KEF's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Trykket forsiktig og det kom et lit knepp. Repeterte det noen ganger, men ingen knepp da. Kanskje det gikk seg til?
    Er lyden der når du spiller nå?
    Skraper litt enda, har bare ikke lyst til å bytte elementer... Kommer sikkert til å herpe noe.
    Ser ut som det er skruer bak de gummi proppene på baksiden i hvert hjørne.
    Jeg forstår deg godt at du ikke har lyst å være oprasjonslege, men skal de på verksted så havner de i UK.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    513
    Antall liker
    787
    Trykket forsiktig og det kom et lit knepp. Repeterte det noen ganger, men ingen knepp da. Kanskje det gikk seg til?
    Er lyden der når du spiller nå?
    Skraper litt enda, har bare ikke lyst til å bytte elementer... Kommer sikkert til å herpe noe.
    Ser ut som det er skruer bak de gummi proppene på baksiden i hvert hjørne.
    Jeg forstår deg godt at du ikke har lyst å være oprasjonslege, men skal de på verksted så havner de i UK.
    Å de ja, gjennomgående bolter som holder de sammen? Hjelpes! Har en venn her i nabolaget som har er mekaniker, kan få han til å gjøre det. Har litt lyst til å se om "det går seg til" før jeg gjør noe enda.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    513
    Antall liker
    787
    Ja har det nå. De lange kan virke mer riktige i lyden, mens de korte er morsommere, og gir en mektigere lyd. De er kanskje mer brutale med de korte. Det er uansett veldig gøy, om det er nøytralt eller ei bryr jeg meg lite om. Uansett virker denne kombinasjonen (Devialet 200 og Kef ref 1) som en match made in heaven. Akkurat nå tester jeg ut SAM med korte rør. Skal utdype litt mer inntrykk etter 'forelskelsen' har roet seg noe ;)
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Dette står i testen til Lyd og bilde

    Bassporten på baksiden er justerbar, ved at det følger med rør av to ulike lengder. Det korteste røret ruller av tidligere i bassen, og bør brukes ved plassering tett mot veggen bak. For plassering lenger ute på gulvet anbefales det lange røret, som gir en litt mer utstrakt bass. Prøv deg frem!

    Anbefalt plassering er i følge bruksanvisningen 0,3-1,5 meter til bakvegg og inntil 3 meter til sideveggene. I vårt rom på rundt 35 kvadratmeter fikk jeg best resultat med høyttalerne plassert på stativer med frontplaten ca 1 meter til bakvegg og diskantelementet 1,2 meter til hver sidevegg. Vinkelen er ikke like farlig som på en del andre, men jeg foretrekker likevel å ha dem vinklet skrått inn mot lytteposisjon, for å få et enda mer spikret sentrum i lydbildet.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    KEF Reference 1

    Hvis innspillingene er dårlig så er det ikke morro å spille de på disse høytalerene.

    Eksempel er mye av Remastret musikk som man har kuttet topp og bunn, dette gjøres for at musikken skal høres tøff ut på billig utstyr, vi som har kvalitets utstyr skygger unna for det er en lidelse å høre på. Dette dreper Dynamikken i musikken og det blir null gåsehud opplevelse.

    Her kan dere se innspillinger som har høy vs lav dynamikk, du kan finne samme album med god eller dårlig dynamikk.
    Album list - Dynamic Range Database

    De som bruker LP plater slipper unna da det ikke komprimeres så mye der.


    Se eksempel her
    Dire Straits Brothers in Arms
    http://dr.loudness-war.info/album/list/dr-max/desc?artist=dire&album=brother
     
    Sist redigert:

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    513
    Antall liker
    787
    Blir mye testing nå ja, og jeg skal ha meg en platespiller etterhvert også, bruker LP'er en del. Takk og lov så takler ikke de en "remaster". Merker en del forskjell, men likevel synes jeg ikke de er så brutale med innspillinger. Har kost meg med elendige 80-talls innspillinger, og Ruelle låter helt fantastisk her. Dette er jo egentlig mitt første high end anlegg, så det er mye land å trå her :)
    Likevel, det er et par innspillinger som jeg har synes var fantastisk før, som kanskje er litt blast på Kef. Kanskje fordi det var helt uten dynamikk, de er jo litt fysiske av seg, de elsker jo 70-talls rock og slikt.
    Min eneste kilde nå er Spotify på min PC.
    Fronten på baffelen er 85cm fra vegg. Den ene siden er ca 40cm til puten. Den andre står i friluft.

    Du har endel større stue enn meg, jeg har den ene høyttaleren ganske nær vegg, men en tykk dunpute tar den første refleksjonen.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Hvilke album har du som ikke låter bra?

    PS: min stue er nok mindre en din
    Det som står over er fra en test i Lyd og bilde.
     

    Kathrine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    513
    Antall liker
    787
    Hvilke album har du som ikke låter bra?

    PS: min stue er nok mindre en din
    Det som står over er fra en test i Lyd og bilde.
    En sang så langt, på youtube. London Grammar - Wicked Game. Låt helt greit, men ikke noe jeg tester på lenger.

    Jeg har nok ikke helt samme inntrykk som L&B. Som oftest hører jeg på musikken, så får innspilling, plassering etc komme i annen rekke. Hører jo mens jeg skriver dette, og det låter veldig bra selv om jeg ikke nilytter.

    Tror kanskje jeg kommer til å bytte coax elementene i dag, så da blir det litt innspilling før jeg kan slå fast noe som helst om lytteinntrykk.

    Men, tror vi kan slå fast at det er noen fantastiske høyttalere vi har Håkon :)
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Ja det er bra høyttalere, det var grunnen til at jeg la ut linken til salgsanonsen.
    Jeg lot høyttalerne spille mens jeg ikke var hjemme når jeg spilte de inn.


    London grammar har dårlig dynamikk
    finner ikke wicked game med London grammar i denne listen, men de som er der har elendig dynamikk
    http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=london+grammar&album=

    Orginalen av Chris Isaak har god dynamikk, samme master på LP og CD
    http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=&album=wicked+game
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har bestilt KEF LS50 Wireless til stua, er det noen som bruker disse med platespiller? Fungerer det bra på de analoge inngangene? Har forstått det slik at disse blir konvertert til digitalt
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Har bestilt KEF LS50 Wireless til stua, er det noen som bruker disse med platespiller? Fungerer det bra på de analoge inngangene? Har forstått det slik at disse blir konvertert til digitalt
    Det er ikke Riaa trinn i LS50 wireless

    Har du platespiller fra før? Da trenger du en Riaa forsterker
    Skal du kjøpe platespiller nå, så kjøper du en med innebygget Riaa, da kan du koble den til direkte
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.676
    Antall liker
    3.311
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har bestilt KEF LS50 Wireless til stua, er det noen som bruker disse med platespiller? Fungerer det bra på de analoge inngangene? Har forstått det slik at disse blir konvertert til digitalt
    Det er ikke Riaa trinn i LS50 wireless

    Har du platespiller fra før? Da trenger du en Riaa forsterker
    Skal du kjøpe platespiller nå, så kjøper du en med innebygget Riaa, da kan du koble den til direkte
    Vermin har snurret en plate og to før...
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for svar, egentlig mest nysgerrig på kvaliteten på den analoge inngangen på LS50, har både RIAA og slikt så det er ingen problem.
    Har en Marantz reciever i stua som jeg tenkte og fortsette og bruke som kontrollenhet, den kan jeg koble inn riaa analogt og bluray/appletv osv med HDMI og bare tappe alt inn i LS50 gjennom pre-out utgangen på recieveren, streaming av musikk foregår gjennom Roon så det går direkte til KEF´ene uansett. Burde funke greit?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dette kan både frøkna og undertegnede sette pris på, imponerende lyd i disse småtassene.
    CA3DE589-6435-4CAE-B204-65D7D100F890.jpg
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    437
    Antall liker
    299
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Hvis det er noen som vet om noen kommende gode kjøp på KEF LS50 Wierless i forbindelse med messer eller lignende, så tar jeg gjerne imot tips!

    Knut :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    De er helt tullete gode, naturstridig for en som sysler med digre horn og masse store basselementer!
    Stua vår er veldig stor med mange kubikk og fylle, null stress, LS50W spiller fortsatt med fylde, ro og kontroll. Viss dette er fremtiden vil jeg gjerne være med videre.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    De er helt tullete gode, naturstridig for en som sysler med digre horn og masse store basselementer!
    Stua vår er veldig stor med mange kubikk og fylle, null stress, LS50W spiller fortsatt med fylde, ro og kontroll. Viss dette er fremtiden vil jeg gjerne være med videre.
    gøy!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan er KEF Ref 105 serie 2 egentlig? Er på jakt etter noen høyttalere med bra trøkk i bass/midbass, har disse det? Men følsomheten på 86db er litt avskrekkende ...
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    914
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg hadde et sett 105.2 for en god del år siden. Bassene står i trykkammer og jeg antar at det bidro til å gjøre dem ganske effektkrevende. Jeg forsøkte en god del forsterkere fra Kenwood L05 monoblokker til FM Acoustics 600A (tror det var betegnelsen) til Tandberg 3016. Med sistnevnte ble det endelig liv i leiren.

    Konklusjon: Hvis det er kjellerdyp bass du er ute etter, tror jeg ikke dette er veien å gå. Men har du en kraftig forsterker og vil ha en tørr og velstrukturert bass, kan det være en mulighet.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    De er helt tullete gode, naturstridig for en som sysler med digre horn og masse store basselementer!
    Stua vår er veldig stor med mange kubikk og fylle, null stress, LS50W spiller fortsatt med fylde, ro og kontroll. Viss dette er fremtiden vil jeg gjerne være med videre.
    Hmmm, dette kan være høyttalere som både jeg og min kone vil finne tilfredsstillende.
    Hvordan vil du sammenligne lyden når det gjelder passive høyttalere og der tilegnet utstyr i samme prisklasse?
    Kan jeg koble til RIAA evt forforsterkeren EAR 864 om jeg har lyst?
    Flere enn Vermin som har disse høyttalerne og har lyst til å beskrive sine opplevelser?

    Jeg er mest opptatt av rytme, fylde, dynamikk og musikalitet. Jeg vil ha en høyttaler som spiller det aller meste av sjangere og som ikke er avhengig av svært god innspillingskvalitet for at man skal kunne kose seg med musikken. Liker også at systemet tilfører noe varme i musikken. Kan LS50W være et alternativ for meg?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    De er helt tullete gode, naturstridig for en som sysler med digre horn og masse store basselementer!
    Stua vår er veldig stor med mange kubikk og fylle, null stress, LS50W spiller fortsatt med fylde, ro og kontroll. Viss dette er fremtiden vil jeg gjerne være med videre.
    Hmmm, dette kan være høyttalere som både jeg og min kone vil finne tilfredsstillende.
    Hvordan vil du sammenligne lyden når det gjelder passive høyttalere og der tilegnet utstyr i samme prisklasse?
    Kan jeg koble til RIAA evt forforsterkeren EAR 864 om jeg har lyst?
    Flere enn Vermin som har disse høyttalerne og har lyst til å beskrive sine opplevelser?

    Jeg er mest opptatt av rytme, fylde, dynamikk og musikalitet. Jeg vil ha en høyttaler som spiller det aller meste av sjangere og som ikke er avhengig av svært god innspillingskvalitet for at man skal kunne kose seg med musikken. Liker også at systemet tilfører noe varme i musikken. Kan LS50W være et alternativ for meg?
    Hei lf!
    Long time.....ta deg gjerne en tur og hør selv :)

    Etter mitt vett presterer LS50W høyt over sin prisklasse om man deler opp i passive komponenter. Dessuten gjør den aktive delingen, med mulighet for tweaking av lyden til og passe deg (og din stue) nær perfekt, at de er veldig lette og få til og spille bra.

    Jeg bruker også platespiller, og har riaa koblet til den analoge inngangen.


    Synes absolutt ikke de er kritiske på innspillingskvalitet og svelger det mest. Selv om man selvsagt skal bruke vett og face the reality at dette er ikke store høytalere med masse membranareal som kan få buksebeina til og flagre kan man faktisk spille overaskende høyt og med både fylde og trøkk. Dette i min, som sagt, digre stue med mange kubikk, tør jeg ikke tenke på hvor fett de ville låte i ett mindre rom.


    Føl deg i alle fall trygg på en ting, kona vil elske de, jeg har fått klar beskjed fra min kone at nå får jeg ikke bytte stuehøytalere igjen, disse blir :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    De er helt tullete gode, naturstridig for en som sysler med digre horn og masse store basselementer!
    Stua vår er veldig stor med mange kubikk og fylle, null stress, LS50W spiller fortsatt med fylde, ro og kontroll. Viss dette er fremtiden vil jeg gjerne være med videre.
    Hmmm, dette kan være høyttalere som både jeg og min kone vil finne tilfredsstillende.
    Hvordan vil du sammenligne lyden når det gjelder passive høyttalere og der tilegnet utstyr i samme prisklasse?
    Kan jeg koble til RIAA evt forforsterkeren EAR 864 om jeg har lyst?
    Flere enn Vermin som har disse høyttalerne og har lyst til å beskrive sine opplevelser?

    Jeg er mest opptatt av rytme, fylde, dynamikk og musikalitet. Jeg vil ha en høyttaler som spiller det aller meste av sjangere og som ikke er avhengig av svært god innspillingskvalitet for at man skal kunne kose seg med musikken. Liker også at systemet tilfører noe varme i musikken. Kan LS50W være et alternativ for meg?
    Hei lf!
    Long time.....ta deg gjerne en tur og hør selv :)

    Etter mitt vett presterer LS50W høyt over sin prisklasse om man deler opp i passive komponenter. Dessuten gjør den aktive delingen, med mulighet for tweaking av lyden til og passe deg (og din stue) nær perfekt, at de er veldig lette og få til og spille bra.

    Jeg bruker også platespiller, og har riaa koblet til den analoge inngangen.


    Synes absolutt ikke de er kritiske på innspillingskvalitet og svelger det mest. Selv om man selvsagt skal bruke vett og face the reality at dette er ikke store høytalere med masse membranareal som kan få buksebeina til og flagre kan man faktisk spille overaskende høyt og med både fylde og trøkk. Dette i min, som sagt, digre stue med mange kubikk, tør jeg ikke tenke på hvor fett de ville låte i ett mindre rom.


    Føl deg i alle fall trygg på en ting, kona vil elske de, jeg har fått klar beskjed fra min kone at nå får jeg ikke bytte stuehøytalere igjen, disse blir :)
    Verdt et besøk! :D
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Jeg har eid XQ40 og likte dem godt har nå lyst til å prøve KEF Q950 noen her som har hørt de.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    914
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg har også et sett LS50 W og er helt enig i Vermins beskrivelse av lyden. Men sjekk brukergrensesnittet grundig før du bestemmer deg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg hadde et sett 105.2 for en god del år siden. Bassene står i trykkammer og jeg antar at det bidro til å gjøre dem ganske effektkrevende. Jeg forsøkte en god del forsterkere fra Kenwood L05 monoblokker til FM Acoustics 600A (tror det var betegnelsen) til Tandberg 3016. Med sistnevnte ble det endelig liv i leiren.

    Konklusjon: Hvis det er kjellerdyp bass du er ute etter, tror jeg ikke dette er veien å gå. Men har du en kraftig forsterker og vil ha en tørr og velstrukturert bass, kan det være en mulighet.
    Fikk akkurat svar fra selgeren som har brukt noe litt kraftigere enn det jeg har, så jeg tror det får passere og heller spare til noen 15/18" basser å lage egne kasser da jeg har forsterker til det liggende.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med siste Hifi&musik i hendene og leser testen av nye Kef R3. Tror ikke jeg har lest dem skryte så mye av høyttaler før he he... Det lover da bra. Meget imponerende målinger ihvertfall!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.518
    Antall liker
    6.177
    Torget vurderinger
    14
    Kef Q350, en veldig artig høyttaler som ikke er dyr.
    Flere som tenker å kjøpe seg nye ht burde høre disse.
    Lite tretthet i øra av Q350.
    Veldig til spilleglede og ikke er de krevende når det gjelder
    forsterker heller. 2x40w hos meg og jeg synes det spiller jøtt bra
    i mitt rom.
    Kef oppgir disse ned til 63Hz. Det stemmer sikker hos Kef men ikke hos meg.
    Men hør sjøl på litt basstung musikk. Latterlig hvor dypt disse spiller.
    Hadde vært særdeles gøy å teste disse på en klasse A forsterker, eller rør.
    Ja det var dagens reklame. Mine første Kef høyttalere.
    Kan noen sette bilde rett vei så blir det bra :)
    Lasse
    IMG_3416.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.711
    Antall liker
    1.518
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan står 104/2 seg i dag? Har ikke hørt disse på lang tid, men vurderer et sett jeg har på "handa" som erstatning for JMlab?!

    104/2 er forøvrig uten Kube, hvor viktig er den?

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kef Q350, en veldig artig høyttaler som ikke er dyr.
    Flere som tenker å kjøpe seg nye ht burde høre disse.
    Lite tretthet i øra av Q350.
    Veldig til spilleglede og ikke er de krevende når det gjelder
    forsterker heller. 2x40w hos meg og jeg synes det spiller jøtt bra
    i mitt rom.
    Kef oppgir disse ned til 63Hz. Det stemmer sikker hos Kef men ikke hos meg.
    Men hør sjøl på litt basstung musikk. Latterlig hvor dypt disse spiller.
    Hadde vært særdeles gøy å teste disse på en klasse A forsterker, eller rør.
    Ja det var dagens reklame. Mine første Kef høyttalere.
    Kan noen sette bilde rett vei så blir det bra :)
    Lasse
    Vis vedlegget 515228
    supler med en kef sub en dag!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hifi og Musikk har testet R3.

    F978F0F0-1E8E-4404-B711-EDE3DC39555C.jpg


    Testen er i butikkerne nu, og er absolutt hvert at lese.

    Resutatet herfra, blev et impuls køb, så håber at få tilsendt et set i Valnøt her i det nye år.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hifi og Musikk har testet R3.

    Vis vedlegget 522588

    Testen er i butikkerne nu, og er absolutt hvert at lese.

    Resutatet herfra, blev et impuls køb, så håber at få tilsendt et set i Valnøt her i det nye år.
    Her I testet beskrives det at ny enheder, og forbedret Kant opheng har bevirket at slag lengden på basenheden er doblet i forhold til tidligere.

    Var inde på Devialet hjemme side på Sam, og ser da at de begrenser R300 på 7mm.

    En doupling av slaglengde vil da sige 14 mm!

    Ka det ha sin riktighet, synes det høres voldsomt ut!.

    Nogen som ved hva liniær slaglengde er på enhederne i forholdsvis R300 og R3 modelerne?

    Importøren skal være velkommen til at bidrage her, for en avklaring.

    Mvh fra en kommende R3 eier, og fortsatt god jul.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    KEF R3

    Så ankom standerne for R3

    A2017952-AACD-4E4D-886D-B1583288750D.jpg


    Finish Svart.

    Her bliver det altså da tale om en 4 veis løsning, med et frekvens område 16-20.000Hz.

    Er faktisk veldig spændt på hvordan dette bliver.

    Sub, erne har en højde på 55cm så det går greit, men er på udkig efter en løsning som vil minimere vibrationer mellen Hoved højtaler og Sub.

    Nogen forslag?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn