Kjøp av rør - anbefalinger

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hei, er litt usikker på om jeg la denne tråden i riktig avdeling, men jeg føler at rør med tilbehør lett kan skli over i DIY avdelingen.;D

Jeg lurer altså på om noen her har erfaringer med Tubedepot, Tubestore og hva de heter alle sammen.
Har sansen for Tubedepot da de både har rør, merchandise og DIY forsterkere m.mer.
Prisene ser heller ikke så værst ut.
Lurer også på hvordan nevnte butikker kan selge til 1/2 prisen i forhold til New Sensor ?
Er det slik at New Sensor holder seg strengt til retail prisen ? Mens de andre slåss for livet med å underby hverandre ?
Blir innkjøp av diverse rør etter ferien, både for å bedrive tuberolling og for å ha reserverør.
Regner med at noen her inne har en bøtte erfaring og informasjon om dette.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du bør faktisk lure på om du kan bli lurt ved å handle hos de du nevner.
Noen ganger er tilbudene for gode til å være sanne.
Og da vet du svaret?
Tube World er et mye mer seriøst firma.
Hvis du absolutt må handle utenlands da.
 
Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.384
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Jag har god erfarenhet med Tubedepot. Beställde 8 st KT120-rör till mina monoblocker innan jul. Rask levering och helt problemfritt. Handlar gärna där igen!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tubedepot har jeg og gode erfaringer med. De svarer og kjapt på mail i motsetning til aktør innenlands som bør ringes.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Takk for svar Audiomix og Crosswind. Og der kom jaggu meg HCS også gitt. Håper at flere har noe å melde.
Kan legge til at jeg godt kan handle i Norge, men erfaringen min er at det er dyrt og dårlig utvalg.( rør har jeg aldri kjøpt i Norge )
har ikke økonomi eller vilje til å betale 40-50% mer i Norge enn det det koster å importere sjøl. En prisforskjell på 10-20% kan jeg leve med.
Ser at Tubeworld har spesialsert seg på NOS rør, er det virkelig så stor forskjell at det er verdt å betale mange ganger prisen i forhold til nyproduserte rør ?
Føler at man som fersk rørbruker lett kan bli kastet til ulvene og hvis man kommer forbi luringen så er man fortsatt inne i en jungel.:confused:

Hyggelig at flere har gode erfaringer med Tubedepot.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk for svar Audiomix og Crosswind. Og der kom jaggu meg HCS også gitt. Håper at flere har noe å melde.
Kan legge til at jeg godt kan handle i Norge, men erfaringen min er at det er dyrt og dårlig utvalg.( rør har jeg aldri kjøpt i Norge )
har ikke økonomi eller vilje til å betale 40-50% mer i Norge enn det det koster å importere sjøl. En prisforskjell på 10-20% kan jeg leve med.
Ser at Tubeworld har spesialsert seg på NOS rør, er det virkelig så stor forskjell at det er verdt å betale mange ganger prisen i forhold til nyproduserte rør ?
Føler at man som fersk rørbruker lett kan bli kastet til ulvene og hvis man kommer forbi luringen så er man fortsatt inne i en jungel.:confused:

Hyggelig at flere har gode erfaringer med Tubedepot.
Jeg har kun et poeng med min "advarsel":
Kvaliteten på rørene du får. De færreste her kan teste eller vurdere om det som blir levert holder mål.
Hvis pris (innkjøp - ikke i forhold til kvalitet / levetid) er viktigst kan du se bort fra min advarsel.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Takker for tipset om tubedepot,så fikk jeg bestilt 12x 5881 rør til min Maesa Baron til en meget grei pris.;)

MVH:Tønnes
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
Hei,
på min forsterker kan jeg regulere bias på hvert effektrør, er det andre parametere som matches hvis man bestiller matched pair eller quad ?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Har handlet endel med Tubedepot, og har bare positive erfaringer.
Tubestore har jeg handlet med en gang, her var det spraking i det ene røret, de sendte et nytt uten mer spørsmål.
Har handlet endel Psvane og Shuguang Treassure rør hos Grant Fidelity også med bare positive erfaringer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
Hei,
på min forsterker kan jeg regulere bias på hvert effektrør, er det andre parametere som matches hvis man bestiller matched pair eller quad ?
Det er det ja.
Hvilke rør er det du har?
Bias settes uten signal.
Hva om rørene ikke forsterker signalet ditt like mye?
Blir ikke godt for ørene.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
Hei,
på min forsterker kan jeg regulere bias på hvert effektrør, er det andre parametere som matches hvis man bestiller matched pair eller quad ?
Det er det ja.
Hvilke rør er det du har?
Bias settes uten signal.
Hva om rørene ikke forsterker signalet ditt like mye?
Blir ikke godt for ørene.
Har EL34 og har lyst til å prøve KT88...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
I den samme forsterkeren?
Hvis forsterkeren er optimalt konstruert for EL34 vil det ikke bli noen "oppgradering" å bytte til KT88.
Hva annet en "lyst" får deg til å tro at dette har noe for seg?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
I den samme forsterkeren?
Hvis forsterkeren er optimalt konstruert for EL34 vil det ikke bli noen "oppgradering" å bytte til KT88.
Hva annet en "lyst" får deg til å tro at dette har noe for seg?
Forsterkeren leveres med EL34 eller KT 88 og produsent skriver:

The Stereo 40 is designed to work with a wide range of output valves. You can choose between EL34 or KT88 (or even KT66/77/90, 6CA7, 6550). So you can experiment in the future.

Og det er jo morro å prøve litt for å se om jeg hører forskjell.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå ble det stille.....:confused:
Takk for svar, jeg skal bruke sommeren på å lese meg opp på emnet, det finnes jo masse spennende stoff om rør rundt omkring på nettet.
Tenker jeg uansett bestiller fra Tubedepot, kommer til å handle samme type som de som sitter i min forsterker, Prerør er Tung-Sol, Rectifier er JJ og så får vi se hva det blir av effektrør.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.384
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
Hei,
på min forsterker kan jeg regulere bias på hvert effektrør, er det andre parametere som matches hvis man bestiller matched pair eller quad ?
Det er det ja.
Hvilke rør er det du har?
Bias settes uten signal.
Hva om rørene ikke forsterker signalet ditt like mye?
Blir ikke godt for ørene.
Jag har Rogue M-180 och där regleras också bias på varje enskilt rör. Enligt manualen till Rogue är en av fördelarna med det att skulle du skifta ett rör behöver du inte köpa ett matchet set.

"The output tubes (the big ones) need to be “biased’ with a grid voltage thatcontrols the flow of electrical current through the tube. Tube biasing on the M150amplifier has been designed to be both simple and effective. On some amplifiersbiasing is done for two or more tubes simultaneously. With this method, the totalcurrent flowing through the group of tubes may be correct, but the current flowthrough any individual tube may vary significantly from the optimal value. Withthe M150 amplifier the bias is set individually for each tube so that the correctoperating point is assured. An added benefit to this approach is that, should atube fail prematurely, the single tube can be replaced without having to purchase amatched set."

Är inte detta en fullgod procedur? Riskerar jag något med att följa tillverkarens rekommendationer?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har flere gode forhandlere av rør som jeg bruker.

Upscale audio, har jeg brukt på bla 6922-rør
Jacmusic, har bla Emission Labs og 6h30
Motron har jeg brukt noen ganger. Litt dyrere men god kvalitet.

Kjøper aldri rør av tilfeldige selgere på Ebay.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"Og det er jo morro å prøve litt for å se om jeg hører forskjell"

Du bør absolutt sammenlikne nos med nit etter hvert. Det Hans skriver om kvalitet og mangel på slikt er dessverre reelt. Kjøpte inn en pose ulike ecc83 nyproduserte bestilt som matchede halvdeler og matchede par for noen år siden. Så vidt jeg husker var det bare ett par som faktisk var match, og helt i grenseland.
annen og tredje og ørten sorterings rør som ikke er pr specs kan en seff få til en billigere penge, men vil du ha det da ?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
"Og det er jo morro å prøve litt for å se om jeg hører forskjell"

Du bør absolutt sammenlikne nos med nit etter hvert. Det Hans skriver om kvalitet og mangel på slikt er dessverre reelt. Kjøpte inn en pose ulike ecc83 nyproduserte bestilt som matchede halvdeler og matchede par for noen år siden. Så vidt jeg husker var det bare ett par som faktisk var match, og helt i grenseland.
annen og tredje og ørten sorterings rør som ikke er pr specs kan en seff få til en billigere penge, men vil du ha det da ?
Jeg føler at min reise inn i rørenes verden bare har begynt. Jeg vil selvfølgelig ha kvalitet og jeg konmmer sikkert til å bestille både nye og NOS rør.
Men kunnskapsnivået mitt må opp. Og det er jeg en jævel på å få til. Har allerede begynt å glede meg til høsten. Og det er ikke dårlig for en som elsker sol og sommer.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
[Matching (up to 5 tubes)]: JAN Sylvania 6922 - [$2.00 x 4] $8.00Shipping $12.75Det er disse rørene det gjelder. Bestilt på Tube depot. Man bør ikke betale ekstra for noe du ikke får.

Tubedepot etc oppgir ofte bare porto som verdi for sendingen. Da blir det ikke mva.
Sier denne verdien noe om innholdet kanskje?
Testet nylig 4 stk "6922" rør. Alle 8 halvdelene var testet og merket med helt like verdier.
For godt til å være sant?
Nettopp.
ca 80% sprik mellom laveste og høyeste verdi.
Kan være brukbare rør, men ingen match akkurat.
For en stund siden erfarte jeg det samme med noen 6SN7 rør.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
"Og det er jo morro å prøve litt for å se om jeg hører forskjell"

Du bør absolutt sammenlikne nos med nit etter hvert. Det Hans skriver om kvalitet og mangel på slikt er dessverre reelt. Kjøpte inn en pose ulike ecc83 nyproduserte bestilt som matchede halvdeler og matchede par for noen år siden. Så vidt jeg husker var det bare ett par som faktisk var match, og helt i grenseland.
annen og tredje og ørten sorterings rør som ikke er pr specs kan en seff få til en billigere penge, men vil du ha det da ?
Jeg føler at min reise inn i rørenes verden bare har begynt. Jeg vil selvfølgelig ha kvalitet og jeg konmmer sikkert til å bestille både nye og NOS rør.
Men kunnskapsnivået mitt må opp. Og det er jeg en jævel på å få til. Har allerede begynt å glede meg til høsten. Og det er ikke dårlig for en som elsker sol og sommer.:)
Det er mange måter å lære på. Kun av egen erfaring kan det bli dyrt og trasig sammenlignet med å lene seg litt til andres råd.
Nå koster det ikke allverdens å kjøpe søppel rør.
Når Tønnes får sine 12 rør, sender han dem til meg for test.
Da jeg testet 6922 rørene til oyvjorge, var jeg ikke obs på at de kom fra Tubedepot.
Jeg er ikke overrasket.
Når en ser på hva disse firmaene tar ekstra for "match", bør en tenke over om dette kan stemme. For godt eller for billig til å være sandt.
En match blir vanligvis definert som innenfor 10% av spec. Husk at rør ikke er noen super presise komponenter.
Fabrikker sender ut alt som er innenfor 20%.
Det som faller utenfor sendes ut bakveien og gir litt ekstra til de som er en smule utro.
I tilfellet dobbelt trioder skal de to halvdelene være så like som mulig. Ved kjøp av flere "matched" rør skal alle være like innenfor en grense.
Jo flere like en ønsker, jo vanskeligere blir det. Og dyrere.
En ender opp med en mengde rør som faktisk ikke er salgbare.
1-2 dollar for match skal dekke jobben med å teste / sortere og kompensere for de som ikke kan selges som match.
Hvis en mottar en del rør som "matched" og de er merket med eksakt samme måleverdier, bør en være skeptisk.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
"Og det er jo morro å prøve litt for å se om jeg hører forskjell"

Du bør absolutt sammenlikne nos med nit etter hvert. Det Hans skriver om kvalitet og mangel på slikt er dessverre reelt. Kjøpte inn en pose ulike ecc83 nyproduserte bestilt som matchede halvdeler og matchede par for noen år siden. Så vidt jeg husker var det bare ett par som faktisk var match, og helt i grenseland.
annen og tredje og ørten sorterings rør som ikke er pr specs kan en seff få til en billigere penge, men vil du ha det da ?
Jeg føler at min reise inn i rørenes verden bare har begynt. Jeg vil selvfølgelig ha kvalitet og jeg konmmer sikkert til å bestille både nye og NOS rør.
Men kunnskapsnivået mitt må opp. Og det er jeg en jævel på å få til. Har allerede begynt å glede meg til høsten. Og det er ikke dårlig for en som elsker sol og sommer.:)
Det er mange måter å lære på. Kun av egen erfaring kan det bli dyrt og trasig sammenlignet med å lene seg litt til andres råd.
Nå koster det ikke allverdens å kjøpe søppel rør.
Når Tønnes får sine 12 rør, sender han dem til meg for test.
Da jeg testet 6922 rørene til oyvjorge, var jeg ikke obs på at de kom fra Tubedepot.
Jeg er ikke overrasket.
Når en ser på hva disse firmaene tar ekstra for "match", bør en tenke over om dette kan stemme. For godt eller for billig til å være sandt.
En match blir vanligvis definert som innenfor 10% av spec. Husk at rør ikke er noen super presise komponenter.
Fabrikker sender ut alt som er innenfor 20%.
Det som faller utenfor sendes ut bakveien og gir litt ekstra til de som er en smule utro.
I tilfellet dobbelt trioder skal de to halvdelene være så like som mulig. Ved kjøp av flere "matched" rør skal alle være like innenfor en grense.
Jo flere like en ønsker, jo vanskeligere blir det. Og dyrere.
En ender opp med en mengde rør som faktisk ikke er salgbare.
1-2 dollar for match skal dekke jobben med å teste / sortere og kompensere for de som ikke kan selges som match.
Hvis en mottar en del rør som "matched" og de er merket med eksakt samme måleverdier, bør en være skeptisk.
Dette er jeg veldig enig i. Har sjøl vært involvert i matching av andre komponenter og det tar tid. ( tid= penger )
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Noen mener vel Match er at det står samme nummer på esken. 6922...BJ
 
Sist redigert:

efuglset

Medlem
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
35
Antall liker
10
Torget vurderinger
2
Hei. Jeg lurer på om noen har erfaringer med et KT88 rør fra PM Guitar Tubes?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

dozer

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
70
Antall liker
54
Torget vurderinger
1
Jeg har forvillet meg inn i rør-verdenen med en ARC LS15 (noe oppgradert, og med Bugle Boy for øyeblikket).
Har relativt følsomme høyttalere og opplever noe støy som mest sannsynlig stammer fra rørene. Har derfor sett etter nye rør, men det er en jungel der ute....
Noen som har anbefalinger til 6922 type rør til en overkommelig pris?
 
Topp Bunn