Kef 207.2 Biwiring

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har begynt å gruble litt over hva som er hva ved biwiring på mine 207.2, etter å ha lest testen av samme i siste Fidelity, hvor Vadseth hevder at han i første omgang feilaktig hadde delt mellom dypbass og resten 120hz/resten.

I manualen står det at en ved biwiring skal et sett gå til øverste terminal og så skal de to nederste kobles sammen med medfølgende jumpere og deretter kobles sammen med den andre biwirekabelen.

Det er slik som manualen anbefaler jeg har gjort det nå, med for meg første gang et sett biwirekabel.

Så langt greit nok, men så begynner jeg å gruble, jeg har jo to par med Kef Ref det ene er 207.2 og det andre er 203.2 og manualen er lik i sin visning av koblingen ved biwiring.

Bare det at Kef 207.2 er 4 veis, mens 203.2 er treveis, derfor regner jeg med at ved triwiring så kan en skille mellom diskantenheten i uniQ og mellomtone i samme og deretter mellom de to basslementene 2x6,5" ::)

Men så kommer jeg da dit hvor jeg har begynt å gruble, siden 207.2 er fireveis og med tre terminaler som 203.2, vil det være riktig som Vadseth påpeker at en kan dele mellom dypbassene de to som spiller fra 120hz og ned og resten ???
Det tror faktisk ikke jeg, siden det vitterlig i 203.2 (3 veis) kan skilles mellom diskant og mellomtone i uniO
om en ønsker ved triwiring, ikke vil være forskjell mellom disse to modellene.

Delefrekvensene på 207.2 er 120hz, 350hz og 2,3khz
Delefrekvensen på 203.2 er 300hz og 2,3 hz

En av terminalene på 207.2 må da etter min mening jobbe med to sider av en delefrekvensene (4 i alt), og jeg ville da tro at det er de 3 x10tommera, altså fra 350hz og ned, om ikke så, er jo eneste alternativ da at ikke mellomtone/diskant kan skilles som på 203.2 ved triwiring.

Dersom jeg tenker rett så er vel noe av vitsen med biwiring (om noen) en bedre overgang mellom elementer på hver side av delefilteret og dermed at de tre terminalene på 207.2 (som 203.2) dekker lavfrekvens,mellomtone og diskant, altså er de tre 10 tommera ikke mulig å dele ved multiwiring.

Eller er det jeg som surrer bare?

Ellers synes jeg det var en fin test av ht. min jeg ;)
Litt flisespiking, demping av diskanten er begrenset til 1,5 db (ikke et par som skrevet) i bassen er det et par db dempemulighet (men hvem vil vel det ::) )
Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du tenker rett så langt jeg kan skjønne, og så langt jeg kan forstå så tar Vadseth feil ut ifra det du beskriver (holder ikke bladet lengre så har heller ikke lest testen, og må ta ditto forbehold).

Det er jo forresten bare å nappe ut kortslutninger på terminalene og prøve med en singlewire kabel fra forsterkeren på hver av terminalene for å etterprøve det, så ser du vel hvorvidt de tre 10-tommerne henger sammen på samme terminal.

Det er tre delefrekvenser og følgelig fire frekvensområder. Men bare tre terminaler. To av frekvensområdene henger derfor naturligvis sammen på samme terminal. Og det er de to nederste mener jeg å huske.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
PS; sjekket akkurat selv etter metoden over. Pussig resultat; midbassen spiller ved tilkobling både til nedre og midtre terminal. Muligens høyere ved tilkobling til midtre.

Det skjønner jeg ikke helt umiddelbart; fordi midbassen synes å lekke fra basselementene; men den er jo i sitt eget lukkede kabinett, så får det ikke helt til å rime. Juryen er fortsatt ut ift hvilke elementer som er koblet til hvilke terminaler da; men man aner en liten avantgarde vri fra KEF her kanskje.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Først, velkommen tilbake ;)
Jeg har jo grublet litt over dette før jeg la inn innlegget, men kom til at jeg bør ha rett.
Pussig det andre du sier, men jeg skjønner ikke hva/hvorfor.

Det jeg videre lurer på er hvor 207.2 ble plassert i rommet hans, for denne gang vises ikke dette på noe bilde.
Jeg visste at han ikke kunne plassere de likt Martens, med rett on axis vinkling, men samtidig trenger disse noe hjelp imo. (fra rommet) fra enten sidevegger (mulig) eller veggen bak (ikke mulig) (i hans rom).

Jeg har ikke helt skjønt hvor de er plasseret, men mener å tro/vite at de er plassert litt inn i rommet litt vekk fra sidevegger? og vinklet til å krysse foran sweetspot (altså kraftig vinkling innover) for å få en tilsvarende off axis som Kef jo anbefaler (mot uniQ elementet).

Mvh.KW

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

for Vidar P. Hyggelig å se deg poste igjen!

Hva gjelder plassering av 207.2 hos Vadseth høres overkryssing i "vanlig" posisjon ut som noe som kunne virke bra.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:

for Vidar P. Hyggelig å se deg poste igjen!

Hva gjelder plassering av 207.2 hos Vadseth høres overkryssing i "vanlig" posisjon ut som noe som kunne virke bra.
Ja du tenker på samme plassering som Martens, men med sterk innvinkling, slik at vinkelen (opp mot uniQ) i praksis blir som om 702.2 skulle vært plassert rett frem.
På den måten får en den imo. nødvendige romhjelpen til bass fra nettopp sideveggen.

Jeg tenkte ikke på den muligheten i det hele tatt og var bekymret for at dette ikke ville bli lett med henhold til plassering av de ht.

De er jo anbefalt vinklet rett frem, samt å sitte litt lengre unna enn avstanden mellom ht.
Jeg sitter nå litt nærmere enn avstanden mellom de og har derfor vinklet de litt innover for å kompensere for det.

Mvh.KW

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Ja den midterste terminalen forsyner både den nedre og den øvre mellomtonen, altså hhv 10 tommeren og den ytre delen av UniQ elementet, fra 350 Hz og opp til 2,3kHz.

Mvh.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audiot skrev:
Hei.
Ja den midterste terminalen forsyner både den nedre og den øvre mellomtonen, altså hhv 10 tommeren og den ytre delen av UniQ elementet, fra 350 Hz og opp til 2,3kHz.

Mvh.
oki!
Da hadde vel Vadseth rett da med at han først hadde skilt dypbassen fra resten fordi han hadde satt jumperen mellom øverste og midterste terminal.(?)

Altså ved triwiring/amping så spiller de to 10 tommera opp til120hz aleine på den terminalen.
10 tommeren (120-350 hz) spiller sammen med mellomtoneelementet i uniQ (350hz-2,3 khz)
Diskanten aleine på øverste terminal.

Ikke som jeg trodde, men greit nok for da finnes en grei mulighet for en egen forsterker til å drive området 120hz og ned ved (eventuell) biamping.

Altså er det anbefalt ved biwiring med diskanten aleine og resten med den andre kabelen.

Mvh.KW

Topp Bunn