Forsterkere Kina kopiene ruller inn.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.056
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Æsj,
    Er det ikke noe regler rundt kopier i Norge slik at å omsette slikt er ulovlig?
    Piratvarer er noe forbanna dritt

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.472
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Horten
    Er vel noe med varemerker/patenter som går ut på dato til slutt, og da er det vel fritt frem for alle andre å la seg "inspirere" kraftig av originalen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.424
    Antall liker
    3.839
    Torget vurderinger
    1
    Finn.no har også retningslinjer der:

    Punkt 5.

    Men når det gjelder akkurat denne Mcintoshen, så ser jeg aliexpress selger denne og Orsefon 275. Billigere der også enn den finn annonsen. Når det gjelder Kina så gjelder ikke patent lovverket der uansett, som ellers i verden.
    Når det gjelder import til Norge, så er jo tollvesenets regler ganske klare som linket lengre oppe.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.637
    Antall liker
    8.225
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lar Kineserne seg skremme av at det eksisterer patenter?

    Ikke innenlands, men til en viss grad bryr de seg om hva som selges til utlandet. For mange overtredelser, spesielt om de innebærer kjente merkevarer som har direktelinje til myndighetene, fører gjerne til hissig diskurs og i ytterste konsekvens handelssanksjoner.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.864
    Antall liker
    1.007
    ikke alt originalt som har vært bra heller :p amazon har også solgt en mengde falske produkter

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.637
    Antall liker
    8.225
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte du og hva smakte det i så fall? Fusel og blågress?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.620
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Noen har rapportert annonsen og Finn.no har stoppet den. Det er vel for såvidt bra, men samtidig er det nå værd og merke seg at det faktisk finnes kinesiske McIntosh fake produkter i omløp i Norge........ så man må kanskje være mer forsiktig enn noen gang ved kjøp av slike.

    Det har jo tidligere vært annonsert fake SME V armer som ekte armer her hjemme påstått laget av "ekstra" deler fra SME fabrikken....men som har vist seg og være ren kina fake kopier....... så også med SME serie V armer må man være forsiktig for og slippe og kjøpe katta i sekken.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.015
    Antall liker
    86.949
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Om kopivaren ligger på Finn, er det bare å rapportere varen med begrunnelse og den blir fjernet av en moderator. Har gjort dette et par ganger med piratklær (ikke Kaptein Sabeltann og sånn 🏴‍☠️) men med falske merkeklær.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.056
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    problemet er ikke de som kjøper de første gang, de vet hva de får.
    Problemet blir når de blir solgt gang nr 2, 3 osv
    historien endrer seg og plutselig sitter noen med svarteper
    det er grunnen til at jeg handler nye klokker da det er veldig lett å bli lurt når man handler brukt
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.498
    Antall liker
    11.457
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte du og hva smakte det i så fall? Fusel og blågress?
    Hvis det var meg du spurte, så var det en helt grei billigwhisky, verd pengene jeg betalte (nesten ingenting) men totalt uten personlighet og dybde. Etiketten var det beste med flaska. Avled til slutt i en ryddesjau.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.472
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Horten
    Interessant tema.
    En sånn replika av Shelby Cobra eller Ford GT, er de også problematiske å selge her i landet pga de er kopier?
    -Vil annonser på de fjernes fra Finn, med begrunnelse det er kopi av de originale?:unsure:

    Denne amp det er snakk om her er vel origianalt fra 60 tallet kanskje.
    Varemerkebeskyttelse er jo gått ut for lengst på selve produktet skulle man tro. Hva er det da som menes kopiert her?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    36.255
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tema.
    En sånn replika av Shelby Cobra eller Ford GT, er de også problematiske å selge her i landet pga de er kopier?
    -Vil annonser på de fjernes fra Finn, med begrunnelse det er kopi av de originale?:unsure:

    Denne amp det er snakk om her er vel origianalt fra 60 tallet kanskje.
    Varemerkebeskyttelse er jo gått ut for lengst på selve produktet skulle man tro. Hva er det da som menes kopiert her?
    Når det gjelder den annonsen på finn så er det ikke noe tvil. Den selges som McIntosh i teksten, mens på bildet står det McInlosh.
    1000020585.jpg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.496
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Oslo
    Interessant tema.
    En sånn replika av Shelby Cobra eller Ford GT, er de også problematiske å selge her i landet pga de er kopier?
    -Vil annonser på de fjernes fra Finn, med begrunnelse det er kopi av de originale?:unsure:

    Denne amp det er snakk om her er vel origianalt fra 60 tallet kanskje.
    Varemerkebeskyttelse er jo gått ut for lengst på selve produktet skulle man tro. Hva er det da som menes kopiert her?
    Patenter går ut
    Varemerke beskyttelse går ikke ut på dato.
    Men når Nidar kan saksøke Mondelez for fargen på boble sjokolade, så tror jeg McIntosh har en god sak her, til tross for at det står McInlosh på produktet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.472
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Horten
    Når det gjelder den annonsen på finn så er det ikke noe tvil. Den selges som McIntosh i teksten, mens på bildet står det McInlosh.
    Vis vedlegget 1022045
    Yepp, i teksten så står det at det er en McIntosh 275 clone. Overskriften i annonsen mangler clone ja.

    Men bortsett fra det, er den piratkopi (aka ulovlig) eller kopi (som fint kan være lovlig)?
    Derfor jeg kalte tema for interessant. :cool:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.015
    Antall liker
    86.949
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Interessant tema.
    En sånn replika av Shelby Cobra eller Ford GT, er de også problematiske å selge her i landet pga de er kopier?
    -Vil annonser på de fjernes fra Finn, med begrunnelse det er kopi av de originale?:unsure:

    Denne amp det er snakk om her er vel origianalt fra 60 tallet kanskje.
    Varemerkebeskyttelse er jo gått ut for lengst på selve produktet skulle man tro. Hva er det da som menes kopiert her?
    Varemerket er vel fortsatt McIntosh og er beskyttet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.472
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Horten
    Men blir det ikke samme sak som eks replika/clone av Ford GT eller Shelby Cobra tro?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.015
    Antall liker
    86.949
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Her er hva Finn sier:


    Salg av piratkopier

    På FINN.no er det ikke tillatt å annonsere for falske merkevarer eller piratkopierte produkter. Produksjon og salg av slike produkter er ulovlig.
    Vi er også opptatt av at du som forbruker får den varen som du har betalt for. Som annonsør bør du i utgangspunktet være helt sikker på at varen du annonserer på FINN.no er ekte vare, hvis ikke kan du fort havne i et juridisk klammeri med rettighetshaveren. Selger du en piratkopi som ekte vare, kan handelen i prinsippet også rammes av bedrageribestemmelsen i straffeloven, så det er all mulig grunn til å respektere disse reglene.

    Vi forsøker å stoppe annonser for piratkopier på FINN.no så godt vi kan, slik at vi kan unngå konflikter mellom kjøper, selger og eventuelle rettighetshavere. Våre retningslinjer for salg av merkevarer sier derfor følgende:

    • Det er ikke tillatt å selge piratkopier eller forfalskninger av merkevareprodukter på FINN.no. Dersom vi har indikasjoner på at dette er tilfelle, vil den aktuelle annonsen bli fjernet fra våre nettsider.
    • Selger er selv ansvarlig for at produktet som annonseres er originalt. Du bør derfor alltid kontrollere varens ekthet før du legger den ut for salg på FINN.no.
    • Den som gir inntrykk av at en kopi er ekte vare kan gjøre seg skyldig i både bedrageri og heleri.
    • Ved gjentatt salg av piratkopier vil den aktuelle brukerkontoen bli stoppet. FINN.no vil også kunne utlevere informasjon om brukerkontoen til offentlige myndigheter i samsvar med personopplysningsloven § 8.
    Ettersom vi stort sett må basere oss på opplysningene i annonsen kan vi imidlertid aldri være 100 % sikker på at vi klarer å stoppe alt. Vi har derfor inngått et samarbeid med en rekke varemerkeeiere, som hjelper oss med å vurdere og å fjerne ulovlige annonser.

    Dersom du har mistanke om at noen annonserer piratkopier på FINN, kan du tipse vår sikkerhetsavdeling om annonsen gjennom "Rapporter regelbrudd"-lenken nederst i annonsene på FINN torget. Sikkerhetsavdelingen vil foreta nærmere undersøkelser, og hvis mulig vil vi også kontakte varemerkeeieren for en avklaring. Vi kan imidlertid ikke fjerne annonsen med mindre vi har sikre indikasjoner på at det er snakk om ulovlige produkter
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.496
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Oslo
    OT en skotte ved navn McDonald hadde et gatekjøkken i en sørlands by som het McDonalds gatekjøkken.
    McDonalds (den amerikanske junkfood pusheren) saksøkte, men skotten var i sin fulle rett til å bruke sitt eget navn.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.056
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Interessant tema.
    En sånn replika av Shelby Cobra eller Ford GT, er de også problematiske å selge her i landet pga de er kopier?
    -Vil annonser på de fjernes fra Finn, med begrunnelse det er kopi av de originale?:unsure:

    Denne amp det er snakk om her er vel origianalt fra 60 tallet kanskje.
    Varemerkebeskyttelse er jo gått ut for lengst på selve produktet skulle man tro. Hva er det da som menes kopiert her?
    det var jo en rettsak rundt dette i usa som heldigvis endte bra til slutt

    Ferrari er jo helt håpløse feks
    Men tenker dette er litt annerledes for biler har jo chassinr og papirer, det meste som blir faka har jo ikke slikt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.015
    Antall liker
    86.949
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Men blir det ikke samme sak som eks replika/clone av Ford GT eller Shelby Cobra tro?
    Jeg skjønner spørsmålet ditt, men jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å svare på hvorfor man ikke kan selge det ene og ikke det andre
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.472
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Horten
    Jeg skjønner spørsmålet ditt, men jeg kjenner ikke lovverket godt nok til å svare på hvorfor man ikke kan selge det ene og ikke det andre
    Og jeg tror det lovverket er ganske omfattende, spesielt over landegrenser.
    Også er det nok ulikt utfall av slike saker om det er snakk om å kopiere/clone et produkt fra 50-60 tallet, enn dagens eks Iphone. :cool:

    Men, jeg vil uansett tro at den McInIosh 275 amp'en har en fabrikant/fabrikantnavn.
    Så muligens de kommer unna med tingene når det fulle navn er eks Lingding McInIohs 275.
    Og i undertext skrive at det er en remake/clone av McIntosh 275 produktet. (om det ikke er gjeldende patent/varemerke-begrensninger på den)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    8.318
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Forskjellen her er vel om varen fremstår som en direkte kopi til forveksling av et ekte produkt. I motsetning til en klone som feks kan være bygget på de samme prinsipper som originalen etter utløpt av patentbeskyttelse, feks slik som en John Curl-konstruksjon som er bygget i et annen kabinett og ikke har til intensjon å være det samme produktet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.496
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Oslo
    Tror ingen norsk importør/forhandler ville tatt inn McInlosh 275 forsterkeren.
    Hvordan den er i forhold til originalen har jeg ingen formening om, men kinesere med deres kostnads nivå kan helt sikkert lage produkter som kan måle seg godt mot andre
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.205
    Antall liker
    2.721
    Når det gjelder den annonsen på finn så er det ikke noe tvil. Den selges som McIntosh i teksten, mens på bildet står det McInlosh.
    Vis vedlegget 1022045
    Synd ikke firmaet er like velstående som en viss leskedrikkgigant. Det går ikke mange timene før noen prøver å selge noe sort fludium ved navn Coka Cola før arge advokater banker på døra. Eller kanskje en Mac Donald burger? 😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    For meg er dette et ikke-problem. Jeg prøver i størst mulig grad uansett å unngå kinesiske produkter, for ikke å bidra til deres økonomi. Mer eller mindre kopier av vestlige varer frister enda mindre.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.180
    Antall liker
    2.208
    DynaBel importerte og solgte kinaproduserte effektforsterkere for biler, med dynaBel-navnet påklistret. Et annet kinesisk firma kopierte dem med dynaBel-navnet og det hele👍👍
     

    Waqar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    102
    Antall liker
    54
    For meg er dette et ikke-problem. Jeg prøver i størst mulig grad uansett å unngå kinesiske produkter, for ikke å bidra til deres økonomi. Mer eller mindre kopier av vestlige varer frister enda mindre.
    Hvordan klarer du da å skrive på forumet her, uten noen form for komponenter fra østen😂
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    Akkurat; der kom noe i den retningen jeg hadde forventet. Men la meg for det første gjenta; jeg prøver å unngå kinavarer så langt som mulig. Noe som dessverre ikke alltid er like enkelt. Så vidt jeg vet har jeg heller ingen komponenter i mitt musikkanlegg som er produsert i Kina. Men du må gjerne utdype hvor du vil og hva du sikter til med spørsmålet.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.221
    Antall liker
    20.852
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror han mente, at det meste du bruker til å være på HFS..... Tastatur, skjerm, PC m.m.
    sikkert ikke kan være annet enn kinavarer ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn