Kabler fra Temu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.606
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt søtt at man i denne sammenhengen, der det altså er snakk om alternativer til ekstremprisede audiokabler, er bekymra for at om man kjøper de billig fra kina selv, så er det plutselig kriminelle, uetiske svindlere man gir pengene sine til.
    Tja. Når man ser på prisene på produktene og hva inngående materialer består av og arbeidsinnsats for å produsere ferdig vare, så kan man jo lure litt på under hvilke arbeidsforhold dette skjer.

Gjelder forøvrig ikke bare kabler, men en rekke andre produkter fra Kina.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.606
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det kommer helt an på det etiske grunnlaget og prinsippet (Code of Conduct) et firma velger å operere etter.
    Dersom et firma glatt overser, eller velger å se bort fra dette så er det jo - akkurat: Kriminelle, uetiske svindlere man gir pengene sine til.

Alle er jo kjent med hvilke forhold som gjennom årene har blitt avduket -f.eks innenfor klesindustrien.
    Jeg liker å føle meg nogenlunde trygg på (garantert er man jo ikke) at produkter jeg kjøper er produsert under relativt greie arbeidsforhold.
    Andre gir jo glatt f... i alt slikt bare det er billig.

Sist redigert:
    • Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.606
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kjøper alt på Temu og aldri fra Norge! Sykefraværet i Norge viser helt klart at det drives rovdrift på ærlige arbeidsfolk 😆
    I "ping-pong" er vel sykefravær i mange bedrifter omtrent null. Møter du ikke på jobb, så har du sparken - og da er jo det løst.

På samme måte kan vi jo kjapt få sykefraværet ned på det nivået vi også, men kanskje ikke helt den løsningen vi ønsker ;) .

• Liker

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte en verktøy veske fra TEMU. Pakken var tom når den kom:) Har aldri opplevd noe lignende. Skal aldri handle noe fra Kina eller kinetisk. Prøver å la være. Handler heller det som er dyrere for å slippe Made in Kina. Gjelder også bildeler.
    Og dette gjør at all handel fra Kina er utelukket?

Jeg har opplevd problemer fra Norsk netthandel også, men når norske pakker blir borte er det ofte mye dyrere. :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.413
    Sted
    VestBredden
    Om man oppdager problemer med leveranse fra eks Ali (og helt sikkert temu) så er det bare å lage en sak hos de.
    -Dem er ofte veldig(!!!!) strenge med selgerene, og om ting ikke rettes opp så er de knallharde på straff/utestengelse/etc fra plattformen.
    Og nettopp dette er vel den etiske delen av det og handle på TEMU og tilsvarende. For oss som lever i Norge... kunne dere tenkt dere og jobbe på et slikt sted, med sånne avtaler??

Kina er et U-LAND (MERKELIG NOK) og dem har så og si gratis frakt halve jordkloden rundt. Det er ikke helt regningsvarende for oss, på noen som helst måte.
    tenk på hvor mye kapasitet det tar og flytte søppel hit, og distribuere det her... når det klages i tråden for "faaans postnord og bring".

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Horten
    Ja, kina er vel definert som et "u-land" i Post-samarbeidet verden over. Det betyr at alle andre i samarbeidet er med å betaler/bidrar i kostnadene med visse typer forsendelser ut av kina.
    Så kan man si at dette burde avskaffes, det bør det (!!), men jeg tror at en slik endring må godkjennes/aksepteres av alle i samarbeidet; også kina.
    -Ikke allverdens beste avtale i bunn der kan man si, men den ble nok laget i en annen tid.

Angående temu og andre sine avtale/krav med selgerene på plattformen; tja jeg er faktisk tilhenger av at brudd på avtale eller leveringer, skal ha en konsekvens.
    For jeg vil tro at alle de som er svindlet på eks Finn fra uærlige selgere, nok gjerne skulle ønske at Finn tok mere affære overfor disse selgerene. :unsure:

Men, dette er ikke tema i denne tråden, nok off-topic fra meg.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sunndalsøra

Jeg har opplevd problemer fra Norsk netthandel også, men når norske pakker blir borte er det ofte mye dyrere. :)
    Blir ikke handlet direkte fra kina nettside. Men det kan bli vanskelig å forhindre å kjøpe Kina varer ''lokalt'', da de eksisterer over alt. Ellers så synes jeg at Kina kan få for stort grep økonomisk og i industrielt både nasjonalt og internasjonalt. Også politisk og militært er også noe jeg er imot.
    Men jeg har hatt større tap på en retur til Dekkonline i Tyskland. Noe som Postnord har vært med på, da de ikke kunne vise til noe sporing og registrering for retur til/for Dekkonline.

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.413
    Sted
    VestBredden
    Ja, kina er vel definert som et "u-land" i Post-samarbeidet verden over. Det betyr at alle andre i samarbeidet er med å betaler/bidrar i kostnadene med visse typer forsendelser ut av kina.
    Så kan man si at dette burde avskaffes, det bør det (!!), men jeg tror at en slik endring må godkjennes/aksepteres av alle i samarbeidet; også kina.
    -Ikke allverdens beste avtale i bunn der kan man si, men den ble nok laget i en annen tid.

