KHARMA Høyttalere?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Fosse skrev:
2XGM20 skal etter sigende fungere aldeles utmerket på disse Kharmaene du har. Jeg vet om en i Tyskland som kjører dette og er særdeles godt fornøyd med resultatet.
Ja den hadde jeg glemt Fosse! Spesielt i mono hadde den nok sikkert vert knall! Hvordan er gain ut på disse?
Blir vel ikke så enkle å få tak i heller, er ikke ofte jeg har sett disse flotte forsterkerene for salg. Prismessig er det vel ikke så avskrekkende, så på en test at nyprisen var 2700£.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Du bør i tilfelle ha to stk GM20. Prismessig har de vel gått for 20-25 000/stk den siste tiden, ikke avskrekkende.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.608
Antall liker
2.802
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Blir disse for puslete?
http://www.sacthailand.com/AmpNewGlowMasterKT88.html

Mener dessuten at de skal finnes i en variant der signalrør er GM70, et rør som også blir benyttet av Erik Andersson, som var med å lage Audion, i hans nye forsterker; The Dream....
(men pga pris blir det nok med drømmen om en sånn for de fleste av oss...)

Edit: mulig hukommelsen svikter ifht GM70 og Glowmaster... ;D

mvh
PRoffen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Proffen skrev:
Blir disse for puslete?
http://www.sacthailand.com/AmpNewGlowMasterKT88.html

Mener dessuten at de skal finnes i en variant der signalrør er GM70, et rør som også blir benyttet av Erik Andersson, som var med å lage Audion, i hans nye forsterker; The Dream....
(men pga pris blir det nok med drømmen om en sånn for de fleste av oss...)

Edit: mulig hukommelsen svikter ifht GM70 og Glowmaster... ;D

mvh
PRoffen
Ja husker dei der fra en gang tidligere dei var tema i en tråd. Har vert stille runt disse forsterkerene i det siste!
Tror ikke prisene er så ille, men å kjøpe forsterkere produsert i et land der dei ikke har lært seg å kjøre bil enda... ;D Enda til er trafoene "hjemmelaget", vel... skeptisk........
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.608
Antall liker
2.802
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
JK skrev:
Proffen skrev:
Blir disse for puslete?
http://www.sacthailand.com/AmpNewGlowMasterKT88.html

Mener dessuten at de skal finnes i en variant der signalrør er GM70, et rør som også blir benyttet av Erik Andersson, som var med å lage Audion, i hans nye forsterker; The Dream....
(men pga pris blir det nok med drømmen om en sånn for de fleste av oss...)

Edit: mulig hukommelsen svikter ifht GM70 og Glowmaster... ;D

mvh
PRoffen
Ja husker dei der fra en gang tidligere dei var tema i en tråd. Har vert stille runt disse forsterkerene i det siste!
Tror ikke prisene er så ille, men å kjøpe forsterkere produsert i et land der dei ikke har lært seg å kjøre bil enda... ;D Enda til er trafoene "hjemmelaget", vel... skeptisk........
;D

Men kanskje tidligere og nåværende eiere kan komme på banen og si noe om forsterkerne?
Litt input har da aldri skadet... ;D

mvh
Proffen
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
hei og gratulerer med fantastiske Kharma høyttalere,

Positive Feedback har testet Wavac på deres Kharma, les: http://www.positive-feedback.com/Issue9/wavac833.htm

Siden Kharma spiller med åpenhet i verdensklasse, ville jeg ha underbygget dette slik at du kan få all den åpenhet Kharma kan tilby, man kan aldri få nok åpenhet.

Wavac og andre forsterkere i samme klasse gir deg et speilbilde av din kilde og vil fore dine Kharma med den åpenhet dine høyttalere fortjener.


mvh.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
JK, hva sier det i ruta til LS26 når du spiller "standard høyt" med BAT'en og inn i Kharmaene?

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
JK, hva sier det i ruta til LS26 når du spiller "standard høyt" med BAT'en og inn i Kharmaene?

mvh
Når jeg sitter i sweetspot så blir det alltid spillt høyt ;D

Ved svært gode opptak så ligger volumet på 50-55, og ved moderne "herpa" opptak så er jeg nede på 20-25
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Tott skrev:
hei og gratulerer med fantastiske Kharma høyttalere,

Positive Feedback har testet Wavac på deres Kharma, les: http://www.positive-feedback.com/Issue9/wavac833.htm

Siden Kharma spiller med åpenhet i verdensklasse, ville jeg ha underbygget dette slik at du kan få all den åpenhet Kharma kan tilby, man kan aldri få nok åpenhet.

Wavac og andre forsterkere i samme klasse gir deg et speilbilde av din kilde og vil fore dine Kharma med den åpenhet dine høyttalere fortjener.


mvh.
Ja Wavac er noe av det flotteste jeg har hørt, men er rimelig dyre. Tested eksemplar kostet 47000$ noe som skulle bli nærmere en halv mill her i Norge ;D

Har sansen for Joule Electra VZN-100 Marquis også! I svart pianolakk ;D
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
JK skrev:
Imperial skrev:
JK, hva sier det i ruta til LS26 når du spiller "standard høyt" med BAT'en og inn i Kharmaene?

mvh
Når jeg sitter i sweetspot så blir det alltid spillt høyt ;D

Ved svært gode opptak så ligger volumet på 50-55, og ved moderne "herpa" opptak så er jeg nede på 20-25
Ok...
GM20 er +6db mer følsom enn BAT ampen... Så du får mindre spillerom på volumkontrollen din..
No doubt...
Men, jeg tror det blir mulig. But don't quote me on this... :p

Men siden ...Graaf sin pre har 13db.. Fosse har 14db og du har 12db "pre" så bør det jo være en indikasjon på at
det lar seg gjøre...

Spørsmålet er jo her... hva slags volumsetting har Fosse når han spiller i sitt annlegg....
Jeg regner med at han har -6db altså halve volten ut an sin cd spiller... 2 - 2.5v...

Så skal du ha GM20, da kan det være cd spilleren din bør begynne å svette... You dig.. ? JK...
Eller... klarer du å senke cd signalet 6db... da er det ittno problem... (kjøre ubalansert inn i pre...)

ARC-CD5 + LS26 (24db setting) + GM20 ... det er 18db for mye gain... egentlig... du har fjernet 12db selv i pre...
Du mangler 6db egentlig... for å matche Fosse sitt "oppsett" gainmessig ...
Svada dette, men talla er ganske riktig...

Eller lettere sagt.
Bat liker 1.2volt inn... 75watt ut... 26db gain
GM20 liker 0.6volt inn... 65watt ut... 32-33db gain (litt usikker)


Audiomix har skrevet at man kan senke gain på GM20 , men det går utover den dynamiske kvaliteten i lyden...
Så gain-senking bør vel egentlig ikke skje inni disse... Bare nevner det. Selv om å senke Gain i GM20 er fullt mulig!

Arc Ref110 = 21db med 1.5 v'ish inn..
Bat VK75 = 26'ish , 1.0 v'ish
GM20 = 32'ish..., 0.5 V'ish alle disse voltstyrkene fra pre gir samme voltsving ut av de forskjellige forsterkere... bob bob... men du skjønner

mvh
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
JK skrev:
Imperial skrev:
JK, hva sier det i ruta til LS26 når du spiller "standard høyt" med BAT'en og inn i Kharmaene?

mvh
Når jeg sitter i sweetspot så blir det alltid spillt høyt ;D

Ved svært gode opptak så ligger volumet på 50-55, og ved moderne "herpa" opptak så er jeg nede på 20-25
Ok...
GM20 er +6db mer følsom enn BAT ampen... Så du får mindre spillerom på volumkontrollen din..
No doubt...
Men, jeg tror det blir mulig. But don't quote me on this... :p

Men siden ...Graaf sin pre har 13db.. Fosse har 14db og du har 12db "pre" så bør det jo være en indikasjon på at
det lar seg gjøre...

Spørsmålet er jo her... hva slags volumsetting har Fosse når han spiller i sitt annlegg....
Jeg regner med at han har -6db altså halve volten ut an sin cd spiller... 2 - 2.5v...

Så skal du ha GM20, da kan det være cd spilleren din bør begynne å svette... You dig.. ? JK...
Eller... klarer du å senke cd signalet 6db... da er det ittno problem... (kjøre ubalansert inn i pre...)

ARC-CD5 + LS26 (24db setting) + GM20 ... det er 18db for mye gain... egentlig... du har fjernet 12db selv i pre...
Du mangler 6db egentlig... for å matche Fosse sitt "oppsett" gainmessig ...
Svada dette, men talla er ganske riktig...

Eller lettere sagt.
Bat liker 1.2volt inn... 75watt ut... 26db gain
GM20 liker 0.6volt inn... 65watt ut... 32-33db gain (litt usikker)


Audiomix har skrevet at man kan senke gain på GM20 , men det går utover den dynamiske kvaliteten i lyden...
Så gain-senking bør vel egentlig ikke skje inni disse... Bare nevner det. Selv om å senke Gain i GM20 er fullt mulig!


mvh
Takk for info! Dette er viktig, men dessverre noe som mange overser og fabrikantene ikke tar på alvor ved å ikke oppgi f.eks db ut som fort gir en pekepinn på om det går bra å mixe komponenter.

Kan se ut som GM20 ikke er noen god match da.... Dette finner en igjen hos nesten alle "mindre" fabrikanter dessverre, derfor er det ikke rart at dei store seriøse fabrikantene selger som dei gjør :)

Jeg ligger egentlig på grensen på gain som det er for å få utnyttet volum på preamp og ved å komme opp i 32 db er det ikke noe å justere på.
En måte er jo å selge alt og begynne på nytt, men det tror jeg er lite aktuelt ;D
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Joule Electra er fantastiske komponenter. Ville anbefalt å benytte Joule Electra pre og amp sammen, det spiller fantastisk. Åpenheten er i samme klasse som Wavac sine dyrere komponenter.

OTL forsterkere spiller veldig åpent, gir en fantastisk innsikt og ekstremt hurtig. Pass på at stabiliteten er god, Kharma er en alt for flott høyttaler å spille rulett med.


mvh.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
Bare til info så vil et normalt (hva nå det måtte være) lyttenivå hos meg være klokken 12 på pre-ampen. Det jeg ofte spiller på når jeg lytter alene. Skal jeg virkelig dra på så kjører jeg volumet til klokken 2-3, halv-fire så kjenner jeg porten puste i lytteposisjon (og da er vi helt i grenseland for hva jeg tør å spille på anlegget). Bakgrunnsmusikk klokken 10-halv-elleve.

Ellers kjenner jeg en tysker som bruker Kharma 3.2FE, med GM20 mono og HP-100. Han har en haug med platespillere og Metronome cd-spiller.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Positive Feedback har testet Kharma 3.2 og skriver som følger: http://www.positive-feedback.com/Issue18/kharma3.2.htm

<<At this level of playback, you better make sure your associated equipment is up to the challenge, because the 3.2s are transparent to the source. You won't have to worry about any of the common colorations—or definition, clarity or coherency. You will probably be removing lots of tried and true tweaks, as you won't need to augment what is already provided. The 3.2s do have a preference for SET tube amps.>>

Kanskje SET er noe som gir synergi...


mvh.
 
J

Janpe

Gjest
Fosse skrev:
Bare til info så vil et normalt (hva nå det måtte være) lyttenivå hos meg være klokken 12 på pre-ampen. Det jeg ofte spiller på når jeg lytter alene. Skal jeg virkelig dra på så kjører jeg volumet til klokken 2-3, halv-fire så kjenner jeg porten puste i lytteposisjon (og da er vi helt i grenseland for hva jeg tør å spille på anlegget). Bakgrunnsmusikk klokken 10-halv-elleve.

Ellers kjenner jeg en tysker som bruker Kharma 3.2FE, med GM20 mono og HP-100. Han har en haug med platespillere og Metronome cd-spiller.
Av ren nyskjerrighet:
Hvis du må skru på såpass mye, sliter du ikke da litt med gain-nivå i systemet ditt? Og får mer støy i anlegget som en konsekvens? Hos meg er normalt lyttenivå kl. 10-11 ved CD avspilling og 11-12 på vinyl. Da spiller jeg ved normale lydtrykk og sitter ca 2,5 meter fra høyttalerne. Dette med støy/volum kom også opp etter at jeg konfronterte CJ mht output på den pick up`en jeg vurderte og min riaa (Gain -55dB). Den var på kun 0,24 mV og da mente CJ at jeg ville få et støyproblem i det at jeg måtte dra på mye for å få opp volumet.

Nå har jeg kun hørt lovord om ditt system som tidligere sagt, kun et spørsmål.

Mvh
JP
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
JP skrev:
Fosse skrev:
Bare til info så vil et normalt (hva nå det måtte være) lyttenivå hos meg være klokken 12 på pre-ampen. Det jeg ofte spiller på når jeg lytter alene. Skal jeg virkelig dra på så kjører jeg volumet til klokken 2-3, halv-fire så kjenner jeg porten puste i lytteposisjon (og da er vi helt i grenseland for hva jeg tør å spille på anlegget). Bakgrunnsmusikk klokken 10-halv-elleve.

Ellers kjenner jeg en tysker som bruker Kharma 3.2FE, med GM20 mono og HP-100. Han har en haug med platespillere og Metronome cd-spiller.
Av ren nyskjerrighet:
Hvis du må skru på såpass mye, sliter du ikke da litt med gain-nivå i systemet ditt? Og får mer støy i anlegget som en konsekvens? Hos meg er normalt lyttenivå kl. 10-11 ved CD avspilling og 11-12 på vinyl. Da spiller jeg ved normale lydtrykk og sitter ca 2,5 meter fra høyttalerne. Dette med støy/volum kom også opp etter at jeg konfronterte CJ mht output på den pick up`en jeg vurderte og min riaa (Gain -55dB). Den var på kun 0,24 mV og da mente CJ at jeg ville få et støyproblem i det at jeg måtte dra på mye for å få opp volumet.

Nå har jeg kun hørt lovord om ditt system som tidligere sagt, kun et spørsmål.

Mvh
JP
Nå spiller ikke jeg vinyl, men min erfaring med en del preamper er at dei spiller best ved volumet satt på mellom 40-70%. Min erfaring er at blir gainet for høyt slik at en ikke får
brukt volumpot over 20-30% blir lyden "høy" og "sterk", mye lik lyden fra komprimerte opptak.
Med volumpot mellom 40-70% blir lyden mer homogen og lettflytene.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.953
Torget vurderinger
24
JP skrev:
Av ren nyskjerrighet:
Hvis du må skru på såpass mye, sliter du ikke da litt med gain-nivå i systemet ditt? Og får mer støy i anlegget som en konsekvens? Hos meg er normalt lyttenivå kl. 10-11 ved CD avspilling og 11-12 på vinyl. Da spiller jeg ved normale lydtrykk og sitter ca 2,5 meter fra høyttalerne. Dette med støy/volum kom også opp etter at jeg konfronterte CJ mht output på den pick up`en jeg vurderte og min riaa (Gain -55dB). Den var på kun 0,24 mV og da mente CJ at jeg ville få et støyproblem i det at jeg måtte dra på mye for å få opp volumet.
Har ikke opplevd dette som noe problem. Når jeg sier høyt ved kl. 2-3 så mener jeg virkelig høyt, uten å ha noen formening om dB.
Jeg mener å huske at klokken 2 er omtrentlig 0-nivå på Hovlanden.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.149
Antall liker
2.666
Torget vurderinger
16
Jeg aner ikke om dette er en god match med Kharma men Aria (http://ariaaudio.com/index.html) forsterkere kommer i LS (low sensitivity) versjoner. Dett er riktignok transistor forsterkere men med rør på inngangen. Meget gode forsterkere etter min mening.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
HC skrev:
Jeg aner ikke om dette er en god match med Kharma men Aria (http://ariaaudio.com/index.html) forsterkere kommer i LS (low sensitivity) versjoner. Dett er riktignok transistor forsterkere men med rør på inngangen. Meget gode forsterkere etter min mening.
Utrolig spennende forsterkere og en moderne forretnings filosofi med direkte salg via internett :)
Men "pepper" for nesten ingen tekniske data og hvordan forsterkerene er bygget. Stort sett "svada", made in USA, WBT connectors Cryon treated osv.....

Spennende og sikkert svært gode forsterkere til sitt bruk, men det blir nok rør på meg i fremtiden også ;D
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
717
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Ingen som har nevnte VTL her. Kan være verdt å prøve ut, feks.monoblokkene MB-450.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Fosse skrev:
JP skrev:
Av ren nyskjerrighet:
Hvis du må skru på såpass mye, sliter du ikke da litt med gain-nivå i systemet ditt? Og får mer støy i anlegget som en konsekvens? Hos meg er normalt lyttenivå kl. 10-11 ved CD avspilling og 11-12 på vinyl. Da spiller jeg ved normale lydtrykk og sitter ca 2,5 meter fra høyttalerne. Dette med støy/volum kom også opp etter at jeg konfronterte CJ mht output på den pick up`en jeg vurderte og min riaa (Gain -55dB). Den var på kun 0,24 mV og da mente CJ at jeg ville få et støyproblem i det at jeg måtte dra på mye for å få opp volumet.
Har ikke opplevd dette som noe problem. Når jeg sier høyt ved kl. 2-3 så mener jeg virkelig høyt, uten å ha noen formening om dB.
Jeg mener å huske at klokken 2 er omtrentlig 0-nivå på Hovlanden.
All right, it does not get any better than that!!! :eek: ;D !
That's perfection! :D

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Når det virker vanlig at folk kombinerer Karma med integrerte rørforsterker/rør hele veien så er det naturlig å anta at rør i effekt har en betydelig virkning på karakteren til ht. Vi er jo enige i at det som kalles typisk rørlyd er misvisende, og at noe slikt egentlig ikke finnes i dag med de variasjonene vi har å velge mellom. Men det er også måten ht drives på, og det kan ha noe med nivået i bunn på lave volumer å gjøre på endel ht-modeller.

Det er ikke usannsynlig at Karma er en slik ht. Det ser liksom ikke ut som om den skal kunne gi et anstendig nivå ved 20hz mtp bestykking og volum, og det er mulig at en transe i mange tilfeller vil føre til et nivåtap i bunnen. Min erfaring med endel mindre ht tyder i alle fall på at det er et mulig resultat, teoretisk i alle fall. Og uansett er vel ikke forsterkerteknologi et tema for deg virker det som. Du er rørmann, og har har kjøpt ht som er rørvennlige. Da er ikke hybrid noe du tenker på, antar jeg.

Kombinasjonen av ht og forsterker som du bruker virker kjempeinteressant. Min erfaring er at selv om ht er avslørende (slik som Sequerra eller Yamaha NS10 som jeg har erfaring med på rør) så vil de analytiske egenskapene bli kompensert endel av rørenes spilleglede. Selv om en liten vreng som høres veldig slitsom ut på et analytisk system blir gjengitt like detaljert med rør så vil det livet som rør kan tilføre lyden gjøre at defekten blir lettere å tolerere. Det finnes tross alt defekter som er verre å lytte til en basskul og kraftig komprimering. Noen av mine plater med musikk fra seksti og syttitallet er uhørbare på Stax, og derfor har jeg kjøpt AKG K530 for å kunne høre de også med hodetelefoner. Det samme gjelder for høyttalere. Det må ikke bli slik at vi ikke orker å høre på plater fordi de er for komprimerte. Saadiqs siste plate er preget av kraftig vintage-vreng på vokalen. Det livet som rørforsterkere gir gjør at den vrengen er helt ok, selv om den er klart hørbar. På Stax kan selv ikke rør ordne opp i det, men med høyttalere så er det en annen sak. Det blir ikke like påtrengende som med hodehøyttalere.

Demping av feil er ikke nødvendigvis tilsløring/maskering. Det finnes en liten vreng som sannsynligvis er en feil i starten på Denada. Den ligger litt gjemt bak en lignende effekt som er brukt kreativt, men det låter ikke fint i alle kombinasjoner jeg har hørt. Men da jeg hørte den platen på det dyreste anlegget jeg "har tilgang" til så var ikke den vrengen merkbar lenger. Jeg kunne høre den, men kun når jeg gikk inn for det. Ht var Quad 988, drevet av Antique Soundlab Cadenza. Det har garantert ikke noe med rørene å gjøre i dette tilfellet, for jeg har aldri hørt den platen på transeforsterker. Poenget er at en avslørende ht kan gjøre feil tilforlatelige, så det er ikke nødvendigvis et problem med ht som ikke maskerer feilen. Det handler mer om hvordan den behandler feilene, og den får de til å gå harmonisk inn i musikken slik at de ikke plager lytteren. Det kan være en Quad-egenskap, men jeg ser ingen grunn til at det skal ha noe med prinsippet å gjøre.

Derfor vil jeg tro at det er mulig at dine Karma drevet av rør kan gjøre feil tilforlatelige å leve med, uten at det betyr kamuflering eller farging/sminking. Det er nok helt andre egenskaper enn de tonale egenskapene som gir slike kvaliteter, ei heller mangel på detaljer. Det er måten detaljene gjengis på. Kanskje det er derfor jeg alltid har opplevd Quad som veldig musikkvennlige high end ht av den detaljerte typen. Hvis du opplever at større deler av platesamlingen blir stående uten å bli spilt på grunn av produksjonen så er du på feilspor etter min mening, for man skal ikke ofre glede over musikk på hifi-ens alter. Jeg mener ikke at det er grenser for hvor mye vestkyst eller annen godlyd du kan høre på, men det finnes grenser for hvor lenge du kan leve uten plater som er knallgode med med store feil i produksjonen. Det føler jeg er noe som rør kan redde. Ikke med å maskere, men i form av rørenes egenskaper til å tilføre liv i musikken. Det finnes sikkert transer som har lignende egenskaper, men jeg har aldri hørt det selv.

Det hadde vært spennende å høre en slik kombinasjon som du har, for esoteriske apekister i klasse med Karma har jeg ikke hørt så mange av. Og i alle fall ikke drevet av rør, så det er et konsept som jeg kjenner for lite til av egen erfaring. Gratulerer med jekla fine ht, som sikkert låter myrra og gull. Men så blir det hvordan de står seg opp mot Kef når bassen lander i Norge. Min erfaring med Kef (jeg har Kef selv) er nettopp at de ikke ofrer hifi-egenskaper for å gjøre plater med suspekt lydkvalitet hørbare. Men Karma har jo litt annerledes karma enn Kef, og er nok mer spennende på papiret i min bok.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Du treffer godt med dine funderinger rundt hvordan enkelte høyttalere klarer å spille "vreng" og andre potensielle artifakter i innspillingene som ofte blir uspillelig når dette ikke blir presentert rett Baluba!
Det er på mange måter slik jeg opplever Kharma, normalt har jeg skydd "oppløste" høyttalere som pesten. Og har levd med Response i mange år og foretrukket slike høyttalere med lignende lydsigatur. Med Kharma så blir det slik du beskriver at lyden blir mye mer gjennomsiktig, detaljert mens "musikaliteten" og fyldighet og naturlighet på stemmer og instrumenter beholdes etter min ringe mening :)

Når det gjelder platesamlingen så er heldigvis slik at Kharma har gjort at det meste må spilles på nytt for her blir musikken presentert på en helt ny måte. Det med at en "får ting rett i trynet" betyr bare at Kharma skiller mye mer på innspillinger enn høyttalere jeg har hatt før. Jeg har heller ikke noe imot eldre innspillinger, heller ikke om lydkvaliteten er såder for det er det musikalske uttrykket som gir det meste. Måten jeg gjør dette på er, har jeg begynt å spille eldre opptak som har sine svakheter så fortsetter jeg bare med dette hele lytteseansen, da har ørene vendt seg til dette og en nyter musikken uten å tenke mer over dette ;D

Når det kommer til det jeg kaller "komprimerte" dårlige opptak så er dette opptak som er innspillt for "høyt". Dette gjelder faktisk det meste av "mainstream" musikk som blir utgitt i dag. Dette er jeg helt allerisk mot! Dette er ekte "vreng" og ingen gode anlegg kan kamuflere dette!! At et opptak ikke er optimalt eller gjort på en måte en ikke liker er greitt, dette er et handtverk med gode/dårlige utøvere som i alle yrker. MEN jeg kan ikke akseptere at opptak blir ødelagt med vitende vilje ved å spille inn/mastre opptaket så høyt at det blir uspillelig. Fanken, dette lærte jeg allerede som 13 åring da vi lagde "Mixtape" på kasettspilleren for en mannsalder siden ???

KEFene har jeg også stor tro på! Har sansen for å plassere diskantene i mellomtonen for å oppnå en sømløshet i musikken!
Det siste nye her er at Det Kongelige Norske Postvesen har lagt sine klamme klyper rundt mitt dypt savnete basselement og forlanger dokumenter, beviser og en anseelig sum kongelig mynt ??? Fanken, er det ikke lenger nok narkotika og piller som blir smuglet slik at dei kan la et stakkar få sitt etterlengtede basselement ???

Har du lyst å lytte på Kharmaene og mitt ringe oppsett Baluba er det bare å sende en melding når det passer!
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.353
Antall liker
1.852
Nå har det vært stille i tråden mistenkelig lenge her..

Er trådstarter innlagt på hifi-asylet med kronisk delirium mon tro?


;)

Leif
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
leifen skrev:
Nå har det vært stille i tråden mistenkelig lenge her..

Er trådstarter innlagt på hifi-asylet med kronisk delirium mon tro?


;)

Leif
;D ;D Har bare tatt en pust i bakken! Har vert på kurs hele uka men i morgen skal jeg hente ny kabel og noen DAADer var sent fra Oslo på onsdag.......
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.353
Antall liker
1.852
Mistenker at "kurs" i trådstarters tilfelle er opphold på
hifi-verdenens svar på AA..... ;D ;D

Har du dannet deg noen nye erfaringer med nyerhvervelsene du vil dele
med resten av oss i den gemene hop da?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Da kom endelig bass elementet til KEFene og etter en liten tur til "Doktor" Sense for noen eminente loddinger bar det hjem for oppkobling ;D

Koblet opp og spillte en time for høre litt men her trengs det innspilling så Isotek sin "Burn In" cd har stått på i hele natt og i dag. Dette har hjulpet på men det er nok en del igjen! Spiller nok på en helt annen måte enn Kharma, mye varmere.

Kharma stakkar er satt på vent i bakgrunnen ;D






Mens "storeguttene" utålmodig venter på nye mellomtoner ;D

 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ojjda!
Mye varmere og da i tillegg vinklet så mye inn, ja det forteller meg at Kharma trolig ikke vil være noe for meg, selvfølgelig med masse forbehold om andre ting som påvirker.
Uansett så vil jeg tro at du vil få litt vel lite dypbass med ht.(kef) plassert så langt ute i rommet uten hjelp fra noen vegger.
De har imo ingen festkul og ruller rimelig bratt av ganske tidlig.
Hvilken justering bakpå bruker du, valgene er jo 4 forskjellige med 2khz som knekkfrekvens.
Det må være kjekt rett og slett å kunne eie og dermed teste forskjellige ht. i fred og ro over egenvalgt tid hjemme hos seg sjøl


Edit: Ser nå at de ikke står så veldig langt fra sideveggene, men med den vinklingen du har nå og den til en viss grad spredningskontrollen uniQ elementet har, så ville jeg også gjort et forsøk uten dempeplatene på sidene av hver ht. bare for forsøket sin skyld, det virker som de er svært mobile ;)
Mvh.KW
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Må vel ta et forbehold om mye varmere da jeg under innspillingen bruker Midtgard og ikke BATen for å spare rør ;D

Plasseringen er også litt tilfeldig for å teste ut hva som funker, men venter med seriøs testing før det har løsnet litt mer.
Bruker settingen på null? nå, men kommer til å teste senere. God ide ja å fjerne dempeplatene for å se om det går!

Når det gjelder Kharma så er disse komprimissløse når det gjelder oppløsning og dynamikk, men så er det unikt når det klaffer. En uinnspillt kabel var alt som skulle til før det "tippet over" ;D En ballanserer på en knivsegg hele tiden, dette er "rasedyr". Det er ingen "festkuler", loudness, sjulte svakheter eller tilgivelse! Du får det "in your face", men blir rikelig belønnet når ting klaffer ;)

Så blir det av avgørelse å ta hva en kan leve med da......
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Må vel ta et forbehold om mye varmere da jeg under innspillingen bruker Midtgard og ikke BATen for å spare rør ;D

Plasseringen er også litt tilfeldig for å teste ut hva som funker, men venter med seriøs testing før det har løsnet litt mer.
Bruker settingen på null? nå, men kommer til å teste senere. God ide ja å fjerne dempeplatene for å se om det går!

Når det gjelder Kharma så er disse komprimissløse når det gjelder oppløsning og dynamikk, men så er det unikt når det klaffer. En uinnspillt kabel var alt som skulle til før det "tippet over" ;D En ballanserer på en knivsegg hele tiden, dette er "rasedyr". Det er ingen "festkuler", loudness, sjulte svakheter eller tilgivelse! Du får det "in your face", men blir rikelig belønnet når ting klaffer ;)

Så blir det av avgørelse å ta hva en kan leve med da......
Sikkert riktig det du sier om Kharma og den knivseggen passer nok ikke mitt lynne, siden jeg også tror (sier tror) at selv (litt for mange av mine) innspillinger kan være nok til at det tipper over.
Tror gjerne at det er svært bra så lenge det som sagt ikke tipper over, og når det gjør det tror jeg også kan variere fra lytter til lytter.

Til Kefene så mener jeg at du kan prøve å fjerne akuplatene dersom du vinkler såpass innover som på bildet, mer rett frem så kan det muligens være greit å ha de der, men dette finner du best ut av sjøl.
Det går jo imo på hele klangbalansen og de går jo ikke så langt ned som de to andre parene vil jeg mene og tro.

Siden jeg nylig har fått bedre klangbalanse her så har jeg gått fra -1,5 db og først til 0 og nå har jeg en prøveperiode på + 0,75 db innstillingen, noe som så langt har fungert bra også i mine sarte ører for det frekvensområdet.
Innspillinger er forskjellige så jeg har nok vært innom noen få av de hvor 0 innstillingen (flatt) hadde passet bedre mine ører.
Skal fortsette med +0,75 i ganske lang tid fremover for å være innom mange forskjellige cder, så får jeg se hvor jeg havner til slutt.

Et par Velodyne DD10, 12 eller 15 hadde nok gjort sitt til for å få ut det aller beste av de Kefene imo.
De fåes jo i ganske så likt lyst treverk ;) ;D

Lykke til videre.
Mvh.KW
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Ja Kharma er nok ikke for alle, til det er dei for "rendyrket" for formålet som en supertrimmet sportsbil som hadde vert et helvete for dei fleste å kjøre frem og tilbake fra jobb men for entusiasten er det inget annet som duger!

Er allerede imponert over KEFene. Dei skaper et massivt lydtrykk og savner faktisk ikke noe bassnivå heller, selv om hverken bass eller diskant spiller "rent" enda ;D

Er ikke vanskelig å få bass i dette rommet her. Kharma er oppgitt til 35hz, men jeg har godt nivå ned til 20hz.
Skal teste KEFene senere.....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Da var det ny boks i hus. Hva er dette her da?




 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Her er noen flere bilder......




 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Det ble en Kora Galaxy Reference som er erstatter for BATen som måtte i stabilt sideleie og er kjørt i hu og hast til "Doktor" Ones for full sjekk ;D ;D

Noen som kan anbefale bra 6922 rør som kan passe på Koraen?

Her er noen flere bilder av smykket!



Har montert vifte i plata som forsterkeren står på.....



 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
361
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Hvordan er Kora'en i forhold til BAT'en, da?
Hadde en standard Galaxy før, det er en fantastisk lekker forsterker. :p
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
oyvindk skrev:
Hvordan er Kora'en i forhold til BAT'en, da?
Hadde en standard Galaxy før, det er en fantastisk lekker forsterker. :p
Tja, har ikke fått spillt så lenge på den enda og så er det skiftet en del kondiser og motstander i den så den trenger en del innspilling men sånn umiddelbart så virker Kora som den spiller litt mørkere litt mer tradisjonnell "rørlyd". Minner meg faktisk om 300B lyd med flotte klanger og veldig musikalsk. BATen er litt "friskere" i lyden, mer oppløst, mer dybde, bredde og virker umiddelbart som en del bedre forsterker ;)

Det er jo og et aspekt at Koraen har litt mindre effekt, og enda viktigere bare halvparten av trafoene til BAT. BATen er et beist ;D

Men skal la den få litt tid. Men uansett er det noe av det vakreste jeg har sett av rørforsterkere, den er rett og slett et smykke ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.608
Antall liker
2.802
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilke egenskaper er du ute etter i 6922-rørene da?
Bruker selv Valvo, som etter mine ører gruser både Tesla og Bugle boy....

mvh
Proffen
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ang 6922 rør,så kan eg anbefale e188cc,siden det virker som du har litt å gå på mtp mørk lyd.

jeg byttet ut alle i min pre(6stk)fra mullard ecc88,til e188cc og lydbildet vokste flere kubikkmeter i alle retninger,meire detaljer og strammere bass.
Men desverre litt meir klinisk på dårlege plater som bakdel i mitt tilfelle.

Har prøvd e188cc på tidligere forst,da merket eg kun forbedring i bassen,uten større lydbilde,så det er nok avhengig av forsttype.
Koraen er vel triodeforst,da vil du kanskje oppleve samme endring som med 300b.

Valvo er og knallbra rør,midt mellom mullard e88cc og e188cc vil eg sei.

Du bør kunne få til ein knallkombo med allt det flotte utstyret du har i hus:)

Mvh.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
Proffen skrev:
Hvilke egenskaper er du ute etter i 6922-rørene da?
Bruker selv Valvo, som etter mine ører gruser både Tesla og Bugle boy....

mvh
Proffen
Valvo er gode rør men dei er vel dyr?
Er ikke godt å si hvordan lyden blir fremover når forsterkeren har fått noen flere timer, men kunne vel tenkt noe bedre oppløsning?
Står Sovtek rør i forsterkeren nå.........
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.608
Antall liker
772
Torget vurderinger
8
samlanes skrev:
Ang 6922 rør,så kan eg anbefale e188cc,siden det virker som du har litt å gå på mtp mørk lyd.

jeg byttet ut alle i min pre(6stk)fra mullard ecc88,til e188cc og lydbildet vokste flere kubikkmeter i alle retninger,meire detaljer og strammere bass.
Men desverre litt meir klinisk på dårlege plater som bakdel i mitt tilfelle.

Har prøvd e188cc på tidligere forst,da merket eg kun forbedring i bassen,uten større lydbilde,så det er nok avhengig av forsttype.
Koraen er vel triodeforst,da vil du kanskje oppleve samme endring som med 300b.

Valvo er og knallbra rør,midt mellom mullard e88cc og e188cc vil eg sei.

Du bør kunne få til ein knallkombo med allt det flotte utstyret du har i hus:)

Mvh.
Er ikke så kjent med 6922 rør Samlanes, så hva mener du med e 188cc ? Er det og et Mullard rør?
 
Topp Bunn