Kjøpe nytt oscilloskop med signalgenerator?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Jeg titter på et par hobbyversjoner hvor jeg vurderer betale dobbelt for å få bedre oppløsning og innebygget signalgenerator.

Modellene jeg ser på er Rigol DHO804 12-Bit 70MHz 4-kanals oscilloskop og Rigol DHO924S 12-Bit 250MHz 4-kanals oscilloskop. Begge modellene har 1 Mpts FFT. Det som trekker meg mot 900 serien er vertical sensitivity range: 200μV/div mot 500µV/div for 800 serien. Samt rise time som er 1,4nS vs 5nS.
1700778896991.png
1700778923213.png

S modellene i 900 serien har en signalgenerator som jeg forestiller meg kan forenkle min mobile arbeidsbenk (familiens kjøkkenbord). Man leser følgende fra dataark og undrer om denne generatoren har for høyt støygulv til å ha noe nytteverdi?
DHO924S Arbitrary Function Generator (AFG)

Number of Channels 1
Sample Rate 156 MSa/s
Vertical Resolution 14 bits
Max. Frequency 25 MHz
Output Waveform: Standard Waveform: Sine, Square, Ramp, DC, Noise, User-defined waveform

Sine:
Flatness ±0.5 dB (relative to 1 kHz)
Harmonic Distortion -40 dBc
Spurious (non-harmonics) -40 dBc
Total Harmonic Distortion <1%
S/N Ratio 40 dB


DC Offset Range -5 V to 5 V, Resolution 100 μV or 3 bits (whichever is greater)
1700777358518.png


Note: 900 serien behøver i tillegg en Rigol PLA2216 16 Channel Digital Logic Probe til lille kr 4.645,- for å nytte logikk inngangene
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Skal du bruke den signalegeratoren til å måle forvregning og støy i Audiokretser er det altfor dårlig . Faktisk ubrukelig . Men skal du bare se visuell klipping av en sinuskurve gjør den nytten..men 1% THD er horribelt høyt for å måle noe vettugt .de fleste Audio produkter ligger under 0.01 , med mindre det er en rørforsterker ..

Om jeg trenger signalgenerator bruker jeg PC med usb dac/lydkort.

Selv har jeg dette oscilloscopet, men brukes lite , jeg gjør det meste av målinger PC basert. Men der var nødvendig å ha da jeg skulle stille inn elektronisk motorstyring på en Denon platespiller

IMG_1021.jpeg

Liker godt Math og Measure funksjonen som leser sv og presenterer alle tenkelige databpå kurven, frekvens, RMS, peak osv. Har en auto set up funksjon som gjør enkelt å presentere ethvert signal ute å måtte stille inn manuelt, manuell og manuell trigger går selvsagt også an. Gode omtaler fra EEEV Blog bare å Google og YouTube . FFT funksjon , men veldig smått på skjerm og grov oppløsning , foretrekker å bruke REW på pc for dette.
 
Sist redigert:

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
529
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke helt sikker på om dette er innlegg for å få tilbud, men i så tilfelle har jeg ett Keysight DSOX1204G til overs. Innebygget generator og godt med prober.

R
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Takker for svar.

@Balle Clorin - Vedrørende skjermoppløsning har disse Android modellene utgang for ekstern monitor som skalerer opp. Men ja jeg har også vurdert om PC løsning med REW og Multitone Analyzer faktisk kan gi bedre resultat når det gjelder FFT. Her er jeg mest bekymret for støygulv* ikke er lavt nok i disse lavprismodellene. Men det er litt styr med PC løsningen på kjøkkenbordet jeg gjerne skulle vært foruten.

@RM - Takker for tilbud. Det kan se ut som de nye 12-bit modellene fra Rigol har kopiert mange spesifikasjoner fra modellen du har for salg. Dessverre også data for signalgenerator.


* en kar som tester ulike PSU til scopet som dessverre også viser at denne modellplattformen ikke er godt nok filtrert

EEVblog sin review hvor han kårer DHO804 til nye lavpriskongen:
 
Topp Bunn