Kano, jeg har lyst på en kano!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Håper jeg får mulighet til å bli med på tur etter de berømte storørretene i Oslomarka til sommeren ;)

Kjenner en del vann på hardangervidda (langt borte (ekspedisjon) fra veier og like ved(øl og avslappingstur)) som jeg kan garantere ørret over kiloen, om du skulle være interessert.

Gratulerer, dette er noe av det lureste du noen gang har kjøpt ;)
Har du forresten bestemt deg for hvilken type Ally du skal kjøpe? Enkelte modeller fungere ikke optimalt.
Lf
du kan regne med at jeg står klar med fiskestanga i hånden og hamrer på døra di neste gang jeg er i stavanger, lf! med brutter'n på slep.

hadde en shitty sesong i år, bare noen småpinner på diverse fjellvann i føkking valdres... :-[

vann like ved veier som garanterer meg kilosørret? du kødder. i så fall snakker vi om paradis! jeg hater å bære øl og grillmat flere kilometre til fots, så dette høres bare for godt ut til å være sant.

oslomarka? jeg har stort sett vært på bomtur og ikke fått en dritt (og med ett gikk det opp for meg at jeg suger som sportsfisker...). men det er fantastisk å være i marka likevel.

begynte så smått med fluer i år, men kom ikke lengre enn å kroke noen snørrhvalper i sofienbergparken da jeg drev og trente. ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
steike helvete, tar du imot oppdrag med å snekre høyttalerkasser, sclalars?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Er ikke meningen å ta over tråden her Tweakman.
Kanskje jeg skulle starte en egen kano-byggetråd? ;)
Vel, et bilde til tåler dere!

Nesten ferdig dekk.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Det må i så fall være ny verdensrekord tveakman :D  
De første gangen må du regne med å bruke +- 1 time, Etter litt trening tar det rundt 30 min uten for mye stress.

Lf
Jeg mener det var under 10 minutter vi klarte da jeg gikk på folkehøyskole jeg da.
vi fant en teknikk der vi liksom først la delene ut så gikk det fort unna ja!

S

slowmotion

Gjest

Nesten ferdig dekk.

Helt rått....! :D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.252

Nesten ferdig dekk.

Vakkert! Utrolig hva folk her paa Sentralen kan!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jepp, alt i alt er jeg utrolig imponert over nivået og mangfoldet blant medlemmene her på sentralen.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Speedmontering av Ally ja.
Har prøvd å huske tilbake...

Først monterte vi kanoen... så trakk vi løangsomt kanoen ifra hverandre mens vi tapet på forskjellige steder...
Vi nummererte spanta mer synlig enn bare den størrelseforskjellen de har...

Ved montering:

- Duken ble lagt ut matta lagt nedi, så satte en seg nedi og holdt ut sidene.
- Så ble røra lagt i ett spesielt mønster... og når de to øverste gjenstod mot kantenen, ble ett endespant satt på plass, så det rett etter midten forran.

Så satt det en i kanoen og trakk på plass spant for spant mens en eller to brukte en liten gummiklubbe og baka ledda på plass en for en. Når nesten alle er på plass må man ta vekk ett av spanta bakerst igjen!!! Veldig viktig!
Så settes de resterende spant på plass og man setter ett sete på plass, og to av tverrbjelkenen og så det siste lille spantet igjen så å si helt sist.

Det aller siste spantet som skal på plass er det nest fremste... Du er bare potte nødt til å gjøre dette.

Og veldig viktig, ikke bank alt på plass med en gang, bank bare noen plastklør først... begynn i bunnen og beveg deg oppover sidenene etterhvert...

De to øverste røra er noe skikkelig herk å få på plass!!!
Det man gjør her er å banke i ett bestemt mønster nesten som man strammer ett bilhjul med en 20-30 muttere!!!
Stjernestramming!

Alt dette er på grunn av spenn i bjelker og spant og fordi det ved vanlig 1-2-3 montering blir for mye spenn på visse steder, og det tar da lang tid å lirke dette på plass.!

Joda, vanskelig å få ett bilde for sitt indre av det jeg nå skrev. Men når hvert "team" kjente sin båt og den var trent litt på. Vi var to pr båt, men tre pr båt ved montering. tror jeg.
Da gikk det dritfort å montere disse altså!
Du må ha gummiklubbe! Ellers knekker du bare fingra!
Eller det tar laaang tid!
Vi hadde vel og en eller annen form for trepinne med en klo eller ett eller annet greier husker ikke.
Vi lærte denne teknikken av vår lærer da på tiden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Nesten ferdig dekk.

Nydelig! En dag skal jeg bygge meg en kano selv ja.
Det har vært i tankene mine lenge det.

Noe annet jeg også har i tankenen er å gå på et samuraisverd smedkurs...

Nihonto (precious blade) !

Topp Bunn