Kjøp av nytt stereo hifi-anlegg

Shagrath

Fersking
Ble medlem
08.01.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei

Jeg skal ha meg mitt første hifianlegg, stereo anlegg - ikke hjemmekino. Kunnskapene mine rundt hifi-utstyr er derimot veldig begrenset og jeg lurer derfor på om noen her kan tipse meg litt?

Lyden jeg er ute etter er detaljert og klar, men med trøkk (hører for det meste på metall/rock og musikk med akustiske instrumenter som gitar f.eks.)

Jeg ser for meg å bruke 10.000 på anlegget +/- ettersom hva jeg kommer frem til gir best lyd for pengene:)

Setter veldig pris på forlag og idèer!


- Alexander
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Bra å gå for 2-kanal, da du får mye mer musikkopplevelse for pengene enn hjemmekino.

Selv gikk jeg fra den klassiske NAD 3020 kjøpt i 1984 til NAD c-370 i 2003. Sistnevnte har gitt meg mye glede sammen med PSB 6T. Dette er en kraftfull kombinasjon som har høstet mye lovord i lokal og internasjonal presse. (NAD i dvd og hjemmekino, Stereophile, PSB i dvd og hjemmekino bla.).
Komboen fungerer glimrende på rock og pop samt akustisk.

Har nå oppgradert.
Send meg en mail om du er interessert... pbf@cho.no
 

erikperik

Fersking
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei
Viktigst er god forsterker og gode høyttalere. Legg en del penger her så kan du lettere oppgradere til hjemmekino hvis du skulle ønske det etterhvert.

Har hatt et par Cabasse høyttalere selv som har fungert veldig bra på alt fra jazz til hardrock. Skal selge de nå så si fra hvis du er interessert.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hvor stor plass har du? Hvis du har plass til dem er PSB Image 6T er veldig godt valg som ikke trenger allverdens kraft for å sparke godt i fra. En intergrert fra Harman/Kardon bør stå godt til de. Kommer på litt i overkant av 10000 pluss cd-spiller men det mye fint å oppdrive på bruktmarkedet også.

Det vil garantert komme noen her å anbefale deg Klipsch, men de kan nok fort bli skarpe til skranglete Black metal ihvertfall.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Ikke dumt forslag det, Palace!
Ligger en integrert Denon på bruktbørsen også nå, tror det er en bra forsterker...
Ellers så ville sikkert et par brukte Snell-høyttalere gjøre susen! :)
 

Shagrath

Fersking
Ble medlem
08.01.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei
Viktigst er god forsterker og gode høyttalere. Legg en del penger her så kan du lettere oppgradere til hjemmekino hvis du skulle ønske det etterhvert.
Jeg er fattig student og hører hundre ganger mer på musikk enn jeg ser på film og har derfor tenkt å gå for ett tradisjonellt stereoanlegg uten hjemmekinomuligheter. Jeg har også tenkt å droppe CD-spiller og heller koble forsterkeren til lydkort på pcen, dette er et kvalitetslydkort så har hørt at dette skal gi et vel så bra resultat som en cdspiller..?
 

Shagrath

Fersking
Ble medlem
08.01.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
Hvor stor plass har du? Hvis du har plass til dem er PSB Image 6T er veldig godt valg som ikke trenger allverdens kraft for å sparke godt i fra. (...)
Vel, du vil nok vri deg i smerte når jeg forteller deg at anlegget vil blir brukt på en 12kvm hybel... Jeg er klar over at dette er veldig langt fra ideelt sett med tanke på akustikk, men resultatet vil nok likevel bli en del hakk bedre enn creative 2.1 høyttalerene jeg bruker nå.

Jeg bor i Oslo, ikke så langt unna den største Hifiklubben butikken, tenkte å ta en tur dit i morgen - de har vel grei peil også?
 
T

timc

Gjest
12kvm......kan da bruke store høyttalere på det arealet, bare man treffer riktig. Men det trengs en del jobbing og prøving.

Mvh
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Vel, du vil nok vri deg i smerte når jeg forteller deg at anlegget vil blir brukt på en 12kvm hybel... Jeg er klar over at dette er veldig langt fra ideelt sett med tanke på akustikk, men resultatet vil nok likevel bli en del hakk bedre enn creative 2.1 høyttalerene jeg bruker nå.

Jeg bor i Oslo, ikke så langt unna den største Hifiklubben butikken, tenkte å ta en tur dit i morgen - de har vel grei peil også?
At de på Hifi Klubben har peil, skal du absolutt ikke ta for gitt.
 
T

timc

Gjest
Ta deg en tur til Norsk Audio teknikk. Garantert god service og gode råd. Mannen har peiling.

Mvh
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Enig, i den prisklassen kan Morten gi deg meget mye for pengene, hvis du ikke er redd for noe kinamikk ;D



Ta deg en tur til Norsk Audio teknikk. Garantert god service og gode råd. Mannen har peiling.

Mvh
 

Andre_L

Medlem
Ble medlem
13.10.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Når det gjelder høyttalere ville jeg ha tatt meg en tur opp til Eltek og tatt en titt, og en runde med lytting. Er du litt fingernem (kan sette sammen IKEA ting) er dette ikke noe problem.

Mine første høyttalere, var noen demo brukte Seas, som jeg kjøpte i februar 1986. angrer den dag i dag, at jeg solte de. Spilte som f.... med Tanberg Sølsuper og vinyl snurreren ;D
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hmm.. 12 kvm hybel er en liten utfordring, men fullt mulig å bruke mindre gulvstående i et så lite rom. Bassporten bør nok peke framover da de sannsynligvis må stå nær bakveggen men utover det har du mange muligheter.

Ta deg en tur ned til sentrum og gå en liten runde og lytt til forskjellige oppsett. Ta med deg noen plater du kjenner godt og finn ut hva du liker. Alle forhendlere vil naturligvis anbefale deg deres egne varer, men det skal du ikke ta for høytidelig. En kombinasjon av Cayin/Dynaudio hos NAT er intet dårlig forslag, mens en mindre gulvstående fra f.eks PSB, Patos (Basic serien), Tannoy el.l. nok også vil funke bra.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Støtter forslaget til å besøke N.A.T.
Morten har greie på det.
 
Topp Bunn