Digitale avspillere Kjøp av ny Dac

M

mfufu

Gjest
Kan jeg få spørre om noen av dere har gjort opp noen tanker om hvordan forforsterkerdelen på Hege HD25 er?

Merkelig, at så å si alle hi-fi anmeldere som tester dacer med volumkontroll, nærmest bevisst unngår å fortelle hvordan nettopp volumkontrollen er i forhold til behov for en separat forforsterker - eller ikke.
Godt poeng, kan ikke si noe om HD25, men forforsterker delen er vel lik som på HD20? Når jeg satt i 5 dager uten forforsterker for noen uker siden koblet jeg HD20 direkte opp mot effekt, jeg syntes ikke det var samme roen og spillegleden i musikken da som med de to pre-ene jeg sammenlignet med, var litt grått og kjedelig. Selv om jeg ikke kan forklare hvorfor, det kan godt være innbilning, men det var bare hvordan jeg oppfattet det.

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Testing..

Jeg har fått prøvd ut de to dac'ene jeg har lånt nå og jeg må nok nevne at jeg liker Heed Obelisk veldig godt. Jeg synes lyden minner om rør selv om jeg ikke har vært så mye i kontakt med rørutsyr. Den har to utganger, en linje ut og en direkte (fra dacen) Jeg er enda usikker på hvilken av de jeg liker best. Utgangen fra Dacen har en mye mer direkte lyd, jeg får enkelt og greit følelsen av at det er mindre vei for lyden/musikken å gå for å komme ut i hodetelefonene. Jeg synes muligens at direkteutgangen er best for meg, men jeg har enda ikke eksperimentert nok. Linjeutgangen har en større lyd mener jeg, det er en litt annen verden, etter at den fikk varmet seg nå i dag så vil jeg si en veldig spennende verden:rolleyes: Veldig fine dynamiske kontraster og klangsignatur. Mener det er her det ligner på rør, noen ganger så kommer det en slik "magisk" klang frem som jeg tror det er lettere å finne i rør. En mystisk livlig en om det kanskje beskriver det bedre. med linjeutgangen så virker det som om ting blir mer avslappet og tilbakelent også i forhold til direkteutgangen. Det blir kanskje noe mørkere og varmere, tydelig mer farget men det er jo ikke nødvendigvis galt, mener jeg da. Jeg hørte nettopp på Clash med Stop the world og den hørtes mer eller mindre uvirkelig ut, hvor alle effekter levde sitt eget liv. Fargerikt og utrolig festlig:)

Det er mulig at direkte utgangen passer best til mine sennheiser hd555 sett i forhold til AKG Q701.

Forsterkeren jeg testet dacene med er Trafomatic Head one, en flott forsterker.
.
Jeg fikk testet min Hegel hd2 også men det var ikke så veldig interessant etter jeg hadde hørt en del på de to andre dacene.

Mytek Mydac er også god, jeg liker den godt til prisen. Den har god dynamikk og den er veldig lett, lys og fin. Flotte detaljer og de øvre frekvensene synes jeg blir flott gjengitt. Dette er bare føsrteinntrykkene mine. Koblet til en gammel Pioneer DV717 så spiller den utrolig flott. Nå må det nevnes at jeg ikke har det beste av kabler til å koble disse tingene sammen med. Jeg har brukt en rimelig monster toslink, den koblet i fra en behringer uc222 til obelisken da jeg ikke fikk usb til å fungere. (gammel og dårlig pc) mellom pc og mydac ble det brukt en rimelig standard usb kabel. Mydacen er ihvertfall atskillig bedre enn hegel hd2 som jeg ikke likte så utrolig godt. hegelen har nesten en fysisk bakgrunn, høres nesten ut som en vegg, ikke helt min greie. Flott til til en del opptak men jeg foretrekker mer luft og åpenhet. mer lys. Det er førsteinntrykket av hegelen

Om det skulle bli for varmt med obelisken så tro jeg man kan bruke direkteutgangen med hell, artig å høre forskjellen. Linje utgang vs dirkte fra dac. Det hadde vært artig med volumkontroll på obelisken, jeg ser fjernkontrollen har knapper for det men jeg vil tro det da gjelder resten av obelisk settet. Jeg har faktisk lyst på begge dacene, men obelisken har en dybde og voldsomt underholdene musikalitet som jeg gjerne kunne tenke meg. Så da kan det hende jeg sparer til den nå først.

Jeg vil absolutt anbefale å sjekke ut obelisk. Om man vil ha engasjerende og musikalsk lyd. Mydac ser kanskje ut til å sikte mer på oppløsning og detaljer. Den er veldig fin den også, jeg kom til å lure på hvordan det ville vært å lage til en strømkabel til mydacen fra soundstring sine kabler siden de skal være så varme og musikalske, kanskje en slik ville få frem mer dybde i bassen og mer fylde generelt. det hadde vært veldig artig å prøve. Det er i utgangspunktet veldig fin balanse og ro i mydacen.

Jeg kunne godt tenke meg å prøve obelisken ut i flere oppsett. Jeg har en grei Musical Fidelity effektforsterker men mangler høyttalere.

Jeg lurer på å kjøpe noen Klipsch høyttalere og bruke dem inntil jeg bygger mine egne.

Jeg vil prøve å skrive mer etterhvert:)

Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Har prøvd en rekke dac'er selv, og selv om heed da'n ikke er den beste sånn rent teknisk (mao. du finner dac'er som graver frem flere detaljer i musikken) så er det den som spiller musikk penest etter mine ører. Ett videre råd, hvis du skal over på høyttalere, er å teste heed si forsterkeren. Bruker heed si + 2stk pm i kombinasjon med jbl studio 590 her og er knall fornøyd med det.

Topp Bunn