coolbiz
Hi-Fi freak
Jeg kjøpte et par REAN-plugger på Kjell & Company, og de hadde strekkavlaster.
Ser de kaller det det, gummien bak på pluggen. Tidligere var det en spiralfjærlignende sak der og den ga mye mykere bue på kabelen der den kommer ut av pluggen.Jeg kjøpte et par REAN-plugger på Kjell & Company, og de hadde strekkavlaster.
Jeg tenkte på det som stikker ut av pluggen, på innsiden er det ingen forskjell såvidt jeg kan huske.Sitter på jobb, og har neon Rean plugger i skuffen... de har absolutt strekkavlaster, - samme klemtype som på XLR, bare litt mindre...
There is some goodness in this wireworld cable that reduces mains hum and buzz. I can't explain that without some electrical analysis which I am too lazy to perform at the moment. So technically we paid more, and we got more.
Now before subjectivists start to celebrate, as I clearly noted, none of those mains components are remotely audible (or you would hear them with generic cables and we don't). And at any rate, no improvements were made whatsoever in actual distortion products. In the case of D50, we actually made things worse a bit.
I guess it is good to find things that we think are totally waste of money, actually produce some measurable improvement. For $100, I wouldn't make fun of anyone buying one of these unless they started to say it made things sound better.
Synes han virker retarderet.Dette MÅÅÅÅÅ jo være ironi!! $10.000 for en klump som ser ut som bæsj man legger oppå anlegget???Nei tror vi er litt lenger ut på vidda. Glemte også å nevne at han mener han har en IQ på 130+ eller noe i den dur.^Han som lager disse? https://oslohificenter.no/stereo/tilbehor/shakti-stone-air
Her er kanalen hans: https://www.youtube.com/user/Patrick821
Her er produktsiden: Audiophile Rocks
Jeg trodde han tulla, men etter å ha sett noen videoer fremstår han som seriøs i sin sak, og muligens ikke helt i vater...
Det holder at han selger 3-4 sånne i året for en grei inntekt.
Lurer på hvor mange han har solgt.....?
Sist jeg sjekket hadde ikke Elkjøp kabler med XLR kontakter. Claser'n har dette, men i temmelig håpløse lengder. 6 meter (eller mer) er litt i meste laget inne i et stereoanlegg.... Så dette med å få tilpasset lengden er så absolutt et argument for å mekke selv.Hvorfor lage egne kabler når elkjøplakrisen er tilnærmet gratis og kabler gjør ingen forskjell?
Man kan få Hb 52 her inne til å lage de for noen for kr, så slipper man å mekke selv.Sist jeg sjekket hadde ikke Elkjøp kabler med XLR kontakter. Claser'n har dette, men i temmelig håpløse lengder. 6 meter (eller mer) er litt i meste laget inne i et stereoanlegg.... Så dette med å få tilpasset lengden er så absolutt et argument for å mekke selv.Hvorfor lage egne kabler når elkjøplakrisen er tilnærmet gratis og kabler gjør ingen forskjell?
Er ganske enkelt dette. Jo tykkere kabel jo mer lyd kommer igjennom. Derfor lakrissnører låter så "inneklemt".Spennende! Kan du utdype dette?Man kan heller ikke bruke normale elektriske ligninger på lydkabler slik som mange argumenterer for i kabeldebattene. Lyd oppfører seg annerledes enn strøm.
Glimrende argument. Har ikke testet den akkuratEr ganske enkelt dette. Jo tykkere kabel jo mer lyd kommer igjennom. Derfor lakrissnører låter så "inneklemt".Spennende! Kan du utdype dette?Man kan heller ikke bruke normale elektriske ligninger på lydkabler slik som mange argumenterer for i kabeldebattene. Lyd oppfører seg annerledes enn strøm.
Kan bruke kabeltykkelse som en volumkontroll da vil jeg tro. Småartig!Er ganske enkelt dette. Jo tykkere kabel jo mer lyd kommer igjennom. Derfor lakrissnører låter så "inneklemt".Spennende! Kan du utdype dette?Man kan heller ikke bruke normale elektriske ligninger på lydkabler slik som mange argumenterer for i kabeldebattene. Lyd oppfører seg annerledes enn strøm.
Det hadde vært interesant med en utdypende forklaring på dette, vibrasjoners påvirkning også.---> "lydstrøm" er meget mer følsomt for disse faktorene, enn en "ordinær" strøm kabel.
Nei vett du hva..........man må nesten lese seg til kunnskap, prøve/teste og danne seg sitt eget inntrykk her. Det er ingen fasit.Det hadde vært interesant med en utdypende forklaring på dette, vibrasjoners påvirkning også.---> "lydstrøm" er meget mer følsomt for disse faktorene, enn en "ordinær" strøm kabel.
Feel ree................
Neida, med beina på jorda og nogenlunde sunn fornuft er det ikke så komplisert å få vellydende hifi."Mon jeg ar havnet paa en anden klode.." - eller noe sånt, skrev SørenøKierkedaard.... HiFi virker stadig mer som en slags alternativ virkelighet..
Kan ikke fatte annet en at moderatorene her inne er hokuspokus troere selvHva med: "KABELTRÅD 4 ALT OG ALLE, KJEMISK FRI FOR MODERATORER - IF YOU CANT TAKE IT - BEAT IT....."
Er proffkabler sikret mot å koble feil?Tok to dager før jeg fant ut at jeg hadde koblet feil fase. Så nå kjøper jeg kun proffkabler. Lytteegenskapene mine er tydeligvis på bærtur.
Kablene mine er hvertfall bedre merket og billigere enn HifikablerEr proffkabler sikret mot å koble feil?Tok to dager før jeg fant ut at jeg hadde koblet feil fase. Så nå kjøper jeg kun proffkabler. Lytteegenskapene mine er tydeligvis på bærtur.
Korrekt. Overlegen strekkavlasting og kjempebillig.Er det REAN-plugger du har brukt på den kabelen?
Det er tilnærmet null forskjell kanskje bortsett fra en litt høyere materialpris for Neurik for den gamle typen. Fjæra/elastomeret er kun der for å redusere knekk på kabelen. Den egentlig strekkavlastningen finner du inni, der chucken griper rundt selve ytterkappa på kabelen. Dette er en meget solid løsning så lenge du bruker kabel med riktig tykkelse.Ser de kaller det det, gummien bak på pluggen. Tidligere var det en spiralfjærlignende sak der og den ga mye mykere bue på kabelen der den kommer ut av pluggen.
Vet ikke om det har så mye å si men jeg likte de bedre.
x'D !!! Utmerket post! ^_^Er ganske enkelt dette. Jo tykkere kabel jo mer lyd kommer igjennom. Derfor lakrissnører låter så "inneklemt".
Kablene er ikke mer sikker enn den som terminerer dem ;P Det han mente var at han kjøpte ferdig terminerte proffkabler, og du kan ikke krysse lederne på hverken RCA eller XLREr proffkabler sikret mot å koble feil?Tok to dager før jeg fant ut at jeg hadde koblet feil fase. Så nå kjøper jeg kun proffkabler. Lytteegenskapene mine er tydeligvis på bærtur.
Det er vel omtrent som å kjøpe fine felgar til bilen - det pyntar opp. Dei fleste som kjøper fine felgar er fullstendig klar over at det ikkje har noko funksjonell betydning (eller at det i mange tilfelle berre gjer bilen mindre komfortabel), men så har du nokon som er nødt til å forsvare valget med at bilprodusenten ikkje har *peiling* når dei puttar hjul på bilane sine og at det berre er id*otar som ikkje forstår kor livsfarleg det er å køyre rundt på standard felg- og dekkdimensjon. Ein får jo ikkje ut "potensialet" i stasjonsvogna si på fabrikkfelgar.Jeg - som jobber innen psykologi - er litt nysgjerrig på refleksjoner rundt hvorfor man bruker "unødvendige" penger på kabler selv om man er skeptiker.
Eg starta hifi-karriera mi med å svelge engelske og tyske hifi-blad rått, og gjekk gjennom ein periode med tunge investeringar før det sakte gjekk opp for meg at skriveria i What HiFi var 95% fri fantasi. Etter ein nedtrappingsperiode over mange år er eg no på lampettledningstadiet. Eg klarer ikkje høyre forskjell på kablar, det er kun ein ting som påverker lyden høyrbart og det er rommet høgtalarane står i og plasseringa av høgtalarane der inne. Og der setter det verkelege livet (kona) begrensingar som ingen kablar i verden kan kompensere for. Det viktigaste for meg no når det gjeld kablar er at dei er av ein såpass OK mekanisk kvalitet at dei tåler trekking i rør utan å ta skade. Eg brukar heller pengar på ting som faktisk har betydning.Og, for de som har kabelallergi, hvilke kabler går det i der i gården?
Kveiler du kabelen så fungerer den tildels som en spole. Det kan skape forskjeller.For lange kablar går ut over lyden (prøv å kveile saman den eine 10 meter lange høgtalarkabelen, og samanlikn med den som ikkje er kvelia saman til den andre høgtalaren.
Her er det delte meninger om det gir noen reell forskjell.Eller prøv ti meter til den eine, og to meter til den andre sida)
Kveiling og kveiling..det kommer litt an på hvordan en kveiler.For lange kablar går ut over lyden (prøv å kveile saman den eine 10 meter lange høgtalarkabelen, og samanlikn med den som ikkje er kvelia saman til den andre høgtalaren. Eller prøv ti meter til den eine, og to meter til den andre sida)
Prøv også å legge signalkabelen frå riaatrinnet saman med ei straumleidning. Då skjer det ting som forsvinn når du har avstand. Kanskje ikkje i sjenerande grad for alle, men for meg er det merkbart.
For korte kablar, derimot, er noko drit.....
Svaret finner du her: https://www.songteksten.nl/songteksten/182387/frank-zappa/a-token-of-my-extreme.htmJeg - som jobber innen psykologi - er litt nysgjerrig på refleksjoner rundt hvorfor man bruker "unødvendige" penger på kabler selv om man er skeptiker.
Ikke tro at musikere er noe mindre mottagelige for snake oil enn andre.Av ren nysgjerrighet sjekket jeg ut Klotz-kablene og ser at de bruker MY206-kabelen deres. Med Neutrik-plugger og specs som 60 picofarad per meter er det et godt alternativ til denne prisen! Rett under 500kr for 2x1m (inkl. rimeligste type frakt) er mektig imponerende, men så har jeg jo inntrykket av at Evenstad Musikk selger til musikere og de hjelper det jo ikke å selge slangeolje til. Jeg produserer fortsatt billigere kabler selv og da med litt dyrere materiell, men mistenker og at Klotz ikke står tilbake på kvaliteten.
Om det er hans gitarsamling vites ikke, men han la ut det bildet på fb for noen dager siden...Er det gitar samlinga til Bonamassa?
mvh
Tror det kan være gitarsamlingen til Bonamassa dette. Han har noe til et hvert formål. Han brukte en Telecater til TELE MASTERS albumet til Arlen Roth. Veldig god saker detteOm det er hans gitarsamling vites ikke, men han la ut det bildet på fb for noen dager siden...Er det gitar samlinga til Bonamassa?
mvh
Johan-Kr
Har lagt merke til at det ofte er benyttet disse fra Dali på Magnum - https://www.hifiklubben.no/kabler/bananplugger-og-spader/dali-lux-bananplugg/Hei, jeg er ute etter bananplugger og spade til type litt tykke kabler 8AWG eller 8,54 mm2. Er det noen som har noen anbefalinger ? Poster her fordi det eneste kravet er at det er av god bygge kvalitet og sitter godt i både kabel og komponenter