Z
Zomby_Woof
Gjest
Ja det er du nok da. For ung. Nå må du høre på de voksne og kjøpe deg opp på Rypdal, det er finfine greier!
Nå vrøvler du igjen. Erfaringer er i utgangspunktet subjektive og ikke allmengyldige. At noen har tatt utgangspunkt i fysikkens verden for å sannsynliggjøre enkelte opplevelser i stedet for å tillegge disse nano-kvante-krystall-argumentene fra en markedsavdeling som sannsynligvis er drevet av morsomme sigaretter, faller deg tydeligvis tungt for brystet. Etter noen år i Stavanger kjenner jeg til bedehusdensiteten i byen, men dette handler altså ikke om tro. Ta deg kraftig sammenFlott beskrivelse dette, så får vi se om det får stå uimotsagt eller om du har ‘misforstått’ noe mhp. dine erfaringer.Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer snakk?? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:
Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slank i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!
Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
AbsoluttSå hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham. Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
Hva er det å være enig om? At 2 personer har 2 forskjellige opplevelser? Det opplever vel begge to som reelt for seg, men hva skal det tilføre av meningsfull informasjon? Som du selv sier så skjærer det seg ved at subjektive opplevelser predikes som objektivt.Det jeg ser for meg er følgende scenario:
1) Kandidat A tester tre forskjellige kabler i sitt anlegg og hører ingen forskjell
2) Kandidat B tester de samme tre kabler i sitt anlegg og finner forskjeller
Hvis man forkaster fra ligningen de tradisjonelle forklaringene om gullører, dårlige anlegg, mfl. og utelukkende ser på resultatet, så står man igjen med følgende konklusjon;
Kandidat A predikerer at det ikke er forskjell på kabler.
Kandidat B predikerer at det er forskjell på kabler.
Egentlig så kan begge ha rett på et vis.
Det som er problemet er at kandidat A ikke kan forstå eller akseptere at kandidat B har rett og motsatt ut fra egen erfaring i EGET anlegg.
Dermed vil begge predikere ut fra sine egne erfaringer at motparten har feil.
Det er derfor at egne erfaringer med kabler i sitt eget anlegg ikke kan overføres til en annen person i hans anlegg.
Så hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham.
Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
Oppsummering:
Kandidat A sine erfaringer er reelle.
Kandidat B lider ikke av placebo og hva det skulle være. Han opplever forskjeller som er reelle også - i sitt anlegg.
Kan vi enes om dette?
Særlig på Nordost-demonstrasjoner der forskjellene blir tydelig beskrevet i forkant. Stakkars den som ikke hører forskjellen da i en slik sterk gruppeopplevelse.AbsoluttSå hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham. Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
Når plassering og akustikk er på plass....hører de fleste lyttere forskjell på kabler
Messedemoteknikken til NO er å oppsøke musikk som med størst mulig sannsynlighet er ukjent for alle tilhørerne. Ikke at det strengt tatt trengs, med så mange ukjente faktorer som allerede ligger i at både rommet og anlegget også er temmelig ukjent for de fleste. Så tar de fram den rimeligste kabelen, og spiller en kort snutt med den, før de bytter til den dyre og gjentar samme snutt.Særlig på Nordost-demonstrasjoner der forskjellene blir tydelig beskrevet i forkant. Stakkars den som ikke hører forskjellen da i en slik sterk gruppeopplevelse.AbsoluttSå hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham. Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
Når plassering og akustikk er på plass....hører de fleste lyttere forskjell på kabler
NO Valhalla er egentlig litt spesielle. Det var disse kablene som startet galskapen slik jeg husker det. Det var bred enighet om at disse kablene var bra, men det som gjorde at de fikk så mye oppmerksomhet var prisen. Det var forøvrig også andre kabler som var priset svært høyt på den tiden uten å få den samme oppmerksomheten som Valhalla fikk. Dette fikk vel Valhalla til å ende opp som en referanse både blant dem som mente at de var lydmessig overlegne omtrent alt annet, og de som mente at hele kabelhysteriet var svindel.Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer omtale og fordommer? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:
Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slanke i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. De måler faktisk hakket hurtigere enn Valhalla også. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!
