Kabelhysteriet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.052
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Beklager ar jeg pisker en død hest - men som en liten advarsel:

    ''Testing at the Tokyo Nanotechnology center with a IHI Gauss meter showed that after an LP was treated with the deMag the magnetic field of the LP was lowered from 620~630 nT to 572~582 nT''

    Den normale magnetismen i bakgrunnen er 32 000 (nT) nanotesla
    Hvordan klarer de å måle 620 nanotesla? og hvordan kan en forskjell i magnetisk potensiale på 50 nanotesla ha noe å si for lydgjengivelsen fra en LP (CD),
    eller fra hva som helst? Når bakgrunnen har en magnetisme som er 600 ganger større?
    Du lager vel større forskjeller i magnetisme om du flytter deg 2 centimeter fra bordet du sitter med?

    Michael Fremer sier at det gjør stor forskjell.
    Javel.

    Triste greier.
    Men hva vet vel jeg!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er gått for langt!

    Vi har hørt nok nå, at det er svindel og høye priser.

    Men når dere og går inn i en vennetråd å gjør narr av andre der, er det NOK!

    Respekterer ikke Moderator og durer videre,

    Det holder nå dere!!!

    Oppføre dere!

    Dette føles jo som å kjefter på småunger.. 13-14 åringer.


    (Godt å få det ut)
    Da har noen av dere også gått inn i bransjetrådene ser jeg.
    Godt det et slettet.
    Voks opp!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bare sånn for ordens skyld, - jordmagnetisk feltstyrke er ca 51000nT på østlandet og ca 56000 her i nord...
    hvordan dette skal påvirke en LP går utover mine begripelse og langt inn i prestens, som kaillen sa...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så de gjorde disse målingene uten å angi årsak/virkning. Har ikke giddet å lese....

    Tyder på at vinylen kan virke som en radial fluxfordeler som skjermer pickupen fra den evig flukterende jordmagnetismemen ... :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er gått for langt!

    Vi har hørt nok nå, at det er svindel og høye priser.

    Men når dere og går inn i en vennetråd å gjør narr av andre der, er det NOK!

    Respekterer ikke Moderator og durer videre,

    Det holder nå dere!!!

    Oppføre dere!

    Dette føles jo som å kjefter på småunger.. 13-14 åringer.


    (Godt å få det ut)
    Da har noen av dere også gått inn i bransjetrådene ser jeg.
    Godt det et slettet.
    Voks opp!
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Det er gått for langt!

    Vi har hørt nok nå, at det er svindel og høye priser.

    Men når dere og går inn i en vennetråd å gjør narr av andre der, er det NOK!

    Respekterer ikke Moderator og durer videre,

    Det holder nå dere!!!

    Oppføre dere!

    Dette føles jo som å kjefter på småunger.. 13-14 åringer.


    (Godt å få det ut)
    Da har noen av dere også gått inn i bransjetrådene ser jeg.
    Godt det et slettet.
    Voks opp!
    Det sier mye om hi-fi bransjen når bransjeaktørene ikke tåler å bli stilt helt legitime og kritiske spørsmål om sine produkters påståtte egenskaper. Det er faktisk nøyaktig det samme som skjer i alternativbransjen. En bransje man ikke vil sammenlignes med hvis ikke «tin-foil-hat» er foretrukket hodeplagg :)

    bzwxL2N.jpg
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det har jaggu blitt en idiot hobby, HiFi var høy troverdighet etter forutsigbare mål for nogenlunde oppegående mennesker, men nå er det blitt High End for de lettledede og de som kanskje kunne kledd en «tin-foil-hat».
    Liker HiFi og musikk men driter i High End.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det har jaggu blitt en idiot hobby, HiFi var høy troverdighet etter forutsigbare mål for nogenlunde oppegående mennesker, men nå er det blitt High End for de lettledede og de som kanskje kunne kledd en «tin-foil-hat».
    Liker HiFi og musikk men driter i High End.
    Forstår at du mener at High End er en slags pretensiøs form for HiFi fordi det er noen ‘svovelpredikanter’ der ute?
    Eller blir det litt som 2-fot syken til båtfolket, som betaler en formue for diverse båt-remedier og hele tiden higer etter større båter.
    Hvis man eier en jolle, så er det jo lett å forakte disse folka.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.644
    Antall liker
    12.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel også slik at noen uten tvil har en dypere forståelse for teknologien bak, det være seg nå både elektronikk og kabler, og derved har et betydelig mer avslappet forhold og et større skråblikk på det tildels og tilnærmede hysteriet som har fått utvikle seg..?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Nå er det vel også slik at noen uten tvil har en dypere forståelse for teknologien bak, det være seg nå både elektronikk og kabler, og derved har et betydelig mer avslappet forhold og et større skråblikk på det tildels og tilnærmede hysteriet som har fått utvikle seg..?
    Enig i deler av dette, men jeg synes mange ganger småligheten skinner gjennom så det holder her inne.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har både testet,eid og hatt råd til idiotisk dyre anlegg men har ikke gitt meg noe mer enn ett normalt HiFi anlegg, heller mindre.
    Dyre og flotte ting bare for å vise seg har jeg aldri hatt tenning på. Min er stor nok til ikke å trenge noen penisforlenger.

    Det har jaggu blitt en idiot hobby, HiFi var høy troverdighet etter forutsigbare mål for nogenlunde oppegående mennesker, men nå er det blitt High End for de lettledede og de som kanskje kunne kledd en «tin-foil-hat».
    Liker HiFi og musikk men driter i High End.
    Forstår at du mener at High End er en slags pretensiøs form for HiFi fordi det er noen ‘svovelpredikanter’ der ute?
    Eller blir det litt som 2-fot syken til båtfolket, som betaler en formue for diverse båt-remedier og hele tiden higer etter større båter.
    Hvis man eier en jolle, så er det jo lett å forakte disse folka.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Har både testet,eid og hatt råd til idiotisk dyre anlegg men har ikke gitt meg noe mer enn ett normalt HiFi anlegg, heller mindre.
    Dyre og flotte ting bare for å vise seg har jeg aldri hatt tenning på. Min er stor nok til ikke å trenge noen penisforlenger.

    Det har jaggu blitt en idiot hobby, HiFi var høy troverdighet etter forutsigbare mål for nogenlunde oppegående mennesker, men nå er det blitt High End for de lettledede og de som kanskje kunne kledd en «tin-foil-hat».
    Liker HiFi og musikk men driter i High End.
    Forstår at du mener at High End er en slags pretensiøs form for HiFi fordi det er noen ‘svovelpredikanter’ der ute?
    Eller blir det litt som 2-fot syken til båtfolket, som betaler en formue for diverse båt-remedier og hele tiden higer etter større båter.
    Hvis man eier en jolle, så er det jo lett å forakte disse folka.
    Tror ikke dyrt annlegg er noe penisforlenger.
    Heller motsatt.

    Uansett drar du ikke det med på shellen for å sjekke små eller store rips.
    Det står jo hjemme der ingen ser det. :p
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    High End er nok stort sett en en-manns greie uansett om det står i stuen eller i man cave.
    Jeg kombinerer det med multikanal/surround og da blir det litt enklere å samle seg rundt for flere.

    High End er uansett bare en illusjon av virkeligheten og denne kommer man kanskje tettere på enn med HiFi.
    Det er vel den eneste forskjellen?
    Da blir denne elevasjonen bare et pris/prioriteringsspørsmål, med eller uten tin-foil hat på.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    4.687
    Torget vurderinger
    1
    ^Mener du at High End ikke er Hi Fi ? kan du evt utdype distinksjonen ?

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    ^Mener du at High End ikke er Hi Fi ? kan du evt utdype distinksjonen ?

    mvh
    KJ
    Det er samme ting, men man kommer enda nærmere en illusjon av naturtro størrelse og virkelighet (dvs. fidelity, som vel er målet med reproduksjonen?). For noen er dette visst en gimmick. Da tror jeg at jeg hadde brukt tiden min på Nyhetskanalen, eksempelvis, og ikke HFS.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det burde holde med uttrykket High Fidelity - høy troverdighet
    En ærlig sak det, men det styrker også oppfatningen av at hvis utstyret er dyrt, så faller det inn under tin-foil hat kategorien.
    Hvis man ser på high end vs. tin-foil leirene, så tror jeg at man relativt lett kan plukke ut hvem som mener hva av deltakerene her inne. Det ligger liksom noe utålighet over high end og audiofil paraplyen som kommer til syne relativt ofte, og da spesielt under dekke av forbarming og teknisk kyndighet (i egne øyne).

    Post note:
    Nå er ikke The Shy verstingen her inne, ref. overnevnte beskrivelse.
    Eksempelvis bidragene hans i Espen sin tråd, som jeg har merket meg.
    Normalt er denne typen vennetråder støvsuget fra bidrag fra DIY’ere som vet best.
    Manglende interesse for tin-foil hatter er dog en ærlig sak, det....
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel også slik at noen uten tvil har en dypere forståelse for teknologien bak, det være seg nå både elektronikk og kabler, og derved har et betydelig mer avslappet forhold og et større skråblikk på det tildels og tilnærmede hysteriet som har fått utvikle seg..?
    Enig i deler av dette, men jeg synes mange ganger småligheten skinner gjennom så det holder her inne.
    Du sier det, men jeg tror det inntrykket stort sett bare eksisterer hos de som er litt fornærmet på vegne av kablene sine.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.739
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    1
    High-End starter å bli et vel utvasket "begrep" også, vil påstå det ikke betyr så mye akkurat. Bare se på finn, der er det utrolig mye "High-end" utstyr som ligger ute.. Hvor de tar det fra vet ikke jeg, men mesteparten av det som selges som "high-end" på finn vil jeg kalle halvgammelt konsumer-utstyr.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    High End=kommer jo litt an på øye som ser/øra som hører.
    Og hvordan man oppfatter begrepet/begriper oppfattelsen.

    I min verden vil jeg highend skal være noe som låter hinsides bra, ikke nødvendigvis hinsides dyrt.
    Hvorfor sette likhetstegn ved highend og pris?
    Ja, det vil nødvendigvis koste mer penger enn et typisk hifi anlegg, men det trenger ikke å passere en million om man gjør de riktige grepene i forhold til kostnad.

    Om highend lyd oppnås med kjøpevarer, DIY eller en kombo av begge verdener, er likegyldig for meg.
    High End behøver ikke være "bling" med gull og glitter.
    For noen kanskje, ikke for meg.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kabelhysteriet?

    image1-67.jpg


    ...kabel-klysteriet.

    405313-Microlax-4x5ml-5-20min-3D-NO.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn