Mat, drikke og røyk Kaffemaskin - Valgets kvaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Hei,

    Har i den siste tiden tenkt på å gå til anskaffelse av en kaffemaskin. Har en Moccamaster fra før, og den har tjenestegjort siden 1989 og fungerer meget godt fremdeles. Brukerne av denne er glad i mye kaffe, og det går en hel del av dette i helgene. I ukedagene Går det nok maks 6-8 kopper kaffe pr. dag. Dessverre er det ofte slik at det er mye svinn, dvs. at gammel kald kaffe som står på kanna fra dagen før blir helt ut da den ikke har blitt drukket opp etc.

    Da er vel en kaffemaskin bedre til hverdags, så kan en drikke en kopp eller fire når man har lyst, maskinen vil alltid være klar til å produsere osv.

    Så var det dette med maskin da.. Det finnes jo en bråta med alternativer. Det skal naturligvis være en maskin som skal kun kreve vann og bønner, og ikke noe kapselgreier. Den skal kunne produsere nok kaffe pr. trykk til at et krus på rundt 2,5dl fylles. Kaffen skal naturligvis smake kaffe, smaker den som kaffen fra en Moccamaster med røffelig 60g kaffepulver pr liter vann, så er vi der. Det er i hovedsak kaffe som drikkes, og aldri melk etc. Den drikkes helt svart. Om maskinen har mulighet for å lage andre ting i tillegg, så går det ann også.

    Pris? Tja, la oss sette en makspris på rundt 10-16 000kr i første omgang, men det er så mye å velge mellom. Jeg har søkt rundt og finner egentlig ikke noe svar på hvilken maskin en bør gå for? Jeg har sett på Miele, Jura og Siemens. Jura-maskin synes jeg lager god kaffe, en kamerat har en slik og den er både fin å se på, og gjør slik den skal. Det ønskes ikke noe dritt når man først skal kjøpe, og har ventet såpass lenge med å handle maskin, helt fra da dette ble "normalt" å ha i hus.

    På dette forumet vet jeg at der finnes mennesker som er bevisste på både det ene og det andre, så får jeg håpe dette også gjelder kaffemaskiner.

    Jeg ønsker gode forslag på hvilken maskin rundt prisen som er nevnt, og gjerne del erfaringer :) Modellen bør kunne stå på kjøkkenbenken.
    Som tidligere nevnt;
    Tømte ut mye kald kaffe, og kona ville ha cappuchino.
    Automatisk.
    Stilte på Elkjøp for 2-3 år siden med busjett på typ 15.000.
    Endte med en DeLonghi til snaue 8.
    Superfornøyd. 🤗
    Bruker gjerne disse bønnene.
    IMG_7141.jpeg
    Mokkamasteren står i kjelleren og blir brukt hvis vi er mange.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har hatt forskjellig kaffemaskiner. Hatt flere Moccamaster. Mange klager over at det er for mange løse deler ved trakting. Har 2 Dolce Gusto kapselmaskiner. En hjemme på kjøkken og en i bobilen (120v AC/60hz). Den på kjøkkenet leker som en sil. Noe jævla italia dritt :(. Ofte at ventilen i vannbeholderen leker, men nå leker det under maskinen.Vil ikke kjøpe flere av disse. Har også De'Longhi Spesifica S (helkorn m kvern). Det er den uten display. Den bruker my vann når den renser seg automatisk før og etter bruk. Men må stilles høyt for det skal bli noe styrke på kaffen. Har vært driftsikker!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Må si at jeg har mistet litt troen på automatiske kaffemaskiner etter opplevelsen jeg hadde i dag. Som jeg skrev om i et tidligere innlegg.

    Er løsningen en slik halvautomatisk maskin?

    En slik:



    Hvor det kun er dingsen med håndtak som det renner kaffe gjennom - og man lett kan rengjøre?

    Noen som kan anbefale en slik halvautomatisk modell for "vanlig" kaffe?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Har hatt forskjellig kaffemaskiner. Hatt flere Moccamaster. Mange klager over at det er for mange løse deler ved trakting. Har 2 Dolce Gusto kapselmaskiner. En hjemme på kjøkken og en i bobilen (120v AC/60hz). Den på kjøkkenet leker som en sil. Noe jævla italia dritt :(. Ofte at ventilen i vannbeholderen leker, men nå leker det under maskinen.Vil ikke kjøpe flere av disse. Har også De'Longhi Spesifica S (helkorn m kvern). Det er den uten display. Den bruker my vann når den renser seg automatisk før og etter bruk. Men må stilles høyt for det skal bli noe styrke på kaffen. Har vært driftsikker!
    Når det gjelder styre på kaffen så synes jeg det varierer mye med valg av bønner?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør dere med slike helautomatiske kaffemaskiner med kvern osv - mtp rengjøring?

    Jeg har en slik - snart 9 år gammel:



    Jeg har fulgt de anbefalte rengjøringsrutinene for denne - ofte også kjørt rent vann gjennom etter å ha laget en kopp kaffe.
    Jeg har vært litt bekymret for kaffeavlagringer inne i maskinen der jeg ikke kommer til. Har vel også reagert på smaken noen ganger.

    Men i dag fikk jeg litt inspirasjon og prøvde å demontere litt mer enn jeg har gjort tidligere. Jeg fikk sjokk :sick:
    Fikk ikke demontert særlig mye - men så at det var forferdelig mye avlagringer i utdyse opplegget. Ble kvalm. Kaffen tok ikke den tiltenkte veien engang - men presset seg ut i et overløp. Dette ble skjult av dekslet rundt utdysen.

    Endte med å sage 😁 av mesteparten av utdyse greia - slik at det nesten nå renner rett ut fra maskinen/pressen - og veldig lett å holde rent.

    Første koppen etter denne operasjonen smakte veldig bra!

    Synger vel på siste verset denne maskinen - finnes det maskiner hvor man lett kan demontere alt etter pressen og lett rengjøre innvendig?
    Sjekk maskiner fra Siemens, noen modellene kan ta ut bryggerenheten for rengjøring (EQ700). Jeg har vedlikeholdt noen Jura maskiner og der må du ha spesialverktøy for å åpne maskinen for rengjøring :-(
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sjekk maskiner fra Siemens, noen modellene kan ta ut bryggerenheten for rengjøring (EQ700). Jeg har vedlikeholdt noen Jura maskiner og der må du ha spesialverktøy for å åpne maskinen for rengjøring :-(
    Jeg kan ta ut bryggerenheten på min - den er enkel å rengjøre - det er i rør/kanalene fra bryggerenheten/pressen til utdysen hvor problemet ligger.

    Avlagringene er forjævlige, blir dårlig bare jeg tenker på de :sick: stanken de ga når jeg fjernet de :sick::sick:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg har mistet litt troen på automatiske kaffemaskiner etter opplevelsen jeg hadde i dag. Som jeg skrev om i et tidligere innlegg.

    Er løsningen en slik halvautomatisk maskin?

    En slik:



    Hvor det kun er dingsen med håndtak som det renner kaffe gjennom - og man lett kan rengjøre?

    Noen som kan anbefale en slik halvautomatisk modell for "vanlig" kaffe?
    Denne har fått gode tester: https://www.sageappliances.com/no/nb/products/espresso/bes881.html?sku=SES881BSS4FEU1
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bestilte en slik DeLonghi, som jeg viste bilde av, som en test - koster bare 5k og jeg må ha en i morgen! Får se om det funker for meg - ellers så får jeg hente opp Moccamasteren fra kjelleren.

    Jeg er kvalm enda, kommer aldri å drikke kaffe fra en helautomatisk maskin etter dette :sick:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Ellers - viktig å velge rett espressomaskin. Denne varte en stund, men jeg måtte kjøre noen runder med bytte av /enheterdeler før jeg ga opp. Strålende crema så lenge det varte. (Fem år, med mange problemer i oppstarten og mange bytter).

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg er enda litt i sjokk over hva jeg oppdaget i dag.

    Tenker tilbake på en del ganger, hvor jeg har fått magetrøbbel etter å ha drukket en kopp kaffe. Bakteriene som har frodes i den seige guffa samlet opp etter mange år.

    Umulig å gjøre ren - uten å ødelegge.

    Den litt emmen smaken kaffen har hatt mange ganger - jeg har tenkt at det var bønnene.

    Faen for noe dritt :mad:
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Miele CM 6360 MilkPerfection
    Hatt denne i et år nå og kunne ikke vært mer fornøyd. Hvilken prisklasse tenker du? Enkelt renhold sammenlignet med mye av det over .

    IMG_0325.png
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ser ikke ut til å kunne rengjøres skikkelig - skal aldri ha en slik helautomatisk igjen - heller aldri drikke kaffe av en.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Ser ikke ut til å kunne rengjøres skikkelig - skal aldri ha en slik helautomatisk igjen - heller aldri drikke kaffe av en.
    Tull! De vet hva de driver med i Sveits for å si det sånn 👌🏻 alle deler kan kjøres i oppvask maskin utenom selve kverna , den tas enkelt ut og rengjøres når det er behov
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Tull! De vet hva de driver med i Sveits for å si det sånn 👌🏻 alle deler kan kjøres i oppvask maskin utenom selve kverna , den tas enkelt ut og rengjøres når det er behov
    Denne maskinen kjører vedlikehold selv og skyller seg daglig etter bruk med vann over kokepunktet. Avkalkningsprogram og avfetting er standard som kjøres etter x antal utakk. De maskinene over er jo utrolig mye mer Hustle å rengjøre , snakker av erfaring
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tull! De vet hva de driver med i Sveits for å si det sånn 👌🏻 alle deler kan kjøres i oppvask maskin utenom selve kverna , den tas enkelt ut og rengjøres når det er behov
    Ok, det hørtes veldig bra ut.

