KHARMA Høyttalere?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Min erfaring med Kora , har hatt Kora SB100 og Kora Cosmos Reference, er at de liker rør av typen jeg har satt inn bilde av. Dvs Simens CCA fra 60-tallet.. Forøvrig er Kora en av de "strammeste" rørforsterkere jeg har hørt. ARC 250D mk2 ble en pudding sammenlignet med 100SB :)...

Vedlegg

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
E188c er produsert av fleire merker,4-5 typer trur eg.

Phillips er vel det som er rangert øverst,men trur det er relativ små forskjeller innad blant e188cc.
Det er sq rør,special quality,med mindre støy bla,men dei er altfor dyre uansett kor bra dei er,trur dei koster noe over 1000pr stk.

Tipset til Hcs er sikkert vel så bra siden han har eigd Kora.

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
Er spent på dine kommentarer om Kef´ene, KJ. Du virker som en oppriktig kar (mange bare skryter av det de selv har uansett) med erfaring og det setter jeg pris på.

Har dere hørt Focal Utopia? Det begynner å klø i fingrene etter noe nytt og da vil det bli viktig å finne det rette kompromisset mellom avslørende og tilgivende spillemåte. Focalene er litt for ærlige på mange vanlige plater. Kanskje Kef har en fin balanse? Slik jeg ser det må man ofre litt på dynamisk kontrast og transientegenskaper for å få noe rundere klang. Disse egenskapene er svært så gode på Focalene. Særlig bassen blir veldig definert og kjapp.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
HCS skrev:
Min erfaring med Kora , har hatt Kora SB100 og Kora Cosmos Reference, er at de liker rør av typen jeg har satt inn bilde av. Dvs Simens CCA fra 60-tallet.. Forøvrig er Kora en av de "strammeste" rørforsterkere jeg har hørt. ARC 250D mk2 ble en pudding sammenlignet med 100SB :)...
Takk for tipset HCS! Du har jo en del erfaring med Kora så dette er et godt tips. Skal se om jeg får tak i et par slike etterhvert.

Jeg har ikke spillt så mange timene på Koraen, men den er litt mer "sløret" og er ikke stram nok i bassen kontra BATen. Dette kan ha flere grunner. Sovtek 6922 er vel ikke akkurat et klasse rør ;D Det har vert skiftet en del komponenter i den slik at disse må spilles inn. Den er også på grensen av hva som er tilrådelig for Kharma, selv om dei melder om gode resultater selv med 20W men sikkert da med store strømresurser, noe Kora ikke har :-\
Det gode gamle tipset om hvordan finne forskjell på forsterkere ved å løfte på dem gjelder fortsatt ;) Stor sannsynlighet for at den tyngste er best ;D

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Er spent på dine kommentarer om Kef´ene, KJ. Du virker som en oppriktig kar (mange bare skryter av det de selv har uansett) med erfaring og det setter jeg pris på.

Har dere hørt Focal Utopia? Det begynner å klø i fingrene etter noe nytt og da vil det bli viktig å finne det rette kompromisset mellom avslørende og tilgivende spillemåte. Focalene er litt for ærlige på mange vanlige plater. Kanskje Kef har en fin balanse? Slik jeg ser det må man ofre litt på dynamisk kontrast og transientegenskaper for å få noe rundere klang. Disse egenskapene er svært så gode på Focalene. Særlig bassen blir veldig definert og kjapp.
KEFene har ikke fått mer enn max 100t og er nok ikke ferdig innspillt, og har bare brukt dei på Midtgard men dette har fungert overraskende bra! KEFene er virkelig flotte høyttalere som IKKE spiller lyst! Dei er skikkelig high-end og er musikalske og utrolig lett å like. Det er masse detaljer, oppløst og homogent lydbilde. I tillegg er det et voldsomt lydtrykk fra en så moderat boks. Savnet heller ikke noe i bassen, men har en et stort rom så vil en vel trenge en sub etthvert.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
JK skrev:
HCS skrev:
Takk for tipset HCS! Du har jo en del erfaring med Kora så dette er et godt tips. Skal se om jeg får tak i et par slike etterhvert.

Jeg har ikke spillt så mange timene på Koraen, men den er litt mer "sløret" og er ikke stram nok i bassen kontra BATen. Dette kan ha flere grunner. Sovtek 6922 er vel ikke akkurat et klasse rør ;D Det har vert skiftet en del komponenter i den slik at disse må spilles inn. Den er også på grensen av hva som er tilrådelig for Kharma, selv om dei melder om gode resultater selv med 20W men sikkert da med store strømresurser, noe Kora ikke har :-\
Det gode gamle tipset om hvordan finne forskjell på forsterkere ved å løfte på dem gjelder fortsatt ;) Stor sannsynlighet for at den tyngste er best ;D
Sovtek har sjelden gitt magi i mine ører, selvom mange produsenter bruker de som standard utrustning. Tipper dette har noe med kostnader å gjøre, samt at Sovtek ikke har noen dårlig driftssikkerhet stort sett.

Det kan være at Galaxyen er for svak for Kharma. Du kan få tak i nye rør, teste dette. Kwil her inne bruker sine Kora Cosmos Reference på noen beist av Focal og det fungerer etter sigende helt optimalt.

