Kamerakvalitet - en sammenligning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.449
    Antall liker
    5.231
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    coolbiz skrev:
    Her er en ren sensor-sammenligning av Phase One P45 Plus og Canon G10:

    http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/(appareil1)/456|0/(appareil2)/247|0/(onglet)/0/(brand)/Phase%20One/(brand2)/Canon

    Legg spesielt merke til det skiller nesten 3 hele f.stops i dynamisk område.
    Selvsagt ingen tvil om hva som er best teknisk (og sikkert i svært mange praktiske områder for den saks skyld). Det interessante er jo at garvede eksperter er i tvil om hvilket av de to sensorene (og optikken) som er brukt på et knippe bilder printet i A3-format.
    Joda, helt enig i det. Det er forresten interessant å se hvor nær et vanlig, midt-på-treet speilreflekskamera er Phase One bakstykket, på de fleste parametre unntatt oppløsningen:

    http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/(appareil1)/456|0/(appareil2)/247|0/(appareil3)/439|0/(onglet)/0/(brand)/Phase%20One/(brand2)/Canon/(brand3)/Nikon
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Skal man først være litt usaklig så er G10 et mye bedre kamera, viktigste er tross alt å få tatt bildet, ikke hvilket kamera man tar det med. Sannsynligheten for at man tar med seg en G10 ved en gitt anledning er mye større enn at man drar på et Hasselblad eller lignende.
    Hasselblad utvikler profesjonelt verktøy - G10 et point and shoot kamera med utvidet funksjonalitet. Syntes du sammenligningen min er usakelig? Vel, ta mener jeg du har misforstått hva Hasselblad egentlig lager og til hvilke bruksområder mellomformat hus har. Å sammenligne de to med en forholdsvis liten utskrift av et lyssterkt motiv, og ut i fra det dra konklusjon om at G10 er "et bedre kamera" er for meg absurd. G10 er mer billigere, mer praktisk og sannsynligvis lettere i bruk for hvermansen. Men bedre??

    Mon tro hvordan et tilsvarende bilde fra siste generasjon iPhone hadde tålt en sammenligning i 1.posten din? Sikkert flere som hadde blitt overrasket. Men hva slags verdi har egentlig slike sammenligninger? Det er vel ingen som seriøst sitter å lurer på om de trenger et komplett Hasselblad oppsett til 0.5 mill når de sannsynligvis klarer seg med en mobiltelefon?

    Nikon D3 er et mye bedre kamera enn G10. Her kan du se resultatet fra Ken Rockwell sin sammenligning av D3 og en av et eldre Hasselblad 22mpix hus (dra musepekeren over bildene)

    http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/h3d-1.htm

    Her trenger man ikke akkurat en A3-utskrift eller kalibrert superskjerm for å se forskjellen, burde vel holde med det lille web-bildet på toppen av artikkelen. Det som du sikkert forstår ganske enkelt å "maskere" fordelene til et dyrt kamera, men det forteller vel gjerne litt mer om han som har satt opp testen enn utstyret?

    Siste skuddet på stammen fra Hasselblad er H4D med 60mpix. Sikkert kjekt når Tine-kua skal dekorere veggen til et og annet kjøpesenter. :)



    Fant kun en sammenligning av H4D vs. DLRS, og da mot Canon 1Ds MKIII. Her kommer fotografen også innpå litt av årsaken til at mange profesjonelle fotografer velger å investere i så dyre kamerahus.

    The ultimate question, does new Hasselblad H4D worth it’s price ($38K $25K for the 50 megapixel version, $40K for top of the line 60 megapixel one) has not been completely answered for me. From one side, it is definitely YES:

    Amazing dynamic range, huge resolution, precise focus and camera’s mechanics, lenses which are able to capture all that details: the new Hasselblad worth every penny Hasselblad’s family asking for it. Having top-of the line equipment, camera with the most sophisticated and most recent technology involved should cost such money.


    From other side, do I really need such camera for such money? Do I want it? Yes! Can I successfully continue to work without it? Yes! The most important question, I think, is “WHEN“. When will I have to buy such or similar camera?

    So far, working with my Canon, which is no doubt more faster and more convenient in everyday use (IMO) and 5(!) times less expensive then Hasselblad H4D, I never had a situation when client asked something like “can I have a larger image?”, or “is there is a way we can see more details of our product?”. So far I am able to deliver everything they want with my MarkIII. Yes, I shoot 3 exposure HDR for interior/exterior to get all the lighting range under control, I use focus stacking on some of my product shots, but it works, and it works great!

    However, I do have goals I need to move towards, I know that at some point any 35mm DSLR won’t be enough for me. I really hope I’ll figure out that “point” sooner then later:) I do not want to wait till my new big customer will tell me that image does not have all the details they where looking for and therefore they can’t use it for the application they want. On other hand, I do not want to invest $50K (think about the lenses needed) in something which may not pay off its price withing one year. But I’ll get there. Maybe even sooner then I am thinking now :).
    http://www.akelstudio.com/blog/hass...non-1ds-markiii-what-do-we-get-for-the-money/

    Forøvrig et bilde fra G10 (Canon sitt eget): http://www.canon-europe.com/Images/PowerShot_G10_2_tcm13-549353.JPG

    Syntes ikke fargegjengivelsen på bilde nummer 2 i din 1.post var litt tam, og det samme går igjen på dette bildet. Kvaliteten er veldig bra til å være et lite kamera, men hva detaljer, støy, DOF og og generell kontrast angår skal man ikke langt opp i pris før skikkelig DSLR utstyr drar i fra IMO. Og da har vi ikke engang begynt å sammenligne bilder tatt under vanskelige forhold.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    En sammenligning som dette er egentlig ganske verdiløs. Det er intet problem å foreta et subjektvalg og/eller printe i en størrelse som gjør at forskjeller mellom megapixels ikke synes.
    Likefult er forskjellene merkbare; bare prøv med et lansdskapsbilde med f.eks mye gress. Alle kameraer med under 30mp vil gjengi gress som candyfloss!
     
    N

    nb

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Mon tro hvordan et tilsvarende bilde fra siste generasjon iPhone hadde tålt en sammenligning i 1.posten din? Sikkert flere som hadde blitt overrasket. Men hva slags verdi har egentlig slike sammenligninger? Det er vel ingen som seriøst sitter å lurer på om de trenger et komplett Hasselblad oppsett til 0.5 mill når de sannsynligvis klarer seg med en mobiltelefon?

    Nikon D3 er et mye bedre kamera enn G10. Her kan du se resultatet fra Ken Rockwell sin sammenligning av D3 og en av et eldre Hasselblad 22mpix hus (dra musepekeren over bildene)

    Det som du sikkert forstår ganske enkelt å "maskere" fordelene til et dyrt kamera, men det forteller vel gjerne litt mer om han som har satt opp testen enn utstyret?
    Ingen har påstått at kameraene er like gode eller at G10 er bedre - snarere tvert imot, jeg kunne kanskje slengt på en smiley på slutten, men jeg regnet med at det var temmelig åpenbart at det var ment som en spøk.

    Fyren som har gjort testen (med A3-prints) er profesjonell fotograf (og Hasselblad-eier), de som ikke klarte å identifisere riktig kamera var også profesjonelle innen foto- og printbransjen. De burde vel være relativt kvalifiserte. Husk på at det ikke er det samme å se forskjell på to bilder som å klare å finne ut hvilket av de som er tatt med det beste kameraet.

    Siden du sammenligningen uten verdi så er det bare å la være å diskutere den.
     
    N

    nb

    Gjest
    Voff skrev:
    Det er intet problem å foreta et subjektvalg og/eller printe i en størrelse som gjør at forskjeller mellom megapixels ikke synes.
    Det står også i artikkelen, over en viss størrelse (ca A3) merker man greit forskjellen i oppøsning. Men bildekvalitet er jo svært mye mer enn antall megapixels.
     
    N

    nb

    Gjest
    Er jo latterlig lett å se forskjell på bildene der, men å slutte seg til hva som er hva viser seg å være betydelig vanskeligere. Jeg synest egentlig det er mest fascinerende at to high-end-kameraer som begge tross alt er kan gi så ulike resultat. Dama ser jo ut som hun gjør og man skulle i utgangspunktet tro at resultatet skulle bli temmelig likt med to gode kameraer. Men i eksempelene er det jo veldig stor forskjell i farger - om det kommer av ulik etterbehandling eller ulike resultat fra kameraene er jo ikke så lett å si, men det står jo litt i tråden om at råfilene gir temmelig ulikt utgangspunkt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    Er jo latterlig lett å se forskjell på bildene der, men å slutte seg til hva som er hva viser seg å være betydelig vanskeligere. Jeg synest egentlig det er mest fascinerende at to high-end-kameraer som begge tross alt er kan gi så ulike resultat. Dama ser jo ut som hun gjør og man skulle i utgangspunktet tro at resultatet skulle bli temmelig likt med to gode kameraer. Men i eksempelene er det jo veldig stor forskjell i farger - om det kommer av ulik etterbehandling eller ulike resultat fra kameraene er jo ikke så lett å si, men det står jo litt i tråden om at råfilene gir temmelig ulikt utgangspunkt.
    Akkurat fargen bryr jeg meg ikke så mye om, siden den er enkel å korrigere. Verre at bildet til høyre mister detaljer i høylyset, slike kan ikke rekonstrueres. Konsekvensen av dette ser du også i hårtegningen på bildet til venstre.
    Siden vi er programmert til å tro at dyrt og tungt må være best, så trodde folk i tråden at bildet til venstre var Hb.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Akkurat fargen bryr jeg meg ikke så mye om, siden den er enkel å korrigere.
    Nei, men skulle tro at det var greit å gjøre det "rikitgst" i utgangspunktet,hva nå "riktigst" faktisk er...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Akkurat fargen bryr jeg meg ikke så mye om, siden den er enkel å korrigere.
    Nei, men skulle tro at det var greit å gjøre det "rikitgst" i utgangspunktet,hva nå "riktigst" faktisk er...
    Faktisk veldig vanskelig. Selv med nøytralt glass kan faktorer som beskyttelseslag på objektivet farge lyset det mottar. Og hvitbalanse er en referanse, men ikke en fasit. To kameraer med ulike chips hvitbalansert mot samme gråkort under samme lys behøver ikke resultere i identisk fargegjengivelse.

    Her tror jeg mengden glasselementer i Hb-optikken har bløtet bildet, sammenlignet med klarheten i A. I tillegg kan dette ha smurt fargegjengivelsen - men ofte slikt man kun ser når man kan sammenligne. (Og det kan godt være det er info i høylysene som ikke er gjengitt nå, men som kan hentes frem i etterbehandling.
    Uansett er det så lett å justere farger i dag at det er en ubetydelig faktor i slike sammenligninger, såfremt det ikke blir helt psykedelisk. ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe med «megapixeldebatten» som gis assosiasjoner med skog vs trær ...

    Jeg eksperimenterte en gang med hvor lang jeg kunne presse T-MAX 3200 (eller hva det nå var den kodakfilmen het). Min sviktende hukommelse erindrer at jeg kom opp i mot 15 000 ISO (eller deromkring) etter ca 45 minutter fremkalling. De lysmålerne jeg hadde for hånden stoppet som regel på 6400 eller 12 800 så det ble litt hoderegning for å sette eksponeringene og feilraten blei ganske høy. Resultatet på bildene blei em nydelig grov kornstruktur, godt utbrente høylys, nesten spøkelseaktige skyggetegninger og en stofflighet rett og slett var betagende ... pixler ... tja ... synlige korn i det minste, nesten som tennisballer. Eksperimenteringen resulterte i at jeg kjøpe en Gossen lysmåler som har ASA merking til 25 000

    Poenget som forsvant ... alt til sin tid.

    mvh
    KJ
     
    N

    nb

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Siste skuddet på stammen fra Hasselblad er H4D med 60mpix. Sikkert kjekt når Tine-kua skal dekorere veggen til et og annet kjøpesenter. :)
    Om man antar at 200 pixler pr. tomme utskrift er god kvalitet, så gir 60 vs 15 megapixler deg muliheten til å skrive ut dobbelt så stort i begge retninger med samme oppløsning om jeg tenker korrekt. Dvs at om "smertegrensen" for 15 MP går ved A2 (42x60cm) så går den ca ved A0 (84x120cm) for 60 megapixler. Veldig store bilder blir gjerne betraktet fra en viss avstand, så da kan man i praksis printe ut mye større for samme opplevde kvalitet. Men klart, for veldig store bilder er høy oppløsning er fordel,samt at mulighetene for å få et utsnitt av bildeti god kvalitet er større.

    Aktuelle kamera her har 39 MP, da blir ekvivalenten på 67 x 96 cm som er noe over A1-størrelse.

    High-end prosumer-kamera som EOS 5d mkII og tilsvarende fra Nikon har vel rundt 21 megapixler,forskjellen mellom 21 og 39 er ikke allverden i faktisk bildestørrelse for en gitt mengde pixler pr. tomme (f.eks 60x50 mm vs 84x77 cm)

    I tråden kaap linker til er det imidlertid en interessant betraktning, jobber hvor enorm oppløsning kommer til sin rett er som regel veldig godt betalt, så det holder med et par slike jobber i året for en profesjonell for å forsvare investeringen i en top-range Hasselblad i itllegg til en top-range Canon eller Nikon. For de fleste jobber er imidlertid sistnevnte et bedre valg mener fyren, både av praktiske og økonomiske hensyn og kvaliteten blir også minst like god i de fleste tilfeller.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Den sammenligningen er jo direkte latterlig. I godt lys midt på dagen vil et vanlig kompaktkamera gjøre jobben like bra som et dyrt mellomformat når bildet ikke forstørres mer enn A3. Der du virkelig vil begynne å se forskjell er ved store forstørrelser og ved krevende forhold. Detaljenivået på mellomformatkameraer er rimelig knusende i forhold til fullformat og kompakt.

    Men hei, hvis du ikke behøver noe annet enn et kamera til å blogge med, så er det jo selvsagt ingen vits i å kjøpe et hassy til mange, mange tusen! Samtidig som man ikke kjøper en rolls royce om man kun bruker den til pendling, hifi til 200000kr om man kun bruker det til bakgrunnsmusikk på fest etc.. Alt til sitt bruk. En slik test blir direkte useriøs om man ikke går litt mer teknisk til verks og tar utgangspunkt i det bruksområdet et mellomformat har.
     
    N

    nb

    Gjest
    magpal skrev:
    Der du virkelig vil begynne å se forskjell er ved store forstørrelser og ved krevende forhold. Detaljenivået på mellomformatkameraer er rimelig knusende i forhold til fullformat og kompakt.
    Det er akkurat det som står i artikkelen på luminous landscape, så hvorfor synest du det er latterlig når forfatteren sier akkurat det samme som deg selv? Er du latterlig?
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    magpal skrev:
    Der du virkelig vil begynne å se forskjell er ved store forstørrelser og ved krevende forhold. Detaljenivået på mellomformatkameraer er rimelig knusende i forhold til fullformat og kompakt.
    Det er akkurat det som står i artikkelen på luminous landscape, så hvorfor synest du det er latterlig når forfatteren sier akkurat det samme som deg selv? Er du latterlig?
    Nå tror jeg du misforstår her. Jeg refererte til første innlegg i denne tråden. Altså sammenligningen mellom G10 og hasselblad kameraet.

    Gikk ikke inn i artikkelen og leste. Mulig de skriver noe annet der, men jeg forsto det som om dere var enige i at et G10 og hasselbladet var like gode kameraer siden det ikke var mulig å skille på de to bildene.
     
    N

    nb

    Gjest
    magpal skrev:
    Nå tror jeg du misforstår her. Jeg refererte til første innlegg i denne tråden. Altså sammenligningen mellom G10 og hasselblad kameraet.
    Og hadde du giddet å lese artikkelen hvor bildene er hentet fra, ville du ha funnet ut at den latterlige sammenligningen er gjort av en som sier essensielt det samme som deg selv.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    magpal skrev:
    nb skrev:
    magpal skrev:
    Der du virkelig vil begynne å se forskjell er ved store forstørrelser og ved krevende forhold. Detaljenivået på mellomformatkameraer er rimelig knusende i forhold til fullformat og kompakt.
    Det er akkurat det som står i artikkelen på luminous landscape, så hvorfor synest du det er latterlig når forfatteren sier akkurat det samme som deg selv? Er du latterlig?
    Nå tror jeg du misforstår her. Jeg refererte til første innlegg i denne tråden. Altså sammenligningen mellom G10 og hasselblad kameraet.

    Gikk ikke inn i artikkelen og leste. Mulig de skriver noe annet der, men jeg forsto det som om dere var enige i at et G10 og hasselbladet var like gode kameraer siden det ikke var mulig å skille på de to bildene.
    Ref min egen editering.

    Men så bra, da trenger vi jo ikke krangle alikevel da. Det hadde forøvrig holdt med et lite notis om at jeg burde lese artikkelen istedenfor for et spydig spørsmål om jeg var latterlig...
     
    N

    nb

    Gjest
    magpal skrev:
    Men så bra, da trenger vi jo ikke krangle alikevel da. Det hadde forøvrig holdt med et lite notis om at jeg burde lese artikkelen istedenfor for et spydig spørsmål om jeg var latterlig...
    Fair enough, men det er tydligvis en del som tror at noen mener de to kameraene er like gode, det er det ingen som har hevdet.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Fyren som har gjort testen (med A3-prints) er profesjonell fotograf (og Hasselblad-eier), de som ikke klarte å identifisere riktig kamera var også profesjonelle innen foto- og printbransjen. De burde vel være relativt kvalifiserte. Husk på at det ikke er det samme å se forskjell på to bilder som å klare å finne ut hvilket av de som er tatt med det beste
    Poenget mitt var og er at skogsbilder på høylys dag skrevet ut I A3 er et dårlig utgangspunkt for å vurdere bildekvalitet.

    Et bilde fra en fresh mobiltelefon ville sikkert tålt sammenligning med bildene i denne tråden. Men det forteller oss kun at en mobiltelefon i anno 2010 fungerer fint under slike forhold, og nesten ingenting om kameraene det sammenlignes med. Se forøvrig link til Ken Rockwell sin test. Blir meget overrasket om noen sliter med å se hvilket bilde som er "best".

    Og ja, jeg ser en slik sammenligning som verdiløs, og av samme årsak er det kanskje like greit at den blir diskutert. Om det er greit for deg. ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    Poenget mitt var og er at skogsbilder på høylys dag skrevet ut I A3 er et dårlig utgangspunkt for å vurdere bildekvalitet.

    Et bilde fra en fresh mobiltelefon ville sikkert tålt sammenligning med bildene i denne tråden. Men det forteller oss kun at en mobiltelefon i anno 2010 fungerer fint under slike forhold, og nesten ingenting om kameraene det sammenlignes med. Se forøvrig link til Ken Rockwell sin test. Blir meget overrasket om noen sliter med å se hvilket bilde som er "best".

    Og ja, jeg ser en slik sammenligning som verdiløs, og av samme årsak er det kanskje like greit at den blir diskutert. Om det er greit for deg. ;)
    Uenig i prinsippet da skogs/landskapsbilder er hvor forskjellene er størst da det er uendelig antal detaljer. Bildeeksemplet er meningsløst også da bildene har forskjellig dybdeskarphet.
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Det kan for meg se ut som om fotografen ikke klarer eller vil vise hvor god HB er kontra G10. Det kan virke som om fotografen har jobbet for at de skal se like ut i evt etterbehandling.

    Jeg er overasket over at min 5 år gamle 5D holder jevn konkuranse med 5D mark 2 opp til 1600 iso;-)


    McLaren
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    De fleste plakater betraktes av mennesker ombord i biler og busser, som kjører forbi i 50km/t.

    ;D
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Nope Vredens!
    Jeg kan huske fra mine yngre dager å ha Anna Nicole Smith på en HEL vegg hjemme på gutterommet.
    Jeg kan også love deg at jeg var meget nærme den plakaten til tider! ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg og kjæresten møtte Anna Nicole live i NY, på midten av 90-tallet, og jeg kunne gå helt inntil henne uten at det ødela oppløsningen ... :D
     
    N

    nb

    Gjest
    Voff skrev:
    Uenig i prinsippet da skogs/landskapsbilder er hvor forskjellene er størst da det er uendelig antal detaljer. Bildeeksemplet er meningsløst også da bildene har forskjellig dybdeskarphet.
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
    Men burde det være slik at man er avhengig av to i prinsippet helt like bilder side ved side for å kunne se om det er benyttet toppvare eller konsumetvare? Skulle jo i utgangspunktet tro at det var en del faktorer som spillte inn uansett som gjorde det mulig å indentifisere hvilken ende av skalaen verktøyet befinner seg på.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Voff skrev:
    Uenig i prinsippet da skogs/landskapsbilder er hvor forskjellene er størst da det er uendelig antal detaljer. Bildeeksemplet er meningsløst også da bildene har forskjellig dybdeskarphet.
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
    Men burde det være slik at man er avhengig av to i prinsippet helt like bilder side ved side for å kunne se om det er benyttet toppvare eller konsumetvare? Skulle jo i utgangspunktet tro at det var en del faktorer som spillte inn uansett som gjorde det mulig å indentifisere hvilken ende av skalaen verktøyet befinner seg på.
    Det finnes mange konsumentkameraer som gjør det veldig bra på de fleste områder om dagen, mens de dyreste profesjonelle har en fot foran på en del områder. Men man må huske på at de profesjonelle kameraene er mer rettet mot fotografer som bruker kameraet sitt som et arbeidsverktøy. Altså må man ta byggekvalitet, respons, fps, værtetning, ergonomi etc. i sammenligning med pris. Bildekvalitet er somregel også en del bedre, men under mange forhold vil et konsumer/prosumer være like godt som et profesjonelt i ren bildekvalitet.

