Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Då jag tidigare såg Terje-A:s fina Pioneer CT-F1000 så fick jag lust att testa ett Pioneer jag med. En gång i min ungdom hade jag ett CT-F850 som jag tyckte lät fint (då). Idag kom det hem ett Pioneer CT-93 som jag har för mig ska låta bra. :confused: Det har automatisk bandkalibrering vilket kanske inte alltid är optimalt, men vem vet om detta däck kanske fungerar bra med det? Dolby S finns det med, men jag brukar inte använda Dolby över huvud taget än då, men det finns.

Det var i ett fint skick, men pedant som jag är så åkte mina Topz fram och så fick det sig en riktig rengöring från topp till tå. :rolleyes: En sak jag tycker är lite lustig är att det inte går att göra rent tryckrullarna medans de snurrar som på de flesta däck. Här åker luckan igen (motor) så fort man bara tänker på att röra den … och det går inte att ta bort kassettluckan heller, bara vinkla bort det yttre luckskyddet om jag så säger. Kanske någon här har ett likadant däck och vet hur man bär sig åt med detta?

Här kommer en bild på nyförvärvet.

IMG_20200212_141110.jpg

En på tonhuvudena.

IMG_20200212_133603.jpg

En "nakenbild", mycket koppar överallt, även hela botten är en bikakekonstruktion av koppar, fint.

IMG_20200212_130543.jpg

Och en på bänken med sin nya kompis Dragon.

IMG_20200212_143328.jpg

Av det jag hunnit prova så tycker jag det låter bra. Jag har inte spelat in något på det ännu, men de olika band jag har testat som är inspelat på olika bandspelare låter alla bra, eller väldigt bra till och med. Kul. Och så tycker jag det är väldigt stiligt med sina trägavlar och blanksvarta front. :)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Nesten Marantzisk med så mye kobber, Jim..Men det funker så det synger derom!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, det der er en fantatstisk sak. Leste en artikkel et eller annet sted på nettet at en av grunnleggerne av SPEC audio kom fra Pioneer og var en av de som utvikket den der:)

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Auditor: Jag vet inte riktigt vad kopparen sägs göra, men kassettdäcket låter väldigt fint, kanske är det kopparklädseln som gör det?! :cool:

Terje-A: Tack för informationen, den som utvecklade det visste i vart fall vad han gjorde. Mycket fart och driv i sin presentation, lite "modernare" ljud än Dragon (fast det kanske inte är så svårt att gissa). Specifikationen säger 15 till 21.000 Hz för normalband/krom och 15 - 22.000 Hz för metallband, det är ju inte illa. Jag skulle dock önskat att den hade de orange VU-mätarna som den amerikanska versionen har, jag tycker de är lite varmare än dessa blå. Men man kan ju inte få allt.

Om jag skulle jämföra i klang så är detta lite mer transistorklang och Dragon lite mer åt rörhållet. Inget är dåligt bara lite olika och en smaksak. Men det slår lätt ut både Technics RS-M95 samt TEAC Z-5000 med ena handen på ryggen … men båda dessa har jag redan sålt.

Jag har en överenskommelse med min fru, en sak in och en sak ut … ;):)

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.488
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ah, on topic igjen.:)
    Her er Akaien jeg skal se litt på snart, har inntrykk av at GX hodene til Akai er sånn elsk eller hat affære. De skal tåle ekstremt mye....
    Jeg hadde storebroren til denne på slutten av åttitallet, det var utgaven med automatisk nivåstyring av opptaksvolum. Jeg likte den godt, hadde motorisert luke og greier. Hvor den ble av er jeg ikke i stand til å huske:confused: Men uansett hvor den ble av så har jeg fått tak i denne, kjøpte den for en hyggelig pris av en musiker her i nærheten. Denne er identisk med min gamle bortsett i fra at denne er sølv og ikke har automatikken når det gjelder opptak. Men det rare er at Akai ikke har kostet på seg biasjustering av opptak på disse, DBX og Made In Japan og greier. Har jo lyst på en sort GX-R99, vi får se......
    Vis vedlegget 570519
    Den kan jeg overta ;)jeg hadde akkurat den der selv :)

O

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Jim.Y-A,fantastisk flott deck det der :)

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Tack för det HeyHo. Visst är det väldigt snyggt (flott?). Det var faktiskt den största anledningen till att jag köpte det. Jag gillade hela Pioneers "Urushi" serie när den kom, jag hade en del delar på 90-talet från den, men aldrig detta kassettdäck. Men det är aldrig för sent ...

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Sålenge du ikke kaster ut frun...Godt å se at det fortsatt er liv i noen deler med omegastemmegaffelen i merket sitt..

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A; Nettopp den, ja:cool:
    Jim: Logoen er- som du ser- en gresk omega med en stemmegaffel midt på:rolleyes:

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Jaha, då förstår jag vad du menar med "omegastemmegaffelen" Auditor.

Tyvärr så fick Pioneer CT-93 historien ett lite snöpligt slut. :p I morse när jag skulle testa att göra en kalibrering så visade det sig att SUPER AUTO BLE kretsen (eller snarare motorn) till BIAS inställningen inte ville vara med längre, tyvärr. :( 30 år kan ju göra sitt. Men säljaren var en vänlig person som gjorde ett återköp på det hela utan att knota ett dugg. Det var ju trevligt. Det kan ju bli jobbigt om personen hävdar att allt fungerade när han sände iväg paketet … sådant har tyvärr inträffat någon enstaka gång.

En bra sak som detta innebär, är att det nu finns en plats ledig på stereobänken enligt devisen, en sak in en sak ut … :rolleyes: Men det hade varit trevligt om CT-93:an hade fungerat som den skulle. Jag hade önskat att testat det mot mitt Dragon. Det lät väldigt fint vid avspelning i vart fall. :)

Over and out för denna gång.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk kjøpt en slik https://www.cassettedeck.org/jvc/kd-a6
    for en billig penge. Alt fungerer. Rart hvor solid enkelte ting er, i 1979 hadde jeg ikke mye anlegg :)
    Gratuler med noe som er bygd for evigheten. Det er enkelte produkter som bare varer og varer, og hvis de går i stykker så er de beregnet på å bli reparert for deretter å vare nye 40 år. Herlig:D

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Fikk kjøpt en slik https://www.cassettedeck.org/jvc/kd-a6
    for en billig penge. Alt fungerer. Rart hvor solid enkelte ting er, i 1979 hadde jeg ikke mye anlegg :)
    Gratuler med noe som er bygd for evigheten. Det er enkelte produkter som bare varer og varer, og hvis de går i stykker så er de beregnet på å bli reparert for deretter å vare nye 40 år. Herlig:D
    Min Tandberg TCD 310 er 44 år og enda ikke begynt på 2. etappe. Vurderer likevel å få skiftet ut en del komponenter på den, men det kunne også vært artig å teste hvor lenge disse holder før de må byttes. Kanskje 50 år.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Made In Sweden?:cool: Får man det i 90s Denon HD8-look? Komiserasjoner med den CTen...det var synd:(

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Jim: Made In Sweden?:cool: Får man det i 90s Denon HD8-look? Komiserasjoner med den CTen...det var synd:(
    tror du faktisk kan få de til og bygge slik du vil ha den. ser ut som de bruker vinyl å mye av produktene sine disse bordene er og få bestilit etter det jeg vet.:D

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322

Det första bordet såg jag här, det kostar 1.629 SEK:

https://www.vidaxl.se/e/87198836098...MIqYmYl9bV5wIVx8CyCh0f2gojEAQYASABEgL2MPD_BwE

Som framgår av bilderna så går det att öppna och lägga sina kassettband i … :)

Det andra bordet är från England och kostar ca: 2.800 SEK:

https://www.taybles.com/

Det är ju ganska coolt med hål för (vin)flaskor eller vad man nu vill dricka, och så kan man ju även skriva på textremsan. :cool:

Jag tror faktiskt de kan göra det som du önskar. Om du skulle kunna få det i Denon HD8-look vore det ett givet Auditor-köp, eller hur?! ;)

Jo, det var tråkigt med Pioneeren. :(

Trevlig (kassettbands)söndag! :D

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    har fått meg noen nye kassetter og et par andre fine gamle orginal kassetter jeg fant på en brukt sjappe. så jeg får legge ut noen bilder da:) nye kassett utgivelser kommer mer og mer og det er bra! den "nye" kassetten er soundtrack fra et spill Trails of blood dragon kun lagd i 150 eksemplarer og den andre cassetten taler for seg selv. en walkman classic's:D og det er orginal chrome. blod dragon er type 1 eller's har og anders enger jensen sluppet 4 kassetter med retro wave for oss (meg) som liker slikt. retro grooves vol 1-3 og planet x3 soundtrack for de eldre kan jeg skjønne at dette ikke er så mye og høre på for de. men for meg som er oppvokst i en data tid er dette gromt i mine øyne:D
    thumbnail_IMG_0813.jpg
    thumbnail_IMG_0814.jpg
    thumbnail_IMG_0815.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: Tøff, den WALKMAN CLASSICS-tapen. Den burde du høre med Terje-A om han vil overta..hehe..Pass på den JVCen også-det er GULL:cool:

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    ja de er kommet for og bli fikk tak i 2stk av den jvc pc -dm100 og boom boxen som hører til:) og en toshiba kt s-2 som jeg driver og pusler med. men der måtte jeg lage nytt idler hjul kan legge ut i walkman tråden etter hvært skal bare få den toshiban oppe og gå igjen. fikk også med fm adapteret til den. men nå er det nok walkmanner for en stund :) de kommende dager skal jeg prøve og få bytta belter på et sanyo d65 deck. kanskje jeg må lage bra kopi til terje som trøst??? bilder av sanyo kommer forhåpentlighvis i løpet av uka:)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøp og salg gjøres på bruktbørsen. Et innlegg er fjernet

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fikk boka i dag:D, nå blir det musikk, lesing og et par øl i helgen.
    IMG_20200221_101601727.jpg

IMG_20200221_101708424.jpg

IMG_20200221_101745743.jpg

Boken inneholder masse Nakamichi, men også enkelte topp produkter fra Akai og Teac. Det presenteres flere forskjellige japanske verksteder og herremenn. Bl.a. Teac x Hiroyuki Miyamoto, Akai x Kensuke Togashi og Nakamcihi x Takahiko Tandai.

Sist redigert:

spaceman_2

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2016
    Antall liker
    112
    Hej . Jeg har med at gemme mine sager . Fandt denne efter , da jeg behøvede den . Kan i huske den . mvh Space
    magnetiseringsbånd.jpg

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    322
    Fikk boka i dag:D, nå blir det musikk, lesing og et par øl i helgen.
    Vis vedlegget 571764

Vis vedlegget 571765

Vis vedlegget 571766

Boken inneholder masse Nakamichi, men også enkelte topp produkter fra Akai og Teac. Det presenteres flere forskjellige japanske verksteder og herremenn. Bl.a. Teac x Hiroyuki Miyamoto, Akai x Kensuke Togashi og Nakamcihi x Takahiko Tandai.
    Grattis till den fina boken. En sådan ska jag beställa och så får vi även hoppas att det kommer en engelsk variant. Jag har hört att det eventuellt är en på gång … :)

Perfekt lördagsnöje, musik, läsning och en öl! Kan ju inte bli bättre.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Space: Bruker samme prinsipp som Tonaren jeg har. Milty har også meget fine platebørster. Samme børste kan også komme som en Goldring eller Audio Technica. Super Exstatic, heter den. Og jeg har to derav.

Terje-A: Synd det ikke var kun japansk tekst der, da...Men fin, den der- for den som liker det. Jeg har noe i nærheten av den samme boka for Sonus Faber. Og Rega har jo selvfølgelig en, de også..bare ikke innhentet her enda, ettersom det ikke er nødvendig for min del.

Vega Jon: Mye Amiga-musikk der. Anders Enger er en av Amiga-guruene på verdensbasis, if memory serves...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Space: Bruker samme prinsipp som Tonaren jeg har. Milty har også meget fine platebørster. Samme børste kan også komme som en Goldring eller Audio Technica. Super Exstatic, heter den. Og jeg har to derav.

Terje-A: Synd det ikke var kun japansk tekst der, da...Men fin, den der- for den som liker det. Jeg har noe i nærheten av den samme boka for Sonus Faber. Og Rega har jo selvfølgelig en, de også..bare ikke innhentet her enda, ettersom det ikke er nødvendig for min del.

Vega Jon: Mye Amiga-musikk der. Anders Enger er en av Amiga-guruene på verdensbasis, if memory serves...
    Jeg viser frem boka med et par bilder slik at andre i tråden kan vurdere om de også skal bestille et eksemplar, og når det i tillegg er noen engelske setninger og spesifkasjoner så er det et pluss. Ikke for å få svar av typen; " synd det ikke kun var japansk tekst der da..... og for de som liker det"

Alle her i tråden burde like kassettspillere...

Av og til forstår jeg meg virkelig ikke på deg og dine spydige innlegg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.636
    Jeg lurer på hvem som forsøpler mest? Ett innlegg fra Auditor genererer fem sure oppstøt. Dersom han er så irriterende for dere, ta det i en egen tråd fremfor å ødelegge andre tråder.

dozer

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Her var det jaggu mange konstruktive innlegg.
    Takk til ALLE som bidrar til den hyggelige stemningen.
    Selv om noen sier noe som KAN tolkes i negativ retning, MÅ det jo ikke nødvendigvis være slik det er ment.

Sent fra min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Ja,ja. Et par her, som kan ta seg ei tenkepause før innlegg postes. Men ellers, er det sikkert greit å være litt tykkhudet. Det er dessverre ikke mange, som klarer å se hvordan andre opplever det, man poster. Og jeg opplever selv at jeg går i samme fella!

Sliter selv med to Nakamichi 1000ZXL, som jeg i "ørska" har klart å feiljustere hodene på. Enste vei ut er Nakamichi sin spesielle høyde/tilt sjekker M-9035. Tviler på om noen her til lands har en slik. OG! service på disse beista starter visst på 2000 Euro :'(

(veldig glad for tips dersom en, eller annen likevel skulle vite noen, som har en M-9035)

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok sikkert bra der! Men jeg regner med å klare justeringen selv. DERSOM jeg får tak i M-9035. Ellers blir det Norman i Nederland.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn