Høvding,
Med all respekt, dette er helt meningsløst.
Det du har gjort er et forsøk på å ekskludere de som har en faglig forsvarlig tilnærming til fenomenet "lyd i kabel". Det er absurd at opprette en egen avdeling for disse personene, siden de ikke vil ha noe å diskutere. De har allerede i de eksisterende trådene til kjedsommlighet gjentatt, og i stor grad dokumentert, at en rimelig fornuftig kabel ikke forvrenger signalet i nevneverdig grad. Insignifikant endring, med andre ord. Og de har vært rimelig enige om dette. Det er lite igjen å diskutere.
"Black magic"-fraksjonen argumenterer hardt, men tidvis inkonsekvent, og "bevisføringen" for sine meninger og oppfattninger holder ofte et lavt nivå. "Mora mi hører forskjell", og liknende. Det finnes også endel gode debattanter på denne siden, og mange av påstandene som fremsettes oppfatter jeg som ærlige og tidvis troverdige.
Det er særlig to ting som plager meg med denne gruppen:
1. Enkelte aktører har tydelig lite erfaring, dvs de har ikke det store sammenlikningsgrunnlaget, og de er ukritisk til i hvilken sammenheng utstyr testes. Enkelte av disse produserer masse støy, og et høyt antall innlegg.
2. Jeg har inntrykk av at enkelte aktører i denne fraksjonen har bransjetilknytning, eller annen interesse av å opprettholde en felles forståelse av at det er forskjell på kabler, og en viktig del av et anlegg. Kan ikke bevise dette med bransjetilhørighet, men jeg har ofte denne følelsen når jeg leser enkelte innlegg.
Jeg har vel ganske klart tilkjennegjort mine sympatier i denne saken. Jeg vil for ordens skyld nevne at jeg personlig på ingen måte har funnet fred med hensyn til mitt eget forhold til audio-kabler. Jeg har gått veien fra billige til dyre kabler, veien om balanserte, og nå for tiden er jeg opptatt med å kjøpe/lage skjermede kabler. Må danne meg en oppfatning av dette basert på egne erfaringer, eneste måten å få fred på. Jeg har letet etter en rød tråd når det gjelder kabler, og i den forbindelse har jeg satt mye mer pris på de nå forvistes debattbidrag, enn det jeg har kunnet lære av "black magic"-guttene.
Min sympati går til de forviste, fordi de opptrer forholdsvis ryddig i disse debattene. Man trenger ikke være enig i budskapet, men jeg er sikker på at også du, Høvding, må være enig i at det er en viss forskjell debatteknikk mellom de to leire. Det er selvfølgelig forståelig at du ikke kan kommentere dette, det vil antagelig føre til ytterligere polarisering.
Med bakgrunn i de grep Høvdingen har foretatt i dag, forventer jeg at neste opprydding blir i DIY-forumet. Her er det en rekke sterke debattanter som tydeligvis har elektrobakgrunn, og som konstruerer sine høyttalere eller forsterkere basert på gjeldende fysiske og elektrokjemiske lover og regler. Disse bør forvises til et eget forum, og de som utelukkende lytter seg fram til riktig kondensatorverdier osv må få enerett. Jeg ser dette som en naturlig konsekvens av dagens inngrep i kabeldebattene.
Mulig, Høvding, at du ikke er enig i siste avsnitt. Du vil kanskje hevde at det ikke er behov for endringer i DIY-forumet, fordi det tilsynelatende er slik at fagfolk og legfolk omgås i fordragelige former? Jeg tror kanskje du vil ha rett i en slik påstand. Jeg tror kanskje du, Høvding, som jeg, setter pris på den stort sett hyggelige tonen det er i DIY-forumet. Jeg tror ikke du skal ekskludere meninger, men heller korrigere de brukerne som ikke klarer å holde seg innenfor de rammer for debatt som bør herske på Hifisentralen.
På den måten kan vi dele kabeldiskusjonene inn i 2 ulike innfallsvinkler.
Mvh
HFS
Har lagt inn en quote fra starten av denne tråden. Du vil dele diskusjonen i to ulike innfallsvinkler. Vil dette fungere? Skal vi ha en diskusjon med to forskjellige innfallsvinkler? Eller skal vi ha to diskusjoner med en infallsvinkel hver? I sistnevnte eksempel, er det grunnlag for noen debatt?
Jeg håper Høvdingen omgjør dagens endring.
mvh,
Billy_Joe