Angående temu og andre sine avtale/krav med selgerene på plattformen; tja jeg er faktisk tilhenger av at brudd på avtale eller leveringer, skal ha en konsekvens.
    For jeg vil tro at alle de som er svindlet på eks Finn fra uærlige selgere, nok gjerne skulle ønske at Finn tok mere affære overfor disse selgerene. :unsure:

Men, dette er ikke tema i denne tråden, nok off-topic fra meg.
    Du blander epler og popkorn.. Temu er nye varer og Finn.no er i all hovedsak brukt og da ifra stort sett privatpersoner.
    Endel av av disse kronene, går i kinesisk statskasse, og dem sørger for og støtte russland med endel av dette.... dem er i krig med et Europisk land....

GO FIGURE

Hold skattepengene i Norge... og så ser vi mot Europa, om vi ikke kan skaffe det her.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    860
    Sted
    Orkanger
    Når lysten på noe nytt og fint dukker opp så kan man sikkert gjøre ett godt kjøp på Ali eller Temu, men kortreist fra Finn går som regel fint det også.
    Fikk disse i går og om de hadde blitt solgt som «ubrukte» så hadde jeg trodd på det. Prutet på meg en liten bismak i munnen, men sånt går over. Har selv blitt utsatt for svindelforsøk på Finn.no og holdt på å miste nesten 100k, men alle handlene både før og etter episoden har gått helt smertefrie.

Vedlegg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    TV 2 hjelper deg har tatt med en rekke produkter kjøpt på Temu til Nemko utenfor Oslo.

Litt rart om det skal bli brann i et par høyttaler eller signalkabler, men ja, mye som selges over nett av ladere og annet, er rene brannbomber 😉

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Antall liker
    73
    Sted
    Bergen
    Det er mye negativt om TEMU har jobbet i flere år i kina i WEIFANG det var ingenting å si på kvaliteten på produktene som ble laget på fabrikken, arbeidsforholdene var meget bra.
    Dynaudio ble kjøpt opp av det kinesiske selskapet GoerTek som er et meget stort selskap som holder til i Weifang.
    Det er mye som blir laget i kina som holder meget høy kvalitet.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.267
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye negativt om TEMU har jobbet i flere år i kina i WEIFANG det var ingenting å si på kvaliteten på produktene som ble laget på fabrikken, arbeidsforholdene var meget bra.
    Dynaudio ble kjøpt opp av det kinesiske selskapet GoerTek som er et meget stort selskap som holder til i Weifang.
    Det er mye som blir laget i kina som holder meget høy kvalitet.
    Oi, you got balls 🫣😎😂

• Haha

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.071
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel udiskutabelt at det lages mye varer av god kvalitet i Kina, men like lite diskutabelt er det vel at det spys ut mye, mye mer som i beste fall er av slett kvalitet og i verste fall direkte livsfarlig. Ikke bare sendes det i retning verden utenfor Kina, det er også til innvortes bruk.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.071
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lages det i det hele tatt kabler noe annet sted enn Kina mon tro?

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.800
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    For min del er Temu/Ali etc. ikke et godt valg av to-tre grunner. Det ene er kvalitetskontroll. Det KAN være at du får noe bra, men det vet du ikke på forhånd.
    Kinesisk pirathandel. Da snakker vi ikke om at kinesisk automatisk = dårlig, men om piratkopier, plagiater etc., som undergraver seriøse bedrifter.
    Kinas langsiktige handelskrig er svært vanskelig å styre unna for oss alle, men man kan i det minste unngå den verste "guerillakrigen" på nettsteder som Temu og Ali?
    Brukt er gjenbruk. For hva det er verd, vil jeg heller ha gjennomprøvde produkter som selges av folk med samme hobby, enn å bruke like mye/lite på mer eller mindre legitime kopier som spys ut i markedet.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8

Kjøpt veldig mye fra Temu, og til dags dato har det aldrig vært feil på leveransen derfra, så du må ha vært ekstremt uheldig.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kjøpt veldig mye fra Temu, og til dags dato har det aldrig vært feil på leveransen derfra, så du må ha vært ekstremt uheldig.
    Hvilke kabler og er du fornøyd med kvaliteten?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.269
    Torget vurderinger
    2
    Gå nå på Chlas Olson istedet for år sponse Kinas undergraving av vår økononmi..,
    Eehhn mmm .. forresten vår økonomi er basert på at globale interessen selger oss billige varer til overpris ,så vi undergraver greina vi sitter på . Som Joggesko til 1500 kr produsert for 32kr i Kina. Kanskje vi like godt skulle kjøpe de for 300 kr istedet for å gi 1200kr til en postkasse påCayman Islands..

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Gå nå på Chlas Olson istedet for år sponse Kinas undergraving av vår økononmi..,
    Eehhn mmm .. forresten vår økonomi er basert på at globale interessen selger oss billige varer til overpris ,så vi undergraver greina vi sitter på . Som Joggesko til 1500 kr produsert for 32kr i Kina. Kanskje vi like godt skulle kjøpe de for 300 kr istedet for å gi 1200kr til en postkasse påCayman Islands..
    Og hvor tror du Clas Ohlssons sine varer kommer fra, Sverige? 🤣

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.269
    Torget vurderinger
    2
    Nei, Kina alt sammen … la oss kjøpe det billig til vesten går under , med Temu bypasser vi mellomleddet i det minste..

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.730
    Torget vurderinger
    1

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007