Nu har både jag och min NAD 6300 kommit tillbaka, jag från semester och NAD 6300 från sin service. Allt på den är fixat, bytt, smörjt, rensat och kalibrerat. Det skall bli kul att se och höra vad den kan prestera gentemot de stora "Drakarna" ... Jag fick ge 1.375 kronor för min NAD och det måste man ju säga var ett väldigt bra pris för en kassettbandspelare som skall låta tätt tätt på de "bästa" där ute.
Jag valde ett SONY XR-60 metall-band för ändamålet och så tog jag en Passenger vinyl-skiva "young as the morning old as the sea", för de 4 skivorna är runt 60 minuter långa tillsammans.
Det som NAD 6300
inte har är den där fina känslan i knappar och relän som mina Nakamichi-kassettdäck har, det ser lite ful-snyggt ut, och så väger det inte så mycket så det glider lätt omkring när jag skall trycka in någon knapp. Nu överdriver jag lite, men ni förstår säkert vad jag menar. Men om man kan ha överseende med dessa saker så kommer belöningen i stället i ett välljud som knappt står de mest välkända däcken efter, på någon punkt. Jag har ju läst en hel del gott om detta NAD 6300 på nätet och kan bara hålla med de personer som säger att det är ett av de mest välljudande kassettdäcken där ute, och då till ett pris som lämnar de "bästa" kassettdäcken lååångt där bakom!
Så (även) min slutsats är, hittar ni något NAD 6300 där ute så kan ni lugnt köpa det i säker förvissning om att det kommer fylla alla era ljudliga begär till fullo. Om ni kan stå ut med dess (avsaknad av) estetiska aspekter vill säga, men skönheten kommer ju inifrån, har jag hört ...
God Ljudlig Jul & Gott Nytt År!
Tyvärr så är bilden på själva kassettdäcket lite suddig, men ni ser säkert ändå att det blinkar fint med sina dioder ...