Bergfinn
Hi-Fi freak
Heisann.
Holder på med en to-veis satellitt-kasse til en fire-veis setup.
Har lyst å se om det går an å få til en kardioide løsning i mellomtonen,
ca. 200-1800 hz.
Om jeg forstår det riktig vil en slik løsning være bedre i mitt rom da jeg har ganske korte avstander til nærliggende vegger, bak og side.
Er ikke så dreven på REW, men det bør vel gjøres noen on-axis og off-axis målinger for å få dette på stell.
Jeg er heller ikke noe spesielt smart, og er ikke spesielt tålmodig...så dette må jeg få til rimelig kjapt.
Alternativet er å lukke hele kassa, og jeg tror det også kan bli et godt nok resultat.
Hvor mange axis målinger må til?
0 grader?
15 grader?
30 grader?
45 grader?
...og kan man delvis også ta dette på øret?
Kjøre repeterende 200-2000 hz sveip mens man beveger seg gradvis off-axis?
Her begynner det så smått og ta form, men mye gjenstår.
Skal legge innvendig tykk asfalt og filt, et lag x-finer utenpå kassa som festes med Green glue + enkelte andre tidkrevende tweaks jeg har i tankene.
Kardioide åpning kan endres (forover, bakover, mindre, større..osv.) ved testing/målinger.
Er det noen her med PRAKTISK utprøving av dette, og ikke BARE teorisering og synsing?
Holder på med en to-veis satellitt-kasse til en fire-veis setup.
Har lyst å se om det går an å få til en kardioide løsning i mellomtonen,
ca. 200-1800 hz.
Om jeg forstår det riktig vil en slik løsning være bedre i mitt rom da jeg har ganske korte avstander til nærliggende vegger, bak og side.
Er ikke så dreven på REW, men det bør vel gjøres noen on-axis og off-axis målinger for å få dette på stell.
Jeg er heller ikke noe spesielt smart, og er ikke spesielt tålmodig...så dette må jeg få til rimelig kjapt.
Alternativet er å lukke hele kassa, og jeg tror det også kan bli et godt nok resultat.
Hvor mange axis målinger må til?
0 grader?
15 grader?
30 grader?
45 grader?
...og kan man delvis også ta dette på øret?
Kjøre repeterende 200-2000 hz sveip mens man beveger seg gradvis off-axis?
Her begynner det så smått og ta form, men mye gjenstår.
Skal legge innvendig tykk asfalt og filt, et lag x-finer utenpå kassa som festes med Green glue + enkelte andre tidkrevende tweaks jeg har i tankene.
Kardioide åpning kan endres (forover, bakover, mindre, større..osv.) ved testing/målinger.
Er det noen her med PRAKTISK utprøving av dette, og ikke BARE teorisering og synsing?