Mat, drikke og røyk Kaffemaskin - Valgets kvaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den maskinen du har kan man ikke demontere dysene så jeg skjønner at din er full av møkk da , så på bruksanvisningen , det kan man på Miele og alle de andre deler har man i oppvasken 😂 skjønner at du har dårlig erfaring med en sånn klønete maskin. Jeg har ikke behov for å skru opp min. , har ikke hatt problemer og fortsatt 4 år igjen på garantien . Hvis man ikke har ti tommel totter er det en smal sak å skru den opp selv
    Utløpet fra bryggerenheten på din er langt ned inne i midten av maskinen - du må demontere det meste der for å komme til? Ikke sikkert du kommer til alt det som trengs allikevel.

    Hassle å rengjøre en halvautomatisk, gjøres antagelig 100% på under et minutt - men en smal sak å plukke en fra hverandre?

    Men jeg tror du skjønner greia og bare troller - god kveld.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg prøvde med lommelykt og kamera knipse inn i hullet hvor jeg har renset veldig grundig med rundbørste:






    Jeg fikk åpenbar ikke vekk alt - dette er også ganske høyt på maskinen - det er noen cm ned til utløpet der bryggerenheten plugges inn. Der kommer jeg ikke til.

    Det merkelige er jo at dette er i toppen av kanalen - der renner det ikke noen kaffe - heller ikke noen rens kommer dit. Er det mikrobobler fra Crema som sprekker op mikrospruter opp i taket av kanalen?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ny maskin i hus:



    Tok 3-4 kopper for å justere inn til den smaken jeg vil ha. Veldig enkelt å lage kaffe og å rengjøre - perfekt!

    Kjekt med steameren der på siden til å varme opp koppen :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå skal jeg utføre eksorsisme på den gamle maskinen!

    Det var datteren som foreslo det - jeg tenkte på å brenne faenskapet - men eksorsisme føles mer passende :ROFLMAO:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Forstår ikke den motstanden mot Saeco og manglende rengjøringsmulighet innvendig i brygger og evt på dyser utvendig.

    Jura sin minste maskin har jo ingen mulighet for å åpnes så der er man enda mer låst.

    Jeg har hatt min Saeco i 9,5 år nå og den har tilberedt minst 1kg bønner pr måned og fortsatt lager den etter min smak god kaffe.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Forstår ikke den motstanden mot Saeco og manglende rengjøringsmulighet innvendig i brygger og evt på dyser utvendig.

    Jura sin minste maskin har jo ingen mulighet for å åpnes så der er man enda mer låst.

    Jeg har hatt min Saeco i 9,5 år nå og den har tilberedt minst 1kg bønner pr måned og fortsatt lager den etter min smak god kaffe.
    Holder lenge om man kjører produsentene sine vedlikehold produkter i syklusene
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Forstår ikke den motstanden mot Saeco og manglende rengjøringsmulighet innvendig i brygger og evt på dyser utvendig.

    Jura sin minste maskin har jo ingen mulighet for å åpnes så der er man enda mer låst.

    Jeg har hatt min Saeco i 9,5 år nå og den har tilberedt minst 1kg bønner pr måned og fortsatt lager den etter min smak god kaffe.
    Omtrent som min da - 9 år. God driftskvalitet på maskinen - det skal de ha.

    Motstanden kom etter jeg åpnet den (ødela den) og fikk se hvordan det så ut innvendig. Jævla skrekkfilm, spør du meg.

    Men det er bare å fortsette slik, hvis du er fornøyd.

    Problemet er ikke dysene utvendig eller bryggerenheten - problemet er der kaffen flyter fra bryggerenheten til utdysene. Der setter avlagringer seg og det er ingen mulighet for å rengjøre ordentlig.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    At det var tilfellet med din betyr ikke at det er tilfellet på alle helautomatiske kaffemaskiner. Enkelte maskiner renser med et høyere trykk og varme . Mine kjører både steam og kokende varmt vann. Kan ikke se for meg at det vil være såpass oppsamling da. Om du har hatt den i 9 år så bør uansett ikke det være avskrekkende. Jeg tviler på at den du har kjøpt nå holder noe lenger
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Er det mulig å rengjøre grinderen på den nye du har spock?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har ikke kommet så langt i bruksanvisningen :)
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Forstår ikke den motstanden mot Saeco og manglende rengjøringsmulighet innvendig i brygger og evt på dyser utvendig.

    Jura sin minste maskin har jo ingen mulighet for å åpnes så der er man enda mer låst.

    Jeg har hatt min Saeco i 9,5 år nå og den har tilberedt minst 1kg bønner pr måned og fortsatt lager den etter min smak god kaffe.
    Jura Ena maskiner kan demonteres, men den er ikke logisk. Min tidligere Ena3 hadde brygget 14.000 kopper før termo blokken svikta. Uten årlig service hadde maskinen vært deffekt for lengst.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Da jeg var i jobb så rigget jeg meg til med V60 utstyr og skikkelig kvern på kontoret, alltid opptil flere som gikk forbi kaffemaskinen og kom inn på kontoret og skulle diskutere et eller annet da lukta fra kaffen kom ut i gangen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jura Ena maskiner kan demonteres, men den er ikke logisk. Min tidligere Ena3 hadde brygget 14.000 kopper før termo blokken svikta. Uten årlig service hadde maskinen vært deffekt for lengst.
    Jeg tror ikke det er tilfelle med Ena Micro 1 som er den kaffemaskinen derfra jeg har kjennskap til. Det står iallfall ikke beskrevet i manualen.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Med tanke på rengjøring av maskinen, noen som har prøvd å kjøre sterk eddik gjennom i flere omganger? Kan det løse problemet med at ting fester seg i bryggerslangene?

    Gjør dette med Moccamasteren jevnlig.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg tror ikke det er tilfelle med Ena Micro 1 som er den kaffemaskinen derfra jeg har kjennskap til. Det står iallfall ikke beskrevet i manualen.
    På Jura Ena maskinene starter demontering av maskinen ved å vri det runde Jura emblemet bak maskinen mot klokka. Er det ikke emblem på ena micro så vil du slite med demontering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn