Kapp/gjærsag

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Er det noen som kan gi tips på hvilke merker/modeller som er bra av kapp/gjærsager.
Har lånt denne type utstyr fra "opphavet" siste årene, men siste året så har det passet dårlig mtp ønsket tidspunkt for låning da han også har sine prosjekter gående.

Er ute etter en sag som kapper nøyaktig, har lang holdbarhet, bra uttrekk osv.. dvs en sag som blir værende når den først er kjøpt.

Har en svoger som sier at Boch Blå er en bra serie sager, dette er også førstvalget for de håndtverkerene som jobber for han. Han kan skaffe meg kapp/gjersag til redusert pris i Boch Blå serien. Samtidig så sier svigerfar (snekker) at han ikke ville kjøpt Bosch Blå da hans erfaring er at de går i stykker og er tunge.. han har selv Dewalt, Makita.. som brukes flittig og holder bra. Hans diverse Boch Blå utstyr blir ikke brukt.

//Terka

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.433
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei er snekker selv anbefaler De Walt suveren sag til snekkerprosjekter.Mvh Geir.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Kjøpte meg Elu sag for 15 år siden - supersolid, presise snitt og ikke noe tull. Dewalt overtok Elu i 1994 og saga selges fortsatt som DW 707. Anbefales. Ikke vær gjerrig, men kjøp en solid sag som du er sikker på at du vil få reservedeler til om mange år. Da er vel Dewalt og Makita det eneste aktuelle valget i Norge?

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
I våres snekkerfirma bruker vi kun makita,det har vist seg over tid at de holder lengst og er meget gode å bruke...

Mvh

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
draapen skrev:
I våres snekkerfirma bruker vi kun makita,det har vist seg over tid at de holder lengst og er meget gode å bruke...

Mvh
Det var også mitt foretrukne merke da jeg snekkra aktivt, DeWalt var også bra, men når de først begynte og kødde.....

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
draapen skrev:

Mvh
Støttes. Vil du ta den et hakk videre så kan du sjekke ut Festo. De gir også 3 års garanti.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bruker DeWalt sag selv. Kjempefornøyd.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
draapen skrev:

Mvh
Brukte Makita helt til jeg rulla inn "firmaet" for 5-6 år siden. Da var den uovertruffen og det er den enda IMO.

Edit: Bruker selvsagt saga enda.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har forresten en liten historie om deWalt-saga. Faren min hadde nemlig en slik. Den er nokså kronglete i bruk og han foretrakk å henge opp vernet når han skulle foreta presise kutt, noe som forøvrig er umulig og overflødig på Makitamodellen. Det som skjedde var at vernet på en eller annen måte løsnet mens saga gikk slik at tennene på bladet hugde tak i det og slynget det ca 10 cm over hodet hans og laget et stort hull i veggen bak han. Dangerous stuff. :mad:

score

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2007
Antall liker
90
Sted
Re
Torget vurderinger
3
Har alltid brukt dewalt før, men fikk meg nylig GCM 12 SD fra Bosch og må si meg veldig fornøyd. Fordelen med denne er jo da muligheten til å kutte 11cm i høyden og 31cm i lengden.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.978
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kellen - ingen over ingen ved siden :)

Bruker selv Dewalt. Virker solid, men jeg synes den er litt "tung" i bruk.
Bosch sin(e) liker jeg veldig bra.

Har også en sånn Dewalt 743 kombi (kapp og bordsag. Du bare snur den). Kan selge den billig hvis det er noen som er interessert ?

Ellers vil jeg søke litt på finn.no - finnes masse flott verktøy i proff klassen som selges billig. Typisk at folk kjøper for et lite prosjekt og så står verktøyet ubrukt 1 års tid før en annonserer det.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Den minste Dewalt saga har helt klart sin fordel med størrelsen. (hendig) Har alltid ei på lur i bilen som tygger det meste (nesten 2"#8"). Men skal du ha ei presis sag over tid vil jeg nok gå for de litt større modellene til Dewalt, Bosch, Makita og Festo. Et eksempel er brede hulkil lister hvor småsagene kommer til kort. De store sagene har heller ikke dekselproblemet som den lille Dewalt saga har i sideskråstilt stilling..

Mvh room

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.137
Torget vurderinger
0
De merkene som er nevnt så langt er "kremen" av snekkerutstyr. Dette er proffverktøy. Spørsmålet er om du trenger så godt verktøy. Svaret på det vet du bare selv. Men det universelle svaret er vel at du kjøper så dyrt som du overhodet har råd til!

I noen tilfeller kjøper jeg "drittbillig" på Europris, og kaster det når det er slitt, og så kjøper nytt "billig" på Europris neste gang jeg trenger slikt. Funker det også, på småverktøy, sirkelsag- billigere å kjøpe sag enn nytt blad, overfres, vinkelslip etc.

Kapp/gjerd blir så mye brukt og er uansett så dyrt at dette "bruk og kast" ikke funker. Sjekk uttrekksfunksjonen, at det glir lett og uten rykk. Laser ser fancy ut, har ikke selv, men virker umiddelbart greit å kunne se nøyaktig hvor kuttet blir. Og som sagt IKKE SPAR på ørene når du kjøper verktøy du skal ha i flere år.

Til slutt:
Delta på dugnad hos kompiser, ta med saga og sag for dem, men IKKE LÅN BORT SLIKT !!!! Mitt verktøy lånes ikke ut til mer enn en to tre stykker som jeg vet 110% sikkert kan bruke og ikke ødelegger dyrt utstyr. Selv det mest solide proffutstyr beregnet på mange års kontinuerlig drift kan ødelegges på to minutter av en "glad amatør"!! :mad:

N

nb

Gjest
Jeg har brukt en DeWalt som svigers har og er godt fornøyd med den. Møbelnsnekkeren jeg brukte hadde et steingammel Elu, og han mente det var det ypperste som var å oppdrive. Hans gikk på ørtende året og hadde rimelig nok vært i tung bruk hele tiden. Det finnes mye bra bruktutstyr å få kjøpt, men det kan være verdt å alliere seg med noen som har peil for å vurdere om det har blitt slitasje, slark osv som kan være av betydning.

Har du råd, så kjøp noe ordentlig. Det holder i årevis og med en kapp/gjæresag er det viktig at man har muligheten til å være nøyaktig og å kappe bent.

OG SIST MEN IKKE MINST: Håntaket er IKKE ment til å bære saken i;) I følge snekkeren jeg brukte er det urovekkende mange som åpenbart tror at håndtaket er tiltenkt det også;)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Takker for gode tilbakemeldinger!

Jeg har frem til nå brukt en DeWalt 707 sag men denne har vært så mye opptatt hos eieren sin siste tiden at noen av mine "prosjekter" står og venter halvferdige. Dersom svogeren min ikke husker å sjekke opp de prisene han kan skaffe Bosch Blå for så blir det antagelig å gå for en DeWalt sag uansett.

Aktuelle DeWalt modeller kan være DW 777-QS og DW 712-QS. D27111-QS med kløyvebord ser fin ut, men veier nesten det dobbelte og blir da tung å flytte rundt etter hvor man jobber.

Er ellers enig med å kjøpe billigutstyr til de oppgaver der behovet er svært begrenset. En slik sag vil forøvrig bli brukt mye frammover. (Noe må man jo gjøre på når man er hjemme og ikke er i musikklyttemodus).

Igjen, takker for engasjement og tilbakemeldinger! :D
//Terka

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Kort innpå. 712 saga er jeg meget fornøyd med. Behandles denne saga riktig har du ei presis og god sag i mange år.
Når det gjelder kombisager (splitt/gjær) er jeg litt mere skeptisk. Ikke at de er dårlige men jeg synes brukervennligheten ved bytte mellom splitt/gjær blir litt tidkrevende. Spesielt når man bruker funksjonene mye frem og tilbake.
Kjøp heller en dedikert splittsag.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Er du interessert i virkelig spitzenklasse kapp og kløyving velger du en sånn sag. Japanske sager kutter på trekket. Det gjør at stålet kan være tynt. Du får et utrolig presist og rent kutt. Kanskje ikke løsningen hvis du skal bygge hus, men ihvertfall hvis du skal drive med møbelarbeid.

Vedlegg

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.580
Torget vurderinger
4
Har ei DeWalt 707. Er strålende fornøyd.
Før hadde jeg ei "hobbysag" Best Tools og da plagdes jeg noe jævlig.
Helt klart at verktøy er halve jobben.
Har en kompis som har Festo. Den er nok hakket hvasere, men djævelsk dyr.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.919
Torget vurderinger
3
Hvis saga skal stå stasjonær mesteparten av tiden ville jeg satsa på Makita LS1214F / L 305 mm
innmari god sag men litt for stor å drasse på til små jobber :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.328
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
DeWalt, Elu, Festo, Makita og Bosch er fine greier.

De billisagene til rundt 1000 er kun egnet til å sage ved med. De er så unøyaktige på gjæringen at du får aldri listet til å stemme overens med å gjære to 45 graders kutt til en 90 graders vinkel.

Hvis du ikke har råd til en ordentlig elektrisk sag, så er det bedre å kjøpe en manuell sag med gjærbord/stativ.

Johan-Kr

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Har makita som er 8-9 år gammel og god som gull. mye brukt til hobby og oppussings prosjekter. Ikke gå i billigfella selv om de sikkert er blitt bedre de også.

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
Må bare si meg enig med de som fraråder de billigste verktøyene. Det er ikke få ganger det har resultert i dobbelt kjøp. Først billig og så skikkelig. Men det kommer selvfølgelig an på oppgaven. Bosch, Dewalt, makita, Hitachi tror jeg spiller mindre rolle.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Dagen i dag ser ut til å ha vært en superbra dag. Har fått unna x antall møter på jobben, og deretter ble det kjøp av en DeWalt DW777-QS sag. (http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/DW777/)
Den er testet ut og et gjerde er nesten ferdig. Har brukt DW707 tidligere, og DW777 virker å være av god kvalitet også.

Og jaggu kom det ikke innom en kjernekar med en startmotor til GW'en også! Bra start på helgen! :D

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
48
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Jobber som interiør og møbelsnekker.

Skal du ha det beste er det kun FESTOOL Kapex 120 som gjelder !!
Denne sagen KNUSER alt jeg har prøvd før fra Bosch, DeWalt og Makita...
Brukt den daglig i to år uten ett eneste problem, koster vel rundt 15000,-
Laserinndikator, smidig uttrekk, opp til 55grader, gjæringsverktøy i det hele tatt, helt genial !
Har nesten alle produktene til Festool og er superhappy ;D

http://www.motek.no/wsp/motekweb/fr...end.show&template=m_webprod_node&nodeid=91223

Ellers støttes selvsagt japansag til mindre arbeider!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.470
Fenalaar skrev:
DeWalt, Elu, Festo, Makita og Bosch er fine greier.

De billisagene til rundt 1000 er kun egnet til å sage ved med. De er så unøyaktige på gjæringen at du får aldri listet til å stemme overens med å gjære to 45 graders kutt til en 90 graders vinkel.
Stemmer det. Men har du en tube easy-fix tilgjengelig, så blir det så bra så. ;)

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.942
Pass på at du har høyt nok turtall på bladet. Evt. plenty med tenner.
Ellers blir listene dine fort seende ut som noen har prøvd å tygge dem..

Leif

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Fått denne i hus.. tror det blir bra :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.137
Torget vurderinger
0
Har selv to forskjellige kapp/gjerdngssager. En Sveitsisk STAYER sag uten uttrekk, kapper og vinkler helt perfekt. Er vel, ut fra prisen å dømme i Pro/Semipro klassen. Kostet vel drøye 2000,- for 20 år siden. På den tiden var det mest avanserte "vanlige amatører" kunne håpe på en STANLEY håndsag i gjerdestativ, og selv den var dyr så det holdt, godt over tusenlappen. Jeg vant et gavekort etter å ha laget en fuglekasse i en konkuranse i regi av Norges Vel eller noe slikt?? I samme veiva vant jeg også en RYOBI slagdrill som jeg bruker den dag i dag. Begge verktøyene har fulgt meg gjennom et selvbyggeprosjekt og som sagt brukt i over 20 år. Behandles med repekt og innenfor designparametre.

Kjøpte i samband med husbyggingen en mellomklasse ( dyrt amatørverktøy ) AEG sirkelsag. Snekkerne som satte opp råbygget, kom fra husfabrukken i Sverige, fikk låne den og siden har den ikke vært noe å bruke. De gjorde den feilen som de fleste amatører gjør. Har dårlig tid og i stedet for å la maskinen jobbe seg gjennom treet så legger de seg på og trykker maskinen gjennom treverket med hjelp av sin fulle kroppstyngde. Maskinen ble skjev, ikke kast i bladet, men bladet og føringslinjalen er ikke lenger paralelle. Irriterende og totalt unødvendig. I dag lever sagen sitt liv fastskrudd under et sagbord og brukes som bordsag. Var et helvete å få den til å gå paralelt med linjalen, men nå når den gjør det flyttes den IKKE!!

Den andre kapp/gjerdings sagen jeg har er "noe" jeg fikk med som konatntrabatt da jeg før nyttåt 2000 kjøpte agregat, 6KWA. Var som sikkert flere husker mye mas om Y2K og datakrasj med strømstans som følge. Sagen, sort med navn ETC ( sikkert laget i Kina av barnearbeidere uten tanke for kvalitet ) kan brukes, men er den sagen man skal prøve først - før man går avgårde og kjøper noe ordentlig! Uttrekket har en tendens til å knipe litt slik at det oppleves rykkete. Det går an å bruke den, og den sager helt greit bevares, men det krever noe mer tid å betjene denne sagen enn det en god sag gjør. Men med mitt lille bruk har jeg ennå ikke funnet det nødvendig/lønnt å kjøpe noe annet. Driver med planlegging av å bygge hytte som prefabrikeres hjemme i garasjen i form av elementer, når dette prosjektet starter vil det bli kjøpt inn en sag av topp kvalitet. Det blir rett og slett for irriterende å "fittle" med den saga jeg har nå når produksjonen øker. Men enn så lenge, til et kutt i ny og ne så gjør den jo jobben! Men om noen ødela den ville jeg ikke akkurat gråte. Likevel så låner jeg den ikke bort fordi den krever en nensom hånd og at man vet hva man gjør. Lett å ødelegge dårlig kvalitet. Og jeg ønsker ikke å bli uvenn med noen kamerat pga denne saga.

Borhammer kjøpte jeg hos Europris for knappe 500,-. Bare chucken som fulgte med koster jo ellers mere alene. Og når behovet er under 5 hull i stein pr. år er det greit nok. Passer på å bruke gode bor slik at belastningen på maskinen ikke øker på grunn av dårlig bor. Når den er utslitt etter 30-50 hull kjøper jeg ny billigmaskin.

Når det derimot kommer til annet leketøy som blir brukt jevnlig og mye, så ser jeg ingen grunn til å spare på ørene. Stikksager, slipemaskine, håndsager -ikke minst, sveiseapparat etc og faktisk også kjøkkenmaskin er utstyr der jeg har kjøpt det beste jeg hadde råd til ! Det har lønnt seg med unntak for håndsager, for de er blitt så billige at "ingen" gidder å file opp ei god gammel sag, ja bortsett fra meg da ! Litt artig er det jo også å kunne teknikken med å file/vikke sag. Ikke mange som kan det lenger.

Min erfaring er ( bortsett fra at det neste huset skal kjøpes ferdigbyggd ) er at man bør forta en rask kalkyle over hvor mye/ofte et verktøy blir brukt og så kjøpe maks kvalitet hvis det er snakk om jevnlig bruk, for en amatør mer enn 10-15 ganger pr år. Kvalieteten sparer tid og ikke minst ergrelser slik at tilfredsstillelsen ved å "gjøre det sjøl" blir SÅ mye større.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.088
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
pemek skrev:
Er du interessert i virkelig spitzenklasse kapp og kløyving velger du en sånn sag. Japanske sager kutter på trekket. Det gjør at stålet kan være tynt. Du får et utrolig presist og rent kutt. Kanskje ikke løsningen hvis du skal bygge hus, men ihvertfall hvis du skal drive med møbelarbeid.
Den der så fantastisk fin ut. Får jeg kjøpt sånt i norsk butikk?
Jeg kunne trenge litt fint verktøy til å motivere meg selv på detaljene i mitt framtidige lytterom, og siden DeWalt-saga forsvant...

Vedlegg

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.856
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Denne har jeg nå hatt siden 1998, knakende god med stort blad Ø 305 mm.(Her var det mye rot, men det er en Elu)

Vedlegg

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Jøgga skrev:
pemek skrev:
Den der så fantastisk fin ut. Får jeg kjøpt sånt i norsk butikk?
Jeg kunne trenge litt fint verktøy til å motivere meg selv på detaljene i mitt framtidige lytterom, og siden DeWalt-saga forsvant...
De har japanske sager på Clas Ohlson. Hvis du ikke planlegger å dra til Japan for å få fatt på det beste kan du bestille fra Dicks. De har ALT som en god snekker trenger av manuelle verktøy.

http://www.dick.biz/dick/page/homepage/detail.jsf

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Noe som kan være drit med gjær/kappsag er at dekselet foran bladet henger seg opp. Være veldig nøye med å blåse reint og holde denne mekansimen i orden. I sommer har det jo vært usedvanlig fuktig ute, og vi har dette problemet på jobben jevnlig.

Ellers er god gammel elu, knall. Evt DeWalt. Bosch lager også mye bra, men fra de vil jeg anbefale stikksag først og fremst.

Lykke til med prosjekter!

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Henter opp igjen denne gamle tråden.

Har slitt ut min trofaste Devalt 707. Noen som har erfaring med Makita LS 1018L?

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.137
Torget vurderinger
0
Makita bruker nå være grei kvalitet det. Kjenner folk som bruker Makita profesjonellt, så da bør det holde for en amatør?

Prøv framtrekket om det glir lett, gjør det ikke det så kjøp noe annet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Makita er flott, men noe dyrt her på berget. Hva med å kjøpe Dewalt 777? Er ikke det etterkommeren til 707?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg bruker Bosch og er fornøyd med sagen, men er litt skuffet over det faktum at universalbord ikke passer. Bosch må ha Bosch bord og koster litt mer.

8

8x12_TOM

Gjest
Hadde DeWalt før (drittsag) men gikk over til bosch. Bruker DeWalt sitt understell og bord på Bosch'en - Går helt fint det ;D

Topp Bunn