    Ta feks. Nikon D3 og d300. Har brukt begge mye og er fortsatt eier av et D3. Under normale fohold, altså isoverdier på 200, statisk motiv og enkeltbilder så vil D300 gjøre en minst like god jobb som D3. D300 har faktisk ørlitegrann bedre dynamikk på papiret! Her snakker vi en prisforskjell på 30000 veiledende. På konsert med isoverdier på 3200-6400 er låten en annen. Her kan resultatet variere fra ubrukelig til meget bra. Som sportskamera er D3 også overlegent D300. Værtetning, byggekvalitet og ergonomi er også en annen verden på D3..
    D90 har vel samme brikke som D300 og vil nok yte rimelig likt etter hva jeg har forstått.
     
    N

    nb

    Gjest
    magpal skrev:
    Det finnes mange konsumentkameraer som gjør det veldig bra på de fleste områder om dagen, mens de dyreste profesjonelle har en fot foran på en del områder. Men man må huske på at de profesjonelle kameraene er mer rettet mot fotografer som bruker kameraet sitt som et arbeidsverktøy. Altså må man ta byggekvalitet, respons, fps, værtetning, ergonomi etc. i sammenligning med pris. Bildekvalitet er somregel også en del bedre, men under mange forhold vil et konsumer/prosumer være like godt som et profesjonelt i ren bildekvalitet.
    Absolutt - har selv et prosumer (Canon 40d) og muligheten til å ta ca 7 bilder i sekundet kontra to eller tre pr. sek er ene og alene verdt prisforskjellen til et enklere kamera for meg siden jeg tar en del skibilder o.l. Samt at størrelsen gjør at det ligger mye bedre i hendene mine enn en mindre modell SLR.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Voff skrev:
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
    Klar over at "rockwool" er omdiskutert, men FIY så var det altså bildene fra siden til Ken "Rockwool" som var i fokus her - ikke noen av uttalelsene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Voff skrev:
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
    Klar over at "rockwool" er omdiskutert, men FIY så var det altså bildene fra siden til Ken "Rockwool" som var i fokus her - ikke noen av uttalelsene.
    Er det noen, i noen sammenheng, som ikke anses som en tufs av noen andre som også er inne i den sammenhengen? Bruker man dette som mål er vel alle diskvalifisert fra å mene noe som helst.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/h3d-1.htm

    For those of us in the press (Ken), we laughed when we looked at the EXIF data of Nikon's PR photos of the D3. They were shot in a studio, so of course Nikon had them shot with an appropriate camera: a $30,000 Phase One P45 back.
    Og resten:

    "Paul's personal analysis: I would never use the Hasselblad at an event. It's too hard to use, doesn't shoot over ISO 400, has no auto ISO, has no auto WB, and the file sizes too big: RAW only.

    Paul would never use the D3 in studio. The colors and picture quality just don’t compare."


    Med tanke på at D3 er bedre enn G10, burde det understreke poenget mitt ytterligere. Her er forøvrig et par av de (4-5) aller mest kjente pressebildene Nikon nært utelukkende brukte under markedsføringen/lanseringen av D3. Disse bildene er tilsynelatende tatt i "studio", og huset er selvfølgelig D3 ref. metadata:

    http://ftp.robgalbraith.com/public_files/Joe_McNally_Firefighter_ISO200.jpg
    http://theonlinephotographer.typepad.com/photos/uncategorized/2007/09/12/d3iso3200sample.jpg

    Alle dagens bilder på hjemmesiden til Nikon ser også ut til å være tatt med D3. Flere av de er uansett ikke teknisk mulig å ta med verken G10 eller Phase One/Hasselblad, så det ville ikke akkurat vært fordelaktig for Nikon å gjøre noen rare stunts der. ;)

    At noen selverklærte superfotografer presterer å ta teknisk dårlige bilder under nær optimale forhold, skrive de ut i begrenset størrelse og prestere å konkludere med at oppdagelsen er "sjokkerende" får så være. Jeg tviler på at det kommer til å lage noe bølger i bransjen, men G10-eiere kommer kanskje til å føle seg litt bedre? :)
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    HåkonN skrev:
    Voff skrev:
    Forøvrig kan jeg informere at Ken Rockwell (også kalt Rockwool) er generelt ansett som en tufs i forografikretser så jeg vil ikke brukt ham som sannhetsvitne... ;D
    Klar over at "rockwool" er omdiskutert, men FIY så var det altså bildene fra siden til Ken "Rockwool" som var i fokus her - ikke noen av uttalelsene.
    Er det noen, i noen sammenheng, som ikke anses som en tufs av noen andre som også er inne i den sammenhengen? Bruker man dette som mål er vel alle diskvalifisert fra å mene noe som helst.
    Det var Voff som gjorde den beskrivelsen av Ken R. - ikke undertegnede som du quoted. Forøvrig helt enig med deg.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.197
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Er det noen, i noen sammenheng, som ikke anses som en tufs av noen andre som også er inne i den sammenhengen? Bruker man dette som mål er vel alle diskvalifisert fra å mene noe som helst.
    Rockwool er i en særstilling fordi han ikke har greie på kameraer (i følge ham selv) er ikke fotograf og ganske enkelt bare begynte å skrive om kameraer på internett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sorry, men denne tråden er tullete. Hva er poenget med å vurdere to bilder som er skalert ned til ingenting? Dette er jo et bilde på 12mp og et på 60 som er skalert ned til samme størrelse, og det er valgt blendere som får dybdeskarpheten til å bli make. Det er en tullete sammenligning. Stofflighet og tegning er ikke mulig å se på disse bildene, ingen av de subtile kvalitetene som også i hifi utgjør forskjellen på highend og budsjett.

    Totalt meningsløst å diskutere noe som helst på bakgrunn av disse bildene. En som biter på en slik sak har garantert aldri brukt mellomformatutstyr. Det er en så stor forskjell at når det studeres bilder med samme utsnitt på full ramme kan få det til å se ut som om det mindre formatet er delvis defekt.

    Sjekk Kay Bergs bok Infected. Der bruker han Hasselblad 503 og Leica M6 om hverandre, og det er veldig tydelig hva som er hva selv uten å se på sideforholdet.

    Edit: For å koke det ned til utgangspunktet igjen. Hva er poenget med å se hvilket kamera som er det beste kameraet til web? Hva er best til å kjøre ved, Porsche Cayenne eller Toyota Avensis stasjonsvogn? Hvis du ikke tenker på den lille forskjellen i volum.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.449
    Antall liker
    5.231
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Rockwool er i en særstilling fordi han ikke har greie på kameraer (i følge ham selv) er ikke fotograf og ganske enkelt bare begynte å skrive om kameraer på internett.
    Har dere fått med dere at Rockwell har begynt å skrive om hifi også? Nå har han publisert en omtale av Sennheiser HD 800. Sikkert bare for å kunne skryte av hvor dyre presanger han fikk av julenissen. ;D

    Det er litt komisk når han i testen gjør et poeng av at
    I am not an audiophile. Audiophiles love audio and equipment, but rarely music
    ettersom han på resten av nettsidene sine fremstår som en kamerafil som elsker kameraer og fotoutstyr, men som er en temmelig middelmådig fotograf.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kjekk kar: Noen har vært så snill å forære ham et sett HD800, som han sporenstrek kritiserer på nettet. En overfladisk anmeldelse er det også, tipper han bare har plugget hodetelefonene rett inn i jacken på cdspilleren. Han var ikke i stand til å høre det store lydbildet som er det første alle kommenterer med disse hodetelefonene og henger seg opp i at klangen er lys. De skal være egnet til innspillinger fra Telarc, men mindre egnet til inspillinger fra DG ::). Det er vel forsåvidt riktig at klangen heller mot det lyse, men det er jo noe som ordner seg når resten av systemet er av egnet kvalitet.

    Fototipsene tll Rockwell er ganske fornuftige når det handler om komposisjon, innhold, begrensning av utstyrsparken osv, men bildene han selv tar er jo for det meste uinteressante og faller alle sammen i en av to kategorier: Landskap og familiebilder.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Fyren er helt merkelig, ikke forstår jeg hvordan noen kan ta "testene" hans seriøst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn