Kan demping skape sterkere resonanser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Jeg (tror at jeg) har et problem med stående bølger i stua der jeg har anlegget (4 x 5 x 2,8 meter). Jeg har ikke målt noe enda, men jeg antar problemet ligger i området 40-50Hz der enkelte bassganger framprovoserer en ganske tydelig rumling. Rumlingen er såpass framtredende at den ødelegger rytmen i musikken når den inntreffer. Nå skal det sies at det ikke er så mange av innspillingene mine som har musikk i dette frekvensområdet, men det er irriterende åkkesom. Av hensyn til møblering ser jeg meg nødt for å spille på den ene kortveggen (4m) selv om forsøk på å spille på den ene langveggen (5m) løste problemene.. :-/ Høyttalerne står 1,1m fra bakvegg og 0,62m fra sidevegg (målt til senter av baffel, jeg har eksperimenter endel med plassering på kortveggen men uten å oppnå noen store gevinster foreløpig).

Siden jeg er ganske opptatt av god lyd og har investert nesten 90 tusen i anlegg så jeg er villig til å legge litt innsats i dette for å komme i mål. Jeg har bestilt bassfeller fra Prolyd (hjørneprofiler som skal dekke hjørnene bak høyttalerne fra gulv til tak for ca 4 tusen) men det er lang leveringstid (nesten 1 mnd). I mellomtiden tenkte jeg å eksperimentere litt med «lett tilgjengelige artifakter», det vil si puter, ruller med Rockwool og madrasser etc. Men i dag oppdaget jeg noe snålt. Som testmusikk har jeg brukt «Sommerkjoledyr» på plata «Over en by» med Kari Bremnes. Det er de dypeste basstonene her jeg får problemer med. Etterhvert som stabelen med Rockwool, madrasser, sofaputer og annet steg bak høyttalerne merket jeg at jeg oppnådde motsatt effekt av det jeg ønsket meg. I stedet for at resonansfrekvensene ble spredt (og dermed mindre sjenerende) virket det som om jeg samlet de til et mindre område. Der jeg tidligere opplevde en moderat rumling under hele forløpet av en viss basstone dukket det nå opp en mye tydeligere og kraftigere «ekstranote» ved anslaget av noten.

Har noen av dere noen tanker om hva dette kan skyldes? Er det dermed bare fåfengt å håpe på at bassfellene fra Prolyd skal hjelpe meg? Jeg har forøvrig hørt denne låta på et velbalanser anlegg tidligere og vet at denne «ekstranoten» ikke skal være med. :)

T

theStig

Gjest
    Remediene du har prøvd demper ikke noe som helst i 40-50 Hz området, men demper mye noe lenger opp i frekvensområdet. Derfor vil problemet bare bli enda tydeligere, da det ikke lenger maskeres av resonans i området fra 100 Hz og oppover.

Bassfeller hjelper fint lite ved 40-50 Hz med mindre de er tunet som f.eks Helmholtz resonatorer.

Jeg vil anbefale å fikle med plasseringen for å minske problemet, det er det eneste som faktisk hjelper med mindre man går meget dramatisk til verks med akustisk tilpasning.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Remediene du har prøvd demper ikke noe som helst i 40-50 Hz området, men demper mye noe lenger opp i frekvensområdet. Derfor vil problemet bare bli enda tydeligere, da det ikke lenger maskeres av resonans i området fra 100 Hz og oppover.

Bassfeller hjelper fint lite ved 40-50 Hz med mindre de er tunet som f.eks Helmholtz resonatorer.

Jeg vil anbefale å fikle med plasseringen for å minske problemet, det er det eneste som faktisk hjelper med mindre man går meget dramatisk til verks med akustisk tilpasning.
    Takk skal du ha for oppklaringen! :)

Vedlegg

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Hei toref, og takk for sist!
    Svanå Miljøteknik selger Helmholtz resonatorer for ca. 1200kr. Noe å tenke på? De er ganske store og du kan finne litt mer på www.diffusor.com Siden er ikke så veldig god men det kan være en ideå maile Mats Odermalm og fortelle han det du fortalte her ;)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hei toref, og takk for sist!
    Svanå Miljøteknik selger Helmholtz resonatorer for ca. 1200kr. Noe å tenke på? De er ganske store og du kan finne litt mer på www.diffusor.com Siden er ikke så veldig god men det kan være en ideå maile Mats Odermalm og fortelle han det du fortalte her ;)
    Hei Viking! Hjertelig takk for tipset! Jeg har sett bilder av slike konstruksjoner tidligere og av størrelsen trodde jeg de var mye dyrere enn dette. Men for 1200,- er det jo ikke mer enn en liten brøkdel av hva jeg betalte for høyttalerne så dette er absolutt realistisk. Det tilkommer naturligvis frakt, og dette blir jo sikkert noen kroner. Nettsidene er ikke av de mest oversiktelige, men det later til at Varitune V-4 har riktig spesifikasjon. Den kan justeres mellom 45 og 110Hz. Ganske imponerende saker, om de virker da. ;-) Bør jeg ha to tro? En i hvert hjørne bak høyttalerne? Det hadde vært kjekt om de ikke tok mer enn 1kvm gulvflate totalt.. «real estate» sentralt i Trondheim er relativt dyrt. Men jeg strekker meg langt for å kunne ha sofaene omtrent som jeg vil i stua.. :) Dessuten påpekte naboen over at det måtte være noe galt med anlegget mitt her om dagen, bildene på veggen hennes hadde visst vibrert og vært nær å falle ned. Resonanser er lumske gitt.

Er det flere på forumet som benytter Helmholtz resonatorer? Kreves det nøyaktig måling osv. for å finne de riktige typene? Selv om de ikke er direkte stygge kunne jeg kanskje tenke meg å skjule de litt. Om jeg henger noe lett stoff e.l. over de burde vel ikke det påvirke ytelsen?

Jeg skal iallefall ta kontakt med Mats Odermalm og høre hva han har å fortelle.

PS: Hyggelig at du ikke lot deg skremme vekk fra forumet Viking! Kanskje du har lyst til å komme oppom en dag du er i Trondheim?

Vedlegg

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Hei Viking! Hjertelig takk for tipset! Jeg har sett bilder av slike konstruksjoner tidligere og av størrelsen trodde jeg de var mye dyrere enn dette. Men for 1200,- er det jo ikke mer enn en liten brøkdel av hva jeg betalte for høyttalerne så dette er absolutt realistisk. Det tilkommer naturligvis frakt, og dette blir jo sikkert noen kroner. Nettsidene er ikke av de mest oversiktelige, men det later til at Varitune V-4 har riktig spesifikasjon. Den kan justeres mellom 45 og 110Hz. Ganske imponerende saker, om de virker da. ;-) Bør jeg ha to tro? En i hvert hjørne bak høyttalerne? Det hadde vært kjekt om de ikke tok mer enn 1kvm gulvflate totalt.. «real estate» sentralt i Trondheim er relativt dyrt. Men jeg strekker meg langt for å kunne ha sofaene omtrent som jeg vil i stua.. :) Dessuten påpekte naboen over at det måtte være noe galt med anlegget mitt her om dagen, bildene på veggen hennes hadde visst vibrert og vært nær å falle ned. Resonanser er lumske gitt.

Er det flere på forumet som benytter Helmholtz resonatorer? Kreves det nøyaktig måling osv. for å finne de riktige typene? Selv om de ikke er direkte stygge kunne jeg kanskje tenke meg å skjule de litt. Om jeg henger noe lett stoff e.l. over de burde vel ikke det påvirke ytelsen?

Jeg skal iallefall ta kontakt med Mats Odermalm og høre hva han har å fortelle.

PS: Hyggelig at du ikke lot deg skremme vekk fra forumet Viking! Kanskje du har lyst til å komme oppom en dag du er i Trondheim?
    KAn være greit å finne ut hvilken VAritune du trenger, det finnes V4, V5 og V6 der V6 virker helt ned på 20Hz og er da selvsagt størst. Men finner du ut at resonnansen ligger rundt 40-50Hz så er V4 grei, så er det bare å justere V4 til den demper resonnansen. Det er ei slags dør som du regulerer frekvensen med. Selvsagt skal jeg komme innom når jeg er i byen for en lytt :)

T

theStig

Gjest
    Den enkleste formen for Helmholtz resonator å lage (og beregne) er en bassreflekshøyttaler uten høyttalerelement! Altså en kasse med bare en port, som er avstemt til den frekvensen man vil ha. Bruk en teleskopisk port, så kan den varieres også. Båndbredden (Q-verdien) kan justeres med dempemateriale i kassa. Ingen demping gir høyest Q og størst absorbsjon ved tuningfrekvensen, men også smalest båndbredde.

Jeg bygde noen slik som jeg hadde i det gamle lytterommet mitt (som var ille ved 47 Hz). Kan bekrefte at det funker! :D

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjorde et nytt eksperiment. Gikk opp på loftet og hentet ned mine gamle bassreflekshøyttalere (Mission 781). Disse plasserte jeg i hjørnene bak B&W804S med bassporten pekende direkte mot baksiden av B&W-ene. Effekten var ikke så stor, men jeg merket at rumlingen ble sterkere og «mer konsentrert». Dette betyr vel da at de gamle høyttalere ikke var riktig justert for mine resonanser men at de fanget opp noen andre og dermed blottla de dypeste? Jeg kjente på bassmembranene på 781 mens resonansene utfoldet seg, og de vibrerte omtrent som om jeg spilte på dem! Det er åpenbart mye energi som slippes løs her!

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Den enkleste formen for Helmholtz resonator å lage (og beregne) er en bassreflekshøyttaler uten høyttalerelement! Altså en kasse med bare en port, som er avstemt til den frekvensen man vil ha. Bruk en teleskopisk port, så kan den varieres også. Båndbredden (Q-verdien) kan justeres med dempemateriale i kassa. Ingen demping gir høyest Q og størst absorbsjon ved tuningfrekvensen, men også smalest båndbredde.

Jeg bygde noen slik som jeg hadde i det gamle lytterommet mitt (som var ille ved 47 Hz). Kan bekrefte at det funker! :D
    Artig prinsipp! Nå er ikke jeg noen håndtverker akkurat, men husker du hvilke dimensjoner (omtrent) du hadde på disse? Hull, lengde på «røret», kassen osv? Kanskje jeg tar sjansen på å bygge noen selv.

Nok en gang - utrolig bra hjelp å få her! :D

T

theStig

Gjest
    Husker ikke hva jeg hadde, men jeg mener den 47 Hz kassa var på ca. 100 liter netto.

For å treffe 47 Hz i ei 100 liter kasse, bruk 3 stk 10 cm Ø rør med lengde ca. 22 cm som "bassporter".

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    For å bestemme (den verste) resonansfrekvensen lastet jeg ned test-tonene fra www.diffusor.com og brant de ut på en CD. Dette er 16 WAV filer med test-toner fra 25Hz til 100Hz med 5Hz intervaller. Som forventet hørte jeg ikke stort fra B&W804S ved 25Hz, men på 30 og 35 skjedde det saker og ting! Aller verst på 35, her var det skikkelig during gitt. Ved 40 roet det seg litt igjen og på fra 45 var det temmelig flatt oppover til 100 (sett bort fra det jeg lurer på om er moderate «dips» på 80, 90 og 95Hz). Siden høyttaleren er oppgitt med -6dB på 30Hz og -3dB på 38Hz tyder det på at rommet har et meget ømt punkt omkring 30-35Hz. Dette stemmer forøvrig meget bra med en beregning jeg gjorde med en resonansmodell jeg fant på nettet. Den første aksial-mode ble beregnet til 34Hz. Det later til at jeg bør satse på Varitune V6 som kan justeres til å gå nedimot 20Hz, om jeg da ikke bestemmer meg for å bygge et par sjøl..

theStig: Jeg fant en henvisning til en relativt enkel Helmholtz resonator i et annet innlegg på sentralen. Har du noe tro på denne? http://www.onsoundandmusic.com/index.html?http://www.onsoundandmusic.com/issues/0606/home.html&2 Selv jeg, med mine alt for mange tommeltotter burde få til å snekre sammen noe sånt. :)

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange dB over de andre frekvensene målte du på 30 og 35Hz? Kan være greit for antallet resonatorer. V6 tar og demper et visst antall dB pr. stk.

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hvor mange dB over de andre frekvensene målte du på 30 og 35Hz? Kan være greit for antallet resonatorer. V6 tar og demper et visst antall dB pr. stk.
    Ikke målt. Bare lyttet. Så dette er ekstremt subjektivt. Jeg burde sikkert fått målt det nøyaktig før jeg evt. investerer?

En morsom egenskap med resonatorene jeg fant en URL til (over) var at man kan justere effekten ved å dytte de mer eller mindre fulle med et slags «fyllstoff».

Vedlegg

T

theStig

Gjest
    En resonator demper ikke et visst antall dB, effekten er uansett avhengig av rommets størrelse, hvor kraftig resonansen man skal dempe er, hvor den plasseres osv osv.

Generelt kan man si at jo større rommet er, jo mer absorbsjon kreves for å dempe en resonans. Det er egentlig bare en å begynne en plass og prøve.

Jeg må advare mot å tro at man kan fjerne resonanser helt med demping. Det er viktig å dempe resonanser som "ringer" lengde, men den effekten de har på frekvensresponsen vil fortsatt være tilstede, omenn kanskje i noe mindre grad. Mitt råd er: jobb med plassering først (evt. ved hjelp av målinger), og DERETTER finn eventuelle problemer, og demp de.

Det er også viktig å finne frekvensen til resonansene, hvis ikke blir det litt vanskelig. Det er faktisk enkelt å regne ut ved å gå ut fra høyde, lengde, bredde på rommet.

"Fyllstoff" (demping) i resonatoren reduserer effekten, men øker frekvensområdet den virker over.

PS. Fikk ikke linken du viste over til en Helmholtz resonator her til å vise noe annet enn en plateanmeldelse jeg...

T

theStig

Gjest
    Rommet ditt er 2,8 x 4 x 5 meter... resonanser oppstår ved følgende frekvenser (opp til 100 Hz)
    34,4
    43,0
    55,1
    61,4
    68,8
    70,4
    75,0
    81,1
    82,5
    86,0
    92,2
    92,6

Det er faktisk er veldig bra rom med tanke på spredning av resonanser. Jeg tror du har vært veldig uheldig med plasseringen det er alt....

Mål opp eksakt avstand fra gulv, sidevegg og frontvegg avstanden til basselementet på høyttaleren, samt gjør det samme med lytteposisjonen din, så skal jeg ta en simulering av det for deg.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    PS. Fikk ikke linken du viste over til en Helmholtz resonator her til å vise noe annet enn en plateanmeldelse jeg...
    Du har rett. Jeg sjekket ikke at URL-en virket skikkelig. Nettstedet gjør visst noe muffens med URL i nettleseren etter at siden er lastet. Denne skal fungere: http://www.onsoundandmusic.com/issues/0403/0403-diy.html

De ser ganske elegante ut også - nesten som et lite orgel!  :D

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Rommet ditt er 2,8 x 4 x 5 meter... resonanser oppstår ved følgende frekvenser (opp til 100 Hz)
    34,4
    43,0
    55,1
    61,4
    68,8
    70,4
    75,0
    81,1
    82,5
    86,0
    92,2
    92,6

Det er faktisk er veldig bra rom med tanke på spredning av resonanser. Jeg tror du har vært veldig uheldig med plasseringen det er alt....

Mål opp eksakt avstand fra gulv, sidevegg og frontvegg avstanden til basselementet på høyttaleren, samt gjør det samme med lytteposisjonen din, så skal jeg ta en simulering av det for deg.
    Ja, disse tallene er de samme som jeg kom fram til med den resonanssimulatoren jeg fant på nettet. Men det er godt å høre at rommet ikke er helt håpløst da. :)

Jeg har laget en tegning av rommet. Det ser omtrent sånn ut i dag:

Siden du insisterer så hardt på at det er plassering som er problemet mitt gjorde jeg en liten test. ;) Mens testsignalene på 30 og 35Hz gikk på repeat gikk jeg rundt i rommet for å høre om det var forskjeller. Du verden! Det var et hav av forskjell! Fra den mest ekle og nesten uutholdelige duren bakerst i stua til den reneste sinustonen ved døra til spisestua. Ved passasjen til gangen (også bakerst i stua) var det også helt fint. Men ved lytteposisjonen var det vondt, dog ikke så ille som «nederst til høyre» i stua. Den lille utstikkeren jeg har tegnet inn her er et gammel pipeløp. Dette er altså betong, i motsetning til gips og sponplater som dekker de andre veggene.

Jeg skulle aller helst foretrekke å slippe å ommøblere så veldig i forhold til lytteposisjon, men jeg innser vel at jeg kanskje må krype til korset. Og uansett trenger jeg å redusere problemet for naboene. Duringen har visstnok en ganske negativ effekt på psyken til naboens hund også, den har gått endel ned i vekt i det siste (like greit spør du meg, men naboen er ikke fornøyd). Dessuten forplanter denne duringen seg ekstremt oppover og nedover i etasjene her. Når jeg spiller på normalt volum er det fort gjort å glemme seg dersom alt høres greit ut i lytteposisjon mens visse frekvenser fortsatt utløser redsel for jordsjelv hos naboene.

En relativt voksen Helmholtz resonator plassert bakerst i stua, ved pipeløpet, ville den elliminert dette problemet tro? Det høres ut som om intensiteten på duringen er størst her.

T

theStig

Gjest
    Kort svar: en resonator som "spiser" den laveste moden (34,4 Hz), og evt 43 Hz også, vil nok redusere naboplagen din vesentlig. Verdt å teste ut. De må plasseres i hjørnene i rommet for å ha effekt, f.eks bak høyttalerne.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tore: Beskriv problemet grundig i en mail, legg ved måledataene og send skissa som vedlegg til Mats Odermalm. Da får du forslag til hva du bør gjøre, du trenger ikke handle fra Svanå, men du kan bruke rådene hans til DIY senere :)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    theStig, Viking: Tusen takk for gode råd! :) Jeg gleder meg til å eksperimentere med resonatorer. Akustikk er atskillig mer spennende enn kabler og mye annet. :)

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Da er Varitune V-6 på plass. Direkte lekker kan jeg ikke si at den er, men effekten er faktisk langt over det jeg hadde våget å tro. Jeg fikk også bekreftet at det er helt ok å bruke den som hylle. Man skal bare passe på å justere den mens alle ting står på den. Når jeg justerte den inn brukte jeg test-tonene fra diffusor.com. Det var nesten skremmende! På et smalt område av skalaen på resonatoren forsvant all duringen i rommet og testtonen på 35Hz fikk omtrent likt volum som de andre. Etterpå testet jeg med diverse musikk som tidligere har framhevet resonansen - jeg senket resonansfrekvensen en liten smule til (det hørtes bedre ut, musikalsk sett) - det spilte nå helt fritt for pinlig buldring. Rett og slett full klaff! Jeg bøyer meg i støvet for Matts på Svanå Miljöteknik AB! Og nok en gang takk til deg Viking for tipset! :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Hvor i stua (på tegningen) er den plassert?
    Mvh.KW

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Da er Varitune V-6 på plass. Direkte lekker kan jeg ikke si at den er, men effekten er faktisk langt over det jeg hadde våget å tro. Jeg fikk også bekreftet at det er helt ok å bruke den som hylle. Man skal bare passe på å justere den mens alle ting står på den. Når jeg justerte den inn brukte jeg test-tonene fra diffusor.com. Det var nesten skremmende! På et smalt område av skalaen på resonatoren forsvant all duringen i rommet og testtonen på 35Hz fikk omtrent likt volum som de andre. Etterpå testet jeg med diverse musikk som tidligere har framhevet resonansen - jeg senket resonansfrekvensen en liten smule til (det hørtes bedre ut, musikalsk sett) - det spilte nå helt fritt for pinlig buldring. Rett og slett full klaff! Jeg bøyer meg i støvet for Matts på Svanå Miljöteknik AB! Og nok en gang takk til deg Viking for tipset! :)

Flott at dette ble suksess, GLIMRENDE. Må få sett å få hørt på oppsettet ditt en gang...... :)

wolfer

Medlem
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1
    hei..klart...det kan demper du for mye blir det kun ett evig kaos med lydbølger og som nevn går lyden veldig fort, lyden bør gå mest mulig fritt så fremst du er int i å høre den godt, demping er bra men etter min mening er det høytallerne som skal ha hovedskylden for godlyden, tuning bør gjørest så minimalt som mulig..men hver sin smak og behag..lykke til...

akto

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.10.2005
    Antall liker
    48
    Sted
    Akershus
    Wolfer: du er like sprø her som på avforum... Herregud for noen uttalelser du kommer med...

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    hei..klart...det kan demper du for mye blir det kun ett evig kaos med lydbølger og som nevn går lyden veldig fort, lyden bør gå mest mulig fritt så fremst du er int i å høre den godt, demping er bra men etter min mening er det høytallerne som skal ha hovedskylden for godlyden, tuning bør gjørest så minimalt som mulig..men hver sin smak og behag..lykke til...
    Hva i hel.ete prøver du å si? ???

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.495
    Inspirert av Pia Haraldsen (Rikets Røst) kanskje?

I dag prøvde hun seg med "Kiwi-Hagen" ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Demping av den dama var jo rimelig velykket mener nå jeg :)
    (hun viste faktisk snev av selvironi.....ikke det dummeste hun har vært med på)

Jeg tror at det skal dempes mye om alt skal gå galt.
    Dette har nok mye med rommet og ht plassering i dette å gjøre også (selvfølgeligheter...)

btw:
    ææh...hva var det du førsøkte å si wolfer?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.495
    Jeg tror at det skal dempes mye om alt skal gå galt.
    Dette har nok mye med rommet og ht plassering i dette å gjøre også (selvfølgeligheter...)

quote]

Enig i dette. Jo mere demping jo bedre signal/støy forhold og renere impulsrespons får man.

Men hvis det dempes mye i høye frekvenser og ikke i de lave kan det bli ganske feil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn