Forsterkere Kjøpte en sekk, nå er det en katt i den.

Mr.Åberg

Medlem
Ble medlem
01.01.2011
Innlegg
12
Antall liker
2
Driver og setter sammen et anlegg. Høytalere Seas Idunn, Project usb dac, Elektrocompaniet eci-3 sterker. Det er med sist nevnte at "katta" kommer inn i bilde. Kjøpte (litt forhastet) en brukt eci-3 til 4000,- Selger sa at jeg måtte fikse potmeter da det skurret. Krysset fingrene for at dette ikke skulle koste skjorta, men i dag dumpa prisoverslag på service av eci-3 inn på mail.
Def. volume potmeter,indikator dioder,påslag kondensatorer. Justering av hvilestrøm og offset pris 3500,-
Jeg kan entn bite i det sure eplet og bare fikse den skal altids skrape sammen kronene. alt. selge til en som vil fikse selv. Eller bare å sitte på gjerdet og håpe at det skjer et under. Noen andre forslag?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Rimelig stiv pris for å bytte komponenter til omlag et par hundrelapper.... Var det EC Tau dette? Uansett så koster reparasjoner endel. Timepriser kan være høye.
Hvor bor du? Om du er i nærheten av en kyndig person så finnes det masse ekspertise på slikt her på HFS f.eks.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Vel, hvorfor sjekket du ikke opp pris på rep før kjøp? Nå vet ikke jeg hvor gammel denne forsterkeren er, men er den noen få år så burde den være verdt 6-9000 eller noe rundt der. Er en god forsterker.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vel, hvorfor sjekket du ikke opp pris på rep før kjøp? Nå vet ikke jeg hvor gammel denne forsterkeren er, men er den noen få år så burde den være verdt 6-9000 eller noe rundt der. Er en god forsterker.
Mener det står i åpningsinnlegget at det var et prisoverslag.
Normal prissetting på disse ligger vel i størrelsesorden 5.5k - 6.5k eller noe slikt?
 

Mr.Åberg

Medlem
Ble medlem
01.01.2011
Innlegg
12
Antall liker
2
Jeg bor i oslo, prisoverslaget kommer fra servicekompaniet. Skulle gjerne gjort arbeidet selv er flink med tre. NÅr det kommer til elektronikk er jeg dog helt blank. Om noen vill hjelpe assistere er jeg overlykkelig.
Hva er/betyr: påslag kondensatorer. Justering av hvilestrøm og offset
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Home

Står noe under service der. Du kan jo ta en telefon til de også.
 

Mr.Åberg

Medlem
Ble medlem
01.01.2011
Innlegg
12
Antall liker
2
Det var noe uklart hva som var galt med sterkeren. Selger sa bare " det skurrer når man justerer volum". Abrahamsen mente at det var uvanlig og bytte pottmeter, vel og de andre tingene kom bare i tillegg når jeg leverte den inn. Måtte først kjøpe sterkeren brukt 4000,- Den må jo fikses eller så har den liten verdi for noen som helst. totalpris for meg ender opp rundt 7500,- Sikkert en bra sterker, men hadde passet bra om jeg fikk presset totalkostnaden ned i 5500,-
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.675
Antall liker
9.040
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
I Oslo heter det PUS I POSE, ikke katta i sekken.
Fra spøk til alvor, prøv Dalen på Skytta.
De pleier ikke å ha stive priser.

Steinar.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Jeg ville prøvd å kontakta ECS Holding, Skårer. De har service på EC-produkter, og Per Abrahamsen selv er involvert der- det er i nærheten, og vil nok koste adskillig mindre..ECI 3 ER en bra forsterker. Og verd en slik service- men få det altså gjort hos en som kan det. Selgeren fikk forøvrig bra betalt- dette er kjente problemer på ECI3.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hvor gammel er denne forsterkeren? Er som jeg skrev tidligere verdt 6-9000 i mine øyne hvis den ikke er for gammel. Er den ikke eldre enn 5 år så burde vel reklamasjonsretten være til stede. En kamerat fikk sin fikset på denne måten.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
6-9000? Har du sett prisene i dagens bruktmarked? Hva kostet en ECI-3 ny da den kom?
 

Mr.Åberg

Medlem
Ble medlem
01.01.2011
Innlegg
12
Antall liker
2
Er nok mer 10 år gammel. Elektronikkrens ble påført for noen år siden men potmeteret som sakt nå helt defekt. skal ringe litt rundt og sjekke pris i morgen. Tenker dessuten at jeg ikke trenger nye dioder. sparer vel noen hundre lapper bare der.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kunne sikkert fiksa for deg meg er ikke "kommet i orden" i Oslo enda og ønsker å drøye litt før jeg tar på meg noen oppdrag.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er vel et vanlig Alps RK27 "Blue Velvet" potmeter, som kan skaffes for en hundrelapp eller to. Bare sørg for å få riktige verdier på det. Dette får du en hendig fyr til å bytte. Man betaler ikke 3500 for å få byttet volumpot på en gammel forsterker.

En ECI-3 fra Per Abrahamsen-tiden er en glitrende, liten forsterker, så du har noe å glede deg til når den er i orden.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Få unna hele den lista, Åberg..Da har du amp i ti år til!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Indikator dioder? Regner med at det er vanlige lysdioder. Pris maks et par kr/stk.. Men det er vel et motorisert alps potmeter i den der?
Justeringer av dc offset etc. gjøres på noen minutter etter at den har nådd en viss temperatur.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
En ny eci 3 kostet 10k som ny da den kom. 6-9k er relativt uoppnåelig og oppnå om dagen for en eci 3.
 

Mr.Åberg

Medlem
Ble medlem
01.01.2011
Innlegg
12
Antall liker
2
Kjører den til ecs holding. Må ut med 500 for service sjekk hos service kompaniet først. Det er bra man er "rik". Ikke årets røverkjøp men blir bra til slutt!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Se på utleggene som en investering. Når alt er fikset vil den forhåpentligvis fungere i mange, mange år. Kanskje helt til du dør og ikke trenger forsterker lenger. Da vil du se at det var penger vel anvendt.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De aller fleste av "eldre" EC integrerte forsterkere, preamper har hatt potmeterproblemer. Helt vanlig.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Sendte en gammel 4.5 preamp til Abrahamsen for bytting av pot som skurret og oppgradering av diverse smådeler, kom tilbake i topp stand og med mye bedre lyd etter et par uker. Betalte 1300,- for hele greia. Vel verdt pengene, og så liker jeg lyden av den gamle boksen etter oppgradering. Klarere og hurtigere på et vis. Sånn litt udefinerbart hva det er, men det låter fint :).

Gud vet hva de har byttet, men det sto ført på en god del smådeler på følgeseddelen.
 
Topp Bunn