G
Gjestemedlem
Gjest
Dette funket helt glimrende. Det var ingen problem å få til en god brenning med en stekepanne. Brukte en gasskomfyr, men der er vel ikke noe mer problem med en vanlig elektrisk vil jeg tro. Passet på å holde passe bevegelse med et redskap i tre slik at ikke bønnene skulle bli brent. Etter brenning må de helst kjøles ned så bevegelse i et dørslag eller to er en grei måte. Litt mer tungvint var det å kverne kaffen i en morter, så den ble nok ikke så finmalt som den burde. Men jeg brukte den som kokekaffe og det ble skikkelig bra. Men denne kaffen ble best når den ble dosert litt sterkere enn venlig. Anbefales å prøve. Det tar under ti minutter å brenne kaffen slik, og det er greit å se på fargen når den begynner å bli ferdig. Overhodet ingen brent smak på dette.Steinar_Lund skrev:Yirgacheffe er nydelig!Gjestemedlem skrev:Var innom Bergen Kaffebrenneri på lørdag. Da var det kaffelørdag og man fikk anledning til å smake på kaffesorter, høre på musikk og handle nybrent.
Ble en pose etiopisk (samme som sist, den var riktig god), og en jubileumskaffe fra Burundi som jeg ikke har smakt hjemme ennå. Samt en ekstra pose med ubrent etiopisk. Skal på hyttetur til helgen og har tenk å prøve å riste kaffen selv på tørr stekepanne, knuse den i mortar og trekke den i kjele. Blir moro å se hva man får til.
Det med å kjøpe ubrent kaffe, er noe jeg har tenkt på, men jeg var usikker på om det i det hele tatt var å få. Man forlenger kanskje holdbarheten ved å brenne selv? Kaffe, altså? Kaffebutikkene er jo flinke til å fortelle at selv hele kaffebønner, brente, er ferskvare.
Så jeg håper du forteller hvordan det gikk.
Edit: typos