Og om kabler endrer seg med innspilling? Ja, det gjør de. Selv brukte kabler, om de ikke er spilt med på en stund. Helt ny-tilkoblet høres de kanskje ikke optimalt ut, men etter en time eller to skjer det noe. Og gi dem noen dager med musikk, da viser de hva de er gode for og hvordan de vil høres ut permanent! Dette stort sett alle kabler jeg har prøvd.
Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
Det meningsfulle er at:Hva er det å være enig om? At 2 personer har 2 forskjellige opplevelser? Det opplever vel begge to som reelt for seg, men hva skal det tilføre av meningsfull informasjon? Som du selv sier så skjærer det seg ved at subjektive opplevelser predikes som objektivt.Det jeg ser for meg er følgende scenario:
1) Kandidat A tester tre forskjellige kabler i sitt anlegg og hører ingen forskjell
2) Kandidat B tester de samme tre kabler i sitt anlegg og finner forskjeller
Hvis man forkaster fra ligningen de tradisjonelle forklaringene om gullører, dårlige anlegg, mfl. og utelukkende ser på resultatet, så står man igjen med følgende konklusjon;
Kandidat A predikerer at det ikke er forskjell på kabler.
Kandidat B predikerer at det er forskjell på kabler.
Egentlig så kan begge ha rett på et vis.
Det som er problemet er at kandidat A ikke kan forstå eller akseptere at kandidat B har rett og motsatt ut fra egen erfaring i EGET anlegg.
Dermed vil begge predikere ut fra sine egne erfaringer at motparten har feil.
Det er derfor at egne erfaringer med kabler i sitt eget anlegg ikke kan overføres til en annen person i hans anlegg.
Så hvis en prøver en boutique kabel i sitt anlegg og finner ingen forskjell så overfører man feilaktig denne erfaringen til nestemann og påstår at samme erfaring gjelder for ham.
Det er her det skjærer seg fullstendig, ved at subjektive erfaringer predikeres som noe objektivt.
Oppsummering:
Kandidat A sine erfaringer er reelle.
Kandidat B lider ikke av placebo og hva det skulle være. Han opplever forskjeller som er reelle også - i sitt anlegg.
Kan vi enes om dette?
Jeg har ingen problemer med den beskrivelsen. Den blir enda mer troverdig hvis du også kan skille ut hva som er Nordost Heimdall og hva som er gratis lakris i Synchrolux' kabeltest #3. Vel å merke uten å titte først. Det er en lyttetest, ikke en måletest eller tittetest.Enn om folk hadde holdt seg til å beskrive lyd og kvalitet på kabler de selv har prøvd og sammenlignet - og ikke uendelig masse om hva de tror og mener og synes? Nordost Valhalla var nevnt i et veldig kort innlegg helt i starten av denne tråden, med et bilde av Valhalla XLR-kabler. Hvilke andre kabler har noensinne vært utsatt for mer omtale og fordommer? Jeg har eid disse selv og kan fortelle hvordan de spiller:
Svært åpne og definerte kabler med skikkelig fast og dyp bass. Uanstrengt med masse detaljer. Men: de tilhører eldre generasjon Nordost og kan bli litt for slanke i grunntonen. Dagens Norse 2 eller Valhalla 2 er et steg framover i teknologi og spiller fyldigere (per modell) og mer 3D-lyd. Jeg byttet ut Valhalla med SPM Reference (toppmodell fra gamle Flatline) og ventet i utgangspunktet en nedgradering siden SPM er rimeligere. Men SPM overrasket med varm og fyldig og behagelig lyd, om enn ikke like oppløst. Passet veldig godt inn med Norse 2 strømkabler. De måler faktisk hakket hurtigere enn Valhalla også. Så SPM er en gammel modell som bør tas fram fra arkivet - de imponerte meg til prisen!
Og om kabler endrer seg med innspilling? Ja, det gjør de. Selv brukte kabler, om de ikke er spilt med på en stund. Helt ny-tilkoblet høres de kanskje ikke optimalt ut, men etter en time eller to skjer det noe. Og gi dem noen dager med musikk, da viser de hva de er gode for og hvordan de vil høres ut permanent! Dette stort sett alle kabler jeg har prøvd.
Vel, det var mine erfaringer om legendariske Valhalla fra Nordost. Fortsett saklig dere andre også!
Det er også grunn til å tro at de skrur opp volumet med en dB eller så mellom gjennomspillingene, enten direkte fra volumkontrollen eller ved hjelp av spesielt preparerte demo-CD'er hvor hvert musikkeksempel finnes i flere utgaver med ulike volumer. Beskrivelsen din stemmer godt overens med at andre gjennomspilling skjer med 0,5-1 dB høyere volum. For lite til å oppfattes som "høyere", men merkbart "bedre". De tar ingen sjanser, så jeg er litt overrasket over at en av selgerne tillot deg å endre den forhåndsprogrammerte rekkefølgen. Det strider mot instruksen.Messedemoteknikken til NO er å oppsøke musikk som med størst mulig sannsynlighet er ukjent for alle tilhørerne. Ikke at det strengt tatt trengs, med så mange ukjente faktorer som allerede ligger i at både rommet og anlegget også er temmelig ukjent for de fleste. Så tar de fram den rimeligste kabelen, og spiller en kort snutt med den, før de bytter til den dyre og gjentar samme snutt.
Det er nok temmelig allmennmenneskelig å klare å hente mer informasjon, flere detaljer og så videre, ved annen gangs gjennomlytting av et lite stykke musikk.
Jeg har også hørt det, ikke noe problem i det hele tatt. Andre gang med den dyre kabelen, mer detaljert, tydeligere, og faktisk mer musikalsk meningsfylt.
Men så er det dette med attribusjon. Det skjer to ting samtidig, men vi lytter til kabler, og dermed er vi tilbøyelig til å tro at det er kablene som er opphavet til de forskjellene vi hører.
Jeg mener bestemt at forklaringen snarere ligger i at vi gjentar et musikkstykke, og dermed gjenkjenner mye og forstår resten bedre under andre gjennomspilling.
Jeg ba representanten bytte tilbake for en tredje gjennomspilling en gang. Jeg tror han angret etterpå, for jeg hørte ikke lenger noen forskjell, sa det høyt, og jeg tror ikke jeg var den eneste.
Altså, man bør kalle en dyr Prada veske for kvakksalveri?
Man kan jo bære sine remedier i mye billigere vesker med samme gode resultat.
Man skal ikke se helt bort fra et snev av pretensiøs eierglede med hifi som for andre luksusvarer.
At dette også kan gjelde en mani knyttet til audiofile kabler kan nok ikke mange forstå.
Skal man selge kabler i dette prissegmentet er det nok ikke noen ulempe at de ser ut som en million dollar, noe som visstnok provoserer ytterligere.
^ Som nevnt flere ganger før, det er en vesensforskjell på rene pyntegjenstander som vesker, klokker osv. og kabler.
Ingen (iallfall svært få) selgere av vesker eller klokker påstår at selve ytelsen til produktet er den store forskjellen. Den dyre veska er altså ikke bedre egnet til oppbevaring enn den billige, og den dyre klokka er ikke bedre egnet til å vise tiden enn den billige. Da sitter man igjen med ren luksusvare, og i beste fall bedre holdbarhet eller sliteevne.
Om det samme hadde vært tilfellet med kabler, ville det store flertallet av eierne av dyre kabler sannsynligvis vært nyrike eller folk som er unormalt opptatt av status og rikdom. De som var genuint opptatt av lyd ville ikke ha brydd seg med slikt jåleri. Derimot er det mange (kanskje de fleste) som handler dyre kabler som er opptatt av lydkvalitet, altså selve ytelsen til produktet. Det er altså ikke for å 'pimpe' anlegget at det rulles ut svært dyre kabelstumper, men en forventning om at ytelsen (i dette tilfellet lyden) skal bli til det bedre. Hvor mange med dyre vesker er opptatt av selve ytelsen (altså evnen til oppbevaring) til veska?
Om det kun hadde vært ytre glitter og glamour som var greia med dyre kabler, ville vi ikke hatt disse diskusjonene.
Det ville i så tilfelle være en sensorisk revolusjon.Hva om ‘titting’ er del av pakken?
Greit, men synes du (og kona) at det er helt greit med med noen grelle LMC kabler over det parkettgulvet til de nye Sf Stradivarius eller kan det være ok med noen flatkabler i samme farge som parketten, hvis budsjettet tillater?Jeg har heller ingen problemer med at noen kjøper dyre pyntegjenstander på grunn av at de liker utseendet og fordi de har råd. Men jeg skulle ønske at folk var mer villige til å innrømme at det er det de gjør, heller enn å bli snurt over at vitenskapen ikke kan forklare hvordan dette påvirker lydkvaliteten utover trivielle eq-effekter. Det kan den ikke, fordi det gjør det ikke. Lydforbedringer som forsvinner når man lukker øynene er noe annet enn lyd.
Aaaah. Endelig har diskusjonen havnet der den bør. Hvilke kabler vi liker utseendet på, og ikke.Greit, men synes du (og kona) at det er helt greit med med noen grelle LMC kabler over det parkettgulvet til de nye Sf Stradivarius eller kan det være ok med noen flatkabler i samme farge som parketten, hvis budsjettet tillater?Jeg har heller ingen problemer med at noen kjøper dyre pyntegjenstander på grunn av at de liker utseendet og fordi de har råd. Men jeg skulle ønske at folk var mer villige til å innrømme at det er det de gjør, heller enn å bli snurt over at vitenskapen ikke kan forklare hvordan dette påvirker lydkvaliteten utover trivielle eq-effekter. Det kan den ikke, fordi det gjør det ikke. Lydforbedringer som forsvinner når man lukker øynene er noe annet enn lyd.
Jeg tror du blander fryktelig i kortene hvis du tror folk velger kabler kun pga tekniske data. Man velger selvfølgelig de kablene man vil etter egne prioriteringer og preferanser bare man ikke blander visuelle og auditive kvaliteter i sine beskrivelser og i tillegg krever å bli oppfattet som objektiv referanse. Akkurat som livet ellers. Er det ikke uenighet om dette gjør du et tappert forsøk på å fremstille det slik .Greit, men synes du (og kona) at det er helt greit med med noen grelle LMC kabler over det parkettgulvet til de nye Sf Stradivarius eller kan det være ok med noen flatkabler i samme farge som parketten, hvis budsjettet tillater?Jeg har heller ingen problemer med at noen kjøper dyre pyntegjenstander på grunn av at de liker utseendet og fordi de har råd. Men jeg skulle ønske at folk var mer villige til å innrømme at det er det de gjør, heller enn å bli snurt over at vitenskapen ikke kan forklare hvordan dette påvirker lydkvaliteten utover trivielle eq-effekter. Det kan den ikke, fordi det gjør det ikke. Lydforbedringer som forsvinner når man lukker øynene er noe annet enn lyd.
Har egen man cave jeg, og er ikke singel. Handler om at din bedre halvdel har forstålels for din hobby.Mange single mannfolk evt. med egen man cave her inne?
Pleier å være flink med å tirre mange DIY folk her inne, så mine poster faller tydeligvis noen tungt for brystet.
Ellers foreløpig takk til totte for alle likes.
Ønsker ikke å tirre noen jeg, men prøver bare å realitetsorientere en del som mener at sitt DIY utstyr flatbanker alt fordi det er DIY og ikke feilkonstruert highend.Har egen man cave jeg, og er ikke singel. Handler om at din bedre halvdel har forstålels for din hobby.Mange single mannfolk evt. med egen man cave her inne?
Pleier å være flink med å tirre mange DIY folk her inne, så mine poster faller tydeligvis noen tungt for brystet.
Ellers foreløpig takk til totte for alle likes.
Klarer ikke å tirre meg med uvitenhet om diy.
Att folk ikke klarer og eller ikke har kunnskap om dette får stå for deres regning.
Handler vell om misunnelse tenker jeg.
"Kan jeg ikke selv får jeg heller tråkke på de som kan"
Eller skjult opplegg bak gulvlisten, for den del. Men jeg tror ikke jeg skulle forsøkt å innbille henne at "lyden blir så mye bedre" av den grunn.Greit, men synes du (og kona) at det er helt greit med med noen grelle LMC kabler over det parkettgulvet til de nye Sf Stradivarius eller kan det være ok med noen flatkabler i samme farge som parketten, hvis budsjettet tillater?Jeg har heller ingen problemer med at noen kjøper dyre pyntegjenstander på grunn av at de liker utseendet og fordi de har råd. Men jeg skulle ønske at folk var mer villige til å innrømme at det er det de gjør, heller enn å bli snurt over at vitenskapen ikke kan forklare hvordan dette påvirker lydkvaliteten utover trivielle eq-effekter. Det kan den ikke, fordi det gjør det ikke. Lydforbedringer som forsvinner når man lukker øynene er noe annet enn lyd.
Jeg har egen mancave, egen kjerring og unger. Og driver på med DIY.Mange single mannfolk evt. med egen man cave her inne?
Pleier å være flink med å tirre mange DIY folk her inne, så mine poster faller tydeligvis noen tungt for brystet.
Ellers foreløpig takk til totte for alle likes.
Ønsker ikke å tirre noen jeg, men prøver bare å realitetsorientere en del som mener at sitt DIY utstyr flatbanker alt fordi det er DIY og ikke feilkonstruert highend.
Man ser jo at ordet ‘audiofil’ nærmest blir spottet her inne i mange sammenhenger, da dette vistnok blir assosiert med dyre kjøpeanlegg.
Du elsker å provosere, gjør du ikke? Jeg kan glede deg med at du lykkes. Tomme tønner ramler mest........ men prøver bare å realitetsorientere en del som mener at ......
Godt spørsmål (spesielt med tanke på at jeg svarer nå igjen)!Men jeg blir ikke irritert av dine ...eehh kverulante innlegg Distinctive. Mer en slags forundring over at du tilsynelatene bruker ekstremt mye tid i ALLE kabeltråder. Har du i det hele tatt tid til å lytte til musikk?
Nothing personal, men jeg skjønner jo at bare å lufte dette ‘blir helt feil’ gitt at det blir tatt som en provokasjon.Du elsker å provosere, gjør du ikke? Jeg kan glede deg med at du lykkes. Tomme tønner ramler mest........ men prøver bare å realitetsorientere en del som mener at ......
Du skal få en "likes" for den, er deg vel unt.Godt spørsmål (spesielt med tanke på at jeg svarer nå igjen)!Men jeg blir ikke irritert av dine ...eehh kverulante innlegg Distinctive. Mer en slags forundring over at du tilsynelatene bruker ekstremt mye tid i ALLE kabeltråder. Har du i det hele tatt tid til å lytte til musikk?
Har så spesiell musikksmak at det går år og dag før jeg finner interessante ting.
Så det blir spilt alt for lite, ja.
Skyldes delvis av at jeg liker gjengivelse på høy SPL og da flyttes en del ‘luft’ som forplantes i huset.
Ser flott ut dette, og forstår du er stolt noe jeg ikke har problemer med.Til Distinctive fra Valentino
Ikke tema, men ordbruken. Klarere nå?Nothing personal, men jeg skjønner jo at bare å lufte dette ‘blir helt feil’ gitt at det blir tatt som en provokasjon.Du elsker å provosere, gjør du ikke? Jeg kan glede deg med at du lykkes. Tomme tønner ramler mest....... prøver bare å realitetsorientere ......
He-he. Valentino sår på det personlige plan?Ser flott ut dette, og forstår du er stolt noe jeg ikke har problemer med.Til Distinctive fra Valentino
Skal ta en ekstra kikk på tråden din, siden du åpenbart er litt sår på det personlige plan.
PS:
Da var scenen din, totte.
Foreslår du går løs på de andre 6.990 postene mine også, så har du noe å holde på med