Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har vært i kontakt med selger og han har ebaypriser som fasit og da blir det vanskelig å forhandle ned prisen.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Hva mener dere er riktig pris på TDK MA-R, forseglet og sprettet?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sprettet max 400,- for C90, C60 350,-. Er ihverfall hva jeg tenker ifht det norske markedet
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som om vi er ganske så enige.
    Så spørs det da om dere finner NOS til den prisen. For meg er de i alle fall mer verdt, hovedsaklig pga. det tunge, stilige kassetthuset i metall. Derfor var jeg også villig til å betale kr.1.000,- pr. stk. for MA-R 60 for noen få år tilbake. Dum som jeg er...Bare for å ha klargjort dette også; mine på finn.no er nå solgt, så dette er ikke noe salgsfremstøt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Så spørs det da om dere finner NOS til den prisen. For meg er de i alle fall mer verdt, hovedsaklig pga. det tunge, stilige kassetthuset i metall. Derfor var jeg også villig til å betale kr.1.000,- pr. stk. for MA-R 60 for noen få år tilbake. Dum som jeg er...Bare for å ha klargjort dette også; mine på finn.no er nå solgt, så dette er ikke noe salgsfremstøt.
    Hva ting er verdt, avgjøres av hva man til enhver tid er villig til å betale for et produkt. Jeg forsøkte selv å selge forseglet MA-R både her og på Finn for to år siden til ebaypriser, men ble sablet ned som uhørt. Markedet er dynamisk og endrer seg hele tiden. Hva som ble solgt forrige torsdag, gjelder ikke i dag. Dessuten er det forskjell på hva som forlanges og hva det blir solgt for.

    Uansett ønsker jeg alle lykke til med salg og max fortjeneste.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Til dere som har kassettspillere som "fag" og har litt peiling på dette mekaniske leamikket; min spiller står litt bortgjemt for tiden og er ikke i bruk. Er det nødvendig(?) / anbefalt å plukke frem boksen nå og da og "kjøre en tur" for å få rørt litt på inventaret?. Akkurat nå lufter jeg den og kjører - men bør dette være en fast prosedyre?

    Vis vedlegget 965582
    Jeg ser at mine vintage Technics spillere har godt av en "luftetur" med ujevne mellomrom. Det er fort gjort, som andre skriver, at lydhodebroen kan "henge" seg opp ved for lite bruk. Desverre står mine spillere pt i uoppvarmet rom og da er det enda mer påkrevet å ta en "kjøretur" dann og vann...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ulempen med disse, er at de har lett for å gå ujevnt, men for foto er de en vinner!
    Må jo ha riktig merke på disse (dritt)båndene - dette rakleverket har overtatt et hus fra en 1.generasjon MA-R (faktisk er huset så "første" at det ikke har ID hull for metall bånd).
    IMG_4878_2.jpg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Tipper det er MA-R C46, C60 og C90 Blå for C46, Rod for C60 og Grønn for C 90
    Har aldri sprettet noen av mine MA-R 60, så aldri sett dem, men jeg trodde de hadde et eller annen merke, eller typebetegnelse på huset. Tror nok du har rett her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har aldri sprettet noen av mine MA-R 60, så aldri sett dem, men jeg trodde de hadde et eller annen merke, eller typebetegnelse på huset. Tror nok du har rett her.
    Fargene på "rec blocker" er i hvertfall blå =46, rød = C60 og grønn C90 og veldig gjenkjennbar
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.958
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er flere der anbefaler å ha spillerne på 10 minutter hver dag, det har jeg ikke gjort og er kanskje årsaken til at mitt nye idler hjul på Nakamichien lager ulyd og må skiftes....
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Hva ting er verdt, avgjøres av hva man til enhver tid er villig til å betale for et produkt. Jeg forsøkte selv å selge forseglet MA-R både her og på Finn for to år siden til ebaypriser, men ble sablet ned som uhørt. Markedet er dynamisk og endrer seg hele tiden. Hva som ble solgt forrige torsdag, gjelder ikke i dag. Dessuten er det forskjell på hva som forlanges og hva det blir solgt for.

    Uansett ønsker jeg alle lykke til med salg og max fortjeneste.
    For dem det måtte interessere: Siden jeg syntes mine TDK MA-R 60 kassetter virket vesentlig tyngre enn vanlige MA 60 veide jeg dem like godt, sammen med noen andre TDK. Her er resultatet: MA-R 60 = 116 g, MA-XG 90 = 108 g, MA 60 = 68 g og overraskende nok MA 90 også bare 68 g, selv om det ser ut som nøyaktig samme utgave og årstall. MA-R er altså vesentlig tyngre enn tilsvarende vanlig MA. Jeg regner derfor med at husene også er noe mer solide og stabile. Når de i tillegg begynner å bli litt sjeldne er det kanskje ikke helt bak mål at de koster flesk.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    MA-R har et "chassis" av formstøpt metall - ganske så stødige greier.
    Jeg trodde MA-XG også hadde det, men det stemmer kanskje ikke. Veier i alle fall mindre, men sikkert solid hus likevel.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Etter det jeg har skjønt, er de tidlige MA-XG, identiske med MA-R. Har begge deler i samlingen og kan ta bilde i morgen
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Der er flere der anbefaler å ha spillerne på 10 minutter hver dag, det har jeg ikke gjort og er kanskje årsaken til at mitt nye idler hjul på Nakamichien lager ulyd og må skiftes....
    Når ble det byttet, og hvor kjøpte du det?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har erfaringer med Memorex High Bias II 90 og BASF Reference II Master 60 og om disse kan passe bra sammen med Tandberg og Nakamichi og hva de eventuelt kan være verdt ved salg?

    Jeg har også noen TDK MA-X. Noen forskjell på disse og vanlige MA?
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Etter det jeg har skjønt, er de tidlige MA-XG, identiske med MA-R. Har begge deler i samlingen og kan ta bilde i morgen
    her er bildet og man ser tydelig at rammen på XG er mye smalere enn på R.

    Legg dessuten merke til at 90 er i grønt på R

    IMG_5333.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    her er bildet og man ser tydelig at rammen på XG er mye smalere enn på R.

    Legg dessuten merke til at 90 er i grønt på R

    Vis vedlegget 967559
    Det er den MA-XG jeg også har. Har du klart å finne ut om huset er i metall? Jeg syns ikke fargen er så tydelig metall som på MA-R. Mer gulaktig liksom. Uansett, tror nok huset på MA-XG er solid, det også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.609
    Antall liker
    84.854
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er den MA-XG jeg også har. Har du klart å finne ut om huset er i metall? Jeg syns ikke fargen er så tydelig metall som på MA-R. Mer gulaktig liksom. Uansett, tror nok huset på MA-XG er solid, det også.
    Jeg spretter ikke plasten for å finne det ut 😱🥴😁
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.069
    Torget vurderinger
    10
    Jeg spretter ikke plasten for å finne det ut 😱🥴😁
    Det var det jeg prøvde å lure deg til å gjøre. Neida, men jeg aner fargeforskjellen gjennom plasten også, mener jeg.

    Ser torstej har avklart dette ovenfor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det blev byttet kanskje i 2015 og spilleren blev veldig lite brukt etter pga kjøp av Tandberg. Idleren kom sammen med belter fra Marrs kort tid før de stengte.
    Trist historie det med Marrs, som gikk fra å være en nettbutikk med et veldig godt rykte for kvalitetsbelter og mellomhjul til å få et rykte som en ren svindelbedrift der mange ikke fikk tilsendt det de hadde kjøpt. Men tilbake i 2015 var Fred fortsatt i live og du burde nok på den tiden ha fått gode deler tror jeg. Jeg har forøvrig også erfart ulyd fra mellomhjulet, det var på en RX-202, men med ukjent servicehistorikk så vet ikke hvor gammelt det var.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Siden du nevnte RX-202. Har en som ikke spiller eller spoler. Må vel gummiskifte til, idler tire og reimer. Hvor kjøper dere dette fra i disse dager?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Siden du nevnte RX-202. Har en som ikke spiller eller spoler. Må vel gummiskifte til, idler tire og reimer. Hvor kjøper dere dette fra i disse dager?
    Dersom du tar av lokket, så har du tilgang til å inspisere capstan-beltet. Ikke nødvendig å bytte det hvis det ser ok ut.
    Hva skjer dersom du setter spilleren i play uten kassett i? Senker den hodebroen og prøver å dra rundt spolen (prøv gjerne å snurr spolen manuelt for å hjelpe den igang) Eller er den helt død og ingenting skjer når du trykker på play? Dersom sistnevnte er tilfelle så er det sannsynlig at du har enten dårlig kontakt i fjærkontakten til kontrollmekanismen, eller "dead spot" i kontrollmotoren, eller begge deler. Idler tire kan kjøpes flere steder, f.eks. fra Eslabs i USA som sender rimelig med uforsikret brevpost. Kjøper man derfra så får man med en ekstra festeskive også til idlerhjulet. Erstatningsreim for Sankyo single capstan-transporten som sitter i RX-202 er PRB FRSP6.5, kan bl.a. bestilles herfra..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn