OMF skrev:
Litt usikker på hvor du vil...
Er du sikker på at jeg vet det.....? :
Jeg tror alle er enig om at det beste grunnlaget for å velge komponenter er å ha alle relevante alternativer i stuen for å sammenligne over et par måneder for så å velge....men det er jo ikke mulig (for de fleste av oss).
Du drar det alt for langt, synes jeg.
De fleste av oss klarer å komme ned på en shortlist på 3-4-5 produkter som er interessante. Noen runder i butikker og slikt, så kommer man ned på 2 eller maks 3 alternativer.
Disse klarer man med noe innsats å få hjem på prøve over en helg. Da er mye gjort.
MEN. Jeg forstår det er vanskelig å få hjem toppgreiene som ikke engang importørene har på lager.
Det blir som å skulle kjøpe en Mercedes til 2,5 mill og tror man får prøvekjøre den først.......
Derfor blir man nødt til å sjanse med sine hundretusner for å teste om det låter bra.
Jeg synes også det på et generellt grunnlag er et godt råd å prøve ting hjemme. Nå får jo mange speisifikke råd også om komponenter - så synes vel ikke denne "konflikten" du beskriver er veldig reell - nå er det nok også slik at de som handler dyre ting er mer selvstendige i sin valg og i mindre grad søker direkte kjøpsråd på nettet!
Beskriver ikke noen konflikt, beskriver bare hvordan situasjonen oppleves.
Nå er det jo et salig englekor hver gang noen kjøper noe hundedyrt her på HFS, også fra de med billige anlegg.
Vanvittige prisede og berømte produkter fenger, så klart!!
Når det er snakk om dyrere ting, så er det jo også slik at de fleste som handler dyre og veldig dyre ting har holdt på med hobbyen lenge og nok har lært seg litt mer om hva man liker, hvordan ting spiller og nok kan lese mer ut av en test enn det "nybegynnerne" kan. Jeg har lest vadset i over 10 år tror jeg, og kjenner ganske godt til referasnene hans og preferansene - det betyr at i neste Fidelity så vil jeg trolig kunne få et bedre utbytte av hans skriverier enn det en som plukker opp Fidelity for første eller andre gang kan...
Derfor vil jeg nok hevde at det er større sjanse for "god match" når noen med 10/15 år med hifi på baken - går til anskaffelse av noe uhørt, enn en nybegynner som surfer nettet og skal shoppe sin første oppgradering!
Gode poenger.
Men ingen av dem slår vekk beina under mine.
Hifi er hobbyen for de små forskjeller, og de små forskjeller er ikke noe man hører med flere ukers mellomrom.
Derfor mener jeg at når man selger noe, uten å kjøpe nytt før en stund etter det gamle er vekk, (og uten å ha en stabil referanse i annet produkt som er tilgjengelig) ikke kan uttale seg med tyngde om det ble bedre eller dårligere.
Og ja - jeg ser ingen farer med å kjøpe noe uhørt hvis man leser seg opp på nettet og omtaler og slikt ikke spriker for mye. Men vi får jo se - min største hifiinvestering noensinne er kjøpt uhørt og kommer på døren om drøye 3 uker....men jeg er ikke så nervøs - jeg har en ganske så god formening om hvordan dette kommer til å spille....
Blir sikkert bra. Noe av det tryggere er jo å kjøpe seg oppover innen samme merke. Er konstruktøren noenlunde edru så låter det bare "mer av alt" ift det billigere.
Vil takke OMF og Endre Askeland for bidrag i tråden som representanter for de som handler noe av det ypperste å få kjøpt.
Jeg står fortsatt ved mine uttalelser.
Men forstår at dette ikke er noe folket vil diskutere videre.
Takker igjen Endre og spesielt OMF som var med og forklarte sine synspunkter.
R