Kilden - uten betydning hos meg?

R

Roysen

Gjest
Kabler kan ha en betydning og drivverket kan være problemet også. Kanskje DAC'ene i CD spilleren får max ut av drivverket og at det ikke er så mye mer å hente med en bedre DAC. Har du forsøkt å lytte til det samme anlegget med et annet drivverk?
 
R

Roysen

Gjest
Samme type kvalitetslyd som i Zanden til 100.000 kan man altså risikere å finne på loppemarked til et par hundre kroner. Utrolig, men sant.
Dette er vel å overdrive noe. I følge Zanden ligger mye av lydkvaliteten i deres spiller i det faktum at de ikke har noe "Brickwall filter" i spilleren sin samt den spesielle klokkekonstruksjonen de benytter. Alt ligger ikke i hvilken DAC chip man benytter.

Mvh
Roysen
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg har også problemer med å høre den helt store effekten av å ha en ekstern DAC i kjeden.
Det kan jo tyde på at Pioneer PD S06 har en bra DAC?

Det er er ikke så lett å gjøre en helt korrekt sammenlikning siden nivået ut fra PD S06 og RME ADI-2 er ganske forskjellig.

Switchet bare mellom inngangene på Hegel P4A mkII. Desverre har ikke Hegel muligheten å justere gain på hver enkelt inngang slik min gamle SAT Amplifix hadde, så helt rettferdig blir ikke en slik test.

Men det er jo litt skuffende at forskjellene ikke er klarere.

Hadde en gang denne CD-spillereren med til HIFI klubben for å teste den mot en brukt Doxa dac og da mente jeg bestemt at det låt mye bedre med Daoxaen innkoblet. Den gang var den koblet mot en Gryphon forsterker og en B&W 803 høyttaler.

Ved hjemlån av dac-en hørte jeg ingen forskjell overhode!

Den gang som nå hadde jeg Aural høyttalere, så kanskje det er de som "maskerer" forskjellene?

Mvh

Auralene dine tror jeg ikke "maskerer" noe som helst. Dette er svært transparente (og gode) høyttalere.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hva med CD-spiller med innebygd volumkontroll?
Eller har du flere kilder som skal koples til?
Jeg har TV- og DVD som er koblet til, men jeg har lekt litt med tanken å kjøpe meg en rimelig kringlydsforsterkar til de komponentene og en CD-spiller med volum i tillegg. Det lar seg gjøre, men er litt upraktisk. Det er tross alt 2 innganger på effektforsterkeren.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg la ut hovedpersonen for salg, og det virker ikke akkurat som at det er noe problem å få solgt den. Jeg har fått 15 henvendelser og 10 konkrete bud.

Det er greit at det er koselig med dyrt utstyr, men når jeg ikke hører konkrete forskjeller ved oppgradering, slik at jeg evt må oppgradere andre ting før den egentlige oppgraderingen skal få anlegget til å låte bedre - er litt av poenget med tom lommebok borte for min del.

Dersom jeg bruker tusenvis av kroner på noe, skal det høres! Ikke bare sees. ::)
 
R

Rojoh

Gjest
Mener å ha hørt at EC-DACen skal fungere best sammen med Sony drivverk.

Mvh. Johan
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Man skal ikke se bort fra at Pioneer-og RMElyden er ganske lik.

Folkens: Husk at det er en analogdel etter DACchipen. Det er den som lager det meste av lydsignaturen i en DAC.
Har du tips til noe god lesning rundt dette, Valentino?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Jeg bruker optisk kabel, som er den eneste muligheten ut fra CD-spilleren, og balanserte kabler fra DAC til pre.
Er det TOS-Link du bruker? Hvis ja, er jeg ikke helt sikker på at dette gir det beste resultatet.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Folkens: Husk at det er en analogdel etter DACchipen. Det er den som lager det meste av lydsignaturen i en DAC.
Helt ening! Det virker som de fleste glemmer dette. Mange av de billigere cd-spillerne (og en god del dyre) bruker ferdige convertere som leveres med det drivverket som benyttes, og lager sin egen analogkrets for dette. Lydforskjellene i disse analogutgangene er sikkert langt større enn fra en type converter-chip til an annen.
 
K

kbwh

Gjest
Ja, ayaboh! Så legger vi på ennå en sak av betydning: Strømforsyningen(e).
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Må bare fortelle en historie.

Har en Denon s10 cd spiller byttet ut annalogdel + strømforsj. +

klokke for noen år siden.

Oj-Oj- Oj for en forandring mye bedre dynamikk mer åpen mer

fart og sting at det går ann å få en sånn forandring det trodde

jeg ikke.

Kan ikke skjønne annet en at signalkilden har mye å si.

Desverre ble den lille digital hardheten jeg hadde fra før i

mellomtone forsterket yttligere, Morten på Nat mente det var

dacene i s10 som var for dårlige.

Har ikke greie på det, men kom gjerne med synspunkter ?
 
Topp Bunn