    Du kan altså demontere alt fra bryggerenhet ut til dysa der kaffen kommer ut?

    Kan du knipse noen bilder som viser det. Den kan være aktuell for meg :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Denne maskinen kjører vedlikehold selv og skyller seg daglig etter bruk med vann over kokepunktet. Avkalkningsprogram og avfetting er standard som kjøres etter x antal utakk. De maskinene over er jo utrolig mye mer Hustle å rengjøre , snakker av erfaring
    Slike renseprogram har jeg kjørt - de hjelper ikke nok. Du må kunne rengjøre ordentlig.

    Tenk hvis du bare skylte oppvasken din. Det sier seg selv.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Når det gjelder styre på kaffen så synes jeg det varierer mye med valg av bønner?
    Ja, det er forskjell på de hele bønner som brukes. Jeg bruker mørkbrent for å den styken jeg ønsker. Det går på Evergood og Friele. Kunne kanskje prøvet et annet merke. Ellers så stiller jeg dysene så langt ned i koppen som mulig, for å få mere skumm. Bruker ikke noe melkeblanding! Noe mere videnskap bruker jeg ikke ennå, men rent friskt vann skal det være. Vil gjerne vite mere om fine kaffisorter eller blandinger.
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Passet bra å ta bildene nå , skal inn i oppvasken
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg skulle ha knipset noen bilder når jeg fjernet den seige guffa - tykk visse steder rundt dysenheten. Saget av dysa - og brukte en rundbørste i 20 minutter for å dra ut guffe i det hullet som ble tilgjengelig. Den ble svart og luktet vondt hver hang jeg børstet.

    Sykt at man må ødelegge for å komme til. Allikevel er det noen cm med rør jeg ikke når.

    En grei advarsel kan være at hvis du merker at trykket/hastigheten på kaffen ut av dysene endrer seg - eller endring i smak - kast dingsen.

    Jeg husker min endret seg etter kanskje et års tid.

    Jeg knipset et bilde etter jeg hadde saget av dyseenheten og rengjort:

     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Jeg skulle ha knipset noen bilder når jeg fjernet den seige guffa - tykk visse steder rundt dysenheten. Saget av dysa - og brukte en rundbørste i 20 minutter for å dra ut guffe i det hullet som ble tilgjengelig. Den ble svart og luktet vondt hver hang jeg børstet.

    Sykt at man må ødelegge for å komme til. Allikevel er det noen cm med rør jeg ikke når.

    En grei advarsel kan være at hvis du merker at trykket/hastigheten på kaffen ut av dysene endrer seg - eller endring i smak - kast dingsen.

    Jeg husker min endret seg etter kanskje et års tid.

    Jeg knipset et bilde etter jeg hadde saget av dyseenheten og rengjort:

    Har du kjørt avkalk og avfetting programmene ? Kjører din maskin oppvarmet skylling før den skrur seg på og av ?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har du kjørt avkalk og avfetting programmene ? Kjører din maskin oppvarmet skylling før den skrur seg på og av ?
    Ja - og ofte en kopp med kun vann etter en kopp kaffe. Maskinen skyller seg også ved oppstart og når man slår den av.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Men Moccamasteren egner seg ikke så godt til å trakte 1-2 kopper.
    Ja, det er forskjell på de hele bønner som brukes. Jeg bruker mørkbrent for å den styken jeg ønsker. Det går på Evergood og Friele. Kunne kanskje prøvet et annet merke. Ellers så stiller jeg dysene så langt ned i koppen som mulig, for å få mere skumm. Bruker ikke noe melkeblanding! Noe mere videnskap bruker jeg ikke ennå, men rent friskt vann skal det være. Vil gjerne vite mere om fine kaffisorter eller blandinger.
    Vi kjøper gjerne kaffe fra «Smak av Italia». F eks den jeg viste bilde av tidligere, som vi er veldig fornøyd med. Har også god erfaring med noen av Elkjøps varianter. Coops Espresso like så.
    PS! Ikke aksjer eller annen tilknytning til noen av de nevnte leverandører. 😎
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fra denne (?) flyter kaffen:




    og ut til dysen hvor kaffen renner ut:




    Den kanskje viktigste biten for rengjøring - er utilgjengelig for annet enn veldig forsiktig skylling.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Fra denne (?) flyter kaffen:




    og ut til dysen hvor kaffen renner ut:




    Den kanskje viktigste biten for rengjøring - er utilgjengelig for annet enn veldig forsiktig skylling.
    Er jo mulig å kjøre en lenger børste inn, men du burde kjøre garanti på den maskinen isåfall . Jeg drikker omtrent ti kopper om dagen og har ikke opplevd noe tull enda 😀
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er jo mulig å kjøre en lenger børste inn, men du burde kjøre garanti på den maskinen isåfall . Jeg drikker omtrent ti kopper om dagen og har ikke opplevd noe tull enda 😀
    Det var jo det jeg gjorde - brukte en børste - men jeg måtte ødelegge maskinen for å komme til.

    Jeg også trodde min var helt ren og fin - funker som bare det.

    Det viste seg å være fullstendig feil.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Annen hver måned kjører jeg rengjøring med en ganske så salt eddik-/vannblanding. Gjerne 2 ganger. Deretter kjører jeg gjennom noen tanker med rent vann for skylling.
    Måneden i mellom kjører jeg gjennom en gang med en svakere eddikblanding.
    Med denne prosedyren så er kaffen god. Både før og etter rengjøring. Merker med andre ord ikke noen større forskjell. Og det er vel målet tenker jeg?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har kjørt eddik her også - masse gjennomskyllinger - sist en dobbel rensecycle for 2 dager siden.

    Hvis jeg har sett at det har kommet ut noen partikler/farge har jeg kjørt en ekstra omgang.

    Fullstendig sjokkert over å se cm-tykk belegg med råtten guffe.

    Men - den har vært brukt hver dag i nesten 9 år også da. Bra driftskvalitet.

    Men hvorfor i all verden har de ikke gjort det mulig å rengjøre ordentlig?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Annen hver måned kjører jeg rengjøring med en ganske så salt eddik-/vannblanding. Gjerne 2 ganger. Deretter kjører jeg gjennom noen tanker med rent vann for skylling.
    Måneden i mellom kjører jeg gjennom en gang med en svakere eddikblanding.
    Med denne prosedyren så er kaffen god. Både før og etter rengjøring. Merker med andre ord ikke noen større forskjell. Og det er vel målet tenker jeg?
    Jeg kjører også en lignende løsning med bruse tabletter i vannet fra produsenten og en egen tablett i selve kvernen. Vannet som kommer ut er ikke rent så det funker og smaken er den samme. Tror ikke jeg skal begynne å åpne noe for da brytes garantien 😂
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Har kjørt eddik her også - masse gjennomskyllinger - sist en dobbel for 2 dager siden.

    Hvis jeg har sett at det har kommet ut noen partikler/farge har jeg kjørt en ekstra omgang.

    Fullstendig sjokkert over å se cm-tykk belegg med råtten guffe.

    Men - den har vært brukt hver dag i nesten 9 år også da. Bra driftskvalitet.

    Men hvorfor i all verden har de ikke gjort det mulig å rengjøre ordentlig?
    Så en YouTube video og min lar seg åpne ganske enkelt
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men kan du demontere dysene på din maskin slik jeg kan ?
    Jeg så ikke hele - men det ser veldig langt fra enkelt ut - og usikker på om du kan komme til overalt hvor det trengs. Spørs hvordan det går med garanti når du plukker den fra hverandre?

    Og du skriver at en halvautomatisk er mye hassle å rengjøre?? :ROFLMAO:

    Melkedelen på min er separat med eget renseopplegg - som fungerer veldig bra - det har de tatt høyde for - men glemt kaffe delen. Men det har jeg aldri brukt, jeg er jo mann 😁
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Jeg så ikke hele - men det ser veldig langt fra enkelt ut - og usikker på om du kan komme til overalt hvor det trengs. Spørs hvordan det går med garanti når du plukker den fra hverandre?

    Og du skriver at en halvautomatisk er mye hassle å rengjøre?? :ROFLMAO:
    Den maskinen du har kan man ikke demontere dysene så jeg skjønner at din er full av møkk da , så på bruksanvisningen , det kan man på Miele og alle de andre deler har man i oppvasken 😂 skjønner at du har dårlig erfaring med en sånn klønete maskin. Jeg har ikke behov for å skru opp min. , har ikke hatt problemer og fortsatt 4 år igjen på garantien . Hvis man ikke har ti tommel totter er det en smal sak å skru den opp selv
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn