Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Craylock: Eldre tape, mer ustabilt hus. Prøv å spole fullstendig begge veier. Det gir samme spenn på båndet hele veien igjennom. Ellers er også nye Maxell SQ notoriske hylere, de har hatt godt av er bedre shell. Alle mine, tsjekkiske SQs har det problemet. Noen av URene fra Indonesia og. Men de ungarske, rødfolierte har bedre hus. 35 stk derav her.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    12x TDK MA110 i forsegling klare for salg internt i tråd. Interessenter sender PM..Har litt frittliggende type 2 igjen og, som kan være aktuelle for bytte i forsegla Denon HD..
     
    Sist redigert:

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1620600944676.png


    Tror jeg snart må ha meg større hylle til alle godsakene! Rart at det er så vanskelig å finne kassetthyller for salg. Ser det ligger en del fine på eBay, men frakten på en stor hylle er meget kostbar.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Jeg har…. TIDSRIKTIG KABINETT MED PLASS TIL 72 stk i seks skuffer. Kan åpnes i toppen. Hvis jeg får de HD8, så…😊 Må hentes i Oslo…Bruk litt plastprimer og passende lakk, så kan det få den farge du vil. God stand..Eller ville du ha noe større? Da drar du på IKEA. Skuffene i en stor Malm kommode har plass til hundrevis av tapes. Jeg bruker den selv til arkiv av ferdige opptak😊 Et av nattbordene i samme serie er strøkent som arkivskap til mindre samlinger. Skuffene er som skapt til kassetter, med minimalt plassvinn.Skal bygge opp nytt medialager i år, basert på Malm, Kallax og Billy. Forhåpentlig lakkeres de, så de passer inn med resten av møblementet.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    I ettermiddag har noen fått seg et kupp igjen på en Sony 950ES:

    1620667803696.jpeg

    Men en helt annen ting (og hovedgrunnen til at jeg skriver idag) er at det har dukket opp en Tandberg 3014 på finn.no igjen. Og da jeg satt og studerte bildene, så så jeg dette, som ser ut som en dato-lapp:
    1620668114676.jpeg


    Hva var poenget med disse? Var det selger i butikk som merket av dato med penn når den ble solgt for å ha en referanse i forhold til garanti? Eller skulle de egentlig bli fylt ut på fabrikk?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Hadde det bare vært meg så kunne jeg bidratt med noe i denne tråden :p
    Her er min kupp-oppskrift:
    - Man må ha auto-søk med push-varsling til mobiltelefon fra finn.no
    - Når det dukker opp et kupp, kast deg over annonsen umiddelbart, du har et vindu på svært kort tid (kanskje under 1 minutt) på å få kontakt med selger før noen andre gjør det.
    - Se etter telefonnummer i finn-annonsen, og ring umiddelbart. Hvis ikke telefonnummer, bruk gulesider og søk det fram basert på navn + postnummer i annonsen
    - Melding på finn.no sendes som "siste utvei" dersom telefonnummer ikke er tilgjengelig
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hadde jeg ikke kjøpt en par tre spillere i det siste skulle jeg gått for den tandbergen steike....
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    hadde jeg ikke kjøpt en par tre spillere i det siste skulle jeg gått for den tandbergen steike....
    I motsetning til den Sonyen, så kommer nok Tandbergen til å bli solgt til markedspris siden den er lagt ut med budrunde. Den virker jo å være relativt komplett også med støvdeksel og greier. Blir spennende å følge med på hva markedsprisen egentlig er (selger skriver at annonsen oppdateres fortløpende med bud) :)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    blir nok rundt 20 et sted muligens. så den siste som ble solgt gikk vel for rundt det.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke en A, så ville tro noe under 20, men gikk vel en tilsvarende for ca 20 for ikke lenge siden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Den lappen ble brukt på flere Tandbergere. Enten med spesifikk merking av produksjonsdata eller med serienummer. Det kan som kjent spore apparatets historikk. Jeg har de 110ene klare her, om ønskelig..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    forskjellen på A og ikke A?
    A har noen oppgraderinger av komponenter. Det, som er synlig er grå kapstan akslinger. Men det var nok en glidende overgang fra 14 til 14A, før de ble merket med 3014A. Og ved reparasjon ble i vertfall noen 14 oppgradert til A. Hadde selv en, som var oppgradert innvendig, samt også hadde grå kapstan akslinger. Det grå akslingen gir litt bedre friksjon for ekstra glatte bånd. Blanke akslingen var litt utsatt for å glippe med metall bånd. Den jeg har, har gjort det et par ganger. Husker ikke hva, som skjedde, men lurer på om ikke båndet surret seg rundt opptaks kapstan.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    A har noen oppgraderinger av komponenter. Det, som er synlig er grå kapstan akslinger. Men det var nok en glidende overgang fra 14 til 14A, før de ble merket med 3014A. Og ved reparasjon ble i vertfall noen 14 oppgradert til A. Hadde selv en, som var oppgradert innvendig, samt også hadde grå kapstan akslinger. Det grå akslingen gir litt bedre friksjon for ekstra glatte bånd. Blanke akslingen var litt utsatt for å glippe med metall bånd. Den jeg har, har gjort det et par ganger. Husker ikke hva, som skjedde, men lurer på om ikke båndet surret seg rundt opptaks kapstan.
    ja jeg har sett at noen capstan aksler ser litt "sandblåste" ut for mere friksjon ja har det oxo på noen av mine spillere har jeg sett. ok . dog ingen tandberg har 2 speed? birger har du sett en neal 302r? mekanismen der ser temlig heftig ut. gedigen motor og gedigen capstan. her snakker vi 15cm massiv tallerken. noe i meg sier jeg burde prøve og få tak i slik en. den ser spenstig ut. nærmere reel to reel kommer man vel ikke med disse neal spillerne. 103 ser morsom ut og. dog de tar vel ikke metal men. det bryr meg inget når de har slik fin mekanikk.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Nei, kun hørt navnet. Aldri sett en video en gang (før nå) :)
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mye salgs historikk på de! Siste fra -17 om jeg fikk med meg rett. Nesten UR høns (tror de hadde tenner ;-) )
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer om 14/14A
    3014 kom også med blank (alu farget front) ca. 100 laget (tror jeg) Det ble også laget noen ekstra fronter i alu. Søker etter en slik utgave ;) 14A kom bare i svart. Først med blanke betjenings knapper, som 14, så med grå lik annet i 3000A serien.
    Når svart elokserte har stått mye i sol (gjelder også andre merker) kan de endre farge til matt og til og med litt rødlig. Dette er derfor ikke spesielle farge varianter :cry:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Den maskinen Neal er mest kjent for er avhørsopptageren de bygde for det britiske politiet. Made in Edinburgh. Den har XLR til en spesialmikrofon, ofte montert under ei bordplate o.l. Kun til opptak, kun til tale. Skulle jeg gjerne hatt henda på. Stein solide, never goes wrong. 😊
     

    916

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    17
    Den lappen som er avbildet over her har ingenting med Tandberg å gjøre. Den stammer fra den tiden det var NRK avgift på produkter. Nummeret refererer til et kort som ble utfylt og innrapportert til lisenskontoret. Har klistret mange sånne lapper når jeg jobbet i radio/tv butikk på 80-tallet.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Nå begynner det å dukke opp litt artige ting i posten etter bestillinger gjort i april. Det neste som ankommer nå tipper jeg blir DBX 200 program route selector.....Så slo deg meg plutselig....denne har jo 3 ut/innlooper for forskjellige prosessorer. En av de skulle jeg vel kunne bruke til å sende signal til Macen jeg bruker til å gjøre opptak fra tapedeckene?
    En annen ting er vel at jeg også kan bruke samme prinsipp til å kjøre den Nak T-100 analysersoftwaren? Rett og slett behandle Macen som en lydprosessor, og velge software på den etter behov.

    IMG_20210511_184151.jpg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Si fra hvordan de CD Power-båndene er! Har lurt litt på de selv, noen ganger dukker de opp b-b-billig på ebay.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser fin ut :) , du får gi en tilbakemelding på om den tilfører støy eller om den er tyst som i graven......
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Har koblet PCen på ene soundprocessorloopen, og kjører lyden gjennom PC og Spectralissime spectrum analyzer SW, funker som snus, funker også å ta opp til Audacity og høre tilbake. Så om det finnes programvare for PC så kan jeg jo egentlig gjøre hva som helst med lyden....Ikke at jeg vil det kanskje, men det går i alle fall an :LOL:

    1620845276186.png
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har en yamaha dsp 1 som jeg ikke har fått testa ut enda. den prosseoren kosta mer en top decket til yamaha.:p skal bruke den sammen med kx1200 tenkte jeg og kx 300. og alt må kobles via rca switchbox etterhvert ser ut som jeg må lage en selv.:p
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    du har også mye rart til pc nå som terje viste til lengre oppe i tråden. der er det link til dbx 1 or 2 decoder software til pc osv:)
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    1621009182512.png


    Har disse her liggende, er de noe å henge i grana? Ubrukte, men med heller sjaber innpakning.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen: Legg dem ut eller ram dem inn, du..Passer imo bedre i innredningen av et tøft lytterom enn som bærer av musikk anno 2021😊 Til det er de nok for gamle. Jeg har selv fått inn ny lyttestol denne uka. Landets siste i samme stil som salongen jeg har. Passende nok NOS, den og😊 Måtte bytte forrige, da min gamle far sørget for uopprettelige lærskader på den. Man bruker bare ikke blå Jif til å rengjøre lær😤🤬 Ren gift for alle skinnmøbler, da det tørker ut og får svære sår..Som om et menneske sku ha bytta dusjsåpe med saltsyre…
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Nak låseskive ankommet i posten fra @torstej . Posten briljerte ikke med leveringstid her akkurat :LOL:
    Men tusen takk for skive, da er jeg ett skritt videre i riktig retning.
    Det er den treigeste innenlands-leveringen av et brev jeg har sett noensinne :) Konvolutten var et origami-brettet A4-ark som når jeg tenker meg om kanskje ble faretruende nært minimumsmål for brevstørrelsen til posten.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Si fra hvordan de CD Power-båndene er! Har lurt litt på de selv, noen ganger dukker de opp b-b-billig på ebay.
    Forsøkte opptak på DRM-710 i går, mot slutten begynte det å gå veldig ujevnt, hadde spolt frem og tilbake på forhånd, så vet ikke om det er kassetten, eller kombinasjon av spiller og kassett, men har ikke opplevd dette på noen andre kassetter med den spilleren.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo; Problemer ? TDK og Denon er en bra kombo, det. Men så er CD POWER blant de mest uberegnelige TDKene..Dårlig batch? sjekk med en TDK du VEIT funker. Og se på motor, hastighet, reim,alt det…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn