Kef KUBE 107

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Noen som har kjenskap til denne?
Hvor mye kan en slik være verd?



 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Uten høyttalerne som hører til den, så er den i praksis null verdt.

Boksen er en spesifik equalizer/romkorreksjonsenhet som er nøye tilpasset høyttalernes respons. Bl. a. så gir den en dip rundt 2kHz, en gradvis demping i nivå over 200Hz og kraftig heving fra rundt 50Hz og nedover. 10dB ved 20Hz og 20dB ved 10Hz. Målet er å gi helt lineære høyttalere fra 20-20kHz, og korrigere høyttalernes ulineariteter på linjenivå, istedenfor å pøse på med effekt og så dempe bort alt i et passivt delefilter.

Hvis du greier å finne/lage høyttalere som matcher, så kan du bruke den.

Her er litt kurver å kose seg med: (fra Stereophile)








Av en eller annen grunn, så har Kef 107 en tendens til å "miste" Kubene som tilhører, og nå har altså du endt opp med en. Tør jeg spørre hvordan ?

Dersom det er en eier som har et sett Kef 107 uten Kube, så kan boksen ha en verdi... F.eks. 500 eller noe sånt ?

Dette er forøvrig den gamle Kuben. De nye Kubene har bare en hi level og en low level-justering, samt eq av/på (dvs. fast eq, uten justeringsmuligheter) og tape monitor-knapp på fronten.

Jeg har Kef 107/2 med den nye Kuben. Kuben slører litt, men den har så mye å si for korrekt lyd, at jeg mener høyttalerne ikke skal brukes uten.

Johan-Kr
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Hadde Kef 105/3 med KUBE 200 tidligere.
Fikk denne kube`en av kef importøren en gang jeg pratet med dem.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
Det hører med til historien at delefilteret i KEF 107 og 107/2 ikke er komplett uten KUBE´n
Har selv spilt både med og uten, men må innrømme at når rattene står på "null" er det liten forskjell med og uten. Der imot er det en del å hente ved å tilpasse high level og low level på forskellige innspillninger, og hvis rommet er vanskelig. Dette er noe helt annet enn en loudnessknapp.
Steen
 

TNormann

Medlem
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei!

Jeg har problemer med min Kef 107 Kube. Har du fortsatt denne og er villig til å selge? Er det eventuelt noen andre som vet hvordan jeg kan få reparert min?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.514
Antall liker
6.913
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis Kuben fusker, så er den enkleste løsningen antakeligvis en MiniDSP 2x4HD, og så duplisere kurvene fra målingene over med den.

Johan-Kr
 
Topp Bunn