Fikk besøk i dag av et annet estimert men ikke lenger aktivt medlem av sentralen, Dr. Evil. Skriver dette fordi jeg føler for å skryte litt av høyttalermerket vi elsker. Som dere vet har jeg relativt dyrt forsterkersett og CD-spiller i forhold til hva Kef Q55,2 normalt drives av. De kostet vel i underkant av 7000 nye for 15 år siden. Men hjelpes så de vokser i voksent selskap. Drevet av rørforsterkersett til 4 ganger prisen og en CD-spiller som også er litt dyrere oppfører de seg nesten som om de tilhører samme prisklasse som resten av utstyret. Mitt besøk (som har rørforsterkere i high end-skiktet av både push pull og SET-type) mente at jeg bør være forsiktig med forandringer nå, og at fokus og perspektiv gav ham en fornemmelse av SET(!).
Et bedre kompliment kan jeg ikke få siden det er den lyden jeg har som ideal. Balanse er viktig i sammensettingen av et system, og da er det ikke nødvendigvis prislappen som står på komponenten som avgjør om noe er vellykket eller ikke. Godt jobba, Kef Q55,2! Jeg har nok strukket strikken til endes for hva jeg kan forlange av dem, men det er imponerende og gledelig for meg som eier. Har uttalt de siste ukene at jeg lett kan leve med høyttalerne mine en god stund til, og at høyttalerbytte ikke blir aktuelt som første oppgradering. Det fikk jeg bekreftet fra annet hold i dag. DAC eller pre kan faktisk leve et mer farlig liv i casa baluba.