Rørutstyr Kineser tente på musikkrom

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Sånn, da var oppmerksomhet etablert :)

Creepy opplevelse i dag, og faktisk første gang jeg opplever dette, til tross for at jeg har brukt røramper iner enn 30 år:
Sitter og hygger med Miles Davis over anlegget og hører plutselig skurring i den ene kanalen. Da blir jeg oppmerksom på at det ene utgangsrøret, et 4 måneder gammelt PSvane KT88, gløder intenst.Innen jeg rekker bort til ampen, begynner røret å ryke og knitre av overopphetet glass, og er tilsynelatende i ferd med å ta fyr. Gudskjelov at jeg var til stede i rommet, og ingen skade skjedde. Dette hadde vært husbrann i løpet av minutter tror jeg!

Andre (Winged C EL34) rør er på plass og alt funker heldigvis 100%. Visstnok 6 mdr. garanti på rørene, så det løser seg vel, men det var en skikkelig støkk!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
VIM01: Da er mitt spørsmål: Hvilken røramp har du?
 
Sist redigert av en moderator:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
VIM01: Da er mitt spørsmål: Hvilken røramp har du?
Svaret er en høyst habil og pålitelig Cayin CS88A. Alt funker som skrevet 100% og dette var en feil med røret, hvilket ikke er ekstremt uvanlig, men jeg har bare aldri opplevd det selv, verken i gitaramp eller hifi.

Edit: Det er altså røret som er "kineseren" i dette dramaet, om det ikke var klart.
 
Sist redigert av en moderator:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.331
Sted
Smurfeland
Har om et lignende tilfelle med PSvane rør en gang før, uten at det bør bety noe som helst.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.658
Antall liker
8.268
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har fått med meg at det finnes en god del skriverier om at rør fra PSvane og andre merker som angivelig skal være mye bedre enn vanlig "kina-ræl" egentlig er nøyaktig samme kvalitet og har heftige feilrater før salg til forbruker.....
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.248
Antall liker
2.782
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sånn, da var oppmerksomhet etablert :)

Creepy opplevelse i dag, og faktisk første gang jeg opplever dette, til tross for at jeg har brukt røramper iner enn 30 år:
Sitter og hygger med Miles Davis over anlegget og hører plutselig skurring i den ene kanalen. Da blir jeg oppmerksom på at det ene utgangsrøret, et 4 måneder gammelt PSvane KT88, gløder intenst.Innen jeg rekker bort til ampen, begynner røret å ryke og knitre av overopphetet glass, og er tilsynelatende i ferd med å ta fyr. Gudskjelov at jeg var til stede i rommet, og ingen skade skjedde. Dette hadde vært husbrann i løpet av minutter tror jeg!

Andre (Winged C EL34) rør er på plass og alt funker heldigvis 100%. Visstnok 6 mdr. garanti på rørene, så det løser seg vel, men det var en skikkelig støkk!

Min mening om det selv om den må bli upoulær, jeg er opptatt av sikkehet generellt : NOS eller økonomi" varianten Tungsol
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Svaret er en høyst habil og pålitelig Cayin CS88A. Alt funker som skrevet 100% og dette var en feil med røret, hvilket ikke er ekstremt uvanlig, men jeg har bare aldri opplevd det selv, verken i gitaramp eller hifi.

Edit: Det er altså røret som er "kineseren" i dette dramaet, om det ikke var klart.
Du husket på å vippe over bryteren på baksiden når du byttet til Kt 88 fra El34? Høres ut som ett defekt rør så lenge du snakker om intens glød. Bryteren veksler nok mellom to forskjellige katodemotstand i kretsen.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dette kan jo også være en vekker for alle som lar utstyr (også uten rør involvert ) stå på mens en ikke er tilstede. Opplevde at en transistor amp tok fyr under bruk, og heldigvis var jeg der og fikk berga huset fra den store katastrofen.

ps ; har brannvarsler rett over ved anlegget
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Opplevde det samme med et Psvane-produsert 211-rør. Ikke den hyggeligste opplevelsen. Var halvredd hver gang jeg skrudde på forsterkeren en lang periode etter at jeg hadde byttet rør :D
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Du husket på å vippe over bryteren på baksiden når du byttet til Kt 88 fra El34? Høres ut som ett defekt rør så lenge du snakker om intens glød. Bryteren veksler nok mellom to forskjellige katodemotstand i kretsen.
God påminnelse, men ja takk 😊
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Min mening om det selv om den må bli upoulær, jeg er opptatt av sikkehet generellt : NOS eller økonomi" varianten Tungsol
Jeg synes ikke det er så kontroversielt å hevde. NOS og spesielt mil. spec, er gjennomgående solide.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Ser ut som jeg slapp med skrekken, og med sedvanlig god service fra Mala, er det klart for lørdagskos på gutterommet 😅
Og lysten på en Aavik integrert er ytterligere forsterket…
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.248
Antall liker
2.782
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke så gammel i rør , men jeg synes det var lite tilfredstillene å ha hotte amper med høye drivspenninger uten å ha kontroll med rørenes tilstand ,
Better be safe than sorry" så jeg kjøpte meg denne som jeg og bruker v matching





Den gir fort status på alle vanlige rør feil og måler raskt hvor mye det er igjen på røret
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg er ikke så gammel i rør , men jeg synes det var lite tilfredstillene å ha hotte amper med høye drivspenninger uten å ha kontroll med rørenes tilstand ,
Better be safe than sorry" så jeg kjøpte meg denne som jeg og bruker v matching





Den gir fort status på alle vanlige rør feil og måler raskt hvor mye det er igjen på røret
Det er fint med rørtester, men den forhindrer ikke feil på rørene, som trådstarter beskriver.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.248
Antall liker
2.782
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er fint med rørtester, men den forhindrer ikke feil på rørene, som trådstarter beskriver.
Nei , glemte å nevne det om en rør tester slik jeg tenker , Man kjører ikke til det sier pang og poff men en periodisk kontroll kunne kansje,,, fortelle at noe er på vei? : )
Jo hardere man kjører rørene eller v klA jo oftere kontroll

Og så liker jeg da ,,,, å vite hva jeg putter i sledene mine ikke minst
 
Sist redigert:

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
617
Antall liker
799
Sted
Orkanger
Det fine med en rør-tester er at man ofte får lengre intervaller mellom byttene. De blir sjeldent spilt så mange timer og så hardt som man kanskje tror..
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
@HAREPUSEN I mitt tilfelle var det feil på helt nye rør, som kom med målinger ;) Når slike ting skjer, er det ofte de første timene i drift og da måler jo rørene bra. Men, som sagt, rørtester er topp! Men til andre ting :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Er Psvane godt nok for Audionote så er det vel godt nok for de fleste.......
Har hatt gudeneveithvormange nye og gamle rør opp gjennom noen tiår, og Psvane er lydmessig helt det oppe med det beste. Klart bedre enn noe jeg har hørt fra EH mm. fra Kina og alle russerrør som bærer mer rennomerte navn som Mullard etc.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.435
Antall liker
3.848
Torget vurderinger
1
Når rørene ble byttet, ble det justert bias i forhold til rørene når rørene ble byttet? Eller er det autobias på ampen?
Ikke for det, det hender seg jo rett og slett at det er produksjonsfeil.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.690
Antall liker
5.812
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
4
Når rørene ble byttet, ble det justert bias i forhold til rørene når rørene ble byttet? Eller er det autobias på ampen?
Ikke for det, det hender seg jo rett og slett at det er produksjonsfeil.
Rørene har kjørt i underkant av 100 timer før det ene tok kvelden, så dette var nok rett og slett en produksjonsfeil i det røret.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.248
Antall liker
2.782
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Selv om noen av dere synes rør testing ikke har noe for seg heller ikke brannsikkerhet ?

Å tre inn i rør verden som novise det opplevde jeg selv mye frustrasjon med de rare tingene som sjedde med rør ampene mine ,,,, alllt relatert til rør og kvalitet fant jeg ut av seinere .Blopping fising og hyling med visse rør ,,,tør jeg si dem var fra opp ned landet " De er kurert nå ,,, men kostet meg penger mye tid og frustrasjoner

Bedre seint enn alldri bestemte jeg meg for å ta kontrollen på hva jeg putter i rør ampene , kosta en tiende part av brukt prisen på ampene og en kvart av hva jeg har brukt i rør
Jeg sjekker nye rør og NOS selv om de er er så kallt matchet , bare for å sjekke hva jeg har fått i hus Da kan jeg selv lage mine egne batcher "på utgangen feks . Noen ny kjøpte rør har heller ikke holdt triode spekken/ matchen der er oppgitt med og da mistenker jeg at de er fake eller brukte . Derfor fant jeg ut og at dyre NOS kan man bli skikkelig lurt med
Jeg synes de tettere mathinger lyder best I M O .Tung sol power er problemfri og holder speccen leeeenge

Videre finner orange dv 1000 det røret med best match på trioder som gir meg minst off sett å trimme ut evt
spesiellt i gain stage og pre amp feks og til sist best lyd IMO

Ellers sier jeg som Carver om rør ; if its that you want to use , do it "
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.435
Antall liker
3.848
Torget vurderinger
1
Rørene har kjørt i underkant av 100 timer før det ene tok kvelden, så dette var nok rett og slett en produksjonsfeil i det røret.
De tar jo veldig fort kvelden om bias er satt alt for høyt på spenningen, det er litt der rørtesting og matching av rør kommer inn og viktigst sjekking av bias kommer inn i bildet. Selv om det er samme type rør du brukte sist, så kan det variere mye og matcher ikke i det hele tatt så bias blir alt for høy. Selv om rørene er kjøpt matched, så kan det også være avvik.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.237
Antall liker
20.885
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som @na_X skriver.
Uansett hva manual sier...... om det bare er det minnste anntydning av rødt på anoden, er det bare å
skru ned, eller vente til "shit happens" ;)
 

ponyman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2004
Innlegg
106
Antall liker
122
Sted
Hell/Slemmestad
Torget vurderinger
2
Har også en dårlig erfaring med denne fabrikanten, nye EL 34 rør på Conrad Johnson for få år tilbake. Et smell nå jeg skrudde på etter rørbytte. Fant ikke noe galt ned en gang med røra, men sikringa på høyre kanal tok kvelden og berga meg, og tro meg, det kom noen rare lyder fra venstre kanal også. Sendte de tilbake til firma som solgte de til meg. De kunne ikke forstå hva som var galt da de ikke kunne finne noe galt med de under testing. Men fikk nå pengan tilbake.
Jeg har dog senere kjøpt smårør/signalrør fra fra PSvane, og de har fungert veldig bra.
 
Topp Bunn