Mat, drikke og røyk Kjøkkenhage og hjemmedyrking, ute og inne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det tid for å begynne å så frø inne. Frø til salater, grønnsaker, og andre nyttevekster. Har man litt plass kan man nå enkelt dyrke ganske mye rart selv, selv uten hage eller jordlapper.

    En altan eller terrasser er glimrende, eller man kan dyrke mye innendørs enten i et vindu eller med kunstig belysning.

    Her er et bilde av mitt oppsett akkurat nå:

    DSC_0546.jpg

    Det meste her er fra Ikea. De har en glimrende serie i år for hydroponisk innedyrking. Hyllene er også Ikea, men de er nok tiltenkt noe annet. Belysningen på øverste hylle er 2 led-lister fra Ikea, og på de tre nederste er det 2 x 5m RBG lyslister fra Elektroimportøren, stilt på rødt og hvitt lys for å etterligne vektlys.

    Tanken er å dyrke mye innendørs, spesielt bladgrønt og krydder, mens på altanen blir det grønnsaker, tomater, røtfrukter etc. Da i kasser og krukker. men kommer også til å lage et hydroponisk system ute for mange vekster. Dog tenker jeg at gulrøtter, neper, reddikker og slikt kan få jord å vokse i.

    DSC_0547.jpg

    Her har jeg tatt en pose med koriander fra en innvandrerbutikk, kuttet av det meste av blanverket, men beholdt røttene (som fikk et par dager i et vannglass først) og så plantet over i pottene. (de står i en grus med vannreservoir under).


    DSC_0548.jpg

    Frø til spiring

    Når småplantene har fått et par blader så går de over i de større pottene:

    DSC_0551.jpg

    Noen krydderstiklinger i vann (sør basilikum og thai basilikum). Skal se om det utvikler seg røtter på dem:

    DSC_0552.jpg


    Her er en annen spennende potte fra ikea. terracotta med vann i midten som trekker gjennom godset. I denne har jeg satt noen hvisløksbåter som jeg tok med fra Toscana som spirte bra. Tenker å høste og bruke skudd fra dem utover våren og sommeren. (Og kanskje plante ut noen av dem etterhvert).

    DSC_0549.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er en link til systemet fra Ikea.

    Innedyrking – Alt til innendørs hage og inneplanter - IKEA

    Veldig gode priser sammenlignet med tilsvarende fra hagesentrene!

    Om man kan vente noen uker på levering kan man gjerne bestille lys fra Aliexpress. Der er det mange gode tilbud, og ofte med gratis transport til Norge. Så holder man seg under tollgrensen er det svært gunstig.

    https://www.aliexpress.com/premium/...=&CatId=200002294&g=y&isPremium=y&needQuery=n

    (satt dette søker til maks $38 og fri frakt for å være sikker på å komme under tollgrensen)

    Eksempel på av svært kraftig lampe til innebruk. Langt mer enn man behøver til spirer og blandgrønt, men nok til større grønnsaksplanter om man vil lage seg en krok.

    https://www.aliexpress.com/item/Ful...lt&btsid=7b8da1dc-aa1c-48b6-95aa-5e2faa44c91b
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt inspirasjon for dem som tenker på hydroponisk dyrking i hagen, i drivhus eller på terrassen:

    http://no.pinterest.com/explore/diy-hydroponics/

    Eller litt om hvordan man kan automatisere systemer også. (Gjerne med litt fikling med Arduino om man liker å fikle med slikt)

    (Aquaponics med fisker og automatikk)

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mykje spennande stoff her, Deffe. Eg trur eg kunne ha stor nytte av plantelys. Har både eit drivhus og ein glasveranda.
    Så lurer eg på om du har fått til å dyrke estragon med skikkeleg sterk smak. Får ikkje til dette sjølv.
    Har ikke dyrket dette tidligere selv, men kommer til å gjøre det i år om jeg får tak i plantemateriale.

    Det er viktig å velge fransk estragon og ikke russisk, da den russiske ikke smaker stort, og det lille av smak er ikke noe å trakte etter. Men man får ikke tak i frø fra fransk estragon (de er sterile) så det greieste er kanskje å få tak i en plante og så ta stiklinger av denne om man trenger flere. For dyrkingen så er veldrenert jord og solrik plassering viktig.

    Finner man en plante på et hagesenter så er det egentlig bare å smake, så finner man fort ut om det er en fransk eller russisk variant.

    tips: Kattesand fra Rema er en glimrende jorforbedrer (holder på fuktighet og gir luftighet til jorden. Det er ren oppmalt merskum)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gode steder for å bestille frø.

    http://www.impecta.se

    Min favoritt. Godt utvalg, helt greie priser og lave fraktkostnader.


    Noen gode engelske:

    (skamdyr frakt er eneste problemet med disse)

    Buy Vegetable Plants, Vegetable Seeds and Seed Potatoes | Marshalls Seeds

    Franchi Seeds of Italy 1783



    Buy Plants, Seeds, Fruit Trees & Seed Potatoes | Thompson & Morgan


    Ellers, om man vil prøve mye moro og man er villig til å ta noen sjanser er det mye rart å få tak i på aliexpress til en svært svært lav pris.

    https://www.aliexpress.com/premium/category/121.html?spm=2114.01020208.2.6.NKoaNI
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Her er en link til systemet fra Ikea.

    Innedyrking – Alt til innendørs hage og inneplanter - IKEA

    Veldig gode priser sammenlignet med tilsvarende fra hagesentrene!

    Om man kan vente noen uker på levering kan man gjerne bestille lys fra Aliexpress. Der er det mange gode tilbud, og ofte med gratis transport til Norge. Så holder man seg under tollgrensen er det svært gunstig.

    https://www.aliexpress.com/premium/...=&CatId=200002294&g=y&isPremium=y&needQuery=n

    (satt dette søker til maks $38 og fri frakt for å være sikker på å komme under tollgrensen)

    Eksempel på av svært kraftig lampe til innebruk. Langt mer enn man behøver til spirer og blandgrønt, men nok til større grønnsaksplanter om man vil lage seg en krok.

    https://www.aliexpress.com/item/Ful...lt&btsid=7b8da1dc-aa1c-48b6-95aa-5e2faa44c91b
    Har også kjøpt litt utstyr fra IKEA, faktisk mer gjennomtenkt enn det jeg har sett på hagesentre til nå. Samtidig har jeg etter en overbevisende demonstrasjon hos min søster investert i et bokashi-sett, Har takterasse på 70 kvadrat og satser på rikelig med grønnsaker i god kompostjord til sommeren.

    Tilbake til trådens tema så forsøkte jeg for første gang en solid tagine jeg fikk til jul. Forsøkte meg på en klassisk lammetagine med aprikos og mandler. Ble ganske godt men dette må utprøves mer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har også kjøpt litt utstyr fra IKEA, faktisk mer gjennomtenkt enn det jeg har sett på hagesentre til nå. Samtidig har jeg etter en overbevisende demonstrasjon hos min søster investert i et bokashi-sett, Har takterasse på 70 kvadrat og satser på rikelig med grønnsaker i god kompostjord til sommeren.
    Jeg har også nylig startet med bokashi. Det er en ny butikk i bergen som selger bokashistrø.

    Men jeg kjøpte ikke tanken, men prøvde å lage en selv. Fant noen plastkasser på ikea, en stor og en litt mindre som passet oppi hverandre med god klarning til bunnen. Så bore noen huller i den øverste for drenering, (og legge et teppe over det hele for å holde det mørkt). Vi får se hvor godt det funker.

    Ellers så jeg en artig sak på Bilteme som kan anvendes.

    Agnbøtte på 10l.

    Agnbøtte 10 liter - spinner fisk sluk fangst hav havsluk vobbler trekrok Fiskesluk skje - Biltema

    1.jpg

    2.jpg

    Prøver denne hvis ikeavarianten ikke fungerer bra nok.

    Litt liten kanskje, men den koster 100kr og ikke 12-1300 som den originalen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    13.321
    Samboeren startet sesongen i dag med planting av chili. Vi har drivhus så flytter en del ut i det når der blir varmere. Krydderurter dyrkes i plantekasse på terrassen utenfor kjøkkenet. Vi har bladpersille, estragon, mynte, koriander, dill, gressløk, salvie, kjørvel, ymse typer basilikum, luabær, timian, rosmarin og sikkert noe jeg har glemt der. Totalt 3 kvadratmeter krydderurter og det er evig nok.

    Tomater, paprika, chili og agurk går i drivhuset. Ute i plantekasse har vi kålrot, masse forskjellig salat, gulrot, potet, purre, løk, hvitløk, vårløk, rødkål, svartkål, squash, rødløk, sukkererter og sikkert en del mer. Mot slutten av sesongen blir det tørket, fryst eller syltet. I år skal vi prøve en del fermentering.

    I bed har vi jordskokk, mais og bønner. Dyrker også asparges men den er først spiseklar neste år.

    Samboeren står for dyrkingen og jeg for tilberedningen.

    Vi har 13 kvadrat plantekasse, 9 kvadrat drivhus, 5-6 kvadrat bed og 3 kvadrat til urter så det er ikke rare arealet som trengs.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Eneste det er verdt å dyrke hjemme er vel cannabis med forskjellige frø lett tilgjengelig fra Danmark.

    Krydder får man jo kjøpt i butikken.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Joda, det er vel få ting som er mer lønnsomt hvis man har et forbruk av slikt. Mye bedre å dyrke selv enn å finansiere kriminelle.

    Men det er mye annet som er moro og stas å dyrke selv også. Egenproduserte grønnsaker og alltid tilgjengelig ferske kryderblader og salat etc. et stor stas om man liker å lage mat selv, eller liker å konservere. (sylte, tørke, salte, fermentere etc.)

    Det er en genuin tilfredshet som kan komme fra å være selvforsynt med mye av det man behøver. selv om vi alle ikke bor på en bondegård, så har de fleste anledning til å dyrke mye til hjemlig nytelse.

    Og .. med noen års erfaring med frø, stiklinger, tomater og vekstlys ... ja så kan det mest barkede surrehode lære seg å være selvforsynt med det man måtte begjære av naturlige vekster.

    Ikke se ned på generell gartnerkunnakap og erfaring.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Startar snart nyttårsforsettet om å gjete hagen og drivhuset i større grad enn dei siste åra. Ein tur til "Plantasjen" overtydde meg om at Deffe har rett i overprisa hagesenter. Det vart berre kjøpt ein giddelausurtehage med persille, basilikum og koriander. Kosta hundrelappen. Men så slepp eg å få mold under neglene....tilsett vatn og vent. Impulskjøp. Plantelys kosta rundt tusenlappen. Blir ikkje aktuelt. Kjøpte i staden ein liten LED-lyskastar og skal prøve å rigge opp dette. 10 Watt har vi råd til.
    Så bestilte vi frå Sverige, "Imperia" som Deffe tipsa om. Satsar på:

    - Agurk type veksthus. Agurkfrø er dyrt og spirar i beste fall 50%, og så har eg brent meg på ymse sortar som ikkje har vore så gode som ynskjeleg. Men no går vi for ein hybrid som heiter "Max". Skal sjå kva som skjer, men det er litt tidleg å så endå, tenkjer eg.

    - Kirsebærstomatar: "Cherrola" og "Vilma" Er på jakt etter sånne som eksploderer av sødme, og som er så små du kan kaste dei rett i salaten. Dei som kostar 150 kr/kg i butikken, når du ein sjeldan gong finn dei. Har vore bort i fleire som er kjøpte på hagesenter som går an, men no skal vi prøve desse to..

    - Litt gulrot må til. Prøver "Nantes", som har gått relativt bra her tidlegare. Men her er ikkje ideelt for gulrot. Trur eg må blande litt sand i den relativt feite (og våte) molda eg har på gulrotstaden. Skal tru kva Nantes 2 tyder? Ny hybridgulrot?

    - Grønkål Dwarf Green Curled. Har brukt frø av portugisisk kål, som brukast fleirårig. Men trass i milde vintrar her går det ikkje så bra. Sniglane et opp kålplantane før dei vert høge nok, uansett kor flink eg er å avlive beista. No har eg ikkje fleire portugisiske frø att, så eg går for grønkål i staden. Kan nok lage mi portugisiske favorittsuppe med dette også.

    - Salat er greitt å ha rundt seg. Eg går for plukksalat "Black Seeded Simpson", og vintersalat "Verte de Cambrai". Så får vi sjå. Det vert sådd rykkvis, slik at det ikkje vert overflod av salat når vi ikkje treng det.

    - Sitrongras får vi ikkje alltid tak i når vi treng det. Må køyre minst 6 mil, og då vert det ikkje brukt på impuls. Så "Ostindisk" vert no prøvekanin.

    - Eg rir vidare på den orientalske bølgja, og kjøper på innfall kinesisk kjempereddikk. Får eg desse til, har eg kjempestoff til salaten, milde, fine strukturar og interessann smak.

    - Så må eg ha litt vanleg reddikk også. Og litt blomstrar (petunia).

    Og då var tollfrikvota oppbrukt. Blomsterjord og denslags er på plass.

    Har også gjort klart for å ta avleggjarar av geraniumane. Slikt pyntar opp, og eg lurer berre på kor tidleg eg kan sette i gong. Har gått i dass før, så eg veit ikkje om det er best å vente litt....

    Glasverandaen held 10 - 12 grader, og er overvintringsstad for dei blomstrane som trivst der. Litt fullt, men beste plassen etter at frøa har gjeve livsteikn.

    Drivhuset er ikkje oppvarma. Så alt ligg brakt, medan eg brukar alle dei tome bøttene til kompostering Har sånn japansk opplegg med anaerob nedbryting og frø og sånt. Litt enklare, mindre tid- og plasskrevjande (og mykje dyrare) enn varmkomposteringa eg dreiv med før, men systemet vart sterkt tilrådt av ein nevø, så vi får sjå. Har rundt 200 liter kompost no, i bøtter og baljer, som utgjer det einaste organiske i drivhuset.

    Eit unntak er den nye vinstokken eg har lurt inn gjennom eit hol i veggen (rota er planta ute, elles går det ikkje bra).

    Litt for tidleg å spade om plantekassene mine, har bingar på 1 * 2,5 meter der eg har kompostmold av kjempekvalitet. Her skal grønsakene stå. Men dei og potetåkeren får vente til slutten av april.

    Må drive litt hysbygging fyrst medan det er dagslys, så får vi ta såinga til kvelden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser ut som et bra opplegg. En god variant av grønnkål er Cavola Nero, en mørk variant som dyrkes i Toscana og brukes i en del klassiske retter der, som ribolita.

    Har forøvrig en test med sitrongress på. Kjøpte en pakke i en importbutikk og satt dem i et glass med vann. Det har kommet bra med nyvekst på dem og de er i gang med å slå røtter. Om de fortsetter slik så planter jeg dem bare over i en potte, eller i en eller annen anordning basert på hydroponiske prinsipper.

    Her er det, foruten masse ymse blandgrønt og krydder til innedyrking, som er handlet inn av frø før sesongen fra Impecta. Mye rotgrønnsaker og også noen planter med tomater og agurker. (Fikk en haug med isoporkasser type mattransport, slike litt høye med lokk. Tror de er dype nok til det meste her)



     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.697
    Antall liker
    2.298
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder hjemmedyrking holder jeg meg til disse:

     

    Vedlegg

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.524
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt inspirasjon for dem som tenker på hydroponisk dyrking i hagen, i drivhus eller på terrassen:

    http://no.pinterest.com/explore/diy-hydroponics/

    Eller litt om hvordan man kan automatisere systemer også. (Gjerne med litt fikling med Arduino om man liker å fikle med slikt)

    (Aquaponics med fisker og automatikk)

    Dette inspirerer veldig, har en terrasse på 20 kvadrat og det spørs om ikke noe av den kan bli en grønnsakhage med Aquaponics.
    Takk for at du deler:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Endeleg kom eg meg ein tur til IKEA.
    IMGP4539.jpg IMGP4539.jpg
    På førehand har eg sådd både tomatar, agurk, krydder og nokre blomsterfrø. Eg kjøpte ein liten 10Watts LED-sak som eg har brukt for å bremse lengdeveksten. Men no er alt flytta over i "spireriggen" frå IKEA.
    Eg les litt om hydroponikk i papira som fylgjer med, men er usikker på dette - akkurat som eg var i høve digitalteknikk. Ein vinylentusiast med økosofiske tendensar bør kanskje halde seg til kompostering? Men når sjølvaste Deffe tek sjansen på hi-tech, bør kanskje andre kunne våge dette også?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her gror det også ganske bra. Dvs det er stor forskjell på hvor fort det går med forskjellige småplanter. En sort som stortrives her er sikorisalat, her kan jeg høste jevnlig. Det er en fin bladgrønnsak med god og litt bitter smak.

    DSC_0604.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Eg les litt om hydroponikk i papira som fylgjer med, men er usikker på dette - akkurat som eg var i høve digitalteknikk. Ein vinylentusiast med økosofiske tendensar bør kanskje halde seg til kompostering? Men når sjølvaste Deffe tek sjansen på hi-tech, bør kanskje andre kunne våge dette også?
    Ingen grunn til å være ludditt selv om man bryr seg om naturen.

    Hydroponisk dyrking egner seg godt for mange grønnsaker, spesielt bladgrønt og krydder og ting der man høster kontinuerlig litt og litt av planten eller frukter. Til engangsgrønnsaker og spesielt rotgrønnsaker er det jo mye enklere å dyrke i jord på tradisjonelt vis. Jeg har en god del kasser klar som skal plantes med rotgrønnsaker på terrassen senere i år, og matavfall fra husholdningen går i komposten. Ja og så har jeg solgt platespilleren og er tilbake på mer tidsriktig avspilling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.734
    Antall liker
    15.889
    Torget vurderinger
    2
    Fruktvegger, som dem i videoen over, var vanlige før. Man satte frukttreets grener i espalier mot veggen, denne samlet solvarme i løpet av dagen og avga så denne om natten, noe som fremskyndet modningen og sørget for "sør-europeiske" forhold.

    I videoen ser de slik ut:

    Fruit wall.jpg

    I enkelte byer kjente for sin fruktdyrking var det rene labyrinten av fruktvegger. Etter at det ble billig å produsere vinduer overtok drivhus, men teknikken er fortsatt anvendt av mange "premium" produsenter, fordi frukttreet står utendørs og man mener det blir bedre frukt av det.

    Ferskenvegger i Montreuil. Veggene vender mot syd og avlukket sørger for et mikroklima med lite vind og høy temperatur.

    Peaches.jpg

    Peaches 2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn