Kald hifi

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Jeg vurderer og flytte litt på utstyret grunnet at dette gir klar forbedring av lyden. Lytterommet er også soverom, og plasseringen blir veldig nær vinduet. Kona er veldig sta på det med kjølig sovetemperatur, så vinduet står følgelig på vidt gap natterstid, året rundt.

Forsterker,dac, transport osv. klarer seg vel forhåpentligvis greit, men høyttalerne er jeg mer usikker på, (gummioppheng m.v.)
Om vinteren blir det kaldt på rommet. Jeg sverger på at jeg har våknet med rim i barten mang en gang.

Temperaturen veksler altså fra ned mot 0 C til 25 C hvert døgn hvis det drar på noen blå ute.

En mulighet er jo å bære ht til et varmere sted hver kveld (slitsomt). En annen løsning kan kanskje være noen spesiallagde 'soveposer' jeg kan tre på..

Noen som tror (vet) at dette kan være skadelig for først og fremst høyttalerne (Proac D Two), og hvis så er tilfellet har noen løsningsforslag, (i tillegg til mine?).
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
pettern skrev:
Jeg vurderer og flytte litt på utstyret grunnet at dette gir klar forbedring av lyden. Lytterommet er også soverom, og plasseringen blir veldig nær vinduet. Kona er veldig sta på det med kjølig sovetemperatur, så vinduet står følgelig på vidt gap natterstid, året rundt.

Forsterker,dac, transport osv. klarer seg vel forhåpentligvis greit, men høyttalerne er jeg mer usikker på, (gummioppheng m.v.)
Om vinteren blir det kaldt på rommet. Jeg sverger på at jeg har våknet med rim i barten mang en gang.

Temperaturen veksler altså fra ned mot 0 C til 25 C hvert døgn hvis det drar på noen blå ute.

En mulighet er jo å bære ht til et varmere sted hver kveld (slitsomt). En annen løsning kan kanskje være noen spesiallagde 'soveposer' jeg kan tre på..

Noen som tror (vet) at dette kan være skadelig for først og fremst høyttalerne (Proac D Two), og hvis så er tilfellet har noen løsningsforslag, (i tillegg til mine?).
Morn, du :) Isolerende trekk / poser burde funke bra det da :)

Mvh :)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Bytt kjærring. Da løser du problemet med rim i barten samtidig.
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Gammeln skrev:
Bytt kjærring. Da løser du problemet med rim i barten samtidig.
Ja, jeg så jo at den måtte komme.. ;)

men...løsningen med soveposer til ht er vel muligens det enkleste. Bare de ikke begynner å mase om varmeflasker og en god toddy i tillegg. ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er også en som må ha det kaldt i soverommet.........og ikke for varmt i andre.
Da jeg for første gang her jeg bor nå begynte å eksperimentere med ht. plassert godt ut i rommet, så ble soverommet ca. 18kvm. valgt til det.
Spennende nye erfaringer ble det med HT langt ut i rommet, noe jeg den gang ikke følte for i stua, men nå derimot........

Det jeg ble veldig fort lei var å sitte i godstolen med ei diger dyne rundt meg ved lytting.
Varmer jo ikke opp soverommet i vinterhalvåret for slik for så å kjøle det ned til sengetid.

Derfor skjønner jeg ikke helt at du vil ha anlegget i et slikt rom for normal daglig lytting.
Greit med kaldt soverom, men ikke lave temperaturer ved lytting.
Ikke greit med for høye heller, derfor har jeg tatt mine valg ved valg av forsterkeri.

Så dyne over HT som du tar over deg ved lytting, må jo være løsningen ;D
Dersom dette soverommet er (eneste?) alternativet.

Mvh.KW
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , kommenterer dette innlegget , fordi du bør absolutt tenke på at du skal dra trekkene over høyttalerne , tenker ad på å skade elementenes kantoppheng etc ved stadig å gjenta denne prosessen , kanskje det er bedre å la de bare stå til , mht til kulden....

for fruen har vel teft for å lukke vinduet FØR det fryser til skøytebane innendørs.

Ja ser det er nevnt ,. dette med å bytte kone.... det er bare en ting du bør ta med i vurderingen , ikke anskaff en ny etterpå ;D....

Da har du samma rund-dansen gående.

tips nummer to.

Ha rikelig med superlim på hendelen som låser vinduet for utvipping. , Pass på å utfør dette feks rett før ferie , reise bort etc , slik at limet får best mulig herdetid.

Piega kan muliggens være en brukbar høyttaler , mht "værbestandighet i alu kabinettene" ;D ;D , men fra spøk til alvor , vil det bli så kaldt at du vil ha trøbbel med å få spillt elektronikken varm. ???

Da må du selvsagt bare kompensese med å spille på det enda lengere , dvs lengere lytteøkter , og mindre tid til "husting"...... spørs om ikke vinduet blir mer igjen enn åpent da :D

Mvh Espen

Mvh Espen
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
pettern skrev:
Gammeln skrev:
Bytt kjærring. Da løser du problemet med rim i barten samtidig.
Ja, jeg så jo at den måtte komme.. ;)

men...løsningen med soveposer til ht er vel muligens det enkleste. Bare de ikke begynner å mase om varmeflasker og en god toddy i tillegg. ;D
Hmm, er hun sånn Koldjomfru ? ? ;D Tja, kanskje toddy får de til å spille enda bedre ? ? ;D

Mvh :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg håper virkelig ikke at noen kommer og påstår at hifi'en og lytteopplevelsene har GODT av dette- for da må vi rimeligvis endre ventilasjons- og lytterutinene i mangt et hifi-hjem. Jeg ser det for meg - hifi-entusiaster inntullet i dundyner med rim i barten og ørene på skjelvende stilk rundt om kring i vårt langstrakte - og kalde - land.

Hvis høyttalerne har klart påkjenningene så langt, er det ingenting som tilsier at de ikke skulle kunne holde ut litt til. Jeg ville ikke ha vært så veldig bekymret - men det går jo an å sende en mail til ProAc for sikkerhets skyld. En slik forespørsel vil ganske sikkert bli lagt merke til.
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Takk for kommentarer og innspill... Soverommet er nok eneste alternativet. I et lite rekkehus inneholdende fire gutter (stort sett tenåringer) i tillegg til den omtalte kona, trekker jeg meg tilbake her..og nyter dagens hifi time. Rommet blir jo varmt i løpet av dagen, har ikke problem med kald elektronikk egentlig. Ser jo seff også det at forsiktighet er en dyd ift kombinasjonen trekk/ht..

Proacene er splitter nye og den nye plasseringen er utprøvd for å håndtere den økte bassresponsen i forhold til mine gamle Epos M12. Det er nok så at Eposene ikke har tatt merkbar skade av tempskiftningene, dog sto disse lenger inn i rommet.

Kona er forøvrig hverken kold eller jomfru..derimot er hun psykolog ;D
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.365
Antall liker
20.239
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Gammeln skrev:
pettern skrev:
Kona er forøvrig hverken kold eller jomfu..derimot er hun psykolog ;D
Muligens tvert imot litt for .... heit?
En heit psykolog? Høres farlig ut! :-\

Hva med å ta ut anlegget, og plassere resten av familien på soverommet?
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
pettern skrev:
Takk for kommentarer og innspill... Soverommet er nok eneste alternativet. I et lite rekkehus inneholdende fire gutter (stort sett tenåringer) i tillegg til den omtalte kona, trekker jeg meg tilbake her..og nyter dagens hifi time. Rommet blir jo varmt i løpet av dagen, har ikke problem med kald elektronikk egentlig. Ser jo seff også det at forsiktighet er en dyd ift kombinasjonen trekk/ht..

Proacene er splitter nye og den nye plasseringen er utprøvd for å håndtere den økte bassresponsen i forhold til mine gamle Epos M12. Det er nok så at Eposene ikke har tatt merkbar skade av tempskiftningene, dog sto disse lenger inn i rommet.

Kona er forøvrig hverken kold eller jomfru..derimot er hun psykolog ;D
Hmm, akkurat som det er så mye bedre ? ? ;D

Mvh :)
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
DoMentor skrev:
pettern skrev:
Takk for kommentarer og innspill... Soverommet er nok eneste alternativet. I et lite rekkehus inneholdende fire gutter (stort sett tenåringer) i tillegg til den omtalte kona, trekker jeg meg tilbake her..og nyter dagens hifi time. Rommet blir jo varmt i løpet av dagen, har ikke problem med kald elektronikk egentlig. Ser jo seff også det at forsiktighet er en dyd ift kombinasjonen trekk/ht..

Proacene er splitter nye og den nye plasseringen er utprøvd for å håndtere den økte bassresponsen i forhold til mine gamle Epos M12. Det er nok så at Eposene ikke har tatt merkbar skade av tempskiftningene, dog sto disse lenger inn i rommet.

Kona er forøvrig hverken kold eller jomfru..derimot er hun psykolog ;D
Hmm, akkurat som det er så mye bedre ? ? ;D


Mvh :)

Jeg bare gir meg over. For en kompetanserikdom som eksisterer har på forumet :eek:
 
U

utgatt60135

Gjest
Bytt til klasse A forsterker så har du en hemmelig varmeovn ;). Hun bryr seg sikkert ikke om å ta på den der 8).
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.561
Antall liker
4.551
Torget vurderinger
10
Legg kjerringa i en fryseboks, tines i god tid før bruk..... ;)

Mvh.
SAL

PS. Kle boksen med teddy for å unngå refleksjoner.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.074
Antall liker
2.092
Det er bare fattigfolk som ikke har hvert sitt soverom! ;D
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Signal-/støyforholdet er dessverre noe skralt i denne tråden.

Temaet er:
Trådstarter er bekymret for mulige skadevirkninger på hifiutstyret sitt p.g.a. relativt raske og store temperatursvingninger to ganger i døgnet, og spør om dette er et reelt problem, og i så fall om forslag til fornuftige tiltak.

pettern skrev:
[...]
En annen løsning kan kanskje være noen spesiallagde 'soveposer' jeg kan tre på..
[...]
ssm nevnte faren for skader på høyttalerne ved daglig å tre på og ta av (formodentlig) tykke soveposetrekk.

En soveposes funksjon bygger på to forutsetninger, men dere ser dessverre ut til å ha glemt nr. 2:
  • Soveposens isolerende materiale (som inneholder stillestående luft)
  • Et menneske (som fungerer som en varmekilde)

En uvirksom høyttaler vil ikke avgi varme. Soveposetrekket vil (formodentlig) forsinke og forlenge nedkjølingsperioden, men høyttaleren vil uansett etterhvert nå romtemperaturen, m.a.o. bli kald. Når du så tar av soveposetrekket, blir den like bråoppvarmet som om du ikke hadde benyttet soveposetrekk.

Ulf-B skrev:
det går jo an å sende en mail til ProAc for sikkerhets skyld.
Dette er et fornuftig forslag.
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
CDWMcInSpots skrev:
Signal-/støyforholdet er dessverre noe skralt i denne tråden.

Temaet er:
Trådstarter er bekymret for mulige skadevirkninger på hifiutstyret sitt p.g.a. relativt raske og store temperatursvingninger to ganger i døgnet, og spør om dette er et reelt problem, og i så fall om forslag til fornuftige tiltak.

pettern skrev:
[...]
En annen løsning kan kanskje være noen spesiallagde 'soveposer' jeg kan tre på..
[...]
ssm nevnte faren for skader på høyttalerne ved daglig å tre på og ta av (formodentlig) tykke soveposetrekk.

En soveposes funksjon bygger på to forutsetninger, men dere ser dessverre ut til å ha glemt nr. 2:
  • Soveposens isolerende materiale (som inneholder stillestående luft)
  • Et menneske (som fungerer som en varmekilde)

En uvirksom høyttaler vil ikke avgi varme. Soveposetrekket vil (formodentlig) forsinke og forlenge nedkjølingsperioden, men høyttaleren vil uansett etterhvert nå romtemperaturen, m.a.o. bli kald. Når du så tar av soveposetrekket, blir den like bråoppvarmet som om du ikke hadde benyttet soveposetrekk.

Ulf-B skrev:
det går jo an å sende en mail til ProAc for sikkerhets skyld.
Dette er et fornuftig forslag.


Takk for at du holder i tråden Spots. Jeg ser at soveposeanalogien passer dårlig. Det er seff sant som du sier.
Mailer ProAc ;)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg hadde vært mer redd for kondens i forsterkeren.Du kan jo teste med å skvette litt vann nedi forsterkeren mens den står på ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lakki_luke skrev:
Jeg hadde vært mer redd for kondens i forsterkeren.Du kan jo teste med å skvette litt vann nedi forsterkeren mens den står på ;D
Kondens i forsterkeren - da er konas hårføner tingen å bruke. Eller en varmluftpistol på forsiktig lunk. Hvis det er sånn bråhast med å spille musikk. Men det kan neppe friste å sitte der med rim i barten og spille musikk en tidlig morgenstund åkke som - så pettern kan trygt ta seg en kopp kaffe eller to - eller ta en tur på jobben - mens rommet varmes opp til musikkbruk - og da burde kondensen være borte som dugg for solen. Alternativt kan han la elektronikken stå i standby mens nattefrosten inntar soverommet.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Ulf-B skrev:
lakki_luke skrev:
Jeg hadde vært mer redd for kondens i forsterkeren.Du kan jo teste med å skvette litt vann nedi forsterkeren mens den står på ;D
Kondens i forsterkeren - da er konas hårføner tingen å bruke. Eller en varmluftpistol på forsiktig lunk. Hvis det er sånn bråhast med å spille musikk. Men det kan neppe friste å sitte der med rim i barten og spille musikk en tidlig morgenstund åkke som - så pettern kan trygt ta seg en kopp kaffe eller to - eller ta en tur på jobben - mens rommet varmes opp til musikkbruk - og da burde kondensen være borte som dugg for solen. Alternativt kan han la elektronikken stå i standby mens nattefrosten inntar soverommet.
lakki_luke har da vel et godt poeng(?) Det er da neppe godt for utstyret at det daglig oppstår kondens i det, selv om det ikke benyttes mens kondens er til stede. Det siste bør man rimelig sikkert unngå.

Det er ikke uten grunn at produsenter ofte oppgir to temperaturintervaller, et for bruk/drift og et for transport og lagring. Begge har ofte en nedre grense over 0 grader celsius.

Mange produsenter inkluderer også noe om at luftfuktigheten ikke må være så stor at det oppstår dugg/må være lavere enn duggpunktet. Kondens og duggpunkt bør (vel) gå ut på det samme.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.280
Antall liker
7.031
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Vinduer er vel ikke den beste måten å ventilere et soverom på - hva med å investere i å få noen til å lage et hull i veggen din og montere en ventil som kan justeres? Jeg regner med at selv ikke dama di ønsker seg minusgrader på soverommet. Med en ventil blir det enklere å justere nødvendig tilføring av luft slik at du i allefall ikke havner under 10-15 grader. Jeg har nettopp bestilt installasjon av ventiler i tre soverom selv, rundt 6-7,000 så får jeg ferdig monterte nymotens trekkreduserende ventiler med filter. :)

Alternativt: For å unngå fuktskader/duggproblemer rundt ditt åpne vindu burde du vel uansett hatt en varmeovn på under vinduet - kanskje du kan sette en klasse A forsterker under vinduet som står på 24/7? :)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
pettern skrev:
Jeg vurderer og flytte litt på utstyret grunnet at dette gir klar forbedring av lyden. Lytterommet er også soverom, og plasseringen blir veldig nær vinduet. Kona er veldig sta på det med kjølig sovetemperatur, så vinduet står følgelig på vidt gap natterstid, året rundt.

Forsterker,dac, transport osv. klarer seg vel forhåpentligvis greit, men høyttalerne er jeg mer usikker på, (gummioppheng m.v.)
Om vinteren blir det kaldt på rommet. Jeg sverger på at jeg har våknet med rim i barten mang en gang.
......
Ser du har fått mange råd allerede, men dessverre tror jeg ingen av dem vil ha den ønskede virkning.
Her ser jeg bare én løsning, og det er selvfølgelig å svare, på listig vis, med samme mynt!!

Det du skal gjøre er selvfølgelig å passe på når den skjønne jomfru har sovnet, så skyver du dyna hennes litt til side, akkurat "der" slik at kulda når også henne.
Når også hun våkner med rim i barten, tenker jeg pipa får en annen låt.
Så det så.
Virker hver gang 8)

Morty
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.680
Antall liker
3.322
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
jeg har prøvd et kaldt lytterom - det funket ikke noe særlig. har du vurdert head-fi til ungdommene flytter ut?
 

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Innlegg
76
Antall liker
1
Jeg må bare si tusen takk for alle engasjerte og gode kommentarer og råd. Løsningen med ventilasjonsvifter hadde sikkert funket, men sånne ting får man nok ikke lov til å installere i Obos borettslag...

Head-fi har jeg jo seff (Burson HA-160/AKG Q701/Grado 225i), men med redusert hørsel på høyre og hyperacusis(overfølsomhet) på venstre er ikke det veldig tilfredstillende.

Foreløpig har jeg mailet ProAc og ellers håper jeg på en mild vinter...
 
Topp Bunn