Arc 250D MK2 er dobbelt så tung som de to blokkene ifra Kora. Men den ble grøtete ifht.100SB. Det kan sikkert og ha noe med rør å gjøre. Mener å huske det var 36 KT88 i Arc med 4 vifter som gikk og suste... Den trakk 1100w bare den var påslått... Men morro å ha testet ut en slik kloss :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
HCS skrev:
JK skrev:
HCS skrev:

Sovtek har sjelden gitt magi i mine ører, selvom mange produsenter bruker de som standard utrustning. Tipper dette har noe med kostnader å gjøre, samt at Sovtek ikke har noen dårlig driftssikkerhet stort sett.

Det kan være at Galaxyen er for svak for Kharma. Du kan få tak i nye rør, teste dette. Kwil her inne bruker sine Kora Cosmos Reference på noen beist av Focal og det fungerer etter sigende helt optimalt.

Arc 250D MK2 er dobbelt så tung som de to blokkene ifra Kora. Men den ble grøtete ifht.100SB. Det kan sikkert og ha noe med rør å gjøre. Mener å huske det var 36 KT88 i Arc med 4 vifter som gikk og suste... Den trakk 1100w bare den var påslått... Men morro å ha testet ut en slik kloss :)
Galaxy er jo på bare 50W men merker egentlig ikke at den blir "tungpustet", så det er mest sannsynlig innspilling og Sovtek rørene. Sovtek har vel ikke akkurat det beste ryktet når det gjelder kvalitet på lyden.....

Får se om jeg finner noen Siemens!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
Da har Koraen spillt 10 timer i går og stått på full "pupp" i hele dag og makan til tranformasjon!!!
HCS hadde rett. Det spiller som bare fa.... Fantastisk oppløsning, dynamikk og stram og flott bass. Det er en innsikt i "lydrommet" som jeg ikke har hatt før! Meget flott samspill med Kharma, så musikalsk som nødvendig for å kunne spille "rimelig herpa" innspillinger og superoppløst når det trengs på superopptak!

Den trengte innspilling p.g.a "moddene" som var gjort, men jeg har ikke hørt en komponent forandre seg så mye!
Og enda er det forbedringer som kan gjøres. Det er bestillt Siemens 6922 rør og planen er å bruke Duende rørdempere på alle rørene, og det tror jeg trengs. Kan virke som 6SA7 rørene har lett for å "synge".
Så blir muligens høyttaler connectorene skiftet da dei er rimelig håpløs!

Så da er forsterker søket avsluttet for denne gang.... vist det ikke skulle dukke opp et sett med Lamm monoblokker til innbrudds pris ;D

Tror denne forsterkeren er det beste hifi-kjøpet jeg har gjort når en ser på ytelse/pris........Noengang......................

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.593
Torget vurderinger
49
Interresant og morsom tråd å følge , med fine bilder :)
Spennende og se hva du ender opp med til slutt ,eller er planen og beholde allt ?
Ser du nevner Daad og Duende demperinger . Har du link til forhandler på disse ?

Mvh

Edit : Fant Daad på base tech sine sider ;)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
E.I.A. skrev:
Interresant og morsom tråd å følge , med fine bilder :)
Spennende og se hva du ender opp med til slutt ,eller er planen og beholde allt ?
Ser du nevner Daad og Duende demperinger . Har du link til forhandler på disse ?

Mvh

Edit : Fant Daad på base tech sine sider ;)
Hva jeg ender opp med er ikke godt å si enda. Tror nok Kharma blir stående da disse passer inn størrelses messig. Forsterkerene får ha en drakamp når BATen kommer tilbake fra reperasjon. Kan være greitt å ha den også da den har mer krefter enn Kora.....

Duende rørdempere får du fra Audiofoni på Karmøy. Disse har fungert svært bra hos meg!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
961
Hei.

Jeg har også fulgt litt med på tråden. Som eier av Kora Cosmosene HCS har nevnt tidligere i tråden må jeg si jeg stusset over første opplevelse av Galaxy. Jeg har hatt to sett Cosmos (solgte det ene settet til en hifikompis som er kjempefornøyd :)) Benytter Kora Eclipse pre med Simens cca både i pre og sluttrinn.
Lydmessig finner jeg disse å låte meget "stramt" og lite "rørete" :) Ikke ala CJ, mere VTL, ville jeg si. (som transistor men MED klang :D) Meget holografisk lydbilde. Opplever ingen ekstra fylde eller slapp grøtebass, spiller klart og uforvrengt IMO: Svarer på rør og kabling, matching er ikke ubetydelig :D. Av BAT har jeg bare testet VK60 i kontrollert miljø, den låter mye mørkere (altså motsatt av opplevelsen du beskrev). Cosmos er jo intet annet en to stk.slike du har men brokoplet, yter vel nær dobbelt effekt da.

Hvis din er moddet, antar jeg den trenger lengre tid før den spiller så optimalt den kommer til å klare.

Lykke til
mvh

Torew

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2006
Antall liker
118
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Det er liv i Kharma høyttalerne enda. Har aldri spilt så bra som de gjør nå med LM219IA hjemme hos meg. Rett og slett fantastiske høyttalere.

Vedlegg

• Liker
Reaksjoner: OMF

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
879
Torget vurderinger
8
Det er liv i Kharma høyttalerne enda. Har aldri spilt så bra som de gjør nå med LM219IA hjemme hos meg. Rett og slett fantastiske høyttalere.
Lekkert! Flott de har fått et godt hjem;D

Topp Bunn