Katalogsoftware for Vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    yzfr17 skrev:
    vredensgnag skrev:
    yzfr17 skrev:
    Er det bare jeg som kløner eller er det ikke mulig å legge inn i Discogs basen direkte fra den barcode scanneren til Crate Digger
    Prøvde på det samme - men den er lagt inn for å gjøre det enkelt å sjekke om man har en versjon i Samling eller i Wanted-listen. Men programmet kan ikke gjøre endringer i din Samling. Kanskje det er en funksjon som vil komme med tiden?

For å kunne bruke Crate Digger så gir man programmet tilgang til Samlingen man har laget. Men Crate Digger har ikke ditt passord, og følgelig kan det ikke lage endringer. En forutsetning for at det skal fungere er at man har satt Samlingen "public" - man kan skjule den, men da kommer ikke Crate Digger til samlingen.
    Ser nederst i Support - Barcode scanning, at det foreløpig ikke støtes fra Discogs å legge inn i basen fra en app. Synd, hadde vært kjek å "bare" scannet inn samlingen
    Det kan man gjøre med Collectorz.com og deres musikkversjon - men de ønsker å selge deg en scanner.

Og Delicious Library (som Barry Diament liker) lar deg bruke iSight-kamera på Mac'en.

Og det tar sikkert ikke lang tid før man kan scanne for å legge inn i Discogs, men jeg syns det går veldig fort å bare skrive inn katalognummer på plater, ev. med litt tilleggsinfo om det ikke dukker opp med en gang.

Sjekk nederst på siden som kommer opp for en plate, der finner du et antall ulike versjoner. For å være helt sikker på hvilken du har kan det lønne seg å sjekke mer enn bare katalognummeret (detaljer på label, osv).

Jeg måtte sjekke to ulike labels, før jeg fant den rette på denne. Og når jeg ser tilleggsinfo rimer det.

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Discogs er det eneste alternativet for vinylsamlingen etter min mening. En av fordelene (ulempene?) er at du tvinges til å gjøre en skikkelig jobb når du registrerer nye skiver, da dette er baset på godkjenning fra andre medlemmer. Du slipper altså ikke unna med halvgjort arbeide. Platesamlingen er også tilgjengelig hvor enn du er så lenge du har tilgang til nett.

Delicious Library fungerer utmerket for CD-samlingen med den innebygde barcode-scanningen, men det begynner å bli veldig tregt å starte opp når du nærmer deg 1000 titler - i hvertfall på min MacBook Pro. DL henter info fra Amazon og viser omtaler og anmeldelser av den valgte CDen.

Det finnes også en del PHP-baserte løsninger hvis du har egen server, men disse må tilpasses litt for å bli slik du vil. http://www.resourcespace.org/ er et godt valg.

V

vredensgnag

Gjest
    Lastet også ned Crate Digger til min iPad - måtte bruke iPhone versjonen, siden det ikke finnes en egen for iPad. Men det gjør ikke noe - og kanskje kommer det en.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Lastet også ned Crate Digger til min iPad - måtte bruke iPhone versjonen, siden det ikke finnes en egen for iPad. Men det gjør ikke noe - og kanskje kommer det en.
    Discogs har også en mobilportal som fugerer helt greit og har omtrent de samme funksjonene som Crate Digger, minus barcode-scanner. Det finnes ingen gode apps for Android enda så jeg bruker denne.

V

vredensgnag

Gjest
    ayaboh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Discogs har også en mobilportal som fugerer helt greit og har omtrent de samme funksjonene som Crate Digger, minus barcode-scanner. Det finnes ingen gode apps for Android enda så jeg bruker denne.
    Ja, jeg har inntrykk av at de arbeider seriøst med sin API, hvilket betyr at det bør være gode muligheter for å porte info til mange typer enheter og software.

Fornøyd, selv om jeg skulle ønske flere hadde lagt inn klassisk der. Mangler en del sv det gamle rælet jeg liker.
    :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Børste støv, børste støv.

inspirert av denne tråden, startet jeg så smått med å legge inn samlinga i discogs. Foreløpig erfaring er etter ca 1600 titler* (av over 20000) registrert, noe går kjapt, andre ting ikke. Singler er ekstremt underrepresentert, CDer ok, LPer veldig varierende. Kommer an på hvor nøye en har lyst til å være. Store artister med et titalls pressinger og varianter er en langt større nøtt enn undergrunnsband. Utgivelser fra de siste 20 åra, med de småstore uavhengige selskapene går som ei kule å registrere, få valgmuligheter/variasjoner men i systemet.

Noen andre som har erfaringer å dele?

* 1 tittel = 1 singel, CD, LP etc.

R

Roysen

Gjest
    Veldig bra tråd. Vil nok hjelpe mange her å få orden på samlingen sin inklusive undertegnede.

Mvh
    Roysen

Dumbo45

Medlem
    Ble medlem
    09.03.2011
    Antall liker
    12
    ErosLoveking skrev:
    inspirert av denne tråden, startet jeg så smått med å legge inn samlinga i discogs. Foreløpig erfaring er at noe går kjapt, andre ting ikke. Singler er ekstremt underrepresentert,
    Dette synes jeg du skulle gjøre noe med. Så kan jeg bare trykke "add" i ettertid ;D

Bingokid

Medlem
    Ble medlem
    08.02.2009
    Antall liker
    0
    Har brukt Discogs i et års tid og er meget fornøyd.

