Har selv to forskjellige kapp/gjerdngssager. En Sveitsisk STAYER sag uten uttrekk, kapper og vinkler helt perfekt. Er vel, ut fra prisen å dømme i Pro/Semipro klassen. Kostet vel drøye 2000,- for 20 år siden. På den tiden var det mest avanserte "vanlige amatører" kunne håpe på en STANLEY håndsag i gjerdestativ, og selv den var dyr så det holdt, godt over tusenlappen. Jeg vant et gavekort etter å ha laget en fuglekasse i en konkuranse i regi av Norges Vel eller noe slikt?? I samme veiva vant jeg også en RYOBI slagdrill som jeg bruker den dag i dag. Begge verktøyene har fulgt meg gjennom et selvbyggeprosjekt og som sagt brukt i over 20 år. Behandles med repekt og innenfor designparametre.
Kjøpte i samband med husbyggingen en mellomklasse ( dyrt amatørverktøy ) AEG sirkelsag. Snekkerne som satte opp råbygget, kom fra husfabrukken i Sverige, fikk låne den og siden har den ikke vært noe å bruke. De gjorde den feilen som de fleste amatører gjør. Har dårlig tid og i stedet for å la maskinen jobbe seg gjennom treet så legger de seg på og trykker maskinen gjennom treverket med hjelp av sin fulle kroppstyngde. Maskinen ble skjev, ikke kast i bladet, men bladet og føringslinjalen er ikke lenger paralelle. Irriterende og totalt unødvendig. I dag lever sagen sitt liv fastskrudd under et sagbord og brukes som bordsag. Var et helvete å få den til å gå paralelt med linjalen, men nå når den gjør det flyttes den IKKE!!
Den andre kapp/gjerdings sagen jeg har er "noe" jeg fikk med som konatntrabatt da jeg før nyttåt 2000 kjøpte agregat, 6KWA. Var som sikkert flere husker mye mas om Y2K og datakrasj med strømstans som følge. Sagen, sort med navn ETC ( sikkert laget i Kina av barnearbeidere uten tanke for kvalitet ) kan brukes, men er den sagen man skal prøve først - før man går avgårde og kjøper noe ordentlig! Uttrekket har en tendens til å knipe litt slik at det oppleves rykkete. Det går an å bruke den, og den sager helt greit bevares, men det krever noe mer tid å betjene denne sagen enn det en god sag gjør. Men med mitt lille bruk har jeg ennå ikke funnet det nødvendig/lønnt å kjøpe noe annet. Driver med planlegging av å bygge hytte som prefabrikeres hjemme i garasjen i form av elementer, når dette prosjektet starter vil det bli kjøpt inn en sag av topp kvalitet. Det blir rett og slett for irriterende å "fittle" med den saga jeg har nå når produksjonen øker. Men enn så lenge, til et kutt i ny og ne så gjør den jo jobben! Men om noen ødela den ville jeg ikke akkurat gråte. Likevel så låner jeg den ikke bort fordi den krever en nensom hånd og at man vet hva man gjør. Lett å ødelegge dårlig kvalitet. Og jeg ønsker ikke å bli uvenn med noen kamerat pga denne saga.
Borhammer kjøpte jeg hos Europris for knappe 500,-. Bare chucken som fulgte med koster jo ellers mere alene. Og når behovet er under 5 hull i stein pr. år er det greit nok. Passer på å bruke gode bor slik at belastningen på maskinen ikke øker på grunn av dårlig bor. Når den er utslitt etter 30-50 hull kjøper jeg ny billigmaskin.
Når det derimot kommer til annet leketøy som blir brukt jevnlig og mye, så ser jeg ingen grunn til å spare på ørene. Stikksager, slipemaskine, håndsager -ikke minst, sveiseapparat etc og faktisk også kjøkkenmaskin er utstyr der jeg har kjøpt det beste jeg hadde råd til ! Det har lønnt seg med unntak for håndsager, for de er blitt så billige at "ingen" gidder å file opp ei god gammel sag, ja bortsett fra meg da ! Litt artig er det jo også å kunne teknikken med å file/vikke sag. Ikke mange som kan det lenger.
Min erfaring er ( bortsett fra at det neste huset skal kjøpes ferdigbyggd ) er at man bør forta en rask kalkyle over hvor mye/ofte et verktøy blir brukt og så kjøpe maks kvalitet hvis det er snakk om jevnlig bruk, for en amatør mer enn 10-15 ganger pr år. Kvalieteten sparer tid og ikke minst ergrelser slik at tilfredsstillelsen ved å "gjøre det sjøl" blir SÅ mye større.