kjøp av bærbar pc

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du mener P4M så stemmer det nok ganske bra.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Nå er ikke akkurat Pentium 4 state of the art lengre...

Med tanke på ytelse ville jeg ikke valgt en netbook, har en selv med enkeltkjerne Atom og det er ikke spreke sakene.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Class skrev:
Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du mener P4M så stemmer det nok ganske bra.
Ja.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Eneste jeg kunne tenkt meg å satse på for 4000, men Acer har muligens noen modeller som er bedre spesifiserte til prisen, å jeg kjenner flere som er fornøyde med Acer maskinene sine, men når det er sagt så skal det ikke så mange søkene på nettet før en finner folk som har hatt problemer med Acer. Kjenner selv en som jobber i bransjen, å har solgt en del Acer, å han ville på det sterkeste annbefale meg å ikke kjøpe det. Så jeg kjøpte en Asus maskin nå, å den virker godt sammensatt, for ikke å si mere solid en det jeg kan si om en Acer maskin. Anbefaler deg derfor å ta en titt på denne fra Asus:

http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=222396&model=&salg=

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Rapporten Computerworld viser til var omstridt. Ikke lenge etter kom en lignende undersøkelse fra en seriøs kilde som satt Apple øverst på listen over driftssikre maskiner (men jeg husker ikke rekkefølgen ellers).

En av grunnene til at Asus havnet øverst på listen er visstnok det enorme salget av "nett PC-er". Disse er så billige at eiere ofte finner reparasjoner uforholdsmessig dyre og heller kjøper ny maskin.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Raporten viser at netbook har 20% høyere sansynlighet for feil vs laptop, i sammenligningen mellom merker er det laptop (maskiner over 400 USD) som er målt.
Det er maskinvare feil som raporteres her, software feil holdes utenfor, så sett under et fra et forbruker standpunkt kan Apple maskinene virke som mer stabile/driftssikre sammenlignet med Windows maskiner.
Feil med feks en driver vil ofte være like iriterende/kritisk som en hardware feil for den gjengse forbruker.

En annen oversikt bassert på tilbakemeldinger fra kjøper.

Vedlegg

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Nå skal det sies at denne undersøkelsen er basert på innmeldte feil, og Apple-menigheten disser sjelden Apple uansett hva det gjelder.
Må legge til at jeg har brukt Mac i mange år uten å se at de MBP'ene jeg har vært i besittelse av har hatt mindre feil enn PC'ene til kona eller andre bærbare på jobb.

Jeg har hatt feil på disker, mobo, GPU og skjerm gjennom åra, omtrent som en bærbar PC til samme pris (15-20k). Man kan ikke sammenligne PC'er til 3-5k med en maskin til 10-20k. De billigste er tynet både på komponentkvalitet og montering for å kunne levere raske nok maskiner til pølse og lompe-pris.

Innmaten i Mac'en er stort sett hyllevare med noen små vrier på enkelte komponenter, akkurat som Dell og HP bl. a. gjør det. Men som stejorge sier, Apple har et meget lite maskinutvalg som skal fungere mot eget OS, og dermed blir det enkelt å teste at det er optimalt levert fra dem. Så opplevelsen for en vanlig hjemmebruker er sikkert bedre i OSX. Og Apple har muligens også bedre QC på produksjonen sin, uten at jeg finner linken igjen hvor jeg leste dette.

Når det er sagt, så har jeg hatt masse problemer med å få tak i drivere til proff-skrivere fra HP, VPN-klienter som er kompatible osv til OSX når de har hatt en stor oppdatering. Dette kommer først til Windows i dag, selv om det har blitt noe bedre.

Så til saken, har hatt meget god erfaring med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620375 Toshiba'en som jeg kjøpte til jentungen. Blir brukt til (lette) spill, skole, musikk og alt mulig. Har oppført seg eksemplarisk og er forbausende rask i forhold til spesifikasjonene. Har dyttet inn 4gb ram i den og byttet til en raskere disk jeg hadde liggende(Hitachi 7200rpm). Rimelige oppgraderinger som gir en bedre opplevelse av en billig PC.

Topp Bunn