K
kiwi
Gjest
Ser at den nye til Keith Jarrett for kjempekritikker overalt noen som har hørt den?
Mvh: Espen
Har hatt den et par runder i CD-spinnern, men må nok la da få sin tid før man kommer under huden på den. Den er dobbel så det er mye musikk. Endel er vist utgitt på "Radiance" i fjor. Litt anneledes enn mye jeg har hørt av fra den improviserende Jarrett tidligere. Enda mer varierte utrykk...både mellom låtene og i låtene. Fyren har jo et sinnsykt stort musikalsk register å spille på.
Recording of the Month i oktoberutgaven av Stereophile
Har spilt den et par ganger, men for en gangs skyld kan du stole på krititkerne, den er sensasjonell. Han bruker venstrehånden mye mer slik at stykkene virker mer helhetlige som "komposisjoner" betraktet. Vanvittig koordinasjon og det er helt åpenbart at disse konsertene var noe uten om det vanlige, selv etter Jarret-standard, det hører du på publikum. Solopiano blir ikke bedre - denne er obligatorisk for enhver platesamling!Ser at den nye til Keith Jarrett for kjempekritikker overalt noen som har hørt den?
Ting hadde vært bedre om stemmen hans ikke var en del av det registeret. Skulle gjerne hatt pianoet uten de utropene hans, de høres mildt sagt tilbakestående ut.Fyren har jo et sinnsykt stort musikalsk register å spille på.
hehe....enkelte har ergret seg over hmmmmingen hans i 35 år uten å klare å lytte forbi det....det er vel en del av han på godt og vondt. Det samme gjaldt forøvrig en annen pianist jeg setter pris på, - Glen Gould.Ting hadde vært bedre om stemmen hans ikke var en del av det registeret. Skulle gjerne hatt pianoet uten de utropene hans, de høres mildt sagt tilbakestående ut.
Vel, hva vet vel vi ;-)Keith høres mer ut som om han foretar en veldig slibrig anonym telefonoppringing.
Finnes det en dårlig K J plate da ?Ser at den nye til Keith Jarrett for kjempekritikker overalt noen som har hørt den?
Hehe, det er nok riktig.... men det finnes tilgjengelige saker som er lett å like, og det finnes tyngre album som sitter lengre inne å like. Jeg har en plate som jeg aldri får helt taket på. Den heter "inside out" fra 2000 og kan vell katagoriseres som ren frijazz. Jarret sa blant annet i liner notes om dette albumet: "On this recording there are two fades. The first is because we eventually went into an actual song........ vell...han la nå til at de ikke spilte den godt nok da, men dere skjønner poenget.Finnes det en dårlig K J plate da ?
Når en betrakter den kolossale produksjonen hans, så sier det seg selv at ikke alt er brilliant og overskridende. For egen del må jeg ikke ha alt Standard trioen har spilt inn ganske enkelt fordi det blir for likt. En del av det mer klassisk inspirerte repertoaret (f.x. In the Light) blir også litt skjørt i mine ører. Uansett; Jarrett er den eneste som er i samme kategori som Coltrane/Parker/Miles og hans oeuvre og betydning kan knapt overvurderes.Finnes det en dårlig K J plate da ?Ser at den nye til Keith Jarrett for kjempekritikker overalt noen som har hørt den?
Finnes det ECM utgivelser hvor det er ett problem? Jeg har bare gode erfaringer med lyden og dynamikken på disse. Kanskje bortsett fra en lp plate av den nyere dato (gjenutgivelse)Har de klart å beholde dynamikken på denne nye utgivelsen?
Det har jeg ikke full oversikt på gitt. Stoler på deg og bestiller platenFinnes det ECM utgivelser hvor det er ett problem? Jeg har bare gode erfaringer med lyden og dynamikken på disse. Kanskje bortsett fra en lp plate av den nyere dato (gjenutgivelse)Har de klart å beholde dynamikken på denne nye utgivelsen?
En pianoteknikers drøm...Da Keith nekta å spele
Verdas mest selde pianoplate heldt på å gå til helvete allereie før start.www.nrk.no