Diverse Kinaforsterkere, CE merking og andre eventualiteter?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.588
Torget vurderinger
10
Brenner et hus ned forårsket av en CE merket NAD fra HiFi klubben gjelder forsikringen.

Mitt spm er; hva skjer hvis huset brenner ned pga en Kinaforsterker, en Adyton fra Oslo HFS (ja den har ikke CE), en Malmin eller noe DIY?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har svart på dette sett ifra en skadebehandlers ståsted før i tråden. Noe mer konkret er umulig å være på generell basis.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Det er lavspentdirektivet som gjelder, og det finnes en harmonisert standard (EN60065) for audioutstyr.
Desverre ligger ikke denne til nedlasting på nett (må kjøpes). Lavspentdirektivet gjelder i utgangspunktet ikke for hjemmelaget utstyr, men kun utstyr som settes i markedet. Derfor faller nok DIY utenfor, hvertfal så lenge man benytter appratet selv og ikke videreselger dette, og da spesielt i kommersiell sammenheng.

Likevel er det EN 60065 som bestemmer, og siden jeg ikke får innsyn i denne uten videre er det litt vanskelig å si. Jeg vil tro at hjemmelaget selvlaget utstyr for eget bruk ikke er beskrevet her.

Jeg ville derfor, som utgangspunkt, vært mer skeptisk til kjøpt utstyr uten CE enn hjemmelaget for eget bruk. Hvordan dette håndheves av forsikringsbransjen er jo en annen ting. Om noen vil betale 475kr for EN 60065 tar jeg gjerne en nærmere titt ;)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Det jeg lurer på er: hvis en Kinaforsterker uten CE merking, eller et DIY produkt for den saks skyld, forårsaker brann, får jeg problemer da?
- Bare til Orientering, - så har jeg selv vært innkalt som vitne/sakkyndig for forsikringsselskap i rettsak !

Mvh. Svienung Vindheim - Styreleder i Maxwell Hi-Fi AS

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.386
Torget vurderinger
75
Har akkurat satt kloa i en kinaamp, heldigvis er det et klistremerke bak, er jeg trygg da?

Vedlegg

N

nysjerrigper

Gjest
:confused:

Norsk brannvernforening: De vanligste brannårsakene
"De aller fleste branner skyldes menneskelig svikt, gjerne som følge av glemsel, uoppmerksomhet, uforsiktighet, slurv eller mangel på kunnskap."

altså kunden er selv skyld i brannen, får denne kunden da halvparten av det han har krav på eller værre?
har jeg kasko på bilen og er skyld i kræsjen får jeg likevel utbetaling med en egenandel, evt avkortning av bonus.

halve grunnen til at man har forsikringer er nettop pga usikkerhetsmomenter og glemsel, så kommer det noen å påstår at den knapt er gjeldende pga en klisterlapp bakpå en forsterker? (som de mange nordmenn ikke har kjennskap til engang).

er Musical innovation CE eller Nemko godkjent? noen nevner mangel på dokumentasjon, mens en av kundene sier den har et klistermerke, vil klistermerket frifinne den? vil forsikringsselskapet gå i dybden på dette evt?
Hva om man modifiserer eller reparerer eget produkt? gjelder ikke CE lenger?

Basisforlaget/Christinssands lydfbabrik har solgt forsterkerkit til tusenvis av norske skoleelever i en periode på over 15år. ingen godkjenninger her siden de er montert av eieren selv. siden en tidligere nevnte det ikke gjelder DIY, er det da værre å ha en fabrikkmontert forsterker uten merke fra kina?

har litt vanskelig for å tro at det er så firkantet.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spørsmålet har ikke noe generelt svar.. Jobbet med bla skader innen forsikring.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
:confused:

Norsk brannvernforening: De vanligste brannårsakene
"De aller fleste branner skyldes menneskelig svikt, gjerne som følge av glemsel, uoppmerksomhet, uforsiktighet, slurv eller mangel på kunnskap."

altså kunden er selv skyld i brannen, får denne kunden da halvparten av det han har krav på eller værre?
har jeg kasko på bilen og er skyld i kræsjen får jeg likevel utbetaling med en egenandel, evt avkortning av bonus.

halve grunnen til at man har forsikringer er nettop pga usikkerhetsmomenter og glemsel, så kommer det noen å påstår at den knapt er gjeldende pga en klisterlapp bakpå en forsterker? (som de mange nordmenn ikke har kjennskap til engang).

er Musical innovation CE eller Nemko godkjent? noen nevner mangel på dokumentasjon, mens en av kundene sier den har et klistermerke, vil klistermerket frifinne den? vil forsikringsselskapet gå i dybden på dette evt?
Hva om man modifiserer eller reparerer eget produkt? gjelder ikke CE lenger?

Basisforlaget/Christinssands lydfbabrik har solgt forsterkerkit til tusenvis av norske skoleelever i en periode på over 15år. ingen godkjenninger her siden de er montert av eieren selv. siden en tidligere nevnte det ikke gjelder DIY, er det da værre å ha en fabrikkmontert forsterker uten merke fra kina?

har litt vanskelig for å tro at det er så firkantet.
Jeg kan ikke si noe om hva forsikringsselskapene sier men som kjøper av utstyr, altså import av utstyr fra utenfra EU, uten noe forhandlerledd mellom er du per definisjon ansvarlig for CE-merking av utstyret før det omsettes eller tas i bruk, med dertil dokumentasjon. I en forsikrings,- eller skadesak vil du bli spurt om dokumentasjon på samsvar med gjeldende direktiv.

Modifiserer du ett produkt er du ansvarlig for å CE-merke produktet på nytt i henold til gjeldende direktiver. Du er da ansvarlig for å kunne dokumentere samsvar om noe skulle skje. En reparasjon er ikke en modifikasjon.

Jeg har tatt kontakt med et DSB for å få vite litt mer, men enn så lenge ser det ut til at man per definisjon har ansvar for CE-merking av alt lavspentutstyr under lavspentdirektivet, også DIY til eget bruk.

Trådstarter nevner at Adyton ikke har CE-merke. Adyton bryter da norsk lov ved å sette disse i markedet\sette disse i bruk.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.588
Torget vurderinger
10
For the record. Jeg har skrevet om Adyton på bakgrunn av et foto i Fidelity hvor det ikke var et CE merke. Hva de har i dag vet jeg ikke.

U

Utgatt11378

Gjest
...da burde det strengt tatt vært ulovlig å bygge selv, eller bygge "byggesett elektronikk".... :cool: Virker som et uoversiktelig "univers"... :/
Vh
S

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det pussige er når norske konstruktører ikke gidder søke og få alle papirer iorden, hvorfor er de så sløve.. Slik sett er ikke den mest lurvete kinaamp noe verre enn feks et produkt ifra Hokksund hvis noe skulle skje sett ifra en skade-utreders ståsted.

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.386
Torget vurderinger
75
Var mye bedre før når Nemko sto for godkjennelsen og var ansvarlig.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
732
Torget vurderinger
10
Har akkurat satt kloa i en kinaamp, heldigvis er det et klistremerke bak, er jeg trygg da?
Den type CE merking er null værd ved en eventuell brann . Alle vet at papir brenner ...

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Det er ikke tilstedeværelsen av et eventuelt oppbrent klistremerke som har noe å si, men importør/produsents evne til å fremstille samsvarserklæring og annen relevant dokumentasjon.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.588
Torget vurderinger
10
Det er ikke tilstedeværelsen av et eventuelt oppbrent klistremerke som har noe å si, men importør/produsents evne til å fremstille samsvarserklæring og annen relevant dokumentasjon.

Det et tviler jeg på at kineserne kan skaffe.

Men hva med en habil DIYer som beskriver konstruksjonen, komponentvalg, avstander mtp krypstrøm, og en masse andre ting jeg ikke har greie på. Vil da forsikringsselskapet i etterkant være fornøyd hvis det er beskrevet på en ryddig måte at det er konstruert etter fornuftige prinsipper og gjeldene forskrifter?

Jeg spurte IF på Bygg Reis Deg messen for mange år siden om hva konsekvensen var om det brant og jeg selv (hypotetisk hi hi) hadde lagt opp litt ekstra fast opplegg med PR og ekstra kontaktet (ikke tuklet med skringsskapet)?

Han svarte at så lenge det var montert skikkelig; avisolert riktig og skrudd passe hardt, så var ikke det noe problem.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Det er ikke kineserne som har krav på seg om du har kjøpt den fra dem direkte, det er deg.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Det et tviler jeg på at kineserne kan skaffe.

Men hva med en habil DIYer som beskriver konstruksjonen, komponentvalg, avstander mtp krypstrøm, og en masse andre ting jeg ikke har greie på. Vil da forsikringsselskapet i etterkant være fornøyd hvis det er beskrevet på en ryddig måte at det er konstruert etter fornuftige prinsipper og gjeldene forskrifter?

Jeg spurte IF på Bygg Reis Deg messen for mange år siden om hva konsekvensen var om det brant og jeg selv (hypotetisk hi hi) hadde lagt opp litt ekstra fast opplegg med PR og ekstra kontaktet (ikke tuklet med skringsskapet)?

Han svarte at så lenge det var montert skikkelig; avisolert riktig og skrudd passe hardt, så var ikke det noe problem.
Passe hardt? Forsikringen har ikkje peiling heller ser jeg..
Alle kontaktpunkt skal skrues helt til (Hardt). Dette fordi at når strømmen går og kommer (på og av med lysbryter eller annet) så kan den over tid skru opp igjen skruen og litt dårlig kontakt og vi har en brann.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.670
Har snakket med DSB.

Som selvbygger av utstyr til eget bruk, er man per def. ikke beskrevet av lavspentdirektivet. Hva forsikringsbranjen sier om dette er ikke sikkert, men man har ikke samme krav på seg som en produsent. Om du derimot markedsfører og selger utstyret stiller det seg anderledes, da kommer det krav til dokumentasjon og CE-merking.

Ved import av enkeltkomponenter til eget bruk fra utenfor EU, gjelder det samme. Tollvesenet vil dog i stor grad stoppe produkter som ikke har noen godkjenningsmerker fra tredjepart. Om det ikke er CE-merket, men har et annet stempel fra tilsvarende løsinger, pleier DSB å gi grønt lys.

Ved import og videresalg har du krav på deg, som importør, til å kunne dokumentere at produktet samsvarer med gjeldende regler i landet produktet skal omsettes.

Det ser altså ut til at man fra DSBs side ikke er ansvarlig som selvbygger av eget utstyr.

Topp Bunn