Ja, du tviholder på din moralske relativisme til den bitre enden
@na_X Klart, ikke sikkert du ser på det som et skjellsord, men så ivrig som du er i tråden hvor
@larsmartin tas i skole skulle man tro at du hadde tatt et klart og tydelig standpunkt til lureri og svindel.
Så jo egentlig den der komme på lang vei..
Har jeg forsvart kjøp av kinesiske produkter, eller reagert negativt på om noen snakker dritt om de?
Så, om noen kjøper noen steiner fra Kina til 2,- stykket. Den ene har den bare til dekorasjon i stuen og den andre selger de videre til 200 000,- stykket og kaller den en Shakti-stein der den plutselig har fått endel "egenskaper". Det er fortsatt den samme steinen, den ene solgt direkte fra en kineser og den andre fra den samme kineseren den også, men via en danske med et CE-klistremerke.
Men det er jo fortsatt det samme produktet.
Bør man kjøpe den steinen fra kina selv eller bør man handle den fra han dansken som er selvutnevnt ekspert på steiner? Hvilke av de er mest svindel og lureri, eller er de like mye sjarlataner begge to ettersom de begge lever av dette salget av steiner? En stein er fortsatt en stein i mine øyne ihvertfall, gitt samme vekt og fasong.
Det er akkurat dette en dansk gruppe gjør, rebrander noe kinamikk som i utgangspunktet er noe billig crap og utgir det for å inneha endel nesten magiske egenskaper.
Enkelte produkter blir utgitt for noe de ikke er, og akkurat det har jeg lite sansen for generelt. En spade er fortsatt en spade.
Det er en av grunnene til at jeg ikke har sansen for gitarer som selges på aliexpress heller, selv om de til og med kanskje er bedre å spille på sammenlignet med originalen der det står Gibson på de begge to. En gitar som det står Chibson på istedet er derimot innafor gråsonen og dette er noe man også får kjøpt på ali (det er den samme gitaren, men man velger en annen logo), selv om jeg ikke er i målgruppen der heller akkurat, samme hvor god den kan være å spille på. At tollen inndrar produkter som er fakes er bare helt topp, samme hva det er av produkter.
Men har en Gibson magiske egenskaper, gjør meg til en bedre gitarspiller eller er den beste gitaren jeg har? Svaret er ganske enkelt nei, men jeg liker de da ganske godt allikevel.
Du kan godt fortsette å kalle meg ut med moralsk relativisme igjen om du ønsker det, å lese imellom linjer er ikke helt min greie. Moral er veldig individuelt og noe som kan være svært vanskelig å diskutere, vi har alle forskjellige vilkår man har vokst opp i. Lovverket er derimot noe mer håndfast og likt for alle her til lands (jadda, vet det også kan diskuteres i stykker).