S
stikken
Gjest
Hei!
Er det noen som vet hva de viktigste forskjellene på Kappa 9 og 9.2i MkII er?
Vh
S
Vh
S
Hei!
Vh
S
??? ???Det var jo et greit detaljert svar...... 8)Det er 2 helt forskjellige ht, kan ikke samenlingnes på annet en navn...
Mvh
-Y
Vel, helt andre elementer, delefilter, kabinett og klang. Kappa 9 er nok en bedre høyttaler enn 9.2 , men med 1 ohms impedanse stiller det ganske høye krav til forsterker.??? ???Det var jo et greit detaljert svar...... 8)
Vh
S
??? ???Det var jo et greit detaljert svar...... 8)
Vh
S
Man trenger slike kraftverk på denne (kappa9) for å bøte på en ellers elendig konstruksjon.Ønsker ikke å begi meg ut på noen tekniske forklaringer, da dette ikke er min sterke side, men har hatt begge 2 , derfor mitt bastante utsagn. Slutter meg dessuten til forklaringen over... gamle 9ern kan man få til å låte svært bra, heng på en DP5.52hp,eller andre kraftværk, du vil ikke tro det! Skal prøve å være mer spesifik, neste gang jeg svarer på noe.... :
-Y
Vil det si at det egentlig er en litt dårlig sak?Man trenger slike kraftverk på denne (kappa9) for å bøte på en ellers elendig konstruksjon.
Her er en som ikke er fornøyd med Kappa9, les hvorfor....
Det kan vel diskuteres hvor god den egentlig er i forhold til en del av dagens høyttalermodeller, men på riktig forsterker var både Kappa 9 og ikke minst Kappa 8 greie saker, med et storslått og åpent lydbilde. Litt treg bass trekker vel ned inntrykket i forhold til dagens standard.Må si meg sterkt uenig i noen av beskrivelsene her. Gamle Kappa 9 er en veldig god høyttaler.
Har kjørt gamle 8tern på 5.52hp.... dævvvven hain... vet det sitter en kar i meråker med en lettere modda versjon av gamle 9ern, også, disse får trimmen sin av en Krell ksa 300 et eller annet. Ikke helt ueffent det heller.... ;DHeisann!
Jeg har et par Kappa8 som jeg har hatt i noen år nå. Jeg har prøvt mange forsterkere på de, og de har kvittert med bedre og bedre lyd etterhvert som forsterkerene er blitt bedre. (Og dyrere...)
Bruker i dag Krell kav 300il og det fungerer meget bra på det meste av musikk. Kappa8 spiller åpent, luftig, og med dyp kontant bass. De trives best med musikk av det litt rolige slaget, men det meste går bra bortsett fra heftig rock og metal. Det virker som de låter for "snillt" til "sint" musikk, om dere skjønner.
Det er stemmegjengivelse jeg synes de er aller best på, spesielt kvinnestemmer. Og diskanten blir ALDRI skarp og pågående!
Har eksperimentert litt med plassering, og fått de til å låte vanvittig bra med større avstand mellom høyttalerne og mindre møbler i stua. Men man skal jo bo i huset også da...
Lyden vil jeg oppsumere som varm og litt laid-back. (Rør-lyd?)
Hett forsterkertips til kappa: Aragon 4004mkII.
Stabil til dommedag, dog kanskje ikke den mest åpne og hifikorrekte effektblokka verden har sett, men musikalsk og sterk som juling. Varm og behagelig.
Ikke engang 2 par kappa 9.2 samtidig klarte å skape problemer for 4004 i følge en kompis. Han hadde tidligere brukt forskjellige store DP trinn, men aragonen var totalt sett overlegen.
Heisann, så det ble referert til en kar i Meråker tidligere i tråden her, vel her er`n .
Det stemmer at jeg har et par Kappa 9a ja. Har holdt på å "styre" med disse noen år nå, både bytting av elementer, bytting av terminaler, rep. av delefilter osv. osv... (Er ikke akkurat bare å "løp å kjøp" deler til disse lenger)
Men levert de inn til "expert" for en ny runde på delefiltrene her for ca. en mnd. tid siden.
Han målte de helt ned mot 0,7 ohm ?!?!...
( så ikke rart at det meste av elektronikk sier takk for seg når det begynner å røyne på litt)..
Når det er sagt, så har jeg alltid visst at disse skulle kunne nå ned mot 0,8 ohm, så det var ikke noen overaskelse for min del, var derfor jeg kjøpte Krellen.
Men "experten" gjorde noen mod`s på filteret, å vips!.. så ligger de på i underkant av 3 ohm (i extended mode), samt at jeg, ifølge hans målinger "tjente" ca. 5 db fra rundt 40 og nedover ;D.
Har en Krell ksa 300s med egen 25 amp kurs, den er for øyeblikket på service, så jeg har ikke fått testet den på Kappane etter siste modifikasjon ennda, men skal si gleder meg ;D ;D ;D
Spiller forøvrig på en prototype av Adyton 1.8 (mens jeg venter på krellen), og det låter slett ikke verst ...
Trivele å sjå fleir nortrøndera herHeisann, så det ble referert til en kar i Meråker tidligere i tråden her, vel her er`n .
Det stemmer at jeg har et par Kappa 9a ja. Har holdt på å "styre" med disse noen år nå, både bytting av elementer, bytting av terminaler, rep. av delefilter osv. osv... (Er ikke akkurat bare å "løp å kjøp" deler til disse lenger)
Men levert de inn til "expert" for en ny runde på delefiltrene her for ca. en mnd. tid siden.
Han målte de helt ned mot 0,7 ohm ?!?!...
( så ikke rart at det meste av elektronikk sier takk for seg når det begynner å røyne på litt)..
Når det er sagt, så har jeg alltid visst at disse skulle kunne nå ned mot 0,8 ohm, så det var ikke noen overaskelse for min del, var derfor jeg kjøpte Krellen.
Men "experten" gjorde noen mod`s på filteret, å vips!.. så ligger de på i underkant av 3 ohm (i extended mode), samt at jeg, ifølge hans målinger "tjente" ca. 5 db fra rundt 40 og nedover ;D.
Har en Krell ksa 300s med egen 25 amp kurs, den er for øyeblikket på service, så jeg har ikke fått testet den på Kappane etter siste modifikasjon ennda, men skal si gleder meg ;D ;D ;D
Spiller forøvrig på en prototype av Adyton 1.8 (mens jeg venter på krellen), og det låter slett ikke verst ...
Nå er det snart St. Hans.... ;DKappa 9 må bi-ampes og deles aktivt for (begynne) å fungere. Det åpner for helt andre forsterkervalg, (rør!?) og med justerbart filter blir romtilpasning bjarnemat :-*
Mvh. RS