.t kvaliteten. Er det da vanlig i slike konstruksjoner å bruke kostbare internkabler? Eller har vanligvis en høyttaler til 500 000 kr samme type internkabler som en høyttaler til 50 000 kr? Det er i den sammenheng relevant å linke til Montana. De lager høyttalere fra moderat prisklasse og opp til extrem prisklasse. Samtidig anbefaler de kunden å anskaffe gode kabler. Er likevel internkablene like mellom disse modeller?
 
N

nb

Gjest
Back_Door skrev:
Er det noen som kjenner til om det normalt er en sammenheng mellom kvalitet på internkabling og prisen på høyttaleren? Jeg tenker da på virkelig kostbare høyttalere, der både produsent og kunde er kompromissløs m.h.t kvaliteten. Er det da vanlig i slike konstruksjoner å bruke kostbare internkabler? Eller har vanligvis en høyttaler til 500 000 kr samme type internkabler som en høyttaler til 50 000 kr? Det er i den sammenheng relevant å linke til Montana. De lager høyttalere fra moderat prisklasse og opp til extrem prisklasse. Samtidig anbefaler de kunden å anskaffe gode kabler. Er likevel internkablene like mellom disse modeller?
Jeg vet at Dynaudio bruker noen Van Den Huul-greier i sine aller dyreste kreasjoner (Temptation og Evidence). Ellers regner jeg med at en high-end-produsent av høyttalere kan få stumpene til en hyggelig pris mot å anbefale ditto på utsiden av kabinettet.
 
K

kbwh

Gjest
Som nevnt bruker Sonus faber Yter-kabler i Homageserien nå. Det satt en van den Hul solid-core type i de nå utgåtte Amati og Guarneri Homage.

Jeg vet ikke hva som brukes i Classic/Cremonaserien eller i Domus-serien, men det er ikke Yter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....denne tråden var ment til ettertanke.... Og tidvis ser en at tankene flyr her... ;D. Uavhengig av kabeldebatt og dets like...


For min egen del handler det om det lille jeg kan gjøre forskjell i oppsettet mitt...Jeg har hverken teknisk innsikt eller fingerferdighet til å bekymre , langt mindre skifte ut de stumpene som er inne høytalerne mine... Og jeg tror høytaler kabler kan farge lyd. Ikke fordi jeg VIL det, men fordi jeg IKKE vil det. Meaning, jeg skulle gjerne vært det foruten så jeg slipper å gruble på om jeg har for dårlige kabler, skal jeg bytte osv... Når jeg da alikvel funderer på om hvilke høytaler kabler/ signal kabler som gir meg den siste promillen som skal til for å få magi, så har jeg hverken interesse eller lyst til å gruble over hva intern kablingen består av... Til det er livet for kort og listen av musikk som skal høres for LANG... :)
 
Topp Bunn