kan ikke starte opp windows xp

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
heisann

Maskinen har stått på mens jeg har vært påjobb og lastet opp backup musikk filer til jorma (eller hva det het)
når jeg kom hjem var sjerm svart,startet på nytt og det kommer masse grønne horisontale streker i sjermbildet,så starter den opp,men svart sjerm.
Kunne i starten starte den i safe mode,men nå helt død.
Og den blir rimelig varm,det er en dell inspiron bærbar fra 2006

noen tips hvordan starte windows xp ?
bruker nå en gammel ustabil som har ligget på kottet,men savner musikken min etc på den gamle via logitech.
noen som har råd ???
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Høres jo ut som om maskinen har tatt kvelden.

Men du kan jo skru ut harddisken og koble den til din andre maskin. Monter den internt eller plasser den i et eksternt usb-kabinett og kjør chkdsk på den. (Og evt hent ut viktige filer)

Stor varmeutvikling kan tyde på dårlig kjøling og det kan ha skadet maskinen. Støv i luftinntaket eller plassering på mykt underlag kan hindre luften å strømme gjennom maskinen og kjøle den ned.

Er den helt kaputt er det ikke så mye å gjøre med det annet enn å plukke ut harddisken.

Du kan forsåvidt også prøve å koble den til en ekstern skjerm og se om det funker.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
takker ja

der rare er att jeg i dag klarer og starte den i safe mode,men bare det.
merkelig med< disse grønne dottene/strekene som er over hele sjermen ved vanlig oppstart før sjermen blir svart når den prøver og kobble opp.

dust som jeg var kjørte jeg recovery på c disc i ett desperat øyeblikk,
så jeg må laste ned alt på nytt likevel,verst med mail.
Musikk er heldigvis på extern disk,men tenker på den tiden jeg har sammlet opp albumbilder i itunes og lagret :(

men den var fra 2006 så det er kansje tiden på en dell ?
gjorde ett søk på "reparere dell" og så att det var ymse meninger der ute,og det virker som og reparere ikke er lønsomt i dag
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Høres mest ut som at skjermkortet har røket.
Har opplevd det same med mitt forrige skjermkort i den stasjonære pc-en.
 
Topp Bunn