Kaffe og kabler

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jeg og en kamerat har drevet og blindtestet en del kaffe, vi begge er veldig opptatt av god kaffe. Og satt oss ganske godt inn i parameterene for å få god kaffe. mtp. ferskt og rent utstyr osv. Vi drikker stort
sett de vanlige merkene ca 7 merker. Evergood, ali, coop osv. Så når vi er til hverandre bruker vi alltid å gjette kaffen. Men dette er like vanskelig hver gang. VI gjetter så si alltid feil. Men når vi får høre hvilket merke det er, så gjenkjenner vi lett hvilken kaffe det er.

Er det litt samme med kabler? Hørselen har vanskelig for og skille og memorere lyd opplevelser? Kanskje derfor det er så vanskelig å høre igjen kabler i en blindtest? Jeg har ikke vært i en blindtest med kabler
og er usikker på hvordan jeg ville klart meg.

Dette er bare en teori jeg har tenkt på selv. Med syns sansen er det jo meget lett og memorere og skille opplevelser.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel ikke alltid spesielt stor forskjell mellom de kjente norske kaffe merkene. Kanskje det kan være en årsak? Ville derimot tro at det ville være uproblematisk å skille to typer som har betydelige forskjeller. F.eks Friele frokostkaffe og Kjeldsberg.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ordentlige vinkjennere blindsmaker seg frem til riktig jordlapp...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Med fare for å bare ta tak i OT-delen av denne tråden, så synes jeg ikke det er vanskelig å smake forskjell på kaffe når kaffen er brent for å fremheve bønnenes egenskaper.

Problemene med Ali, Coop, Evergood etc. er:
1. De er ofte brent for hardt, noe som resulterer i nesten utelukkende en brentsmak, mens nyansene er borte
2. De er ferdigmalt og har da som regel mistet det meste av aroma (det lille som måtte være igjen er duften som forlater posen når du åpner den)
3. De er lagret alt for lenge fra de ble brent.

For å nyte virkelig god kaffe, så bør man kjøpe bønner som ikke er eldre enn tre uker gamle fra brennedatoen og kverne dem selv rett før man lager kaffe av dem.
Skal man kjenne forskjellene og nyansene mellom ulik kaffe, så bør man heller ikke drikke den for varm. Man skal selvfølgelig ha den varmere enn kroppstemperatur, men god kaffe kommer virkelig til sin rett når man er langt unna å brenne seg på den.

PS. Det gjelder egne regler for espresso, men reglene om nymalte bønner som ikke bør være eldre enn 3 uker gjelder også her.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.101
Antall liker
22.360
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Øvelse er viktig. Det er derfor Harman International trener opp (blind)lytterne de bruker i FOU-arbeidet sitt.

Men rett skal være rett: HI bruker ikke mye tid på blindtesting av kabler.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.067
Antall liker
2.050
totte skrev:
Ordentlige vinkjennere blindsmaker seg frem til riktig jordlapp...
Og de som ikke er "ordentlige" greier ikke en gang å skille mellom rød- og hvitvin i en blindtest. (Har prøvd og opplevd dette). :-[
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Valentino skrev:
Øvelse er viktig. Det er derfor Harman International trener opp (blind)lytterne de bruker i FOU-arbeidet sitt.

Men rett skal være rett: HI bruker ikke mye tid på blindtesting av kabler.

Men de drikker sikkert kaffe!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.832
Antall liker
35.944
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Blindtesting av pils er like morsomt hver gang. Klin umulig å smake forskjell på de norske merkene, uansett hvor lokalpatriotisk man er.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Uten en fast referanse, så vil blindtesting som metode være vitenskaplig verdiløs.
 

kneip

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2010
Innlegg
137
Antall liker
0
roffe skrev:
Med fare for å bare ta tak i OT-delen av denne tråden, så synes jeg ikke det er vanskelig å smake forskjell på kaffe når kaffen er brent for å fremheve bønnenes egenskaper.
Jeg synes fransk brent smaker fortreffelig, men her er bønna så brent at jeg mistenker at den opprinnelige karakteren er helt borte. Så brenning for å fremheve bønnenes egenskaper fungerer bare til et visst punkt, tror jeg da.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.832
Antall liker
35.944
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
frans skrev:
Uten en fast referanse, så vil blindtesting som metode være vitenskaplig verdiløs.
Ikke egentlig. Du kan svare på spørsmål som "Er det noen forskjell på disse to?" og "Hvilken foretrekker du av disse to?". Hvis du bruker litt fornuft når testpanelet velges ut og i gjennomføringen av forsøket kan du få noe utav det.

Jeg har selv vært med på sensorisk test av ketchup. (!) Da hadde vi prøver merket med nummer langs kanten av en papptallerken og smakte med en liten plastskje. Det var ikke en blindtest i bokstavelig forstand (fargen og utseende forøvrig var en viktig del av produktegenskapene), men vi fikk heller ikke vite hvilken som var "Brand X". Det var ikke helt enkelt å smake forskjell, selv om jeg kunne se at det var noen nyanseforskjeller i farge. Synet er et mye sterkere sansesignal enn smak eller hørsel.

Men når noen setter foran meg en kopp amerikansk kaffe, så er jeg straks transportert tilbake "over there". Du ville helt klart kjent forskjell på den og de norske kaffene i enhver blindtest. Tror jeg, da. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Blindtesting av pils er like morsomt hver gang. Klin umulig å smake forskjell på de norske merkene, uansett hvor lokalpatriotisk man er.
Jeg har vært med på blindtesting av pils på et ølsmakekurs for et års tid tilbake, klarte greit å kjenne forskjell på smak mellom ulik pils men det var klin umulig for meg å smake meg frem til rett bryggeri eller navn på ølet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.242
Antall liker
4.547
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Blindtesting av pils er like morsomt hver gang. Klin umulig å smake forskjell på de norske merkene, uansett hvor lokalpatriotisk man er.
Det er ikke klin umulig, men det skal en trenet gane og stødig vurdering til før krakterisitkaene sitter på plass. For egen del bommer jeg nesten hver gang jeg prøver meg på en blindtes av norsk pils (med sikte på å «identifisere» bryggeri). Jeg burde muligens undre meg litt mer over hva som egentlig ligger til grunn for mine preferanse mht norsk pils. Min eneste «sikre» norske pils i blindtester har vært CB, uten at det ligger noe positivt i det. Jeg har også hatt en «sikker» avsmak på EC Dahls, men den virker det som jeg har vokst meg ut av.

mvh
KJ
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.302
Antall liker
3.405
Torget vurderinger
49
High end kaffe fra Nespresso er tingen .
Føler nå all traktekaffe smaker flatt med en ettersmak av papir .

Når det gjelder ølsmaking derimot......
Mente lenge at ølet i Danmark var mye bedre enn det Ringnes produserte på lisens .
Tok med noen flasker fra broderlandet for å demonstrere det jeg mente , men det var klin umulig å kjenne forskjell 8)

Var nok opplevelsen rundt som gjorde forskjellen , kanskje noe og tenke på i vår higen etter perfekt lyd...............
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Med fare for å bare ta tak i OT-delen av denne tråden, så synes jeg ikke det er vanskelig å smake forskjell på kaffe når kaffen er brent for å fremheve bønnenes egenskaper.

Problemene med Ali, Coop, Evergood etc. er:
1. De er ofte brent for hardt, noe som resulterer i nesten utelukkende en brentsmak, mens nyansene er borte
2. De er ferdigmalt og har da som regel mistet det meste av aroma (det lille som måtte være igjen er duften som forlater posen når du åpner den)
3. De er lagret alt for lenge fra de ble brent.

For å nyte virkelig god kaffe, så bør man kjøpe bønner som ikke er eldre enn tre uker gamle fra brennedatoen og kverne dem selv rett før man lager kaffe av dem.
Skal man kjenne forskjellene og nyansene mellom ulik kaffe, så bør man heller ikke drikke den for varm. Man skal selvfølgelig ha den varmere enn kroppstemperatur, men god kaffe kommer virkelig til sin rett når man er langt unna å brenne seg på den.

PS. Det gjelder egne regler for espresso, men reglene om nymalte bønner som ikke bør være eldre enn 3 uker gjelder også her.

Noen plass i Trondheim man får kjøpt nybrent kaffe?

Har prøvd litt med kverning av bønner osv. En del styr med det, men synes de kjente merkene smaker ok hvis man bruker opp posen før 3 dager. Og trakterutstyret er rent.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Er vel kanskje lettere og bli enig om kaffe enn kabler :)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Det er vel ikke alltid spesielt stor forskjell mellom de kjente norske kaffe merkene. Kanskje det kan være en årsak? Ville derimot tro at det ville være uproblematisk å skille to typer som har betydelige forskjeller. F.eks Friele frokostkaffe og Kjeldsberg.
Det er sikkert ikke all verden forskjell, men noe er det. Men er vel flere parametere som spiller inn.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
E.I.A. skrev:
High end kaffe fra Nespresso er tingen .
Føler nå all traktekaffe smaker flatt med en ettersmak av papir .

Når det gjelder ølsmaking derimot......
Mente lenge at ølet i Danmark var mye bedre enn det Ringnes produserte på lisens .
Tok med noen flasker fra broderlandet for å demonstrere det jeg mente , men det var klin umulig å kjenne forskjell 8)

Var nok opplevelsen rundt som gjorde forskjellen , kanskje noe og tenke på i vår higen etter perfekt lyd...............
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.302
Antall liker
3.405
Torget vurderinger
49
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....
Hør her unge mann , Nespresso maskinen min kostet nesten 5K , kom ikke her og fortell meg at man får bedre kaffe gjennom en vanlig kaffetrakter til rett over 1K . Det du sier om din egen Nespressomaskin må komme av at du ikke har renset den på mange år , har du prøvd andre strømkabler på den ;D

Se nå ligner det mer på en kabel debatt ;D

Enig at det kunne vært flere enn 13 lungo/espresso varianter + 3 koffeinfrie og somregel 1 ltd versjon ;D , men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
E.I.A. skrev:
Hør her unge mann , Nespresso maskinen min kostet nesten 5K , kom ikke her og fortell meg at man får bedre kaffe gjennom en vanlig kaffetrakter til rett over 1K . Det du sier om din egen Nespressomaskin må komme av at du ikke har renset den på mange år , har du prøvd andre strømkabler på den ;D
Det går vel fint å kombinere dette i en test. Man trakter kaffe, gjerne med standardiserte størrelser som Nespresso, flere ganger med samme kaffesort. Men man varierer med forskjellige strømkabler og stikk. Da kan man smake seg frem til kabelen som låter best, eller i det minste konstantere de store forskjellene disse kan utgjøre.
 
M

musicus

Gjest
E.I.A. skrev:
Eirik_S skrev:
Har selv en Nespresso maskin, men har gått lei av kaffen deres etter mange års bruk. De skulle hatt flere lungo varianter. Dessuten følger man alle rådene som står på kaffe.no synes jeg kanskje at trakterkaffe smaker bedre....

men på den andre side , når jeg brukte kaffetrakter kjøpte vi bare Friele kaffe :)
For de av dere som har tilgang til Zoega, kommer man langt med en Moccamaster, de typisk Norske posekaffe variantene smaker bark og ingenting opp mot dette ;)

To typer man trygt kan teste:





og denne mørke skjønnheten skal man ut og jage opp idag :)


mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.910
Antall liker
104.335
Torget vurderinger
23
Jeg legger lettere kabel etter at jeg har drukket kaffe! Flere som har det slik?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.559
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Jeg legger lettere kabel etter at jeg har drukket kaffe! Flere som har det slik?
Litt opp og ned det der. Noen ganger lettere kabel, andre ganger tyngre kabel.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Zoega har faktisk endel riktig gode kaffesorter, men skal det virkelig smake, må det være hele bønner. Så musicus, kjøp deg en god kaffekvern og prøv denne! Sidamo Ethiopia. Definitivt Zoegas mest utsøkte kaffe.
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.512
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
pengesluk skrev:
Jeg legger lettere kabel etter at jeg har drukket kaffe! Flere som har det slik?
Litt opp og ned det der. Noen ganger lettere kabel, andre ganger tyngre kabel.
Ingen som legger tvinnet da- kanskje det kommer ann på kaffeinntaket?


Nybrent kaffe:
Har du prøvd Te og Kaffehuset i Dronningensgt. 28 Eirik?
 
M

musicus

Gjest
impulse skrev:
Zoega har faktisk endel riktig gode kaffesorter, men skal det virkelig smake, må det være hele bønner. Så musicus, kjøp deg en god kaffekvern og prøv denne! Sidamo Ethiopia. Definitivt Zoegas mest utsøkte kaffe.
Takker for tipset, skal teste ved anledning, kaffekvernen har stått i skapet siden 98 (selvsagt brukt innimellom) men med de "ferdig" kvernede Zoegaéne så holder det faktisk til hverdags bruk med bare Moccamastere´n ;) :) ....

mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.302
Antall liker
3.405
Torget vurderinger
49
Mye high end kaffe her ;D
Har ikke vært i Dronningensgt og drukket kaffe nei , tar gjerne en tur neste gang jeg er i Oslo .
Sist jeg var i Oslo skulle jeg på Kiss konsert , drakk litt andre ting enn kaffe da ;D
 
J

J.J

Gjest
Har Zoegas her oxo ... super "hverdagskaffe" ferdig kvernet går nå først så kommer dem med hele bønner ... :p

Tror pengesluk har missoppfattet hva en kaffebønne er ;D ;D ;D menmen ... det skal jo kvernes ... i begge ender ...

8)

J.J
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.006
Antall liker
8.313
Torget vurderinger
1
Ingen vafler til kaffen?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
impulse skrev:
Zoega har faktisk endel riktig gode kaffesorter, men skal det virkelig smake, må det være hele bønner. Så musicus, kjøp deg en god kaffekvern og prøv denne! Sidamo Ethiopia. Definitivt Zoegas mest utsøkte kaffe.
Også min hverdagsfavoritt blant Zoega`ene! Nydelig balansert, med passe brenthetsgrad.
Ble nysgjerrig på "Dark Temptation" ja, hmm...Får planlegge en Sverige-tur snart.

Ellers vil jeg klart anbefale Zuprema Espresso Bellezza, en nord-italiensk espressoblanding fra Zoega. Blanding av brasilianske bønner og indiske Malabar-bønner. Deilig!

 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.121
Antall liker
6.462
Jeg kjenner alltid hva som er kaffe og hva som er bare kaffe. 8)
 
J

J.J

Gjest
ansepe74 skrev:
Vafler er for amatører ;)
Da vil jeg gjerne fortsette med å værra amatør ;D Nystekte vaffler med litt rømme og jordbærsyltetøy sammen med god kaffe.... mmmmmmmh :p
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
313
Antall liker
764
Sted
Porsgrunn
impulse skrev:
Zoega har faktisk endel riktig gode kaffesorter, men skal det virkelig smake, må det være hele bønner. Så musicus, kjøp deg en god kaffekvern og prøv denne! Sidamo Ethiopia. Definitivt Zoegas mest utsøkte kaffe.
Kan gå god for denne kaffen. Har brukt den som hverdags kaffe i Jura maskinen min i snart 2 år.
Var på harrytur på tirsdagen og handlet på maximat. Der fikk jeg høre at Sidamo bønnene kommer til å gå ut :( , det samme sa de ellers på Nordbyen. Håper at dette ikke stemmer!
(holet til meg resten av Sidamo bønnene før jeg reiste :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.940
Antall liker
603
jan#jan skrev:
ansepe74 skrev:
Vafler er for amatører ;)
Da vil jeg gjerne fortsette med å værra amatør ;D Nystekte vaffler med litt rømme og jordbærsyltetøy sammen med god kaffe.... mmmmmmmh :p
Amatør er en hedersbetegnelse. Ta f.eks radioamatør. De kan mye mer enn de proffe!

En amatør (av fransk amateur, en som elsker) (videreføring fra det latinske verbet: amare, subst:amator) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell, eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det.
 
Topp Bunn