Kjøpe nyere BMW?

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.015
Hei folkens!

Går med tanker om å kjøpe en BMW 530dat (stasjonsvogn)
Tenker på årsmodell etter 2004.

Er det noen her inne som har positive eller negative erfaringer med denne?
Opplysninger mottas med takk.

Mvh

Leif

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg vil anta at ihvertfall Vidar P har en del å komme med her. Har mistanke om at det er en god bil å kjøre ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Flott bil, god kjøre-komfort, full av "unødvendige" feil...

Arne K

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Jeg har eid og kjørt BMW de siste 30 årene, og min siste ervervelse er en 2009 5-serie touring med 3-liters turbodiesel og x-drive (4-hjulstrekk) samt elektronisk automatkasse. Av alle mine BMW'er er denne den som suverent topper kjøre- og komfortnytelsen. Turbodieselen har et dreiemoment som et krigsskip :D ,og uansett hvor tungt lastet bilen er så drar den som et lokomotiv. Plassen i baksetet begynner nå å bli riktig fornem, og lastekapasiteten er veldig god. Hvor lenge jeg kan ha denne bilen aner jeg selvfølgelig ikke, men min forrige BMW (525ixTouring) hadde jeg i innpå 15 år, og da jeg solgte den nylig hadde den ruslet og gått i rundt 260 000 km. Etter sigende skal dieselbilene til BMW vare enda lengre ... vi får vente og se ;)

Cheers!, og lykke til med valg av BMW

JackX

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.469
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
De 4 siste bilene mine har vært BMWer, 3 av dem har jeg kjøpt nye. Jeg kjenner 5-serien du vurderer, kjøpte en slik i slutten av 2003 som 2004 modell. En 530i. Det er en bil jeg har savnet mange ganger. Bilen var helt uten feil og mangler i alle 3 årene jeg eide den til tross for at jeg kjøpte "førsteutgaven"
Motoren kjenner jeg også, kjører i dag en X5 med en litt nyere versjon av denne kraftpluggen av en dieselmotor. Selv om jeg egentlig er bensinmann er det umulig å ikke la seg imponerer av skyvet i denne motoren. Selv i en X5 på 2,1 tonn går den så det griner. En fullastet tilhenger med et mål ved er nærmest umerkelig med denne motoren.

Lykke til!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
Jeg vil anta at ihvertfall Vidar P har en del å komme med her. Har mistanke om at det er en god bil å kjøre ;)
Har ikke mye annet å si enn at jeg kjøper bare BMW jeg, både til kona og meg selv, det har sikkert mer med trygghet/kjenthet/vane enn med entusiasme å gjøre; har en 525i selv, som jeg kjøpte ny i 2004 og har kjørt 110kkm med, og det er en kjempegod bil til mitt formål. Plenty eieglede, og ytelsene på veien sitter som et skudd. No nonsense kvalitetsbil det der. Antakelig er det vel det mest feilfrie bil i sin klasse også (?), det skader ikke. Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe diesel i de der for egen del, fordi det er så mye kraft også i de nye 3-liters bensin-sekserne, men akkurat det blir sikkert smak og behag.

Bil handler så mye om bruksområder, bruksforhold, smak og behag, men at dette er en virkelig god bil til det bruk den er tiltenkt er helt hevet over enhver tvil. Selv skal jeg ha ny 5-serie når F10 kommer neste år. Da blir det en 530i dersom motoralternativene er omtrent som nå.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.409
Torget vurderinger
12
Vurder vedlikeholdskostnadene dersom det betyr noe. Det kan variere en del. En nær bekjent hadde en 2004-modell som etter to år kostet kr 23000,- for 1 stk service med nødvendig vedlikeholdsreparasjoner. BMW-eiere på et annet forum jeg er aktiv forteller også om at de ikke er billige å eie, men at det ikke har så stor betydning for de. Det er selvfølgelig ditt valg. Eierne ser ut ut til å være strålende fornøyde. Vurdering av kjøreegenskaper finner du best ut selv ved å prøve ut bilen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
leifen skrev:
Hei folkens!

Mvh

Leif
Har du prøvd setene i mer enn 5 minutter??
Jeg kunne ikke gjør til nærbutikken med så jævlige seter som BMW har. Men er er jeg ikke så veldig feit i ræva då...og følsom rygg også..
Ellers er jo BMV eiere veldig lojale da, og de liker tydligvis setene bedre enn meg..

Uansett bil prøv en skikkelig langtur før kjøpet..
Sleiven

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Kan ikke si annet enn at dette er flotte biler på alle måter! Vedlikeholdskostnader hadde jeg ikke tatt så tungt. De er lagd for å vare, og annenhåndsverdien er god i forhold til andre bilmerker i samme klasse.
Har fått bud på 100k på min 13 år gamle 5-serie. Trur ikke du får såpass for en audi, volvo evt merce:)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
leifen skrev:
Hei folkens!

Mvh

Leif
Har du prøvd setene i mer enn 5 minutter??
Jeg kunne ikke gjør til nærbutikken med så jævlige seter som BMW har. Men er er jeg ikke så veldig feit i ræva då...og følsom rygg også..
Ellers er jo BMV eiere veldig lojale da, og de liker tydligvis setene bedre enn meg..

Uansett bil prøv en skikkelig langtur før kjøpet..
Sleiven
Er det en ting BMW er gode på så er det seter. Min 1986 modell 325i hadde ypperlige seter og det har dagens modeller også.

Kjørte 20 mil med en ny BMW 318 diesel i våres og jeg kunne godt kjørt 20 til, satt ypperlig og jeg er 188 cm på sokkelesten så det er mange seter som ikke passer kroppen min inkludert setene i min egen bil (Toyota).
I tillegg er selv den lille dieselmotoren kvikk, lydisoleringen god og styringen er veldig presis. Uansett BMW modell så får man et snev av sportsbilfølelse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel ingen biler jeg så gjerne sitter så lenge og langt i som i BMW'er. Jeg kan kjøre fra morgen til kveld i de, og komme frem friskere og mykere enn i noen annen bil jeg har prøvd iallefall.
Deres seter (som iallefall pleide å være bygd av Recaro, og såvidt jeg vet fortsatt er det) har alltid stått for meg som et stort pluss sammenliknet med andre biler.

BMW's ypperlige skinnkvalitet øker sittekomforten uendelig mye forresten, man beveger seg friere og glir lettere frem og tilbake under stillingsskifter, og jeg vil ikke ha vært foruten det. Men det er min smak.

S

Stereo_Mono

Gjest
Noen mener at Volvo er kongen på haugen når det gjelder sete komfort. BMW sine sportsseter er gode, men det er samtidig også Audi sine Recaro sportsseter også. Men uansett bilmerke bruker jeg gledelig penger på «bedre» en standard seter. De er verdt hver eneste krone.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.469
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Mine BMWer har hatt sportsseter alle sammen. Jeg har kjørt fra sørlandet til nordland der konas familie bor mange ganger, mer eller mindre i strekk. Også sørover har jeg fler ganger kjørt Hirtshals-sørTyskland/nordFrankrike i strekk flere ganger. Jeg blir ikke sliten av BMW-setene. De beste setene deres er imidlertid komfortsetene. Mange av 5-erne fra 2004 og nyere har dem, så hvis du kjører mye og langt kan det være en ting å se etter.

Enig i at Volvo har gode seter, men gud hjelpe så traust interiør da mann.

Til VidarP; gi endelig lyd fra deg når du har fått den nye 530i`en, hvis ikke du ombestemmer deg og tar en 535i med biturbo da ;)

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.015
Hei folkens!

Kom litt forskjellig nyttig her. :)

Noen som har en formening om hva det koster å ha disse bilene på service?
Evt. delepriser til BMW i forhold til resten av røkla?

Mvh

Leif

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vet ikke med dieselen (den er antakelig mer kostbar enn bensinutgavene mht service), men for min så har jeg vært på oljeservice iht serviceindikator ca hver 25-30.000 km. Det koster (i Kristiansund) noe rundt 1500,- med olje, arbeide og filter om jeg ikke husker feil.

Og det har kun vært en eneste hovedservice på drøyt 100kkm, det kostet rundt 5k. Da skifter de luftfilter, bremsevæske, radiatorvæske, tennplugger og slike ting.  Det er alt jeg har brukt av penger på min bil siden ny i 2004.

Delepriser er ikke så ille hos BMW, de var det før i tiden (må bak over 15 år i tid), men en opprydding i organisasjonen har endret på det. Ellers er det jo en litt dyrere bil enn mange andre, og litt dyrere biler består av litt dyrere deler, så om de var noe dyrere så er det vel rimelig. Men det bekymrer ikke meg, har ikke byttet/betalt en eneste BMW-del nær sagt på årtier jeg..

B

BTS

Gjest
Detta var bra bil...

-06 BMW 530i Touring med M, Advance och Comfort-pakke.

Nypris 465.000 Sek inkl moms

Fick säljas då vi flyttade till Norge pga vanvettiga avgifter... :'(

Topp Bunn