Du vet BHO,at det er litt mer enn bare lydkvalitet,selv om bare de færreste vet hva en kassett kan være god for,og faktisk langt mer enn bare nostalgi som ligger bak hos de av oss som enda benytter formatet.
Det er/var det siste analoge, og samtidig håndterbare mediet,som kunne bety noe..
-Tenk deg å sette sammen en kassett av en blanding av radio-opptak, LP opptak,og kanskje spolebåndopptak med det du kanskje trodde kjæresten din likte.-For så og høytidelig overrekke den ved en -passende- anledning! Da visste både hun,og alle som fikk høre verket,at du hadde lagt timer i arbeidet,og laget det med omhu.
Å slenge sammen en spilleliste på Spotfy er nærmest arbeidsledighet til sammenligning,og gir likssom ikke samme feelingen.
-Men da,som nå-dog av andre grunner,så er det kildematerialet som gir de største begrensningene i lydkvaliteten på (svært viktig å få med seg) gode bånd,opptatt på gode maskiner.
Tom.analoge medier greier ikke å "legge til" ekte musikalitet på opptaket,som ikke er der fra før,selv om mange av de virkelig gode opptakerne ofte kan speile av et mer "romantisk" lydbilde enn originalen.De aller beste opptakerne gjør i midlertid ikke det. De er temmelig kildetro.Et eksempel på det er feks. Tandberg`s 3014 A,og gjerne 910,men sistnevnte er det ikke så mange forunt å få høre-dessverre.Tascam hadde også noen i den kategorien,samt i den under nevnte.
Et eksempel på kassettbåndmaskiner som "forskjønner" kilden litt,men samtidig ikke direkte forringer er feks.de beste Nakamichi-opptakerne.Støy skal være et marginalt problem på begge disse kategoriene,selv uten Dolby og andre system,om maskinene er som de skal være.
Uansett tror jeg at de beste kassettopptakerne allerede er laget,og det for en stund siden,så om noen enda skulle ha lyst til å prøve,tror jeg at bruktmarkedet er et bra sted å begynne å lete.Gode nok bånd lages enda!
Mvh Rune