Kabeldebatter. Uff!

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.785
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg er lei av kabeldebatter hvor folk går i tottene på hverandre.

Jeg tror det er lurt å respektere hverandres synspunkter. Hvis man har et surroundanlegg med dolby atmos og ørten høyttalere, da blir eksotiske ultradyre kabler bare tull og eventuelt svindyrt. Holographic fantasy cables til 100 tusen til en senterhøyttaler som står på gulvet er meningsløst. (Måtte bare finne på et eksotisk navn.
Og likeledes hvis man har dsp og aktivt delefilter blir svindyre kabler irrelevant fordi det er så mange andre ting man kan gjøre for å stille inn lyden slik man vil. Det er noen som har Nordost Odin og svindyre strømrens med mer eller mindre hell i sånne anlegg. Men alle har forskjellig rom og preferanser. Noen liker at lyden er behagelig og romantisk, mens andre vil ha anlegget til å låte ultra rent, stramt og energi rett i fleisen. Samt at saksofoner og trompeter skal fylle hele veggen med lyd. For noen av dem er platespiller med mono pickup eneste vei å gå. For meg blir det for slitsomt å stå på første rad. Jeg personlig liker meg litt lengre bak og særlig hvis det er dark metall eller heavy rock som spiles. Det er ikke alle forsterkere som har demping i diskanten. Hva gjør du da?
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Jeg er lei av kabeldebatter hvor folk går i tottene på hverandre.

Jeg tror det er lurt å respektere hverandres synspunkter. Hvis man har et surroundanlegg med dolby atmos og ørten høyttalere, da blir eksotiske ultradyre kabler bare tull og eventuelt svindyrr. Holographic fantasy cables til 100 tusen til en senterhøyttaler som står på gulvet er meningsløst. (Måtte bare finne på et eksotisk navn.
Og likeledes hvis man har dsp og aktivt delefilter blir svindyre kabler irrelevant fordi det er så mange andre ting man kan gjøre for å stille inn lyden slik man vil. Det er noen som har Nordost Odin og svindyre strømrens med mer eller mindre hell i sånne anlegg. Men alle har forskjellig rom og preferanser. Noen liker at lyden er behagelig og romantisk, mens andre vil ha anlegget til å låte ultra rent, stramt og vil ha masse detaljer, informasjon, energi i diskanten. Samt at saksofoner og trompeter skal fylle hele veggen med lyd. For noen av dem er platespiller med mono pickup eneste vei å gå. For meg blir det for slitsomt å stå på første rad. Jeg personlig liker meg litt lengre bak og særlig hvis det er dark metall eller heavy rock som spiles. Det er ikke alle forsterkere som har demping i diskanten. Hva gjør du da?
Tre-lags Lambi (gjerne med duft)

1692736579633.png
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.403
Antall liker
63.604
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Den aktive kabelgåte-tråden og RCA-tråden fører, ikke overraskende, ingensteds hen. Da er det bare å starte en ny en.
Kabeltråder er som Koran-brenning. Det kan gå lang tid uten brenning, men når en skalle svir av en bok, dukker det opp flere som skal gjøre det samme.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.785
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Den aktive kabelgåte-tråden og RCA-tråden fører, ikke overraskende, ingensteds hen. Da er det bare å starte en ny en.
Ja, jo. Men selv om eksotisk kabel skeptikerne dominerer forumene, legges det stadig ut svindyre kabler på Torget. Til og med brukte kabler selges dyrt. Syns det er veldig rart.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg er lei av kabeldebatter hvor folk går i tottene på hverandre.
Hva ønsker du å få ut av en debatt? Ønsker du et ekkokammer eller er du åpen for innspill?

Jeg observerer at uansett tema, hvor partene mener å være erfarne, ønsker de fleste kun å få bekreftelser på sine oppfatninger og opplevelser. Blir det stilt spørsmål ved disse, vil de fleste innta en defensiv posisjon hvor siste skanse blir forsvart med personlige opplevelser. Der stopper debatten og vi får en stillingskrig.

Merk, dette gjelder ikke bare kabeldebatter, men også temaer som DSP, akustikk og el.nikk.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.403
Antall liker
63.604
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Ja, jo. Men selv om eksotisk kabel skeptikerne dominerer forumene, legges det stadig ut svindyre kabler på Torget. Til og med brukte kabler selges dyrt. Syns det er veldig rart.
Kanskje de fleste med dyre kabler mener emnet er utdebattert, skjønner at hva de opplever ikke er allmenngyldig for andre, men koser seg likevel med kabelbytter som en del av sin tilnærming til hobbyen.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.444
Antall liker
2.030
Torget vurderinger
8
Kabeltråder er som Koran-brenning. Det kan gå lang tid uten brenning, men når en skalle svir av en bok, dukker det opp flere som skal gjøre det samme.
Forskjellen er vel at kabeltroende ikke kommer med drapstrusler mot de som er uenige 👍
 
  • Haha
Reaksjoner: bia

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.347
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Jeg aner ikke hva jeg holder på med, derfor er det SPESIELT viktig at mine meninger og personlige opplevelser blir prioritert over alle andres og at jeg blir hørt på!
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.851
Antall liker
977
innen hifi er jo meninger og smak viktigere enn fakta, slik har det alltid vært.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.461
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Når det stilner i en kabetråd popper det opp en ny en...........
Er det for å holde det igang?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det brukast titusenvis av kroner på ein kabel, er det avgjerande å høyre forbetringar, samstundes er det slik at det er best å ikkje høyre desse forbetringane om du ikkje har råd til slike kablar.
Eg har prøvd ut å finne ut litt om dette ved eigne samanlikningar. Det var travelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

kmolds

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2010
Innlegg
373
Antall liker
759
Sted
Ulsteinvik
Hvis man vil dempe diskanten litt kan man prøve med et teppe kanskje?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.362
Antall liker
8.461
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hva har du lyst til å diskutere da? Jeg husker du var innom diskusjonen om flate kurver og gnålte også.
Du henger deg aldri opp i det andre skriver?
Du har jo en litt merkelig måte å tilnærme deg andre på, det skal sies.
Men det er vel for å holde det igang.


Faan, nå skrev jeg dette. Kastet vel mer bensin på bålet.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Du henger deg aldri opp i det andre skriver?
Du har jo en litt merkelig måte å tilnærme deg andre på, det skal sies.
Men det er vel for å holde det igang.


Faan, nå skrev jeg dette. Kastet vel mer bensin på bålet.
Nei, du kaster ikke bensin på mitt bål. Jeg er også lei kabeldebatter, men når jeg ser hva vi såkalt "rasjonelle" engasjerer oss i, synes jeg kanskje ikke det er rart at slike debatter blir så frekvente. Det er jaggu lett å trolle de rettroende. For faktumet er vel at det sjeldent blir bedre når rasjonelle diskuterer seg imellom.

Så hva kan vi diskutere?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.710
Antall liker
3.402
Når det brukast titusenvis av kroner på ein kabel, er det avgjerande å høyre forbetringar, samstundes er det slik at det er best å ikkje høyre desse forbetringane om du ikkje har råd til slike kablar.
Eg har prøvd ut å finne ut litt om dette ved eigne samanlikningar. Det var travelt.
Hva fant du ut?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.403
Antall liker
63.604
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Nei, du kaster ikke bensin på mitt bål. Jeg er også lei kabeldebatter, men når jeg ser hva vi såkalt "rasjonelle" engasjerer oss i, synes jeg kanskje ikke det er rart at slike debatter blir så frekvente. Det er jaggu lett å trolle de rettroende. For faktumet er vel at det sjeldent blir bedre når rasjonelle diskuterer seg imellom.

Så hva kan vi diskutere?
Kanskje om penislengde betyr noe 🤔 Det bør jo åpne for faktabasert forskning sett opp mot personlige erfaringer 😆
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kanskje om penislengde betyr noe 🤔 Det bør jo åpne for faktabasert forskning sett opp mot personlige erfaringer 😆
Men vi må bli enige om måleenheten, for centimeter alene betyr lite.
Tenker vi starter med utfall/lengde. Hvordan har denne saken tjent deg i livet? Vi kan jo gjøre det hifirelatert. Vis oss ditt anlegg og anslå hvor mange % av anlegget som er finansiert direkte som følge av ressursen du var født med. :cool:
 
V

vinyl-mannen

Gjest
Men vi må bli enige om måleenheten, for centimeter alene betyr lite.
Tenker vi starter med utfall/lengde. Hvordan har denne saken tjent deg i livet? Vi kan jo gjøre det hifirelatert. Vis oss ditt anlegg og anslå hvor mange % av anlegget som er finansiert direkte som følge av ressursen du var født med. :cool:
Mange nok her inne med selvtillit men hvor mange har selvinnsikt nok til å
komme med troverdige utsagn??
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.785
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte å kalde tråden for kabeldebatt, nettrollenes Eldorado.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.066
Antall liker
2.526
Da jeg begynte med kabler var alt mer mystisk. Før Internet ble et sted man kunne finne teknisk informasjon i passelige doser. I hine hårde dager var elektronisk faglitratur på emnet noe man ikke forstod seg på, verken til å finne eller forstå innhold av grunnet manglende evne til å se kontekst. Selvsagt tar vi med oss masse ny vranglære med denne digitale læreplattformen, men etter hvert får man justeringer som tar en inn på riktig vei.

Denne tråden som eksempel hvor korrekte måleneheter for penis nå debateres :)
 
Topp Bunn