Asbjørn
Rubinmedlem
Denne tingen er jo sterkt inspirert av høyttalerbygging, så resonansfrekvensene kan også justeres ved å stappe litt skumplast i ett eller flere av bassrefleksrørene. Med de to korteste rørene stuffet og bare det lengste åpent ble det ikke så verst. Skal gjøre en bedre måling og poste en graf etterhvert.
I mellomtiden, Capo di tutti i capi, også kjent som Octapus blant venner:
Poenget med denne er at jeg kan sette de åpne strengene til hvilke toner og akkorder som helst uten å endre på grepene eller plasseringen av toner andre steder på halsen. Uten capo er de åpne strengene Bb1 D2 Gb2 Bb2 D3 Gb3 Bb3 D4, men her er de satt til C2 F2 G2 C3 F3 G3 C4 F4. Det blir en Csus4-akkord om jeg teller riktig, men poenget er å kunne ha F og G tilgjengelig på åpne strenger for basslinjer og akkorder i C-dur og A-moll.
Hvis jeg spiller en melodilinje med akkorder på bånd 10-13 går det å plukke en A2 på åttende streng, bånd 11, men hvis basslinjen fortsetter nedover til G2 og F2 blir fingrene for korte. Det går definitivt ikke å gripe F2 på streng 8 bånd 7 samtidig med at man spiller melodinoter oppe ved bånd 10-13 på streng 1-4. Capoen løser det, jfr statuen av Evert Taube med tre armer tidligere i tråden. Dette er den ekstra venstrehånden.
Dessuten, hvis man spiller Chet Atkins/Merle Travis-type fingerpickin' med tre akkorder, alternating bass og palm muting, så er det servert. Ved å sette capoen til D3 på streng 4 (dvs åpen streng) kan man spille C/G, F/C og G/D på åpne strenger. Power chord med rot og kvint for akkordene rot, kvart og kvint. Her i C-dur, men skyver man capoen litt oppover får man Db, D, osv. Komplett fingermønster for alternerende basslinje i hvilken som helst toneart er da dette:
Dingsen er lagd av messingstenger og -skruer fra Bauhaus, litt kapprester av rosentre fra gripebrettet, litt selvklebende filt etter høyttalerprosjektet og noen M3-skruer fra skuffen. Etterhvert skal jeg skifte til messingskruer. Mulig jeg også skal skifte til gummipads, siden treklossene er såpass harde at tonen ringer hørbart mer enn hvis jeg griper den med en finger.
Her trodde jeg forresten at jeg hadde funnet på noe originalt, men det viste seg selvsagt at noen hadde tenkt også den tanken før:
http://www.sternercapo.se/Capomuseum/Strap/Elastic/elastic.htm
https://www.worthpoint.com/worthopedia/varichord-multi-fret-capo-allowing-270799897
Min versjon ser kanskje mer ut som noe som hører hjemme på en gitar, heller enn noe som har rømt fra et messingblåseinstrument?
I mellomtiden, Capo di tutti i capi, også kjent som Octapus blant venner:
Poenget med denne er at jeg kan sette de åpne strengene til hvilke toner og akkorder som helst uten å endre på grepene eller plasseringen av toner andre steder på halsen. Uten capo er de åpne strengene Bb1 D2 Gb2 Bb2 D3 Gb3 Bb3 D4, men her er de satt til C2 F2 G2 C3 F3 G3 C4 F4. Det blir en Csus4-akkord om jeg teller riktig, men poenget er å kunne ha F og G tilgjengelig på åpne strenger for basslinjer og akkorder i C-dur og A-moll.
Hvis jeg spiller en melodilinje med akkorder på bånd 10-13 går det å plukke en A2 på åttende streng, bånd 11, men hvis basslinjen fortsetter nedover til G2 og F2 blir fingrene for korte. Det går definitivt ikke å gripe F2 på streng 8 bånd 7 samtidig med at man spiller melodinoter oppe ved bånd 10-13 på streng 1-4. Capoen løser det, jfr statuen av Evert Taube med tre armer tidligere i tråden. Dette er den ekstra venstrehånden.
Dessuten, hvis man spiller Chet Atkins/Merle Travis-type fingerpickin' med tre akkorder, alternating bass og palm muting, så er det servert. Ved å sette capoen til D3 på streng 4 (dvs åpen streng) kan man spille C/G, F/C og G/D på åpne strenger. Power chord med rot og kvint for akkordene rot, kvart og kvint. Her i C-dur, men skyver man capoen litt oppover får man Db, D, osv. Komplett fingermønster for alternerende basslinje i hvilken som helst toneart er da dette:
Dingsen er lagd av messingstenger og -skruer fra Bauhaus, litt kapprester av rosentre fra gripebrettet, litt selvklebende filt etter høyttalerprosjektet og noen M3-skruer fra skuffen. Etterhvert skal jeg skifte til messingskruer. Mulig jeg også skal skifte til gummipads, siden treklossene er såpass harde at tonen ringer hørbart mer enn hvis jeg griper den med en finger.
Her trodde jeg forresten at jeg hadde funnet på noe originalt, men det viste seg selvsagt at noen hadde tenkt også den tanken før:
http://www.sternercapo.se/Capomuseum/Strap/Elastic/elastic.htm
https://www.worthpoint.com/worthopedia/varichord-multi-fret-capo-allowing-270799897
Min versjon ser kanskje mer ut som noe som hører hjemme på en gitar, heller enn noe som har rømt fra et messingblåseinstrument?
Sist redigert: