Kari Bremnes Over en by

Kaffekopp

Medlem
Ble medlem
22.11.2005
Antall liker
0
Min mening er at denne er en av hennes aller beste. Mange tekstmessige og musikalske perler. F.eks. "Hvis du kommer tebake igjen", "Per og Pål og Janus" "Litt happiness..."

Synes de fleste tekstene er fine jeg, men "Per og Pål og Janus" er som Tresko nevner, banal tekst i mine ører. Flott lyd på plata. God stemning gjør at jeg får lyst til å dimme lyset og fyre opp stearin og volum :D

Blir nok flere Kari Bremnes album på meg etter dette.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Knallplate!

musikk og tekster er meget bra, og lyden også.

Hun har masse annet bra også :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Re: Kari Bremnes Over en by (nå også på vinyl!)

Over en by har nå kommet på vinyl. Det må være hennes popularitet i Tyskland som er årsaken. Prisen fra USA er høy så det lønner seg for eksempel å bestille den fra Amazon.de eller et annet tysk nettsted. Jeg kjenner ikke til noen, men kanskje er det noen som gjør det.
Blir sikkert en ny nedtur når vinylen er kommet i hus.
Det er skjeldent de klarer å lage gode vinylinnspilninger i dag.
Ofte er det direkte feil på platene som skrapelyder, knitring,skurr,osv.

(Ingenting som feiler spilleren min, bare så det er sagt)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Det er skjeldent de klarer å lage gode vinylinnspilninger  i dag.

Ja, det er best å være negativ så er du på trygg grunn. Og jeg er uenig med deg i at dagens vinylpressinger er dårlige; de er jevnt over bra, mye bedre enn for noen år siden. Selvsagt eksisterer det dårlig vinyl også, men det har det alltid gjort. Med god vinylhygiene forsvinner det mest av ulyden. Om Over en by er god eller dårlig, vet jeg ikke, for jeg har ikke kjøpt den; men skulle jeg tilfeldigvis se den i Norge så kjøper jeg den kanskje.

PS Jeg har kanskje byttet en håndfull plater som det har vært feil på. Alt i alt er det snakk om noen få promiller av antall plater som jeg har kjøpt de siste tredve årene.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke negativ, bare realist i forhold til hva jeg har erfart i det siste.
Vi har tydeligvis forskjellige erfaringer. ;)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Cd`en er ganske bra den, men det er to ting jeg ikke helt liker med den.. Piano som noen andre har nevnt og bassen.. Det er alt for mye av den.. Litt for mye tonekontroll..

RJEL: Burde det ikke stå 01 typer mennesker i underteksten din?

T

theStig

Gjest
Cd`en er ganske bra den, men det er to ting jeg ikke helt liker med den.. Piano som noen andre har nevnt og bassen.. Det er alt for mye av den.. Litt for mye tonekontroll..
Det er ikke piano, det er keyboard. Finnes ikke noe "ekte" piano noe sted på platen. Om man liker lyden i det er vel individuelt, men jeg synes det passer bra til musikken.

For MYE bass? I mine ører blir det (nesten) aldri for mye.... når bassen er så stram som her så er det bare digg synes jeg.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
:p 2^0 = 1, 2^1 = 2. så 10= 2, 01 = 1
Ok.. Trodde det var slik sytemet var oppbygd:
1 2 4 8 16 32 64 osv Hvor 10 ville blitt 1 og 01 ville blitt 2

Mulig jeg tar feil selvsagt..

Mvh

N

nb

Gjest
Berg har nok rett ang. det binære tallsystemet. Om du tenker deg litt om, så ville det vært ganske upraktisk om det var slik som du sier, da måtte man i praksis enten
1) vsst vor mange bits opererer jeg med nå
eller
2) hatt som standard at man skriver med alle nullene som må være med foran.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ok.. Trodde det var slik sytemet var oppbygd:
1 2 4 8 16 32 64 osv Hvor 10 ville blitt 1 og 01 ville blitt 2

Mulig jeg tar feil selvsagt..

Mvh
Mjo men det binære tallsystemet går 2^n fra høyre mot venstre.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Det er skjeldent de klarer å lage gode vinylinnspilninger  i dag.

Jeg hadde nå nesten begynt å lure hadde jeg vært deg.. jeg har tusenvis av nye plater fra de siste årene, og har overhodet ikke noen erfaring med at de er dårlige.
Forresten må du skille litt her; det er ingenting som heter "vinylinnspillinger", men jeg antar du mener pressinger.
Min erfaring er at dagens pressinger (fra kvalitetsleverandører, f.eks Pallas, RTI osv) er bedre enn noensinne; lav vinylstøy og svært sjelden feil. For ikke å snakke om mastering av god kvalitet.

F.eks; av de kanskje 200 platene fra Speakers Corner jeg har så er det kun èn (Bill Evans; Sunday at the Village Vanguard) med en lav irriterende knitring; jeg sendte en mail og Kai Seemann repliserte personlig pronto med tilbud om ny plate.. en annen (Decca;Tchaikovsky Swan Lake) hadde en lav støy de første gjennomspillinger, men etter vask ble det bra.
På Mofi (har omtrent alle i 200-serien og de nyeste) hadde jeg et lite knepp pr omdreining innerst på Atom Heart Mother, varte i et minutt. Jeg fikk ny pronto.
På Classic Records er det like lite feil... osv osv.

Mvh Vidar P

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Mener nok pressinger. Korrekt skal være korrekt  ;D

Har begynt å lure forlengst. Har håp om å få lånt med med hjem en ny platespiller. Problemet er at her i byen (les Bodø) har de bare Project, Rega og NAD og det vil jeg IKKE ha. Sikter nok litt høyere enn som så.

Men hvis jeg har et problem hvorfor har jeg det ikke på det 700 lp platene som var kjøpt på 80 og 90 tallet?
Pickupen er en Rohmann. Den andre jeg har faktisk.
Den er spilt 372,5 timer ( Har montert timeteller på Thorensen  ;D )

Har lenge lurt på en Linn eller en dyrere Clear Audio,
Nottingham kanskje,
måtte ha klart å fått tak i en brukt SME spiller.
Hørte en slik hos en kompis og den var strålende.

Men dette jeg sliter med må jo være et pickup problem.
Men hvorfor spiller den de eldre platene bra?

00000000000000010 = 10 = 2 i det binære tallsystem  ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Det er skjeldent de klarer å lage gode vinylinnspilninger i dag.

Jeg har denne på vinyl, kjøpt fra jpc i Tyskland, og det var overhodet ingen nedtur. Ingen feil på platen, ingen knitring og skurr, og vanvittig god lyd. Den er presset på to plater med henholdsvis 3 og 4 låter på hver side.

Definitivt ingenting som feiler spilleren min heller ;D

mvh trondkj

F

FMG

Gjest
00000000000000010 = 10 = 2 i det binære tallsystem  ;)
Bare for å være idiotisk pirkete: 10 i det binære tallsystem er lik 2 i titallsystemet. Det var vel det du egentlig mente å skrive også....

Ellers tilbake til temaet: Som vanlig med en Kari Bremnes plate var jeg skuffet de første gangene jeg hørte den, med tid har denne modnet til å bli en av hennes beste.
Har alle hennes plater, men det er denne i tillegg til Erindring og Spor som flittigst snurrer på AA Capitolen.

Var forresten på konserten i Molde under Erindring-turneen, tror det var i 1996. Dette var den absolutt beste konserten jeg har vært på, myyye bedre enn noen plate noengang kan bli. Spesielt husker jeg låten Erindring som hun absolutt må spille inn på nytt, konsertversjonen var helt kanon! Hører du det Kari B, hva med å gi ut en live-plate?

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
491
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Jeg var på konserten hennes i Sandnes nå i januar, og jeg får fremdeles frysninger på ryggen når jeg tenker på f.eks. hennes fremføring av Cohen-låta "Alle sammen Veit"
En live-plate fra KB burde bli et folkekrav.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Bare for å være idiotisk pirkete: 10 i det binære tallsystem er lik 2 i titallsystemet. Det var vel det du egentlig mente å skrive også....

Ellers tilbake til temaet: Som vanlig med en Kari Bremnes plate var jeg skuffet de første gangene jeg hørte den, med tid har denne modnet til å bli en av hennes beste.
Har alle hennes plater, men det er denne i tillegg til Erindring og Spor som flittigst snurrer på AA Capitolen.

Var forresten på konserten i Molde under Erindring-turneen, tror det var i 1996. Dette var den absolutt beste konserten jeg har vært på, myyye bedre enn noen plate noengang kan bli. Spesielt husker jeg låten Erindring som hun absolutt må spille inn på nytt, konsertversjonen var helt kanon! Hører du det Kari B, hva med å gi ut en live-plate?

Fillern, gikk litt fort der ja.
Var selvføgelig det jeg mente ;D

Synes også K.B skulle komme ut med Live.
Det hadde vært greier.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Dummeste jeg har hørt.
Men ho er jo født i Lofoten, sikkert derfor.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg synes ikke lyden er så imponerende bra på denne. Jeg er helt enig i det Roy Ervin skrev sist denne ble diskutert:

Etter min mening er den siste plata til KB innspilt nærmest med loudness-effekt i bassen. Det høres ikke bra ut, og også pianoet er langt fra optimalt, selv om det i pianoets tilfelle godt kan være et bevisst valg man har gjort i å gi pianoet akkurat den lyden.

Vokalt er det derimot ypperlig. Erik Hillestad og KKV har peil på nær-mic-opptak.

Er for øvrig glad i Kari Bremnes og platene hennes, men den siste er ikke hennes beste etter min mening. Min favoritt er Spor.

Roy

T

theStig

Gjest
Ikke rart at folk synes pianolyden er rar, for det er jo ikke piano det spilles på... Akkurat det synes jeg vel at en musikkanmelder burde få med seg.

Ja, det ER mye bass på denne skiva, men gud hjelpe meg så deilig stram og artikulert den er! Jeg må si jeg digger lyden på denne plata!! Jeg har spilt den for mange som har vært innom meg, og alle har spontant reagert på hvor bra den låt.

Den låter bare så lekkert! F.eks ligger det et meget diskret keyboard og vaker i bakgrunnen på det første sporet. Meget smakfullt gjort.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hos meg blir bassen noe påtrengende og slitsom. Men ellers synes jeg lyden er topp, og det er mye bra musikk på den.

T

theStig

Gjest
Jeg synes bassen på denne plata er et meget godt verktøy for å avsløre svakheter i bassområdet. Og 95% av alle bassproblemer er rent akustiske mener nå jeg, så da er det bare å gå i gang med å flytte høyttalere og lytteposisjon til bassen faller på plass.... ;D

Hørte denne plata på en demo i dag.. det låt helt krise i bassen, og hele skylda lå på rommet uten tvil.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg synes bassen på denne plata er et meget godt verktøy for å avsløre svakheter i bassområdet. Og 95% av alle bassproblemer er rent akustiske mener nå jeg, så da er det bare å gå i gang med å flytte høyttalere og lytteposisjon til bassen faller på plass.... ;D

Hørte denne plata på en demo i dag.. det låt helt krise i bassen, og hele skylda lå på rommet uten tvil.
Hei!
Jeg tror nok du har svært rett i det du sier om denne plata og bass.
Jeg hørte den hos Roy Ervin over hans Magnepan 3,6 og det første sporet der låt "krise" der og da (rom/feilplassering)
Det er som du sier mye bass og går det galt så skyldes det nok feil annet sted enn på cd.
Litt vel fyldig også hos meg (første sporet), men ikke krise.

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg ser ikke bort ifra at det kan stemme. Får skaffe noen soundcare spikes, så det blir enkere å flytte på dem. Har merket stor forbedring i bassen allerede ved å flytte dem lengre fra hverandre, men det kan sikkert fortsatt bli enda bedre. Det optimale skal visstnok være en avstand på 3,5 meter og 3 meter mellom ht og lytteposisjon, men det blir neppe bra om jeg setter en av dem på utsiden av veggen heller. Plassen er med andre ord noe begrenset. Kommer den for nær sideveggen blir det sikkert også et problem.

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Dette er en av mine absolutte favoritter!
Beste fra Bremnes. Vanvittig flott lydbilde. Føler ikke at bassen er overdrevet, den henger bra i hop med resten av lydbildet.
Eneste ulempen med denne er at mange andre plater virker helt meningsløst slappe i lyden ved direkte sammenligning! ;)

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Antall liker
0
Dummeste jeg har hørt.
Men ho er jo født i Lofoten, sikkert derfor.
Liten korreksjon, bare... Kari er ikke født i lofoten, men i Kvæfjord, som er et lite sted utenfor Harstad! 8)

j

Topp Bunn