Et tips for å kjappe opp å legge til i databasen:

Hvis du har en utgivelse som du ønsker å lage en variant av (f.eks. en norsk pressing)

Klikk "Show History/Edit" -> Klikk "Copy to Draft" oppe til høyre -> bekreft
    -> klikk "Edit/Submit" og gjør de endringene som er nødvendig -> Submit

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    Veldig bra tråd. Vil nok hjelpe mange her å få orden på samlingen sin inklusive undertegnede.

Mvh
    Roysen
    Så absolutt enig. Må i gang med dette skjønner jeg.

Steinawarjar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.05.2011
    Antall liker
    0
    Sted
    Sør Trøndelag
    Jeg har brukt MYE tid på Discgos og trives med den løsningen. Men jeg fatter ikke hvordan jeg skal få til å exportere "samlingen" til Excel? Uansett hvilket av de to filformatene jeg eksporterer til så får jeg ikke opp noe nyttig i Excel. Hva skal jeg gjøre?`

Tusen takk for svar!

EDIT: Etter en del knoting fant jeg ut av det.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er så smått i gang med å registrere opp vinyl-samlingen på Discorgs.
    Må si jeg liker denne løsningen. Enkelt å laste opp (når utgivelsen ligger i basen) og oversiktlig struktur.

Super løsning (så langt) for mitt behov :)

EDIT: Ferdig :) - og App er lastet ned. Ser ut til å fungere ok.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Har registrert litt idag, for første gang på lenge (nyttår). Har et "godt" stykke igjen til det meste er lagt inn. Tunga beint i munnen, tar det alfabetisk, og legger til sides de jeg ikke finner i første omgang. Vil anslå at ca 25% av søkene mine ikke ligger inne. Tok i dag for meg en bunke på ca. 100 LPer som jeg ikke fant før jul, nesten halvparten var å finne nå 3 måneder etter, noe jeg tar som et svært oppløftende tegn.
    Hele Discogs greia er en eneste stor dugnad, som baseres på nøyaktighet og vilje hos oss brukerne. Siden jeg selv startet i November ifjor mener jeg å merke en tydelig økning i akiviteten.

Noen flere som føler seg kallet til å bidra? ;)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Har registrert litt idag, for første gang på lenge (nyttår). Har et "godt" stykke igjen til det meste er lagt inn. Tunga beint i munnen, tar det alfabetisk, og legger til sides de jeg ikke finner i første omgang. Vil anslå at ca 25% av søkene mine ikke ligger inne. Tok i dag for meg en bunke på ca. 100 LPer som jeg ikke fant før jul, nesten halvparten var å finne nå 3 måneder etter, noe jeg tar som et svært oppløftende tegn.
    Hele Discogs greia er en eneste stor dugnad, som baseres på nøyaktighet og vilje hos oss brukerne. Siden jeg selv startet i November ifjor mener jeg å merke en tydelig økning i akiviteten.

Noen flere som føler seg kallet til å bidra? ;)
    Driver på med det samme. "Heldigvis" har eg ikkje like mange titler å legge inn. Cd'ene gidder eg neppe registrere, til nød cd-bokser.

Til nå har eg oppdaget rundt 20-30 titler i samlingen som enten mangler helt, eller hvor utgaven eg har ikkje er representert. Har notert disse, og tenker at eg skal legge de inn når eg er ferdig med å registrere det eg har til nå.

Det er et par småting som irriterer meg med Discogs, men det kan like gjerne være at eg ikkje har skjønt korleis det skal gjøres. Den viktigste småtingen, er at det tilsynelatende ikke er mulig å liste samlingen alfabetisk hvor soloartister listes på "Etternavn, Fornavn". I hyllene mine skal Ryan Adams stå på A, ikke på R.
    Noen som vet om du kan "customize" søk og indeksering?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Må anbefale norske platearkivet.

Her kan man forandre alt manuelt, skrive alt manuelt hvis man ønsker - eller scanne in og laste ned info fra f.eks CDDB - vinyl kan man søke på katalognummer ++ fra discogs.

Ingen problem å forandre det "maskinen" velger senere hvis man vil ha egne vri på ting.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    i forbindelse med iOS7 til iphone/ipad kom det idag en oppgradering av Crate Digger-appen.
    Dessverre har innlogginga hengt seg opp på min iphone. Noen som har oppdatert appen og erfarer det samme? :(

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.207
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Min funker fint. Men måtte gjennom et par ledd, bla. autentifisere, eller hva det heter.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Testet min crate digger nå, funker helt supert den. Virker mye bedre en den gamle.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    phew, etter et par omstarter av telefonen ser det ut til at det virker.
    Dog tar synkroniseringen av samlinga "litt" tid. :rolleyes::cool:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    haha

synd de ikke spriter opp ipad-versjonen når de først er igang

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Må anbefale norske platearkivet.

Her kan man forandre alt manuelt, skrive alt manuelt hvis man ønsker - eller scanne in og laste ned info fra f.eks CDDB - vinyl kan man søke på katalognummer ++ fra discogs.

Ingen problem å forandre det "maskinen" velger senere hvis man vil ha egne vri på ting.
    Og der eksisterer desverre ikke platearkivet lenger. Dette har jeg brukt i mange år. Holder på å registrere alt i discogs, men er jo ganske tidkrevende når man er litt bakpå :) Fortsetter nok også med platearkivet, kjekt å ha doble arkiv mtp backup men kjedelig at det ikke kommer flere oppdateringer av software.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    aaargh!
    Nå kan det ikke bare være meg det er noe feil med. De siste dagene har Crate Digger fått for seg at samlinga skal synkroniseres automatisk. Skjer både på iPhone og iPad. Utrolig irriterende hvis du står ute i "felt", f.eks platemesse eller butikk. Med "et par" titler registrert er det en umulighetsoppgave. Hvis det er meningen at det skal være sånn er Crate Digger meningsløs og verdiløs.

Må være en bug?? please.......

:mad:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    ai - crate digger hadde jeg ikke hørt om før nå, men den "bugen" du nevner gjør det jo litt tidkrevende å "sjekke fort" når man er på vift...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.207
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    den klarer ikke å legge til album i samlinga mi via skanning av barkoder i kveld, den finner albumene, men that's it.
    En bug, eller har man ikke fått til dette?

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Tar opp igjen denne.

Er på utkikk etter en god app for iOS med barcode scanning for å forenkle jobben med å lage ett oversiktelig bibliotek over LP og CD.

Er mange alternativer der ute, den kan gjerne koste noen kroner om det er verdt det.

Olderkongen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2008
    Antall liker
    6
    Slår ett slag for collectorz.com. Bruker det sjølv og er kjempefornøgd.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja kikket innom den i Appstoren, 139,- for musikkappen bør gi en detaljert innholdsliste for utgivelsene i hvertfall ? :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har registrert hele samlingen på discogs.com, og er egentlig godt fornøyd med det. MEN, jeg kunne tenke meg å få sortert ei liste over samlingen kronologisk når den er innspilt/utgitt første gang. Når jeg velger year på siden får jeg bare når plata er utgitt, og det blir i mine øyne feil mtp remastere etc.

Noen tips?

Sånn for å være nerd, så har jeg tenkt til å høre igjennom platesamlingen kronologisk - mens jeg noterer meg litt om hver plate. Litt for å få litt bedre oversikt over hva jeg har og det med kronologisk er mest for å få ett system på ting :)

Vurderer forøvrig å teste ut collectorz også, virker litt artig :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Leker litt med collectorz nå, ser jo ut som jeg kan definere selv mye der etter egne preferanser. Skal vel være mulig å importere samling fra discogs dit også, noen som har testet det?

Men der også ser det ut til at jeg må legge inn originale datoer selv. er jo litt jobb å gjøre det på noen tusen utgivelser...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Satte av noen dager i vår til å registrere sjutommersamlinga. Grei treffratio, selv om det er godt over 2000 titler i egen samling igjen som ligger uregistrert. På samme måte som Discogs så er 45cat, brukerdrevet. Får inntrykk av at tilfanget av registreringer er såpass høyt pr. døgn at jeg valgte å sette av tid til å gå for denne siten til singlene. Får nesten finne frem stabelen med kasser som ikke "traff" i våres, og se om det har blitt noe bedre.

45cat - Vinyl Database - Records - Music Reviews - Discographies, Discussions, Discoveries

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Synes alle virker unødvendig kompliserte. Letere å lære seg Autocad.
    Finnes det ikke noe enklere myntet på vinylsamlere?
    Laget et databaseprogram i Acces på 90-tallet engang hvor jeg la inn hele samlinga. Kanskje det er like greit å kjøpe Acces å gjøre det sjøl?

kjetil71

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen erfaring med andre programmer enn Collectorz, men må si meg fornøyd. Eneste som jeg finner negativt er når man må legge inn manuelt, så får man ikke lagt inn tittelsporene. Jeg har dog vert i kontakt med Collectorz vedr dette, og fikk svar at det vil muligens komme i løpet av 2016.

Vedlegg

kjetil71

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Synes alle virker unødvendig kompliserte. Letere å lære seg Autocad.
    Finnes det ikke noe enklere myntet på vinylsamlere?
    Laget et databaseprogram i Acces på 90-tallet engang hvor jeg la inn hele samlinga. Kanskje det er like greit å kjøpe Acces å gjøre det sjøl?
    Collectorz er ikke noe komplisert. Man velger selv om man vil legge inn videre opplysninger om albumet utover det som dukker opp automatisk.

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ny app for Discogs skal tydeligvis ha kommet. Noen som har lastet ned og testet ennå?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange apper for Discogs, men har det kommet en ny, offisiell? Jeg har en som heter "discography for Discogs".

...Ah. Kun for iPad/iPhone. Da tester jeg på iPad.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn