Kast høyttalerne!!

O

Omar

Gjest
Dette er overskriften på Lederartikkelen til sjefsredaktøreni Lyd og bilde utgave 8.
Den handler om at folk er villige til å spandere 20 tusener på 50" flatskjermer. Ja høyttalere skal de ha. Billigste høyttalersett med senter fronthøyttalere DVD og bakhøyttalere til en totalpris på kun. 995 kroner på Elkjøp. Billig tenker de og dårlig lyd blir det men de hører ikke forskjell allikevell.
Denne utgaven tester høyttalersett til flatsjermbruk fra kr 5000.- So what?! Hvem trenger det untatt vi Hifi fetishister?
Den største majoritet mennesker i Norge har ikke råd til å kjøpe så "Dyre" høyttalere i tillegg til flatskjermen.
"Vi bruker bare høyttalerne i TV`n og det holder.
Resultatet blir flott bilde, dårlig lyd som ødelegger den totale opplevelsen.
Hvordan skal man få folk til å forstå galskapen i dette? Det må være en viss samsvar med lydopplevelsen som skal tilsvare bildeopplevelsen når man investerer i billedprodukter som skaper store bilder.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg fikk i alle fall min far til å kaste høyttalerne som fulgte med flatskjermen. Han lurte på om jeg sa det fordi jeg ville ha de selv, men jeg sa ganske fort at det var uaktuelt..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg betalte 2k for mine, selv om jeg kunne latt være.
Det er de høye/smale som hører til min Pioneer, men er "løse"
Holder i massevis for meg til det meste jeg ser på tv, nyheter,debatt o.s.v.
Det er faktisk god lyd i de også, og så tenkte jeg at det fort kunne blitt kjedelig å se/bruke tv`n uten lyd dersom noe skjedde med lyden i selve anlegget.
Bruker anleggslyden ved musikkdvd o.l.
Ht. kostet egentlig 3,5k men en avtale (betalingsutsettelse) cresco medførte bl.a. avslag på 1,5k så da valgte jeg det, siden de også matcher topp designmessig.

Har aldri angret på det valget.

Mvh.KW
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Helt enig med KW, har også Pioneer med de løse høytalerene som hører til og bruker stort sett bare de. Synes lyden er helt ok jeg..
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.114
Antall liker
108.853
Torget vurderinger
23
Synd at et fagblad ikke gjør mer for å promotere bedre lyd, som også er en del av TV-opplevelsen. Slett ikke alle som har et bra lydanlegg å koble TV'en opp til, og da er det en grei løsning å legge litt ekstra i høyt. til TV.

Selv har jeg begge deler, men det er veldig praktisk med godlyd i bare TV'en også når det er gjester og interessante musikkprogram som en kanskje vil kombinere med sosialt samvær.

Forøvrig anbefaler jeg deg å glemme "misjonering" av god lyd til ignorante TV-slaver som ikke HAR interesse for musikk; du blir bare sur i maga'n.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
453
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Følger på her. Pioneer ht'ene er helt ok for vanlig tv titting, men er helt enig med trådstarter at tv/dvd/surround-lyd blant folk flest er så som så. Komplett anlegg til 2795,-! Jævlig bra asse! Jobber sammen med slike og jeg må bare være enig med dem da. Det lyder jo flott! Knallbra! Blæh! ;D ;D ;D :p
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg pleier forøvrig å invitere skeptikere på besøk, og de fleste ser ganske for at billiganlegg a la komplette surroundanlegg med 7*200w etc og 150w maks strømtrekk stort sett er tull.

Men - det skal sies - det er ganske mange her inne som med sin arroganse og elitistiske holdninger skremmer vekk mange potensielle kandidater i klassen "litt mer enn elkjøp", da ofte typen som handler på hifiklubben eller handler low-end anlegg. Hva skjer om en person spør om amp til Cerwin Vega? Fem stykker sier "kast CV", og én kommer med noe konstruktivt. Jeg er ikke skyldfri der heller, men jeg tror enkelte ofte glemmer at hovedmålet er å få frem musikken.

Nok om det - jeg trenger ikke et kvalitetsmessig overdimensjonert anlegg for å se en tv-debatt, men når det skal tittes på film eller andre serier med litt mer action og ting som skjer i lydbildet er det greit med noe litt mer enn innebygde høyttalere i en tv.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Heilt erleg synst eg det er befriende å holde på med hifi nesten "heilt for meg sjølv"

Tenker av og til når golyden er på plass,at det er rart/synd at ikkje fleire driv med det samme.

Nok av folk som gjør dei samme tinga(2,3unger pr hus 2-4mill i gjeld og fastlåst livsløp i 30-40år uten råd til slike "unødvendige" ting.)

Så om halvparten av befolkningen skulle holdt på med hifi hadde hobbyen blitt mindre intressant etter mitt syn.

Men litt fleire kunne det saktens vert.

mvh.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.114
Antall liker
108.853
Torget vurderinger
23
samlanes skrev:
Heilt erleg synst eg det er befriende å holde på med hifi nesten "heilt for meg sjølv"

Tenker av og til når golyden er på plass,at det er rart/synd at ikkje fleire driv med det samme.

Nok av folk som gjør dei samme tinga(2,3unger pr hus 2-4mill i gjeld og fastlåst livsløp i 30-40år uten råd til slike "unødvendige" ting.)

Så om halvparten av befolkningen skulle holdt på med hifi hadde hobbyen blitt mindre intressant etter mitt syn.

Men litt fleire kunne det saktens vert.

mvh.
Nettopp! Glimrende! ta f.eks. fotball - halve befolkningen (minst) er interessert i dette, og det er jo TOTALT uinteressant!! 8) 8) Sikkert de samme sløvingene som ikke bryr seg om TV-lyden også....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skjønner egentlig ikke vitsen med høytalere til TV,en, hvis man kun skal se på TV i sommer halvåret! Da sendes det bare søppel og reprise allikevel :'(
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
samlanes skrev:
Heilt erleg synst eg det er befriende å holde på med hifi nesten "heilt for meg sjølv"

Tenker av og til når golyden er på plass,at det er rart/synd at ikkje fleire driv med det samme.

Nok av folk som gjør dei samme tinga(2,3unger pr hus 2-4mill i gjeld og fastlåst livsløp i 30-40år uten råd til slike "unødvendige" ting.)

Så om halvparten av befolkningen skulle holdt på med hifi hadde hobbyen blitt mindre intressant etter mitt syn.

Men litt fleire kunne det saktens vert.

mvh.
Nettopp! Glimrende! ta f.eks. fotball - halve befolkningen (minst) er interessert i dette, og det er jo TOTALT uinteressant!! 8) 8) Sikkert de samme sløvingene som ikke bryr seg om TV-lyden også....
Neida, har bra lyd fra TV og følger med på fotabll også... Litt vel fordomsfull, der vel...?
 

MusikkGal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2003
Innlegg
166
Antall liker
0
Helt enig med KW og noen andre. Ironisk nok eier jeg også en Pioneer skjerm med selvklart, løse høyttalere som ER NOK GODE og i tilleg PENE til vanlig tv dokumentarer, fotball og litt til ( ikke interesert i 99.9 at resten som sendes på alle tv- kanaler norske og utenlandske men... men... KLART at når jeg ser på en blu ray eller film på Canal plus HD, Silver HD og andre utenlandske kanaler, bruker jeg min stereo anlegg plus receiver til senter, bakkanalene og Mlogaene mine for full unnytte av film/konserter opplevelse = bilde+lyd, noe annen er TULL, BARE TULL for stakkar kunde/offer av Elkjøp-Lefdal-Expert kjedene. Mvh Guillermo
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
696
Antall liker
207
Torget vurderinger
4
Tro det eller ei så finnes det bra og dårlige anlegg i elkjøp/lefdal klassen ôg. Hørte på et sett med Phillips surroundsystem rundt 6000,- kroner og det virket overraskende bra der og da. Min svoger og søster kjøpte seg flatskjerm. Deretter kjøpte de seg anlegg, tror det var Pioneer eller Panasonic, husker ikke anyway det er det værste greiene jeg har hørt noen sinne. Gikk hjem etter instalasjon og funderte litt på dette, søkte litt på internett og fikk bekreftet via lydogbilde det samme. Terningkast 2. spurte så hvorfor de kjøpte dette anlegget hvorpå de svarte de hadde blitt anbefalt det i fra Expert! Det som er enda rarere er at min svoger og søster er strålende fornøyd og føler de har gjort et bra kjøp. Og som akkurat derfor, de vet ikke bedre for de har ikke interessen...
 

peltzman

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Enig med alle innsenderne her.

Jeg pleier å gjøre en virksom vri her når jeg har med skeptikere på dette plan å gjøre. Jeg setter på en musikk dvd som jeg vet at vedkommende liker påkoblet mine Martin Logan Vantage (slett ikke nødvendig med så dyre greier, de som er integrert i tv din koster neppe mer en 5er å produsere allikevel). Da sier alle at dette får de en totalt ny filmopplevelse av.

Så stenger jeg av de eksterne høyttalerne og lar de selv få føle forskjellen.
Dette språket forstår alle og de blir ganske så forskrekket over hva de selv sitter og hører på til vanlig og dermed totalt ødelegger alt film og tv opplevelser.

Har de et anstrengt budsjett ber jeg de tenke over å heller kjøpe en skjerm om mulig uten lyd eller en til ettpar tusen billigere og så kjøpe ettpar lettdrevne høyttalere ala Klipsch el. om forsterkeren er på 15-20 watt. Det gjør jo også susen.

Noen er jo livredde kabler over parketten og dermed redd for utspekulerte sanksjoner fra sin bedre halvdel..

Da er trådløst et greit alternativ. Både Canton, Dynaudio og AVI hånderer dette bra.

AVI har et glimrende alternativ jeg selv lurer på til anlegg nr 2 på hytta. De har en stativ modell som fullt aktiv, med innebyggede forsterkere og i siste utgave også utrustet med de samme hi-end Dacene som Linn bruker i sin 45000kroners Linn Akurate harddiskspiller som er referanse hos hifiskribenter.

De koster 15000kr men da har man et "komplett" stereoanlegg hvor man kun trenger å koble på dvdspilleren eller Pcen. De skal ikke være nøye på kilden da all konvertering og forsterkning foretas av høyttalerne selv med egen fjernkontroll for volum, tonesetting ol fra sofaen.

Så her begynner det å bli mange gode og spennede løsninger nå!

For orden skyld nevner jeg at jeg ikke er bransjemann eller har noen særinteresser i dette. Kun uttdeling av litt egenerfaring.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.230
Antall liker
8.635
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Resultatet blir flott bilde, dårlig lyd som ødelegger den totale opplevelsen.
Hvordan skal man få folk til å forstå galskapen i dette? Det må være en viss samsvar med lydopplevelsen som skal tilsvare bildeopplevelsen når man investerer i billedprodukter som skaper store bilder.

Helt uenig. For meg er lydkvaliteten fra TV'en god nok. Ødelegger ikke opplevelsen i det hele tatt. Hører jeg på musikk derimot, er det noe helt annet......
 
D

Desillusjonert

Gjest
Som mange nevner, interessen for lyd hos den menige mann er relativt laber.

Om man skal sammenligne, så må det bli mot vin. De fleste kjøper 100kr vin og er strålende fornøyd med det (inkludert meg selv). At det finnes mange ganger bedre viner til bare litt mere, det driter ihvertfall jeg i :) Og dyre viner kan være noe spesielle. Man må lære seg å like og smake...

Sånn er det med lyd også! Man må faktisk lære å sette pris på det vi kaller god lyd. Men så kan man jo diskutere hva som er god lyd...?
For om man setter 10 hifi friker i et rom, så kan man garantere at de ikke blir enige om hva som er bra lyd!

Jeg prøvde en gang å overbevise noen kompiser om at de burde ha litt bedre lyd. De ble med hjem til meg og lyttet og jeg ble med til de. Det hele endte opp med at de ikke likte mitt anlegg. For det var jo ikke bass der! Og for lite diskant! Og jeg skjønte fort at det de syntes var god lyd, var forvrengning! Det måtte forvrenge i bassen og dermed gi et inntrykk av stor bass og det skulle liksom hvese i diskanten. Da ga jeg opp og har aldri prøvd igjen! De vil aldri høre dette om de ikke lærer seg å lytte etter musikken og plassere anelgget der det skal stå!

På samme måte som de aldri vil like dyr vin, om de ikke lærer å kjenne igjen de rette smakene og sette den sammen med den rette maten.

Det er, som noen sier lenger opp, bare å glemme dette! Det gir hyggeligere aftener og mindre vondt i magan! :)

Når det er sagt, vi har noen svin på skogen vi friker også!
Jeg tror ikke vi er spesielt edrulige hele tiden og våre valg av komponenter er ikke alltid utifra best-mulig-lyd-filosofoen. Det er ofte status blandt kjente og ytterst personlige valg som ligger til grunn for mange valg. Derfor blir det også veldig vanskelig å diskutere anlegg og god lyd, man kan risikere å tråkke noen på tærene ved å kritisere valg som er gjort.

Ikke lett dette.... :) Derfor kaller jeg meg ikke hifi frik lenger, men musikk frik! Musikken er viktigere enn lyden!
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Audiophile-Arve skrev:
Jaja!
Eg har svinaktig god høyrsel, medan synet er i ferd med å dimmest ut frå alderen.
Dette gjenspeglar seg i mine elektroniske prioriteringar....
;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.244
Antall liker
9.117
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Håvarhede skrev:
Resultatet blir flott bilde, dårlig lyd som ødelegger den totale opplevelsen.
Hvordan skal man få folk til å forstå galskapen i dette? Det må være en viss samsvar med lydopplevelsen som skal tilsvare bildeopplevelsen når man investerer i billedprodukter som skaper store bilder.

Helt uenig. For meg er lydkvaliteten fra TV'en god nok. Ødelegger ikke opplevelsen i det hele tatt. Hører jeg på musikk derimot, er det noe helt annet......
Say what..? :eek:
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Voff skrev:
Håvarhede skrev:
Resultatet blir flott bilde, dårlig lyd som ødelegger den totale opplevelsen.
Hvordan skal man få folk til å forstå galskapen i dette? Det må være en viss samsvar med lydopplevelsen som skal tilsvare bildeopplevelsen når man investerer i billedprodukter som skaper store bilder.

Helt uenig. For meg er lydkvaliteten fra TV'en god nok. Ødelegger ikke opplevelsen i det hele tatt. Hører jeg på musikk derimot, er det noe helt annet......
Jeg slår lyden helt af fjernsynet når jeg ser film. Tænder for anlægget og hører musik til ! ;D
 
Topp Bunn