Forsterkere Kinesiske kopier av high end forsterkere på AliExpress

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    438
    Sted
    Bergen
    ....

Tenker de med moralsk kompass kommer til å få deres lønn i himmelen, mens vi andre får prøve å forberede oss på varmen så godt vi kan.

mvh
    Tenker nok vi kommer til å betale dyrt i fremtiden for de pengene vi har spart på å sette ut produksjon og kjøpe kopiprodukter fra Kina i fremtiden. De har posisjonert seg med råvarer og produksjon, mens her har kortsiktig profitt vært gjeldende.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.087
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenker nok vi kommer til å betale dyrt i fremtiden for de pengene vi har spart på å sette ut produksjon og kjøpe kopiprodukter fra Kina i fremtiden. De har posisjonert seg med råvarer og produksjon, mens her har kortsiktig profitt vært gjeldende.
    Vi har allerede begynt å betale for det...

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.413
    Sted
    Oslo
    I Kina så er lovverket annerledes, der har man ikke copyright lovverk slik som ellers i verden. Har man en copyright så er den for fri bruk i Kina, helt lovlig.
    Det er ikke riktig (lenger). Har man registrert patent eller varemerke i Kina har man ganske god beskyttelse. Jeg vet om firmaer som har vunnet flere slike saker i Kina.

En annen ting er jo at det er ulovlig å importere produkter som bryter IP rettigheter. Er varemerket registrert i Norge kan man få tollvesenet på døra.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.413
    Sted
    Oslo
    Det har vi gjort lenge. Trump var (faktisk) inne på noe da han kjeftet på Kina for å stjele teknologi. Han overså bare samtidig at (særlig) firmaer i USA sjelden så seg bryet med å beskytte patentene sine i Kina. Så det de gjorde var å sende oppskrifter på avansert teknologi til et land med midler og marked nok til å bygge opp en egen industri. helt lovlig. En del bedrifter i USA hadde fått det for seg at US-patent gjaldt i hele verden.

P

parafinoksen

Gjest
    Det har vi gjort lenge. Trump var (faktisk) inne på noe da han kjeftet på Kina for å stjele teknologi. Han overså bare samtidig at (særlig) firmaer i USA sjelden så seg bryet med å beskytte patentene sine i Kina. Så det de gjorde var å sende oppskrifter på avansert teknologi til et land med midler og marked nok til å bygge opp en egen industri. helt lovlig. En del bedrifter i USA hadde fått det for seg at US-patent gjaldt i hele verden.
    Det er jo veldig merkelig med tanke på hvor saksøkingskåte de er i USA. Eller tenkte de bare at kjing-kjong-kinamann er såpass tilbakestående, at det tar vi oss ikke bryet med?

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.413
    Sted
    Oslo
    Det er jo veldig merkelig med tanke på hvor saksøkingskåte de er i USA. Eller tenkte de bare at kjing-kjong-kinamann er såpass tilbakestående, at det tar vi oss ikke bryet med?
    De så vel for seg horder med billig arbeidsmaur uten kjøpekraft, eller som sagt at et US-patent er verdensdekkende.

P

parafinoksen

Gjest
    De så vel for seg horder med billig arbeidsmaur uten kjøpekraft, eller som sagt at et US-patent er verdensdekkende.
    Uansett merkelig. Selv jeg som sølle frilansoversetter må jo underskrive på 30 siders lange kontrakter for å levere noen enkle oversettelser til oversettelsesbyråer i USA. Noen ganger kan det dreie seg om ny teknologi og bedriftshemmeligheter, men ofte er det bare helt trivielle ting. Hva da med produksjon i Kina? «Må love å ikke kopiere noe, da, folkens? OK?»

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    0
    Dere som trenger/ønsker litt mer fakta eller kjøtt på beinet bør se dokumentaren om Silicon Valley......og busslaster med Japanske/kinesiske "turister" på bedriftsbesøk hos bl.a. Intel......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.009
    Torget vurderinger
    23
    Hva med den kjente russeren Uspatoff? Figurerte ofte i bildet tidligere... :cool:

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.413
    Sted
    Oslo
    Uansett merkelig. Selv jeg som sølle frilansoversetter må jo underskrive på 30 siders lange kontrakter for å levere noen enkle oversettelser til oversettelsesbyråer i USA. Noen ganger kan det dreie seg om ny teknologi og bedriftshemmeligheter, men ofte er det bare helt trivielle ting. Hva da med produksjon i Kina? «Må love å ikke kopiere noe, da, folkens? OK?»
    Joda, jeg er enig i at praksisen er merkelig, og det var verre før. Jevnt over er firmaer i USA fremdeles langt mindre ivrige enn for eksempel europeiske med å beskytte produktene sine utenfor egen jurisdiksjon. Det finnes statistikk på sånt. Kineserne er i ferd med å bli ganske ivrige, siden de nå har begynt å utvikle ting selv.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    1
    At ikke alle har uredelige hensikter når de velger å kjøpe slike apparater er jeg klar over. Noen gir beng og ser et kult kabinett og en ferdig krets som de kan leke med. Men selger og produsents hensikter er jeg ikke i tvil om. Jeg forkaster også @na_X moralske relativisme.
    En ting er hva faktisk produktene er, å støtte det er noe annet. Handlet noe dilldall på aliexpress for noen år tilbake og der kan man finne noe som ikke eksisterer på det norske markedet engang, men har aldri gått etter merkekopier. Kvaliteten er veldig varierende og en risiko i seg selv i utgangspunktet, av og til bra men av og til mersom b-vare. Hongkong er vel nesten en selvstendig stat og har egen økonomi uavhengig av Kina fortsatt, det er vel også der de fleste "kinasjapper" ligger på Ali. Men faktisk så har man noen sterke policier på Alibaba tror jeg det var (samme konsern som aliexpress, der selgere som selger merkevare kopier blir pælma ut av nettsiden og der er det faktisk enklere å finne gode produkter) om jeg ikke blander noe her nå.

Det kan samtidig nevnes at veldig mange norske firmaer kjøper rimelig fra Kina og selger dyrt i Norge og man ser tydelig at det er aliexpress produkter men av og til andre egne merker (enkelte sjapper på Ali lar bestiller velge andre logoer og merker etter eget ønske). Her kan moralpolitiet sjekke litt nærmere selv på hvilke firmaer som gjør slikt, men kan nevne det er forbausende mange som lever på akkurat dette og en gjenganger er ofte dårlig dokumentasjon på produktene.

Når det er sagt, så kan jeg si at jeg ikke finner glede i falske produkter og at billige kopier av merkevarer med logoer og hele pakka er noe jeg bare holder meg unna rett og slett. Jeg eier ikke et klesplagg som er kjøpt som er fake engang, ihvertfall ikke gjort med hensikt eller som jeg kjenner til.

Men det er bare å innse det, Kina produserer alt for mye for resten av verden og dette blir et stort problem for vesten. Det er bare å se på bilproduksjonen hvor den er på vei, det er faktisk litt mer bekymringsverdig enn mange tror. Men billig Tesla er jo det aller viktigste for de fleste her i landet som er ute etter elbil.. Men jeg gidder ikke å være moral-politi her inne, folk får bare kjøpe det de vil og ønsker selv. Personlig så holder jeg meg langt unna mye av det selv, bare av prinsipper.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.087
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, du tviholder på din moralske relativisme til den bitre enden @na_X Klart, ikke sikkert du ser på det som et skjellsord, men så ivrig som du er i tråden hvor @larsmartin tas i skole skulle man tro at du hadde tatt et klart og tydelig standpunkt til lureri og svindel.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du tviholder på din moralske relativisme til den bitre enden @na_X Klart, ikke sikkert du ser på det som et skjellsord, men så ivrig som du er i tråden hvor @larsmartin tas i skole skulle man tro at du hadde tatt et klart og tydelig standpunkt til lureri og svindel.
    Så jo egentlig den der komme på lang vei..
    Har jeg forsvart kjøp av kinesiske produkter, eller reagert negativt på om noen snakker dritt om de?

Så, om noen kjøper noen steiner fra Kina til 2,- stykket. Den ene har den bare til dekorasjon i stuen og den andre selger de videre til 200 000,- stykket og kaller den en Shakti-stein der den plutselig har fått endel "egenskaper". Det er fortsatt den samme steinen, den ene solgt direkte fra en kineser og den andre fra den samme kineseren den også, men via en danske med et CE-klistremerke.
    Men det er jo fortsatt det samme produktet.

Bør man kjøpe den steinen fra kina selv eller bør man handle den fra han dansken som er selvutnevnt ekspert på steiner? Hvilke av de er mest svindel og lureri, eller er de like mye sjarlataner begge to ettersom de begge lever av dette salget av steiner? En stein er fortsatt en stein i mine øyne ihvertfall, gitt samme vekt og fasong.
    Det er akkurat dette en dansk gruppe gjør, rebrander noe kinamikk som i utgangspunktet er noe billig crap og utgir det for å inneha endel nesten magiske egenskaper.

Enkelte produkter blir utgitt for noe de ikke er, og akkurat det har jeg lite sansen for generelt. En spade er fortsatt en spade.

Det er en av grunnene til at jeg ikke har sansen for gitarer som selges på aliexpress heller, selv om de til og med kanskje er bedre å spille på sammenlignet med originalen der det står Gibson på de begge to. En gitar som det står Chibson på istedet er derimot innafor gråsonen og dette er noe man også får kjøpt på ali (det er den samme gitaren, men man velger en annen logo), selv om jeg ikke er i målgruppen der heller akkurat, samme hvor god den kan være å spille på. At tollen inndrar produkter som er fakes er bare helt topp, samme hva det er av produkter.
    Men har en Gibson magiske egenskaper, gjør meg til en bedre gitarspiller eller er den beste gitaren jeg har? Svaret er ganske enkelt nei, men jeg liker de da ganske godt allikevel.

Du kan godt fortsette å kalle meg ut med moralsk relativisme igjen om du ønsker det, å lese imellom linjer er ikke helt min greie. Moral er veldig individuelt og noe som kan være svært vanskelig å diskutere, vi har alle forskjellige vilkår man har vokst opp i. Lovverket er derimot noe mer håndfast og likt for alle her til lands (jadda, vet det også kan diskuteres i stykker).

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.314
    Torget vurderinger
    0
    Du kan godt fortsette å kalle meg ut med moralsk relativisme igjen om du ønsker det, å lese imellom linjer er ikke helt min greie. Moral er veldig individuelt og noe som kan være svært vanskelig å diskutere, vi har alle forskjellige vilkår man har vokst opp i. Lovverket er derimot noe mer håndfast og likt for alle her til lands (jadda, vet det også kan diskuteres i stykker).
    Vi er alle individualister og har våre personlige klimamål å strekke oss etter.
    Dopapiret benyttes på begge sider og legges pent i bøtten.......ved siden av bøtten med sand
    til inspirasjon og fri benyttelse for neste besøkende.......

Mange liker å mene noe om Kina........ og vi andre tar det som en tur for å sjekke tingenes tilstand (y):coffee:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.657
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Moral og etikk er iaf lettere om man har god råd. Har man det, og fortsatt mangler moral og etikk, er man føkkt øpp i verste fall, og kjip i beste fall.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Ute i skauen i Våler i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg forstår meg ikke helt på folk som synes det er gjevt med og ha et kina produkt....... for meg gir det 0 glede og ha et Kina/kopi produkt....... men seff det finnes de som kjøper Honqu eller hva nå enn Obos-Roll'sen heter og som synes de har noe skikkelig gjevt...... jeg for min del vil heller vurdere busskort før jeg vil bli sett i noe sånnt.
    Kinesere kopierer, jukser og lurer over en lav sko....... og kjøper man en kopi laget i kina risikerer man og få en kopi av en kopi...... av en kopi, jeg har sett noen eksempler av dette..... helt utrolig egentlig.
    Jeg har flere bekjente som er innvolvert eller som har produksjon og som eier fabrikker i kina og det og se og høre hvordan det jukses selv overfor den som eier fabrikken er så utrolig at man ikke vil tro at det er sannt....... man må ha folk der nede 24-7 og følge med på absolutt alt. Har til og med vært med på og avsløre at fabrikksjefer som har fått tildelt nøyaktige beskrivelser av hva og hvordan og med hvilke råvarer ting skal produseres presterer og fravike det hele og produsere ting med billigere materialer fordi sjefen ønsker og fremstille seg som en som kan klare og få fabrikken til og gå med overskudd og også så lager de egne avtaler med råvare leverandører utenfor eiers viten....og putter selvfølgelig en ukjent bonus i lomma selv... som vestlige tror vi at alt blir fulgt til punkt og prikker, men det er akkurat som og tro på julenissen.
    Flere og flere Japanske firmaer flytter produksjonen hjem igjen til Japan eller til Malaysia/Filipinene....... problemet med de 2 siste er at det ofte er kinesere inne i eierdelen på mange av fabrikkene der også.

Og JA, jeg har vært mange ganger i Kina og JA jeg vet hvordan det egentlig er der og hvordan ting fungerer der.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Som industri arbeider i asia kjøper du det du har inntekt til, og det er noen millioner i den delen av verden, merkevarer produserer de for alle de store både innenfor konfeksjon,elektronikk og forbruksvarer, mye av det du finner på svarte markedet er mer eller det samme som vi kjøper med en fancy merkelapp til 10 ganger prisen , se litt på forskning og utvikling i det forjetne land for mange over dammen, tusser med studenter valgt fra øverste hylle med asiatisk opprinnelse ,selvfølgelig sprer kunnskapen seg , ta norsk energi......hvor kommer de beste unge studentene fra som de ansetter ?....håndplukket med karakter og en arbeidsmoral vi ikke har sett siden forrige generasjon her hjemme :)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.802
    Sted
    Sunndalsøra
    Hva har norske Easee med kina kopier å gjøre?
    Bare noe byrokratisk tull. Vi har montert mange slike Easee ladere. De kan heller se på mye dårlig og ulovlig elektriske anlegg i boliger. Sist så jeg 2 branntilløp pga. av dårlig vedlikehold av elektrisk utstyr. Svenskene har ikke så mye å hause seg opp etter for det som blir produsert hær :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    96
    Om man vil prøve litt tung hifi fra Kina, så finnes det da flere alternativer til fake Levinson, Accuphase etc.
    Jeg har hatt et sett med monoblokker fra Shengya. De var ikke i nærheten av finishen på et Accuphase produkt, men heller
    ikke veldig dårlig. Lyden var god og med skikkelig kontroll på høyttalerne, men softstart kretsen gikk åt skogen på den ene. Jeg er litt skeptisk
    til Kina varer etter dette. Men på den annen side tar det fyr i Hegel (eh, satt sammen i Kina), og jeg har hatt feil på både europeisk og amerikansk
    utstyr, ganske kostbare greier. Alder er jo et aspekt, jeg har kjøpt mye brukt.
    Mitt problem med Kina produkter er at jeg får en følelse av at man aldri kan være sikker på hva man får. Jeg leste en tråd på et annet forum der det
    ble påstått at kineserne kopierer hverandre også, slik at man har billige kopier av allerede billige original produkter! Jeg har sett forskjellig design/trykk
    på emballasje til Shengya forsterkere for eksempel. Så, kanskje best å holde seg unna, eller?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Om man vil prøve litt tung hifi fra Kina, så finnes det da flere alternativer til fake Levinson, Accuphase etc.
    Jeg har hatt et sett med monoblokker fra Shengya. De var ikke i nærheten av finishen på et Accuphase produkt, men heller
    ikke veldig dårlig. Lyden var god og med skikkelig kontroll på høyttalerne, men softstart kretsen gikk åt skogen på den ene. Jeg er litt skeptisk
    til Kina varer etter dette. Men på den annen side tar det fyr i Hegel (eh, satt sammen i Kina), og jeg har hatt feil på både europeisk og amerikansk
    utstyr, ganske kostbare greier. Alder er jo et aspekt, jeg har kjøpt mye brukt.
    Mitt problem med Kina produkter er at jeg får en følelse av at man aldri kan være sikker på hva man får. Jeg leste en tråd på et annet forum der det
    ble påstått at kineserne kopierer hverandre også, slik at man har billige kopier av allerede billige original produkter! Jeg har sett forskjellig design/trykk
    på emballasje til Shengya forsterkere for eksempel. Så, kanskje best å holde seg unna, eller?
    Enig i det du skriver, derfor har jeg sansen for store etablerte firmaer som har holdt på lenge. F.eks. Accuphase og McIntosh.
    God kvalitet og de vet hva de holder på med. Ikke noe mumbo-jumbo.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    720
    Det er vel ikke kun kinerserne der kopierer? Jeg synes NAD og Gryphon minder meget om hinanden.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har ei veldig gjennomtenkt liste over føretrekt produsent av det aller meste:

1. Meg sjølv
    2. Nær familie
    3. Fagfolk/handverkarar
    4. Sunnmøre
    5. Vestlandet
    6. Noreg
    7. Europa
    8. Japan
    9. USA
    10. Kina/Søraust-Asia

Så er det slik at dette er ein faktor: pris, design, funksjon, kvalitet og anteken levetid kan definitivt snu denne lista på hovudet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.087
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eg har ei veldig gjennomtenkt liste over føretrekt produsent av det aller meste:

1. Meg sjølv
    2. Nær familie
    3. Fagfolk/handverkarar
    4. Sunnmøre
    5. Vestlandet
    6. Noreg
    7. Europa
    8. Japan
    9. USA
    10. Kina/Søraust-Asia

Så er det slik at dette er ein faktor: pris, design, funksjon, kvalitet og anteken levetid kan definitivt snu denne lista på hovudet.
    Det var en merkelig og lite gjennomtenkt liste. Hva mener du med disse regionene? Mener du at hele Sunnmøre kommer sammen og produserer noe?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Sunnmøre
    Det var en merkelig og lite gjennomtenkt liste. Hva mener du med disse regionene? Mener du at hele Sunnmøre kommer sammen og produserer noe?
    Hæ? Det er godt mogleg det er lite gjennomtenkt å ha ei slik liste (utelukkande preferansar), men i seg sjølv burde ho vera ganske sjølvforklarande. Regionane er sjølvsagt mogleg å dela inn svært mykje grundigare.

Til det semi-retoriske spørsmålet på slutten: Nei.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

1. Meg sjølv
    2. Nær familie
    3. Fagfolk/handverkarar
    4. Sunnmøre
    5. Vestlandet
    6. Noreg
    7. Europa
    8. Japan
    9. USA
    10. Kina/Søraust-Asia

Er dette en liste fra Senterpartiet sitt årsmøte? Proteksjonisme, be the best you can be... 😊

Ikke glad i Kina-kopier generelt sett, men kjøper de varene jeg ser at tjener hensikten best, kost nytte, der hvor de er å få kjøpt..

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.187
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke kun kinerserne der kopierer? Jeg synes NAD og Gryphon minder meget om hinanden.
    Naahh...Sigma62...... Man skal kende historien.
    NAD ville gerne ha´ en lidt kraftigere forstærker i det mere seriøse segment. Det fik Gryphon lov
    til at lave. Så det er et NAD/Gryphon samarbejde.... ikke kopiering.
    Med nogle ganske få komponentafvigelser blev det en Gryphon Tabu Century, der kom til at
    sidde i en NAD S-300. Og da NAD havde produktionsproblemer på lige det tidspunkt, blev de første
    S-300 produceret og samlet hos Gryphon.
    Se det var den rigtige historie, og ikke en 1. Aprisnar ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.087
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hæ? Det er godt mogleg det er lite gjennomtenkt å ha ei slik liste (utelukkande preferansar), men i seg sjølv burde ho vera ganske sjølvforklarande. Regionane er sjølvsagt mogleg å dela inn svært mykje grundigare.

Til det semi-retoriske spørsmålet på slutten: Nei.
    Har ikke sett deg svømme, men antar du er fra Sunnmøre.

Så etter at du, familien og håndverkere har blitt strøket av listen som produsent, ønsker du et produkt fra hvilken som helst sunnmøring før du går videre til en tilfeldig vestlending osv?

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.319
    Hva med Taiwan - har de en litt annen status? Er blitt fortalt at det finnes mange Kinesiske bedrifter som er eid av Taiwanske firma / eierinteresser - med heller store årlig omsetninger. Og, mye "high tec komponenter" som produseres i Kina vil falle bort om de angriper Taiwan. Men, poenget er vel at mange kinesisk produserte komponenter kan nok være svært bra.
    Kjenner et produktområde hvor det tidligere var svært stor arbeidsinnsats i kina for de ferdige produktene, og da var det en seleksjon med de beste varene til eksport og resten til innland. Kjøpte man da billige varer i Kina og tok med hjem - så kunne skuffelsen bli stor. Vet ikke om det er slik enda.
    Mvh
    JMK

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Sunnmøre
    Har ikke sett deg svømme, men antar du er fra Sunnmøre.

Så etter at du, familien og håndverkere har blitt strøket av listen som produsent, ønsker du et produkt fra hvilken som helst sunnmøring før du går videre til en tilfeldig vestlending osv?
    Bur her, ja.

Alt anna likt? Trur det. Vil føretrekkja å handla frå lokalt næringsliv om mogleg. Ikkje veldig relevant for så mange produkt, diverre.

Det er nok ikkje like strengt nedover på lista, så kanskje ikkje “produsentland” vert like sterkt vekta då.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Sunnmøre
    Er dette en liste fra Senterpartiet sitt årsmøte? Proteksjonisme, be the best you can be... 😊

Ikke glad i Kina-kopier generelt sett, men kjøper de varene jeg ser at tjener hensikten best, kost nytte, der hvor de er å få kjøpt..
    Nei, ikkje Sp, men ja: som forbrukar, svært moderat såleis, har eg preferansar for produksjonsland, og ønskjer gjerne å stø lokalt næringsliv og industri. Eg ønskjer òg å stø europeisk industri framfor amerikansk og kinesisk, og eg er villig til å gje dette ønsket ei viss vekt.

Dette er ikkje einaste kriteriet mitt, og eg vil ikkje kvi meg så veldig for å handla frå td. Topping, som verkar gjera det sylskarpt på alle dei andre kriteria. Under Sp-lista skreiv eg:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Sunnmøre
    Hva med Taiwan - har de en litt annen status?
    Veit ikkje. Har ikkje vurdert det store fleirtalet av land i Asia, Afrika eller Sør-Amerika, bortsett frå at eg er skeptisk til ein god del arbeidsvilkår der (som nok kan vera minst like ille som i Kina).

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.399
    Torget vurderinger
    8
    PrimaLuna ingen Kina kopi men topp byggekvalitet og lyd helt der oppe 👍 hadde hatt en annen pris produsert i Vesten

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.440
    Har hørt at Tesla Model 3 produsert i USA er beheftet med mange feil mens den kinesiskproduserte er nærmest feilfri....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn